probleem met lipseal asafdichting

Ik heb voilgerns de beschrijving van Norbert Bruggen een verloopbusje gemaakt zodat de motoras niet 2,3mm is maar 3mm, zodat zijn lipseal asafdichting goed zal werken.

zo gezegd, zo gedaan...

Maar wat merk ik nu, deze afdichting kost een hoop vermogen.
Zonder de afdichting draait de motor op 9 volt (Agashi 24 volt) al redelijk hoog in toeren onbelast.
Na montage is het toerental met zeker de helft afgenomen ?

Probleem is dat Norbert de aandrijving van de Revell boot zo heeft gemaakt dat de schroefassen sneller draaien als de motoras, dus dit kost ook weer extra vermogen.

Alles in elkaar gezet draait het wel, maar of er sprake is van enige voortstuwing zometeen, ik vraag het me af.......

Het zou jammer zijn als de aandrijving zoveel vermogen opslokt dat een beetje leuk varen er niet meer in zit.

Iemand tips en ervaring met de motoras afdcihting van Norbert Bruggen en hoe deze wat lichter te laten lopen ?

hallo john

normaal is het haast een speed boot zo snel als die vaart
heb je een druppeltje olie of ver aan de lipseal gedaan ????
en heb je de motor van norbert gebruikt of heb je een ander type gebruikt

groetjes raf

Ik heb voilgerns de beschrijving van Norbert Bruggen een verloopbusje gemaakt zodat de motoras niet 2,3mm is maar 3mm, zodat zijn lipseal asafdichting goed zal werken.

Over wat voor as praat je nu eigenlijk
Motoras of schroefas
Laat die afdichting dan eens zien
En jij met je stoomkennis moest je toch wel weten hoe je een schroefas dicht kan krijgen he
En de afdichting zal hoe dan ook vermogen vragen hoor Als het heel licht moet lopen gebruik ik die o ringen die je ook voor de afdichting zuigerstangen kan gebruiken
Heten die dingen geen TEFLON ?
mvg
Frederik Ps maar moet het heel diep gaan (duikboten dan gebruik ik ) simmiringen
En die vragen wat vermogen ja:D:D:D

Laatst bewerkt:
hallo

frederik norbert werkt in die boten met 1 motor die buiden het water dicht gedeelte over gaat naar twee assen via tandwielen
de motor steekt door het drukschot heen en daar zit ook de lipseal
de motor as draait dus in het nat
doordat die as geen 3 mm is moet je der een buisje over zetten van 3 mm buiten diameter om dat de lipseal 3 mm binnen kant is
norbert heeft dit zo gedaan om plaats te sparen
en vooral omdat 1 lipseal minder wrijving heeft dan 2 als de assen zouden moeten afgedicht worden

de gebruikte motor is normaal een 550 type
de tandwielen vertragen niet de schroeven maar versnellen die juist
het zijn dan ook heel kleine schroefjes

een beetje vet of olie aan de lipseal doet ook wonderen
en het moet allemaal wat roderen (inlopen)net zoals bij de kriek

groetjes raf

hallo

frederik norbert werkt in die boten met 1 motor die buiden het water dicht gedeelte over gaat naar twee assen via tandwielen
de motor steekt door het drukschot heen en daar zit ook de lipseal
de motor as draait dus in het nat
doordat die as geen 3 mm is moet je der een buisje over zetten van 3 mm buiten diameter om dat de lipseal 3 mm binnen kant is
norbert heeft dit zo gedaan om plaats te sparen
en vooral omdat 1 lipseal minder wrijving heeft dan 2 als de assen zouden moeten afgedicht worden

de gebruikte motor is normaal een 550 type
de tandwielen vertragen niet de schroeven maar versnellen die juist
het zijn dan ook heel kleine schroefjes

een beetje vet of olie aan de lipseal doet ook wonderen
en het moet allemaal wat roderen (inlopen)net zoals bij de kriek

groetjes raf

Goed vertaald Raf !!

Ik heb inderdaad een beetje vet aan de as gesmeerd, dus dat zit wel goed.
Verder is het een door Bruggen geleverde motor.

Ik snap dat eea nog moet inlopen, dus ik zal alles uit elkaar halen, goed afstellen op zo min mogelijke wrijving, weer monteren en een tijdje laten draaien.
Ik zag namelijk dat de tandwielzijde van het rondsel met de grootste diameter tegen het eindschot aanloopt, een relatief groot oppervlask dat over het eindschot heen schuurt.
Ik ga de schroefassen iets verder door drukken zodat de tandrondsels vrij draaien tussen het eindschot en de schroefas doorvoeren.

hallo john

als je een tandwiel set inelkaar zet (ik weet niet hoe die van norbert er uit ziet)dan doe ik steeds een sigaretten vloeitje tussen de tandwielen
dan hebben ze juist de goede afstand van elkaar
het klopt wel niet helemaal maar meestal is het op deze manier wel juist

dat een tandwiel ergens raakt is natuurlijk nooit goed

groetjes raf

Back