Probleem met het roer van mijn boot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door johanjd, 2 dec 2011.

  1. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    684
    Locatie:
    utrecht
    En ik maar denken dat VISSEN zo ontspannend is .
    Het gaat hier toch om een voerboot ?
    Vroeger werd dat soort dingen niet gebruikt en toch vingen we vis .
    Nee , nu moet het radiografisch gebeuren .
    Neem dan ook een fishfinder en een echo apperaat erbij .
    Sorry , maar dit is geen vissen meer .

    Mvg Hans
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo


    het is ook geen modelBOUW
    gr raf
     
  3. hans materman

    hans materman

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    684
    Locatie:
    utrecht
    wat doet die dan hier ?
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het is geen modelbouw in de betekenis dat je een model maakt van een bestaand schip of zo, maar het installeren van de RC spullen, en in dit geval het aanpassen van de roerconstructie, zijn toch zeker wel modelbouw te noemen, dacht ik.

    Stel dat ik een vislijn achter mijn Paul Denker zou knopen, is het dan ineens geen modelboot meer? ;)
     
  5. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Jawel... alleen is t dan een vissersboot ipv een reddingsboot :lol:
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Eigenlijk maakt dat weinig uit, een reddingsboot vist toch ook al (drenkelingen uit het water)? ;)


    Maar volgens mij wordt het tijd dat de topicstarter weer wat laat horen, we worden melig... :D
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2012
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    ja, je (schrijf)concentratie zakt weg.....
     
  8. johanjd

    johanjd

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Wijchen
    Na een tijdje niets met de boot gedaan te hebben, ben ik afgelopen week toch weer aan de slag gegaan om het roerprobleem op te lossen. Ik heb daarbij het aangekochte Graupner roer gedemonteerd en voorzien van plexiglas plaatjes om het roeroppervlak te vergroten. Deze plaatjes heb ik aan beide zijden van het roer gelijmd met epoxylijm. Ik ben zaterdag gaan testvaren en de boot is heel wendbaar en heeft een draaicirkel nu van ongeveer een meter. Voor mij is dit meer dan voldoende. Wel verassend om te zien hoe goed hij stuurde, nadat ik toch wat sceptisch was geworden na jullie opmerkingen over de romp van de boot. Zie hieronder een plaatje van het roer, het verdient waarschijnlijk geen schoonheidsprijs maar daar is het mij ook niet om te doen. Het moet vooral werken en degelijk zijn.

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik ook de slechte roerhevel vervangen door een met een inbusboutje. De opstelling ten opzichte van de servo is nu alsvolgt.

    [​IMG]

    Morgen maar weer even testen, vanavond ga ik dat geperforeerde plaatje alluminium ook vervangen door racegaas. Hier komt meer water doorheen dan het oude wierbeschermingssysteem.
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het ziet er zo al een heel stuk beter uit.
    Laat je nog even weten hoe het gaat met dat racegaas?

    Wat je nog kan doen om het roer iets "mooier" te maken, is de voorkant afronden en de achterkant ook schuin te maken, zodat je meer een vleugelprofiel krijgt. Maar dat is meer finetuning en ik kan me zo voorstellen dat dat voor een voerboot niet zooooo interessant is.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi dat het nu beter werkt. Het weglaten van het rooster onder de schroef zal ook meehelpen. En die nieuwe roerhevel, is die misschien iets korter dan de oude? Dan heb je weer iets meer roeruitslag, ook dat helpt.
     
  11. johanjd

    johanjd

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Wijchen
    Ik zat er inderdaad ook aan te denken om de plexiglazen plaatjes af te ronden en eventueel te spuiten, maar eigenlijk heeft dat alleen visueel nut en voor een voerboot is dat inderdaad niet van belang. De roerhevel met het inbusje is even groot als de oudere, dus de uitslag is hetzelfde gebleven. Ik ben trouwens zeer tevreden over de vaareigenschappen. Straks na champions league voetbal nog even dat racegaas wat ik net opgehaald heb monteren en dan morgen kijken wat voor een invloed dat heeft op de vaareigenschappen. Waarschijnlijk wordt hij iets langzamer, maar dat is geen probleem.
     
  12. johanjd

    johanjd

    Lid geworden:
    27 nov 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Wijchen
    Vorige week even de vaareigenschappen getest met het "racegaas" dat ik ter bescherming tegen wier en takken geplaatst heb. De vaareigenschappen zijn vrijwel hetzelfde als zonder het gaas, wellicht is hij iets minder wendbaar en minder snel al kon ik dat niet merken. Voor mij is de boot op dit moment dan ook perfect en ben ik heel blij dat ik het probleem met het roer met jullie hulp op heb weten te lossen.

    Bedankt!

    Nu de foto van het roer met het gaas erbij.
    [​IMG]
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat ziet er een stuk beter uit dan met die vorige plaat-met-een-paar-gaatjes.
    Fijn dat het nu zo goed werkt!
     

Deel Deze Pagina