Probleem met Phoenix 10 regelaar

Mijn eerste Shocky klaar, wil de regelaar niet mee werken.

Het probleem is dat de motor stopt na ongeveer 3/4 gas.
Ik heb al een ander accu getest zonder resultaat.
Zonder prop kan ik wel volgas geven zonder dat het motortje stopt.
Heb al verschillende instellingen in de regelaar veranderd en getest bv. min. spanning en max. belasting maar zonder resultaat.

Wie heeft er goede raad!!!!

Setup

Ikarus F3A
Axi 2204/54 met APC 9x3,8 prop
Jeti ontvanger FM4 ontvanger
Servo`s 1x Hitec55 rolroer en 2x robbbe 4,3gr.
Accu leon power 11,1/350mAmp 26C

Totaal gewicht 198 gram

avb Twan

Welke prop draai je?

Klinkt als een veiligheid die in werking treed mogelijks door een te zware prop aangezien je onbelast wel volgas kan geven.

Stevo

Welke prop draai je?

Klinkt als een veiligheid die in werking treed mogelijks door een te zware prop aangezien je onbelast wel volgas kan geven.

Stevo

Prop staat erbij APC 9x3,8

Volgens AXI ongeveer 8 Amp moet de regelaar toch aankunnen

Laatst bewerkt:
maar je accu levert maximaal 26x0.35=9,1 amp.
Met 8A zit je dus redelijk in de buurt van de maximale belasting. Als het een wat mindere accu is heb je wel kans dat die het niet trekt, de spanning daalt teveel en je regelaar schakelt uit. Je zou het eens met een wat zwaardere accu of kleinere prop kunnen proberen om te zien wat er dan gebeurt.

Inderdaad kleinere prop monteren, zou iets zakken in diameter.

Klinkt nog steeds als een overbelasting van de regelaar.

Stevo

maar je accu levert maximaal 26x0.35=9,1 amp.
Met 8A zit je dus redelijk in de buurt van de maximale belasting. Als het een wat mindere accu is heb je wel kans dat die het niet trekt, de spanning daalt teveel en je regelaar schakelt uit. Je zou het eens met een wat zwaardere accu of kleinere prop kunnen proberen om te zien wat er dan gebeurt.

Proefje gedaan met 11,1 / 2200mAmp 20C accu: zelfde probleem

Dan ligt het schijnbaar aan de regelaar die op één of andere manier niet de stroom kan leveren die je er van vraagt.

Stevo

Alle draden goed aangesloten?

Je wilt niet weten hoelang je kunt zoeken naar een draadbreukje of printspoorbreukje op zon kleine regelaar print, en dan loopt ie op 2 fasen ipv 3.

Ik heb nog wat gemeten tussen het motortje en de regelaar.
Ik ben er nu achter dat mijn spanning onder de 9 volt zakt en daarom stopt de regelaar (beveiliging)

uhh nee. Dat ligt aan de regelaar. Als die op 3 V per cel afslaat (dus bij 9 volt) kan het best. Maar je andere accu deed het ook zei je en het lijkt me dat hij daarmee niet onder de 9V zou moeten zakken.
Wat dan nog over blijft is dat je misschien toch iets meer stroom trekt dan je regelaar aan kan.
Voor de zekerheid zou ik eens een iets kleiner propje proberen. Die je nu hebt is voor je accu een tamelijk zware belasting, als je met iets kleinere prop ook kunt vliegen ben je misschien van het probleem af en leeft je accu ook langer.
Ik ben benieuwd...

edit:
Even de gegevens van je motor opgezocht:
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]AXI 2204/54[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Voor 6 tot 7 cellen of 2 tot 3 lipo cellen 1380 Rpm/v max stroom 6,5 A.
[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Aantal cellen[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Prop[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]RPM[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Stroom[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Vermogen naar prop[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]6[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]9x5[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]A[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
7
[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]8x4[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]A[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
7
[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]7.5x3,5[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]A[/FONT]

Op 7 cellen dus een 7,5x3,5. Jij vliegt met 10 cellen (!) dus moet je véél kleiner propje steken. Je overbelast je motortje en je regelaar.
7x3,5 GWS prop heb ik gevonden als beste op 3 cellen.[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif](even Googlen op "[/FONT] Axi 2204/54" en dan het Parafix PDF'je bekijken, daar staat het op)

Laatst bewerkt:
zet er maar een 8x3.8 APC op, dan trek je minder stroom en gaat het wel goed. Met de CC-10 kan je wel de 9x3.8 draaien op de axi 2204, maar dan moet je met low-timing aan de gang, dat is ook minder vermogen.

suc6

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb helaas nu geen kleiner propje voor te proberen.

Als je op de homepage van AXI kijkt en je vult de FAST AXI SETUP in

3d en 200gram dan geeft het programma 8amp aan met 3 lipo en een 9x3.8 propje
Volgens deze gegevens moet het dus wel werken met een Phoenix 10 (10Amp) (dus in de praktijk niet?)

Nou, wat ik denk:
Statisch (dus als je het model vasthoudt) trek je teveel amp. Als je vliegt heb je natuurlijk voorwaartse snelheid en zal je stroomverbruik iets dalen. En dan kan het net goed gaan.
Als je op de AXI site even jouw motortje opzoekt zul je zien dat ze met hetzelfde motortje voor een model van 300 gram en 3s Lipo een 7,5x3,5 prop adviseren. Het is dus allemaal tamelijk kritisch. En daarbij is die calculator behoorlijk strijdig met het PDF'je waar ik je eerder op wees.
En wat er uit calculators en tabellen komt; het zijn uitgangspunten, als het niet werkt zul je zelf moeten proberen het werkend te krijgen. Iets kleiner propje in jouw geval.

Daarbij maakt het ook nog uit met wat voor cellen je vliegt. Heb je de moderne types, die erg goed hun spanning vasthouden, dan zal een motor eenvoudigweg meer stroom opnemen (bij gelijke belasting) als bij cellen die iets inzakken.

Been-there-done-that ------> 8x3.8 op 2S

Propje ingekort tot 7x3.8: zonder resultaat motor stopt op hetzelfe punt iets over half gas!
Getest met de 3/350 26C accu en met de 3/2200 20C accu.

En nu?

nog wat info

Als ik het motortje laat draaien in zijn hoogste toerental (dus voordat hij stopt) daalt de accu spanning (3s/350) niet onder de 9,6 volt en de motor heeft dan genoeg vermogen om aan de prop te kunnen hangen (en nog wat over, minimaal 250 gram trekkracht).
Met de grote accu (3s/2200) daalt de spanning niet eens onder de 11 volt.

Maar volgens de regelaar is dit niet volgas omdat anders het led op de regelaar gaat branden. Dus volgens mij heeft het ook niks te maken met het inregelen van het gas t.o.v. de zender

Twan,

Volgens mij kun je die Phoenix regelaar programmeren. Ik zou hem op NiCad stand programmeren en het nogmaals proberen. Ik ben nog altijd overtuigd dat de regelaar in veiligheid "springt". Al mijn regelaars staan standaard op NiCad. Enig nadeel is dan wel dat je manueel de vliegtijd in het oog moet houden omdat er geen lipo-afslag zit in het NiCad programma. Heb ook een Phoenix 10 en heb geen probleem met een gelijkaardige setup zoals jij.

Stevo

Back