Problemen met eerste vlucht van nieuwe Blade 130x

nou ja ik geef het op,

heb je geprobeerd iets uit te leggen, maar als je dan gelijk weer probeert te vliegen en weer brokken maakt.

succes met de hobby.
En dat uitleggen is ook gelukt. Ik heb jou stappenplannetje uit een eerder bericht gebruikt en alles ingesteld na reparatie. Hier vloog hij goed. Het versleten tandwiel was me al eerder opgevallen maar ik was niet zeker of dit zo moest zijn of niet. Blijkbaar niet dus nu een nieuwe bestellen. Verder werkte nu alles goed.

Waar iedereen overheen leest is dat Smaug waarschijnlijk zijn maingear gestript heeft.. daar kun je wel 1 tandje van missen maar niet veel meer.. net als Waxweazle denk ik dat speling van de main shaft op en neer nooit zo groot mag zijn dat pinion en maingear geen contact meer maken.. in mijn heli's mag daar absoluut geen speling in zitten, die shim je weg mocht het er zitten. Het strippen van de maingear wordt mijns inziens in dit verhaal ook niet veroorzaakt door plastic op metaal slijtage maar eerder door verkeerd (eerder gezegd niet) gebruiken van de Throttle hold, als de heli op de zijkant ligt en de motor draait door kost dat je (meestal) tanden.
Wat Guyken zegt ben ik het ook mee eens, ik zie de mensen met een 130x vaker sleutelen of crashen dan vliegen en geen heli gezien die zoveel upgrades nodig heeft om de problemen met o.a. de staart op te lossen..
Tandwiel was denk ik inderdaad kapot gegaan door crashes. Deze kwamen door de problemen waar de post mee starte. Ik ga er vanuit dat na deze reparatie alles werkt.
Hierna veel moeite doen om niet te crashen want hij lijkt me inderdaad erg gevoelig. Merk al dat hij het beste kan opstijgen van een rechte plek. In gras zit de staart al snel vast.

Keuze was tussen deze en de nano. Misschien voor crashbestendigheid de nano moeten pakken. Maar ja dat is achteraf en daarnaast heeft de 130 ook voordelen.

Haha het enige voordeel dat ik aan de 130x vind is dat hij niet zoveel ruimte in neemt bij de prullenbak.. Hahaha nee hoor das gekheid! Het is inderdaad een aardig heli'tje om het mee te leren

ik neem aan dat de heli nu feilloos vliegt en zonder problemen gezien er al een tijd geen posts meer verschijnen ......

Erg druk geweest de laatste dagen maar ik had de heli weer aan het vliegen gekregen. Natuurlijk 'moest' ik even aan de idleup switch zitten en kon dus weer op onderdelen wachten. Dit keer een nieuw tandwiel voor de motor aandrijving. Sinds ik deze reparatie heb gedaan heb ik 6/7 lipo`s leeg gevlogen, hiervoor 3 geloof ik. Woensdag en donderdag dus, helaas op beide dagen heel veel wind en met dit lichtgewichtje merk ik dat wel erg goed. Heb dus vooral tail in hover gedaan omdat het al moeite koste om niet weg te waaien. Vandaag niet gevlogen omdat er echt veel te veel wind was.

Ik moet nu nog de moeite nemen om alles even goed in te stellen. De swash is niet 100% recht maar dat merk ik niet echt, al weet ik natuurlijk niet beter. De staart wordt op dit moment met 60 subtrim rechtgehouden. Deze afstellen kost iets meer moeite aangezien steeds rear servo los moet ervoor.

Al met al ben ik nu tevreden. Ik ben nu 2x gaan vliegen en met een werkende heli teruggekomen, dus het schiet al op. Wat mooi is aan dit ding is dat ik achterom op een klein speel veldje kan vliegen en niet meteen een voetbalveld nodig heb.

Ik vind het ook wonderbaarlijk dat een ding wat minder weegt als een, ehhh, als bijna niets, toch kan vliegen met zoveel wind. Al is het dan niet mooi vliegen.

Al met al ben ik tevreden en vermaak me wel ermee. Al is het vliegen met de wind niet heel prettig. Dat zou dus ook de komende dagen aanhouden.

In ieder geval bedankt aan iedereen die me zover hebben kunnen helpen!

Subtrim op je staart... volgens mij is dat niet precies de bedoeling!!! Of vlieg je in rate mode als dat kan bij dat dingetje?

Mechanisch verkeerde afstelling is zo verkeerd om mee te vliegen, zeker om te leren. Het is echt geen speelgoed al heeft het er heel veel van weg..
Wees geduldig en vlieg alleen als alles 100% in orde is, neem de heli serieus, en ga voor je eigen plezier vliegen op dagen met zo min mogelijk wind.. ook al is het goed voor de skills kun je beter beginnen met weinig wind maar zorg eerst dat je weet wat je doet en hoe het zou moeten want ik heb nog nooit getrimd bij een head locked staart.

Succes met de hobby.

Klopt wat Servor hier zegt . In principe mag je met een FBL heli nergens trim gebruiken . Als je staart niet recht blijft bij hoover moet je de gain aanpassen .

Een update:
Subtrim op je staart... volgens mij is dat niet precies de bedoeling!!! Of vlieg je in rate mode als dat kan bij dat dingetje?

Mechanisch verkeerde afstelling is zo verkeerd om mee te vliegen, zeker om te leren. Het is echt geen speelgoed al heeft het er heel veel van weg..
Wees geduldig en vlieg alleen als alles 100% in orde is, neem de heli serieus, en ga voor je eigen plezier vliegen op dagen met zo min mogelijk wind.. ook al is het goed voor de skills kun je beter beginnen met weinig wind maar zorg eerst dat je weet wat je doet en hoe het zou moeten want ik heb nog nooit getrimd bij een head locked staart.
Las al dat het niet mocht maar zag nergens hoe erg het zou zijn. Het werkte namelijk wel met subtrim, ik heb wel het idee dat de staart een beetje scheef gaat staan(van achter gezien een paar graden tegen de klok in), maar geen idee of dat hierdoor komt.

Klopt wat Servor hier zegt . In principe mag je met een FBL heli nergens trim gebruiken . Als je staart niet recht blijft bij hoover moet je de gain aanpassen .
Ik heb de heli een paar keer uit elkaar gehad om te kijken of ik het mechanisch goed krijg. Ik heb het namelijk ook mechanisch in deze stand gekregen. Dit heb ik gedaan door de hele staart of, in/uit de body te schuiven of door het ijzere draadje wat de via de servo de bladen stuurt korter of langer te maken. Krijg het zover alleen maar erger. Moet dus nog wat klooien.
Mbt gain moet ik me eerst goed inlezen, heb het na jou bericht even gechecked maar was me nog niet duidelijk hoe/waar ik dit instel.

Verder bevalt de hobby erg goed. De 130x is toch een pittig beestje, erg snel en behendig en daarnaast net groot genoeg om van veraf nog te zien. En komt hard aan als de bladen gestopt worden door je eigen benen. Meteen een goede les. Snap ik ook wat bv een 450-groter model kan doen.

Ik heb ook een groter veldje opgezocht als het kleine veldje achterom. Ik merkte namelijk dat ik meer de lucht in moest kunnen, iets wat niet kon vanwege bomen. Als ik hoger zit kan ik makkelijker het bochtenwerk oefenen, gaat het mis dan kan ik nog herstellen en naar een hover stand komen. Laag bij de grond is dat een crash.

Hover werk gaat nu goed met tail in en side in. Nose in moet ik nog goed oefenen. Dusvan een afstandje nose in richting mezelf vliegen gaat nog niet lekker, gaat dat mis dan draai ik tail in en dan kom ik achteruit terug.

Qua bochtenwerk speel ik wat met momentum turns(als dat de goede naam is, dus nose up,top van momentum 180% draaien en verder vliegen) en wat banked turns. Beide gaan af en toe wel lekker.

Ik weet dat men aangeeft dat je eerst 100% moet oefenen in een Sim maar ik vind dat het in werkelijkheid makkelijker gaat. Je ziet beter in welke positie je heli zit, in de sim zie ik dat toch echt lastiger. Natuurlijk speelt ook mee dat ik bereid ben om onderdelen te kopen als het mis gaat :), alleen het wachten hierop zit me dwars.

Daarnaast probeer ik af en toe wat flips(front/back/side). Dit op hoogte zodat ik kan herstellen als het mis gaat. Ze zijn niet mooi(niet echt op 1 vaste positie) maar het komt er. Ik vind het wel grappig dat het flippen van een heli makkelijker is als bv bochten maken. Scheelt natuurlijk dat ik flink in de sim heb lopen stunten.

Natuurlijk laat ik het grote bochten en flip werk achterwegen als er mensen langskomen. Naast het veldje lopen hondenuitlaters en rijden fietsers. Wordt het erg druk dan ga ik over op rusig hoveren en wat tail turns.

Nog verdere belangrijke ervaringen met dit model: Heb main gears op voorraad, niet opstijgen in gras en gebruik gekleurde bladen.

Ik heb vanmiddag ook een blade nano cpx gekocht. Dan kan ik ook binnen oefenen(en crashen) en heb ik ook een heli voor downtime met de 130x. Nu ik de 130x vlieg is de mjx f49 FP heli echt als een oude stoomtrein en is een stuk minder leuk geworden.

Laatst bewerkt:

Had nog een videotje gemaakt toen de heli voor de eerste keer echt de lucht in ging na alle reparaties door alle crashes omdat ik vanalles gesloopt had door instel falen. Dus op de crash vluchten na is dit de eerste echte vlucht waar hij heel uit komt :)

Ondertussen ben ik nog wat lipo`s verder gevlogen en gaat het al stukken beter.

Dit is trouwens met trim op de staart(hopelijk krijg ik dit snel eruit).

Heb geen nieuwere videos want het is erg lastig om zelf te filmen als ik vlieg op een veldje.

Dat hooveren gaat al wat he, om effe wat te testen ok maar voor de rest zou ik hem zeker niet teveel daar vliegen als je nog wat aan het leren bent,zo goed als alles wat je daar kan raken is vrij vernietigend voor de heli,ook voor de 130.

Mooie bochten maken met een heli is idd niet simpel, je moet hem er echt mooi met alle 4 de kanalen doorsturen en dat is wat het wat moeilijker maakt, ik persoonl jeb lang last gehad van een voorkeursbocht, met vliegtuigen heb ok dat ook, als ik bvb een 1ste vlucht met iets nieuws doe mag je 99 procent zeker zijn dag men 1ste bocht naar links is.
heb dus een linkse voorkeur zowel vr heli als vliegtuig.

Maar vlieg ook rechtse bochten zene ;) na 10 jaar lukt dat ook wel ;)

Laatst bewerkt:
Bij dit kreng, Moet je subtrimmen, vanwege de gyro drift en voltage verloop.
Zie de 130x manual addentum, blade website, of de redbull 130x manual.
Onbegrijpelijk, hoe slecht dit bord is tov de nano of mcpx...

Google ook op 'blade 130x subtrim'.

Geachte FBL fanatici:
Ja; ik weet wel dat je een Fbl unit eignelijk niet moet trimmen, behalve de subtrim 1x bij setup.
Maar mn prijktijk ervaring is anders.

Bij de 130x MOET je subtrimmen, zie manual addentum.
Ik heb nu trimstep op 1 gezet in mn zender, en common trim voor alle flightmodes.
De staart blijft nu aardig stabiel, maar de swash blijf ik bijtrimmen gedurende een vlucht.

ps: mn TR450 align 3G verliep ook steeds en moest per dag wat bijgetrimd worden.
Mn 3gx blijft na 1 setup check /instel vlucht nu stabiel, maar heeft weer andere (hik!) kuren (Dieepe zucht)

Laatst bewerkt:
En nu staan na 5 vluchtjes mn motorlagers droog?! Kreng giert t uit over t bladgeluid.

Hoi Smaug,
zogen ik mijn GaPro onder aan de zender hangen :

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij dit kreng, Moet je subtrimmen, vanwege de gyro drift en voltage verloop.
Zie de 130x manual addentum, blade website, of de redbull 130x manual.
Onbegrijpelijk, hoe slecht dit bord is tov de nano of mcpx...

Google ook op 'blade 130x subtrim'.

Geachte FBL fanatici:
Ja; ik weet wel dat je een Fbl unit eignelijk niet moet trimmen, behalve de subtrim 1x bij setup.
Maar mn prijktijk ervaring is anders.

Bij de 130x MOET je subtrimmen, zie manual addentum.
Ik heb nu trimstep op 1 gezet in mn zender, en common trim voor alle flightmodes.
De staart blijft nu aardig stabiel, maar de swash blijf ik bijtrimmen gedurende een vlucht.

ps: mn TR450 align 3G verliep ook steeds en moest per dag wat bijgetrimd worden.
Mn 3gx blijft na 1 setup check /instel vlucht nu stabiel, maar heeft weer andere (hik!) kuren (Dieepe zucht)
Ik had hem recht zonder subtrim totdat de heli begon te spinnen. Dat wilde ik tegengaan door mechanisch wat af te stellen. Dit hielp niet. Uiteindelijk bleek het tandwiel wat de achterkant aandrijft kapot te zijn. Dit gefixed maar hierna nooit meer zonder subtrim kunnen vliegen. Wat ik ook doe, ik krijg het niet recht(mechanisch). Het gain deel snap ik nog niet echt.

Ik had wel het idee dat de staart een paar graden draaide tijdens een vlucht. Zeg maar alsof je hem vast pakt en ronddraait van achter gezien. Nu is uiteindelijk de boom ook gebroken(of is bezig met kapot gaan, als ik draai zie ik de aandrijf stang). Moet morgen de nieuwe monteren. Hierna toch wat meer 'normaal' vliegen en het stunten in de sim proberen. Repareer meer dan dat ik vlieg haha.

Kan subtrim trouwens het draaien van de staart veroorzaken doordat er bepaalde krachten op de staart staan? Of zal deze gewoon zwak zijn geweest en uiteindelijk gebroken?

Hoi Smaug,
zogen ik mijn GaPro onder aan de zender hangen :
Is een optie maar bespaar dat geld liever voor een grotere heli. Waar ik toch nog even mee wacht aangezien ik me toch niet in kan houden en te veel wil doen tijdens een vlucht. Eerst door gaan met crashen met een goedkope heli :-)
Een grote heli lijkt me vrij gevaarlijk als je boven je eigen vaardigheden gaat vliegen :) Zeker omdat ik op publieke veldjes vlieg en niet bij een club.

Hoe bevalt die gopro op deze wijze, al mooie beelden gemaakt hiermee? Het richten lijkt me moeilijk.

Als je toch de boom gaat vervangen neem dan een TBS - r van Lynx . Dit is 1 van de beste upgrades die je op een 130X kunt zetten . Bij mij hielp het de tail wag op te lossen .

More Images:

LX1143 - 130X - T.B.S.R System - Stretch Tail Boom Combo Set - Silver

@ Niek , beetje off topic maar welke versie heb je op de 3 GX staan ? Ik zelf heb hem op versie 4.0 gevlogen en geen problemen .

v5.. Vanaf v3 doet dat align 3gx ding volges div postings op internet af en toe 'Hik!'.
Ben zelf firmware schrijver.. hier moeten mn jap collegas zich toch voor schamen.!

ps: En mn usa collegae ook.. de ncpx en mcpx allemaal goed. stabiele staart en geen trim nodig.
Nu zwabbert de swash all over the place.
Dr zit een 6050 gyro op t bord (kan t niet helemaal goed zien)
daar kun je vantastische dingen mee doen zoals een safe mode enz..

130x:
Nog meer aan te raden upgrades voordat maat 43 erop gaat?

Even tandwiel 'B' vastzetten.. kan dr niet bij...
Ik heb m nu helemaaal over de hele tafel verspreid uit elkaar liggen?!!

Laatst bewerkt:
Als je toch de boom gaat vervangen neem dan een TBS - r van Lynx . Dit is 1 van de beste upgrades die je op een 130X kunt zetten . Bij mij hielp het de tail wag op te lossen ./QUOTE]

Ok, doorzagen, lagertje erbij, mof dr omheen.

Toen ik mijn 130x eens helemaal gestript heb , heb ik overal betere kogellagers gestoken , weet niet meer welk merk maar toen ik de oude (originele) eruit haalde vielen ze haast allemaal uiteen LOL . Daarna ook veel beter gedrag van de heli . Kleine dingen met grote gevolgen .

Back