Probeersel: bouw Taling 32

Bekijk bijlage 613150
En nog een vraag: ik heb nu ripstop spinakerstof gekocht voor de zeilen. Hoe kun je dat t beste knippen of snijden? Ik dacht aan een soldeerbout met snijmesje erop
Ik gebruik een mesvormige punt in m'n soldeerbout, die ik langs de kartonnen mal van het betreffende paneel haal.
Panelen bijwerken.jpg

Na het bepalen van de temperatuur is een constante snelheid van belang, want te traag (of erger: stilstaan) schroeit een lelijke beschadiging in je anders strakke afwerking. Zorg dus dat de kant van je mal glad is zonder uitsteeksels waar je hete soldeerboutpunt achter kan haken.

Kijk anders even op de eerste pagina van dit topic, daar staat een serie foto's van hoe ik m'n zeilen maak: https://www.modelbouwforum.nl/threads/renovatie-kyosho-fairwind-3.291336/

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een mesvormige punt in m'n soldeerbout, die ik langs de kartonnen mal van het betreffende paneel haal.
Bekijk bijlage 613158
Na het bepalen van de temperatuur is een constante snelheid van belang, want te traag (of erger: stilstaan) schroeit een lelijke beschadiging in je anders strakke afwerking. Zorg dus dat de kant van je mal glad is zonder uitsteeksels waar jet hete soldeerboutpunt achter kan haken.

Kijk anders even op de eerste pagina van dit topic, daar staat een serie foto's van hoe ik m'n zeilen maak: https://www.modelbouwforum.nl/threads/renovatie-kyosho-fairwind-3.291336/

Groeten, Jan.
Goeie! Bedankt
 
Welk soort metaal zou je daar 't beste voor kunnen gebruiken?
Mijn dek oogjes hebben een gat van 1.5mm
 
Laatst bewerkt:
Kijk even op de site van Gary Webb; hij gebruikt de 'pelican hooks' op al zijn boten en maakt ze zelf. Bearospace industries.
Vanaf 3:00: Pelican hooks:

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat aan 1 mm RVS rond te denken. Heb een harde en een zachte soort. Zou er eentje buigen van de harde soort en dan testen hoe zwaar je die kunt belasten. Om hoeveel stagen gaat het? 8 of 9 stuks? Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
een vraag: ik heb metalen dekputtingen voor de verstaging, en dyneema stag draad. Ik zou 't graag makkelijk wegneembaar maken voor op en aftuigen.
Wat voor soort harpjes of Sluitingen gebruiken jullie daarvoor?
De goedkope optie: Loop binnen bij een goeie hengelsportzaak en kijk rond.

De wereld aan haken, ogen en swivels. Groot, klein, nóg kleiner...
Wil je stootwillen op je model? In de modelbouwzaak 2 euro per stuk als je niet oppast.
In de hengelsportwinkel: drijvers voor vislijnen. 8 voor een euro in hele leuke kleurtjes.

Neem wat foto's mee van je model en vraag advies.
Hoeveel spanning komt er op je verstaging? Welke haak kun je daar het best voor gebruiken?
Mijn ervaring is:
Een verkoper met kennis van zaken vindt het vreselijk leuk als er iemand hun producten voor iets anders gebruikt dan voor 'vissies vangen'. :yes:
 
Kijk even op de site van Gary Webb; hij gebruikt de 'pelican hooks' op al zijn boten en maakt ze zelf. Bearospace industries.
Vanaf 3:00: Pelican hooks:

Groeten, Jan.

Ja, die had ik al gezien inderdaad, maar vind ik te grof. Misschien dat ik met dunner draad af kan en ze dan iets kleiner kan maken.
 
Ik zat aan 1 mm RVS rond te denken. Heb een harde en een zachte soort. Zou er eentje buigen van de harde soort en dan testen hoe zwaar je die kunt belasten. Om hoeveel stagen gaat het? 8 of 9 stuks? Gr. Klaas.
Ik wist niet dat er hard en zacht rvs was :) weer wat geleerd.
Ik moet er 8 maken totaal. Ik had nog van die hengeldraad koppelingen liggen. Dat werkt, maar die zijn niet heel vriendelijk in 't gebruik met openen en sluiten.
 
Heb nog een metertje gevonden en van een stukje afval een voorbeeld gefröbeld. Ligt hier op 5 mm ruitjespapier. Gr. Klaas.

20250324_132023 Pelikaanhaak of Sliphaak.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, die had ik al gezien inderdaad, maar vind ik te grof. Misschien dat ik met dunner draad af kan en ze dan iets kleiner kan maken.
Die zijn ook voor een model van 125 cm, je kunt ze aanpassen aan wat je nodig hebt en mooi vindt.
De clips uit de visserijbenodigdheden gebruik ik ook, maar zonder gereedschap zijn de kleinste exemplaren lastig te hanteren...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jeroen, Dat stukje RVS mag je zo van me hebben. Net nog even een trekproef gedaan houdt met gemak 10 kg. Als je het oogje soldeert met zilver ook wel meer. Stuur in een conversatie je adres maar even. Gr. Klaas.
 
Kijk anders even op de eerste pagina van dit topic, daar staat een serie foto's van hoe ik m'n zeilen maak: https://www.modelbouwforum.nl/threads/renovatie-kyosho-fairwind-3.291336/
Groeten, Jan.

Hoi Jan,

over het maken van de zeiltjes - ik dacht dus makkelijker de claudio tool te gaan gebruiken. Simpel te maken en handig in het gebruik. Maar ik kan nergens op internet de excel tabel die erbij hoort vinden in originele vorm waar je de dikte kunt ingeven van de kaartjes.Heb jij die misschien ergens liggen? Lijkt me wel essentieel om goed de vorm te kunnen bepalen.
Ik heb ook sailcad bekeken, maar ik zie geen mogelijkheid een ander zeil dan gaffelzeil te maken hahaha.
De vorm en afmeting van het zeil kan ik van mijn 1:1 boot afhalen, dus dat is geen issue.
Ik heb de mast 10% korter gemaakt dan het origineel (had gelezen dat je dat minimaal moet doen in het kader van de verschaling) en ik ben van plan 2 of 3 setjes zeilen te maken om in een redelijk windbereik te kunnen varen 1:1 reef ik ook al bij 4bft. Rechtop varen is altijd sneller dan plat.

Over mastlengte gesproken - ik vind het wel opvallend dat veel van de race zeilbootjes een heel erg lange mast hebben (en dito diepe kiel). Wat is de logica daarachter?
 
https://www.cvrc.cl/wp-content/uploads/2014/08/Sailmaking-with-Claudio-Gadget.pdf

Modelzeilen werken beter met een iets dieper profiel dan het origineel, iets méér ronding werkt op dit formaat een stuk beter dan een vlakke plaat... Het voordeel van zelf zeilen kunnen maken, dan kun je nog eens experimenteren.

Wat betreft de lange masten van wedstrijdmodellen; dat is uit praktische overwegingen, vlak boven het wateroppervlak wordt de wind sterk afgeremd, dus hoe hoger je de bulk van je zeiloppervlak boven het water kunt krijgen hoe efficiënter het zal werken.

Daarnaast hebben die modellen vaak ook een kielvin, die vele malen dieper steekt, dan voor een 1:1 model praktisch zou zijn, je zou geen vaargebied overhouden...

De Flyer heeft decennia geleden tijdens de Sneekweek een demonstratie run gegeven, en kon alleen in de vaargeul varen, want daarbuiten liep ze vast. Was wel spectaculair; een zeegaand racejacht met zoveel mogelijk zeil dat door het Prinses Margrietkanaal 'scheurde' ter hoogte van het starteiland. De oever stond zwart van het volk, dat nergens heen kon toen de hekgolf iedereen tot de middel in het water zette...

Het inkorten van de mast heeft alleen zin, als je het originele doekoppervlak verschaalt, dan is het inderdaad aan de forse kant, maar dat had je kunnen compenseren met een externe vin met de ballast bulb véél dieper onder de romp.

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan,
Ik ken de pdf waar je naar linkt, maar dat is niet de excel waar ik naar op zoek ben. Daarin kun je namelijk schijnbaar de kaart dikte ingeven, en dan veranderen de getalletjes in de tabel.


Qua zeiloppervlak ga ik 'm inderdaad verschalen vanaf 't origineel, ook al is de verwachting dat t minder goed zeilt dan een diepe bulb. Noem me eigenwijs ;)
Vanaf begin van de bouw was 't al de bedoeling dat het een varend schaalmodel moest worden, geen race monster.

Groetjes!
Jeroen
 
De website waar je de spreadsheet kon downloaden is niet meer actief (error 404), de voorbeeld waarden in de pdf kun je als startpunt gebruiken en eventueel een kaart extra toevoegen voor meer bolling.

Groeten, Jan.
 
Ik heb een kopie van dat spreadsheet op mijn computer, PM me en geef me je email adres, en ik stuur je de file.
 
Back
Top