probleem/issu 2!! 250 beastX v2 heli gaat links af na los komen van de grond

Maar je, maar net wat je gewend bent
3d zal ook goed met pult kunnen
maar ja, wie vliegt ermee, hoe is alles ingesteld

3D kan zeker met een pult, alleen met een handzender ben je net wat sneller in de reacties.. heb beide geprobeerd en gevlogen, maar kies toch zelf liever voor hand.

Nou.... van linksvoor naar rechtsachter is je hand toch wel effe onderweg.... (bijna brood mee nemen voor de tussenstop)

Dus vandaar dat ik zelf vermoed dat als het razendsnel moet gaan, een handzender makkelijker is.

Maar nogmaals, ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen, persoonlijk vind ik mijn duimen VEEL minder nauwkeurig rond het midden. Frummel maar eens een stukje potlood onder de top van je duim en probeer daar mee te schrijven....

Is ook een kwestie van gewend zijn natuurlijk, maar toch, voor wat ik doe, geef mij maar een pult!

Groet, Bert

EDIT: zie net Anko's reactie pas.... Vermoedde dus al dat vooral sneller reageren het verschil is, dus makkelijker voor 3D

Laatst bewerkt:
Maar nogmaals, ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen, persoonlijk vind ik mijn duimen VEEL minder nauwkeurig rond het midden. Frummel maar eens een stukje potlood onder de top van je duim en probeer daar mee te schrijven....
Expo.;) Vlieg wel 3d, maar de expo instelling in mn vbar staat vrolijk op 30 procent heur;) anders zien bijvoorbeeld piroettende figuren er niet uit door wat jij aanhaalt;)

Ach ja, de beroemde en door velen onbegrepen expo....

Tsja, voor mij niet toepasbaar.... met non E-stab is dat vragen om ongelukken....

Non E-stab heeft van zichzelf al onder omstandigheden "expo-achtige" eigenschappen... dus niet altijd!
Daar wil je niet door verrast worden als dat dubbel-op gaat....
Non E-stab 3D zal dan ook maar voor weinigen weggelegd zijn denk ik.... ;)

Groet, Bert

3d non estab!

ik ga eerst eens proberen mezelf zodanig handig te krijgen in het normaal rondsturen dat ik mijn normale dingen ook met de non estab heli kan doen..

dan eens loops proberen, en daarna ff verder kijken :mrgreen:
moet ik wel ff wat aanpassen, door mijn ombouw naar een align swash kan ik even niet voldoende negatief geven voor inverted hoover..

3d non estab!

Ik ben de link kwijt, maar heb laatst toch echt een joetjoepje met daarin non E-stab, rigid 3D gezien. Niet op topniveau, maar toch echt wat meer dan alleen een loop en inverted hoover (En dus al véél meer dan ik kan mét flybar....:D).

Er zullen altijd mensen zijn die het onmogelijke voor elkaar krijgen....

Groet, Bert:(

weet er nog wel een ;) zou het gemakkelijker zijn met een protos? bladen en discload zijn ongetwijfeld van invloed maar dit is toch erg knap, zoiets lukt me met flybar of estab ook nog niet :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja.... ik kan twee dingen zeggen:

A) ik zie het verschil niet met de laatste keer dat ik radiostoring had
B) vreselijk knap....

Het is mij wel meermalen opgevallen met mijn eigen heli's, dat dingen die als je ze voorzichtig probeert lastig gaan, soms makkelijker lijken te gaan als je gewoon lomp doordouwt....

Maar dat levert ook weer het nadeel op dat als je niet bekend bent met de "non E-stab verassingen" je ook heel hard in de problemen kunt komen....

Denk dat het toch ergens een gulden middenweg tussen "voorzichtig aftasten wat ie doet" en "blik op oneindig, verstand op nul" moet zijn om zo te kunnen vliegen....

Groet, Bert

De werkelijke verschillen tussen non estab en estab komen in mijn ervaring vooral naar voren bij enthousiast en hard voorbij vliegen
en zeker de snel genomen bocht die volgt is dan ff spannend
oftewel, de windverandering rond de rotor is erg belangrijk voor de echte specifieke vliegeigenschappen

Ik kan me voorstellen dat bij redelijk stilstaande figuren (tictoc, chaos etc etc) de heli deze kenmerken niet noemenswaardig laat zien, simpelweg omdat de wind/lucht rond de rotor niet noemenswaardig veranderd t.o.v. een hoover
mijn non estab heeft bij een goeie climbout ook geen rare neigingen

nou ik wil de mensen bedanken voor de hulp hij vliegt nu prima stabiel voor mij is dat met 1ste pod 90% dicht en op 37% gain. nu nog werken aan goed leren vliegen en hoveren en fine tunen van het gedrag :)

De werkelijke verschillen tussen non estab en estab komen in mijn ervaring vooral naar voren bij enthousiast en hard voorbij vliegen
en zeker de snel genomen bocht die volgt is dan ff spannend
oftewel, de windverandering rond de rotor is erg belangrijk voor de echte specifieke vliegeigenschappen

Ah... dat was je al opgevallen. De conclusie is echter niet volledig correct: het zijn de toenemende G-krachten, die de heli op stickimput heftiger laten reageren (meer imput=>meer G=>exponentiëel heftiger reageren, stick wat lossen=>minder G=>heli lijkt op te houden met reageren)

Ik kan me voorstellen dat bij redelijk stilstaande figuren (tictoc, chaos etc etc) de heli deze kenmerken niet noemenswaardig laat zien, simpelweg omdat de wind/lucht rond de rotor niet noemenswaardig veranderd t.o.v. een hoover

Nou, waarschijnlijk ook wel hoor, kijk maar wat je heli doet als je horizontaal aan komt vliegen en vol in de ho-ijzers gaat.... Het verschil is dat je bij afremmen de heli aan het eind weer tot rust moet brengen, midden in je eigen wervelingen. Bij dergelijke figuren ga je dóór en vlieg je dus onmiddelijk weer die wervelingen uit. Dat is wat ik bedoel met "doordouwen". Als ik hard afstop en vervolgens stil blijf hangen kost me dat veel meer moeite, dan diezelfde harde stop en onmiddelijk de volgende manouvre er achteraan vliegen. Menselijke hersenen kunnen tevens veel beter met dynamische dingen overweg, dan met statische: Probeer maar eens een leerling die veel moeite heeft de heli op een plek te houden, om hem bewust wat te laten "wiebelen", en hoewel veel onrustiger, zal hij de heli stukken beter op één plek kunnen houden. Heel raar, maar toch echt waar

mijn non estab heeft bij een goeie climbout ook geen rare neigingen

Da's nogal wiedus: die rotor laat in die situatie alle wervelingen en andere verstoringen ver achter zich, en gaat als op rails lopen.
Maar goed getrimd in horizontale FFF doet ie dat ook hoor, al mijn rigids lopen mits goed getrimd, zonder enige stuurimput van de ene kant van het veld naar de andere, kaarsrecht en als op rails. Kan gerust de sticks loslaten, en hij blijft gewoon uit zichzelf en stabiel door fietsen....
Hooguit met turbulent weer niet zo goed....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Leuk dat jij de technische benamingen en theorie hieromtrend zo oplepeld :mrgreen:

Ik heb ook proefondervindelijk al eens ondervonden (nu 3 x snel...) dat een zwaarder belaste rotordisc meer fbl eigenschappen geeft dan een lichter belaste versie
Mijn250 had het gigantisch, terwijl de 450 redelijk rustig te vliegen was
En de protos is ook nog eens relatief licht

Dus jouw heli (brutus) zal naar mijn idee best heel anders sturen zijn dan mijn hobbyproject..

Leuk dat jij de technische benamingen en theorie hieromtrend zo oplepeld :mrgreen:

Ach.... als je de helft van het jaar vrij hebt, en de andere helft van het jaar een groot deel van de tijd doorbrengt met veeleisend maar soms behoorlijk geestdodend werk, dan heb je heel veel tijd om in je kop al die observaties en ervaringen tijdens het vliegen, samen te smeden met de theoriëen die je her en der oppikt, en te kijken wat er van die theoriëen klopt, en wat niet....

Dan ga je er mee lesgeven, en moet je dingen als theorie, praktijk en het menselijke bevattingsvermogen (zowel het mijne als dat van leerlingen) zien te combineren....

Is een héél langzaam proces, maar ik heb de tijd....;)

Groet, Bert

En het blijft leuk om te horen dat mijn boerenverstandwaarnemingen ook theoretisch zowaar nog blijken te kloppen :mrgreen:

Maar ik moet ook zeggen dat jouw (en je collega) verhaaltje over meerbladsrotorkoppen aardig geholpen heeft..

En het blijft leuk om te horen dat mijn boerenverstandwaarnemingen ook theoretisch zowaar nog blijken te kloppen :mrgreen:

Maar ik moet ook zeggen dat jouw (en je collega) verhaaltje over meerbladsrotorkoppen aardig geholpen heeft..

Minstens 70% van wat daar staat, heb ik braaf overgetypt van wat Ben mij geleerd heeft.....

Dus ere wie ere toekomt: Ben (komt bij mijn weten al een paar jaar niet meer op dit forum) was de grootste bron van kennis, mijn grootste bijdrage was het in leesbare vorm gieten, en in mindere mate wat detailpuntjes bijgedragen.

Groet, Bert

Back