De werkelijke verschillen tussen non estab en estab komen in mijn ervaring vooral naar voren bij enthousiast en hard voorbij vliegen
en zeker de snel genomen bocht die volgt is dan ff spannend
oftewel, de windverandering rond de rotor is erg belangrijk voor de echte specifieke vliegeigenschappen
Ah... dat was je al opgevallen. De conclusie is echter niet volledig correct: het zijn de toenemende G-krachten, die de heli op stickimput heftiger laten reageren (meer imput=>meer G=>exponentiëel heftiger reageren, stick wat lossen=>minder G=>heli lijkt op te houden met reageren)
Ik kan me voorstellen dat bij redelijk stilstaande figuren (tictoc, chaos etc etc) de heli deze kenmerken niet noemenswaardig laat zien, simpelweg omdat de wind/lucht rond de rotor niet noemenswaardig veranderd t.o.v. een hoover
Nou, waarschijnlijk ook wel hoor, kijk maar wat je heli doet als je horizontaal aan komt vliegen en vol in de ho-ijzers gaat.... Het verschil is dat je bij afremmen de heli aan het eind weer tot rust moet brengen, midden in je eigen wervelingen. Bij dergelijke figuren ga je dóór en vlieg je dus onmiddelijk weer die wervelingen uit. Dat is wat ik bedoel met "doordouwen". Als ik hard afstop en vervolgens stil blijf hangen kost me dat veel meer moeite, dan diezelfde harde stop en onmiddelijk de volgende manouvre er achteraan vliegen. Menselijke hersenen kunnen tevens veel beter met dynamische dingen overweg, dan met statische: Probeer maar eens een leerling die veel moeite heeft de heli op een plek te houden, om hem bewust wat te laten "wiebelen", en hoewel veel onrustiger, zal hij de heli stukken beter op één plek kunnen houden. Heel raar, maar toch echt waar
mijn non estab heeft bij een goeie climbout ook geen rare neigingen
Da's nogal wiedus: die rotor laat in die situatie alle wervelingen en andere verstoringen ver achter zich, en gaat als op rails lopen.
Maar goed getrimd in horizontale FFF doet ie dat ook hoor, al mijn rigids lopen mits goed getrimd, zonder enige stuurimput van de ene kant van het veld naar de andere, kaarsrecht en als op rails. Kan gerust de sticks loslaten, en hij blijft gewoon uit zichzelf en stabiel door fietsen....
Hooguit met turbulent weer niet zo goed....
Groet, Bert