probleem maiden delta edf

Ik heb zojuist een maiden van een zelf ontworpen delta gemaakt, althans geprobeerd. Ik heb al jaren vliegervaring, maar nog niet met elektro of edf.

Het is een delta van epp (zagi achtig) zonder profiel, wel de kanten afgerond.
De spanwijdte is 80cm
De aandrijving is een edf komstig uit een phase3-ef16.
Het toestel weegt 510gram vliegklaar.
Dit is inclusief de 35 gram lood in de neus, die nodig was om het zwaartepunt goed te krijgen (gegokt).

1e poging: Het vliegtuig dook na 5 meter naar beneden.

mijn gedachte was, hij krijgt de neus niet omhoog dus is ie neuslastig. en dus het lood verwijderd.

2e poging: Het vliegtuig dook nog steeds naar beneden maar met kleine stuurbewegingen was de neus ook wel weer omhoog te krijgen. Na een dansend en hobbelend half rondje maar aan de grond gezet.

mijn gedachte was, meer up trimmen en de uitslagen iets kleiner.

3e poging: nagenoeg gelijk aan de 2e poging

Dus het lood maar aan de achterkant gemaakt.

4e poging: bij een heel kleine stuurbeweging dook het vliegtuig omhoog en bij minimaal tegensturen weer omlaag. Deze op en neer beweging versterkte zich waardoor het vliegtuig op de grond klapte. (alleen de edf losgekomen, en is nu weer vliegklaar)

Wat zijn jullie gedachten hierover?

-kan het probleem zijn dat de tunnel van ca. 40cm nog aan de edf zit?
-Waren dit nog steeds allemaal problemen van staarlastigheid en moet er meer gewicht aan de voorkant?
-Zou het kunnen dat de edf te veel omhoog of omlaag staat? (volgens mij staat ie redelijk horizontaal)

Wat dacht je van een foto ?
dan zien we tenminste waar het om gaat.

Heb je de tunnel buiten het model uitsteken of past hij precies op de delta ?
Kan het niet zijn omdat je epp gebruikt hebt dat je delta naar de tips toe flexibel is ?
als de punten namelijk gaan bewegen op en neer onder en oversnijd hij de hele tijd en is het gewoon niet te vliegen.
En dan nog een derde vraag, Hoe groot is je vertical stab ? want ik heb wel gemerkt dat dit heel kritisch is bij een delta.
Heb wel vaker te kleine vinnen erop gezet en dan krijt je een yaw beweging om je topas en dit resulteerd in de raarste dingen ook duiken en raar wegvallen over de vleugels.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Yannic.

full

Hierbij een foto.

Midden door de vleugel ligt een koolstof ligger van 1x6mm. Dus de tips zijn wel stijf.
Het vliegtuig maakte geen yaw beweging, in de lengterichting was het vliegtuig relatief stabiel, dus ook geen kiepen naar de zijkant. Hoogte was alleen een probleem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met die buis erachter denk ik wel dat dat het probleem is eigenlijk.
Als je een beetje up geeft verplaatst je *thrust punt * of hoe ik dit moet uitleggen zich ten opzichte van de delta wat dus resulteerd erin dat je eigenlijk een trhust vectoring effect krijgt.

Dat wil je dus niet op die delta :P

Hij is wel netjes gebouwd trouwens.

Groeten Yannic.

Edit: even makkelijker:

Als je neus 5 cm omhoog beweegt of omlaag gaat je buis 30 cm omlaag of omhoog waardoor je een extreme reactie krijgt op je stuurbewegingen.
Ik zou proberen om hem voorzichtig van de fan af te wrikken.

Laatst bewerkt:
full

zo dus?

t is nog schemerig buiten...

Ja dat ziet er al een heeeeel stuk beter uit.
Nu denk ik dat het wel vliegt als je zwaartepunt goed ligt.

Ik schat dat je zwaartepunt ongeveer 6 tot 7 cm voor de fan ligt

hier dus ongeveer schat ik.

1253206692-70.jpg
[/url]

Maar daar zal je wel uitkomen aangezien je al langer vliegt als mij :P

Groeten Yannic.

edit: ligt toch wat meer naar voren als ik bedoelde op de helft tussen die lijn en de fan denk ik

full

Dus de edf moet er overdreven zo op zitten of andersom?

zoals getekend is dat + of - thrust?

Hoi,

Meest van de tijd bij vleugelachtigen of delta's ligt het zwaartepunt rond de 50% van je koorde (wortel rib)

Schets je modelletje even in deze calculator en je weet het.

Flying wing CG calculator

Meestal vliegen ze beter met een paar mm up. (S-slag in het profiel)

Motordomping is bij een duwprop/EDF gelijk aan normaal voorop.
Dus achterkant naar beneden gericht. Graadje of 3 om mee te beginnen.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
En iets heel anders... bij een delta zullen je elevons in neutraalstand iets up moeten staan. Dat heeft dezelfde functie als de instelhoek op een klassiek model. Zonder dat zal je altijd up moeten blijven sturen. Voor dit ding schat ik een milimeter of vijf.

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag weer een vlucht gemaakt. Het zwaartepunt daar waar ie in eerste instantie zat. (ik heb het net gecontrolleerd met de Flying wing CG calculator en is nagenoeg gelijk).
Ik had standaard al een paar tikjes up getrimd.

Het vliegtuig vloog redelijk goed weg. Ik moest zelfs weer ietsjes down trimmen. Al met al een redelijk stabiel ogende vlucht.

Gas dicht zweeft het vliegtuig super goed (misschien iets te goed) ik denk dat er nog ietsjes gewicht voorin mag. Ook tuimelt ie ietsjes in de bocht, wat volgens mij vooral met het zwaartepunt te maken heeft.

Als ik ineens het gas dicht doe gaat het vliegtuig omhoog. En als ik ineens gas geef duikt ie.

Dus voor de volgende vlucht: iets meer gewicht voorin (ca. 20gram)
En met de edf is het mij nog niet duidelijk hoe die er op moet staan (volgens mij zoals ik het getekend heb) kan iemand dat bevestigen?

vandaag weer gevlogen, het ging alweer iets beter geloof ik. Maar ik had te weinig tijd om het te testen. De vleugel begon te flutteren en klapte doormidden. Dus eerst repareren en meer koolstof liggers er in.

Dit is GEEN Delta, maar een vliegende vleugel.

Zwaartepunt op 20% van het MAC.
Gebruik deze online calculator, dat is de beste die ik ken.
The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator

De roeren ietsje up zetten, dan de motortrek zo maken dat je model met de neus iets omhoog is en de fan met uitlaat mooi recht staat. Dus de trustline van de fan mooi horizontaal en dan moet de neus van de vleugel iets omhoog wijzen (positieve instelhoek).

Je kan ook de vleugel aan de voorzijde aan de onderzijde voorzien van nog een laag van dat schuim. Maar dan wel maximaal de eerste 50%. Als je dan de trustline van de fan horizontaal dan moet de vleugel ook weer ietsje omhoogwijzen. De hartlijn van het profiel komt dan horizontaal te staan.

Ik geloof dat ik al wel op de goede weg was, zwaartepunt heb ik nu wel goed. Want het zweven gaat nu mooi. Mijn eerste probleem is de vleugel er weer netjes aan te maken. Ik had er een koolstof ligger van 6x1 in zitten maar dat moet iets meer worden. Maar dat kan volgende week pas weer, de secondenlijm is op.

En als ik maar eerst een redelijk werkend prototype heb is het belangrijkste. K heb nog 2 aandrijfsetjes en genoeg depron en epp om er nog 10 te bouwen. Heb ook al led-strips voor nachtvliegen.

Als je dit profiel gebruikt en dan vooral dat eerste de KFm-1 dan zit je al een heel stuk beter.
dan de aanwijzingen uit mijn vorige post volgen en het zal vrij goed vliegen.

KFm_Airfoils%40.jpg

Back