Een update:
Subtrim op je staart... volgens mij is dat niet precies de bedoeling!!! Of vlieg je in rate mode als dat kan bij dat dingetje?
Mechanisch verkeerde afstelling is zo verkeerd om mee te vliegen, zeker om te leren. Het is echt geen speelgoed al heeft het er heel veel van weg..
Wees geduldig en vlieg alleen als alles 100% in orde is, neem de heli serieus, en ga voor je eigen plezier vliegen op dagen met zo min mogelijk wind.. ook al is het goed voor de skills kun je beter beginnen met weinig wind maar zorg eerst dat je weet wat je doet en hoe het zou moeten want ik heb nog nooit getrimd bij een head locked staart.
Las al dat het niet mocht maar zag nergens hoe erg het zou zijn. Het werkte namelijk wel met subtrim, ik heb wel het idee dat de staart een beetje scheef gaat staan(van achter gezien een paar graden tegen de klok in), maar geen idee of dat hierdoor komt.
Klopt wat Servor hier zegt . In principe mag je met een FBL heli nergens trim gebruiken . Als je staart niet recht blijft bij hoover moet je de gain aanpassen .
Ik heb de heli een paar keer uit elkaar gehad om te kijken of ik het mechanisch goed krijg. Ik heb het namelijk ook mechanisch in deze stand gekregen. Dit heb ik gedaan door de hele staart of, in/uit de body te schuiven of door het ijzere draadje wat de via de servo de bladen stuurt korter of langer te maken. Krijg het zover alleen maar erger. Moet dus nog wat klooien.
Mbt gain moet ik me eerst goed inlezen, heb het na jou bericht even gechecked maar was me nog niet duidelijk hoe/waar ik dit instel.
Verder bevalt de hobby erg goed. De 130x is toch een pittig beestje, erg snel en behendig en daarnaast net groot genoeg om van veraf nog te zien. En komt hard aan als de bladen gestopt worden door je eigen benen. Meteen een goede les. Snap ik ook wat bv een 450-groter model kan doen.
Ik heb ook een groter veldje opgezocht als het kleine veldje achterom. Ik merkte namelijk dat ik meer de lucht in moest kunnen, iets wat niet kon vanwege bomen. Als ik hoger zit kan ik makkelijker het bochtenwerk oefenen, gaat het mis dan kan ik nog herstellen en naar een hover stand komen. Laag bij de grond is dat een crash.
Hover werk gaat nu goed met tail in en side in. Nose in moet ik nog goed oefenen. Dusvan een afstandje nose in richting mezelf vliegen gaat nog niet lekker, gaat dat mis dan draai ik tail in en dan kom ik achteruit terug.
Qua bochtenwerk speel ik wat met momentum turns(als dat de goede naam is, dus nose up,top van momentum 180% draaien en verder vliegen) en wat banked turns. Beide gaan af en toe wel lekker.
Ik weet dat men aangeeft dat je eerst 100% moet oefenen in een Sim maar ik vind dat het in werkelijkheid makkelijker gaat. Je ziet beter in welke positie je heli zit, in de sim zie ik dat toch echt lastiger. Natuurlijk speelt ook mee dat ik bereid ben om onderdelen te kopen als het mis gaat

, alleen het wachten hierop zit me dwars.
Daarnaast probeer ik af en toe wat flips(front/back/side). Dit op hoogte zodat ik kan herstellen als het mis gaat. Ze zijn niet mooi(niet echt op 1 vaste positie) maar het komt er. Ik vind het wel grappig dat het flippen van een heli makkelijker is als bv bochten maken. Scheelt natuurlijk dat ik flink in de sim heb lopen stunten.
Natuurlijk laat ik het grote bochten en flip werk achterwegen als er mensen langskomen. Naast het veldje lopen hondenuitlaters en rijden fietsers. Wordt het erg druk dan ga ik over op rusig hoveren en wat tail turns.
Nog verdere belangrijke ervaringen met dit model: Heb main gears op voorraad, niet opstijgen in gras en gebruik gekleurde bladen.
Ik heb vanmiddag ook een blade nano cpx gekocht. Dan kan ik ook binnen oefenen(en crashen) en heb ik ook een heli voor downtime met de 130x. Nu ik de 130x vlieg is de mjx f49 FP heli echt als een oude stoomtrein en is een stuk minder leuk geworden.