tandwiel zelf kan ook nog slippen op de as. ook van de motor.
die tandwielafstelling is inderdaad belangrijk, zit het wat strak, trekt de boel teveel vermogen, gaat ie niet omhoog.
de gain is de gevoeligheid waarmee de gyro stabiliseerd. er zit een gyro op jouw heli.
dit heeft dus niets te maken met hoeveel gas je geeft, dit heeft meer te maken met de gevoeligheid van de staart, of hoe gevoelig de rest van de heli op een "niet gestuurde positiewissel" reageert. bv bij een windvlaag oid
je gas wordt bepaald door de zender, of in het geval van een hulpdingetje op de heli kan die ook nog wat roet in het eten gooien.
dus, kun je wat instellen op de zender?
google laat zien dat er een paar knoppen op zitten. maakt het uit als je die knoppen omzet?
soms zit er dus een restrictie achter zo'n knop
Qua warm worden motor, dat is normaal.
heet niet.
warm, dan kun je hem makkelijk aanraken, heet = dan trek je binnen 2 sec met veel plezier je vinger er vanaf.
dat de bedrading warm word, dat kan. heet is niet de bedoeling.
kan zijn dat de draden onderling een beetje sluiting hebben. lijkt me sterk, dan zou de motor ook moeten stoppen.
kan zijn dat de gain (gevoeligheid) te hoog staat, dan is de staartmotor continu aan het op en aftoeren, vreet vermogen.
meestal heb je een losse gain voor de staart, en 1 voor de rotor.
Qua heli, je hebt hier blijkbaar een schoolvoorbeeld waarom je heli's eigenlijk niet 2e hands moet kopen...
ook niet als ze "nieuw!" of "bijna nieuw" zijn.
vaak koop je de zooi van een ander. of is de boel een keer goed gecrasht, en krijgt de beste man/vrouw het niet gerepareerd.
ALS je het doet, moet je eigenlijk ter zake kundig zijn.. of iemand meenemen.
zowieso altijd voor laten vliegen. zonder voorvliegen = meestal vliegt de heli dan ook niet goed.
Als ik je een tip mag geven:
als je verder gaat met investeren, gooi dan ook die zender opzij.
heb je niet zoveel aan.
kijk ff naar een spectrum dx6 of zoiets. mooiste is als je bij een modelbouwwinkel ff naar binnen stapt, en daar even zender en heli op elkaar in laat stellen.
ben je niet het goedkoopste uit in aanschaf. ben je wel goedkoper op lange termijn.
zo'n dx6 is ergens in de 150 eur klasse. kan veel modellen in zijn geheugen hebben.
dan heb je 1 zender, en 30 toestellen. of meer, geen idee hoe groot je hobbykamer is
zo'n zender heeft ook een monitor functie, dan kun je zien hoeveel % de zender uitstuurt op een kanaal.
bv, je weet nu niet zeker of de zender wel 100% gas geeft.
je kan nu ook de heli niet tammer maken, of juist enthousiaster.
En, ga je naar een andere heli (groter bijvoorbeeld), ontvanger kopen, en die heli kan op dezelfde zender.
dat afstellen en liefst voorvliegen is belangrijk.
dan weet je dat alles werkt.