Prins Willem, een VOC spiegelretourschip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Andre de Ruiter, 23 mei 2020.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    wat ik koop bij amazon. de binnen 2 dagen
     
  2. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    [​IMG]

    De valse kiel wordt op dikte gebracht door er eiken latjes op te lijmen.

    [​IMG]

    De luizenplecht is beplankt met abachi 1x4 mm, het schot is gepotdekseld met groen geschilderde latjes 0.5x4 mm, in een later stadium moeten er nog beelden en een wapenschild op het schot komen. ik heb al een poging gewaagd met DAS klei, die ik nog had. Het resultaat is hoopgevend maar nog niet naar het zin. De klei is grotendeels ingedroogd zodat ik eerst nieuwe moet kopen voor ik een definitieve poging ga wagen.

    [​IMG]

    Het bakdek en het verdek zijn voorzover mogelijk beplankt. Het verdek is niet helemaal beplankt omdat de bovenuit stekende spanten later weggebroken zullen worden. Ik heb de dekken willekeurig beplankt, ik vermoed dat de zuinige Hollanders ieder stukje hout gebruikten en zich daarbij niet lieten leiden door een of ander systeem.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het beplanken van de romp is begonnen.

    [​IMG]

    De boven het verdek uitstekende spanten heb ik beplakt met cellotape om te voorkomen dat de eiken latjes per ongeluk vastgeplakt worden aan deze spanten. Als de beplanking gereed is zullen deze spantdelen worden weggebroken.
     
    Marcus Botanicus, Jaques, cees050 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je hebt de snelheid er weer goed in zitten André en het neigt weer heel mooi te gaan worden.
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    das is zeer goed spul, zeer veel goede reslutaaten mee behaald, aan een aantal rompen van verschillende schepen
     
  5. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Met het beplanken ben ik inmiddels gevorderd tot onder de tweede rij geschutspoorten.

    [​IMG]

    Op deze foto is het nog niet zover. Maar geeft wel een indruk. Ik denk nog na wat ik met de kopse kant van de valse kiel moet gaan doen, beitsen in eiken kleur of eikenfineer.

    [​IMG]

    Het hakken van de geschutspoorten is inmiddels ook begonnen en het eerste ongelukje is al gebeurd.

    [​IMG]

    Repareren was gelukkig niet moeilijk, alleen nog afwerken dmv schuren en een beetje houtlijm dat de beschadigingen doet opvullen met schuurstof.

    [​IMG]

    Ik had de scharnieren van het luik van de konstabelshut er al opgeplakt toen ik ineens besefte dat de romp nog een finale schuurbeurt te goed heeft. Ik denk dat die scharnieren er dan wel weer af zullen komen.

    [​IMG]

    Bij de tweede rij geschut ga ik gebruik maken van insteekkanonnen. Na zwart verven zal deze fundatie voor de insteekkanonnen achter de geschutspoorten geplakt worden.

    [​IMG]

    Ik had nog een partijtje insteekkanonnen liggen en een daarvan dry-fit ingestoken. Heb helaas moeten concluderen dat deze te klein zijn. Heb inmiddels grotere besteld.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer mooi werk Andre, wel jammer dat de kanonnekes te klein zijn
     
  7. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Het beplanken vordert inmiddels gestaag.

    [​IMG]

    En veel plankjes verder.

    [​IMG]

    En dan is de romp dicht en moet natuurlijk wel nog wat geschuurd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het aftekenen van de waterlijn heb ik bij de LIDL een kruislijnlaser voor een paar Euri op de kop getikt

    [​IMG]

    Na het verven van het onderwaterschip blijkt toch nog wat correctiewerk noodzakelijk. Komt goed.

    [​IMG]

    Inmiddels zijn de uitstekende spantdelen verwijderd en kan het dek verder beplankt worden.
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Mooi vordering, Andre!
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit gaat weer snel.
     
  11. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Heren dank voor de aanmoedigingen/complimenten.

    [​IMG]

    Het verdek is inmiddels beplankt.

    [​IMG]

    Bij nader inzien was de boor bij een tweetal gaten voor de kanons verlopen en moest enig correctiewerk verricht worden. Uit een eikenlatje van 6mm rondjes geschuurd waarmee de verkeerde gaten gedicht konden worden waarna de gaten opnieuw geboord konden worden.

    [​IMG]

    Het ging om een paar millimeter maar toch.

    [​IMG]

    Het schot op de luizenplecht. Het beeldhouwwerk heb ik gemaakt van Darwi-klei. De doorvoer van de boegspriet moet nog nader afgewerkt worden.

    [​IMG]

    Het schot voor de stuurplecht wilde ik eerst vereenvoudigd weergeven. Maar bij nader inzien vond ik het toch niet mooi en heb ik toch nauwkeuriger het boek van Ketting gevolgd.

    [​IMG]

    Het schot heeft twee doorgangen en een tweetral trapjes naar de stuurplecht.


    [​IMG]
     
    Montgomery, Jaques, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    De update werd even onderbroken voor het avondmaal.

    [​IMG]

    Helaas wordt het zicht op de stuurplecht grotendeels onttrokken na het plaatsen van het halfdek.

    [​IMG]

    Ik heb de kanons incl. de rolpaarden en nog wat latjes bij Kolderstok besteld. Ik was opnieuw bijzonder aangenaam verrast door de service en de snelle levertijd van Kolderstok. Ik heb begrepen dat Kolderstok een volwassen webwinkel wil worden. op mijn klandizie mag Hans rekenen.

    [​IMG]

    De bouw van de fortuining is inmiddels een eind gevorderd. Hoewel ik er niet 100% zeker van ben dat de fortuining overnaads gebouwd is voer ik het toch overnaads uit. Ik vindt dat wel mooi.
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Had ik ook gedaan, staat heel mooi zo!:thumbsup:
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt er een mooi Prins Willem Andre:rofl::rofl:
     
  16. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Wat een geweldige bouw. Ik moet nog heel wat meters maken voor ik zover ben om ook maar een beetje in de buurt te komen :koud:
     
  17. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Ziet er mooi uit en je bouwt snel. Dat met die laser is een goed idee. Ik gebruik de mijne om schilderijen recht te kunnen ophangen maar een waterlijn kan ook.
    Bedankt voor de tip.

    Marcus
     
  18. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Heren dank voor de aanmoedigingen/complimenten.

    [​IMG]


    [​IMG]

    De binnenbeplanking van de fortuining is aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het potdeksel op de fortuining is aangebracht. Het is gemaakt uit 2x 2x1 mm notenhout.

    [​IMG]

    Nu het schip nog eenvoudig op z'n kant te leggen is heb ik ervoor gekozen om het roer nu maar vast te maken.

    [​IMG]

    Voordat het roer opgehangen kon worden heb ik eerst de schildering van het holle wulf aangebracht. Het schilderij is een fotocopie van "De terugkeer naar Amsterdam van de Tweede Expeditie naar Oost-Indië" van Andries van Eertvelt weliswaar niet de originele beschildering van de PW maar ik vindt dat het de sfeer goed weergeeft.

    [​IMG]

    De versiering (Romeinse legionairs??) op de fortuining heb ik gesneden uit notenhout 4x4 mm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De zijgalerij gemaakt van balsahout is overnaads bekleed met latjes 4x0.5 mm en moet nog verder afgewerkt worden.

    [​IMG]

    De spanten voor het galjoen heb ik gemaakt van op elkaar geplakte eiken latjes van 4x1,6 mm.

    [​IMG]

    De montage van het galjoen is aangevangen.
     
    Montgomery, Mees Ippel, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Netjes!
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina