Problemen met eerste vlucht van nieuwe Blade 130x

Ik heb het idee dat er mogelijk iets niet goed is met de 3-1 unit van me heli. Het maakt niet uit hoe ik de staart mechanisch instel(bladen recht of flink scheef), ik heb altijd subtrim nodig aan 1 kant om hem recht te houden. Tenzij ik de staart echt heel erg de tegenovergestelde kant opzet, dan draait hij de andere kant op. Met andere woorden, ik krijg hem mechanisch niet van de subtrim af.

Heb nog een vraagje: Als ik snel pitchup-down ga dan wil de heli gaan spinnen. Dit doet hij in idleup totaal niet terwijl de heli dan wel stukken sneller is. Waar kan dit aan liggen?

Daarnaast vliegt hij in het algemeen beter in idleup, snellere reacties(lijkt me logisch) en hij kan stukken beter tegen wind.

Heb nog een vraagje: Als ik snel pitchup-down ga dan wil de heli gaan spinnen. Dit doet hij in idleup totaal niet terwijl de heli dan wel stukken sneller is. Waar kan dit aan liggen?
Dat de heli wil spinnen gebeurt dus alleen in normal?
Wat voor throttle curve heb je in normal mode ingesteld staan?
Enige wat ik me kan bedenken, je hebt het over 'snel' pitchup-down doen, maar doe je dan ook grote uitslagen met de stick, dus nagenoeg helemaal naar beneden, waar je misschien 0% throttle heb ingesteld?

Zal 't wel niet zijn, maar moest er aan denken omdat 'k me wel eens vergist heb met m'n mcpx bl en je noemt dat je het in idle up niet hebt; 'k dacht toen 'k me zelf een keer vergist had dat 'k in idle up zat, maar zat nog in normal, dan reageert ie toch net iets anders dan je verwacht als je de collective stick naar beneden doet :eek:;):)

.. soms is de gain van de heck-gyro gekoppeld aan de idle positie,
zo kan b.v. in N gain 70% staan en in idle1 75%.

In de praktijk is het wel anders om:
N (b.v.) 75%, idle1 70% (lager om b.v. oscilleren bij snel vliegen te voorkomen en stabiel kunnen hoveren in N)

Ik heb het idee dat er mogelijk iets niet goed is met de 3-1 unit van me heli. Het maakt niet uit hoe ik de staart mechanisch instel(bladen recht of flink scheef), ik heb altijd subtrim nodig aan 1 kant om hem recht te houden. Tenzij ik de staart echt heel erg de tegenovergestelde kant opzet, dan draait hij de andere kant op. Met andere woorden, ik krijg hem mechanisch niet van de subtrim af.

Daarnaast vliegt hij in het algemeen beter in idleup, snellere reacties(lijkt me logisch) en hij kan stukken beter tegen wind.

niks mis met je 3 in 1.

het is gewoon een heading hold gyro.
dus wat die staart ook doet, de gyro blijft hem net zo lang verstellen tot de gyro ziet dat de gewenste waarde bereikt is.
normaal is dat 0, soms gaat er wel eens wat mis en blijft hij draaien.
soms is dat een input (trim of subtrim, of verkeerde eindpunten), soms is het de gyro zelf.
Gevolg blijft hetzelfde, zolang er niets gebeurt, blijft hij een tik draaien.

dus zul je de subtrim eruit moeten vissen, of een tik de andere kant op geven.
En dan is het nog de vraag wat hij doet als de accu er de volgende keer aan gaat.
er zijn zat gyro's die het signaal bij opstarten als 0 beschouwen, hoeveel trim er ook in zit..
dus kun je iedere keer trimmen.

Mechanisch moet je hem gewoon goed afstellen, dit "probleem"moet je in de software van de gyro op zien te lossen.
of gewoon een tik trim geven als hij eenmaal is geinitialiseert

tweede dingetje is ook normaal.
bij een laag toerental kan het zijn dat de staart niet voldoende kracht heeft om de heli recht te houden.
geef je dan vol pitch, vraag je alles van de staart, en nu blijkbaar wat teveel. dus houdt hij het niet...
in idle up is het toerental hoger, ook staarttoerental, en dan houdt hij het wel.
klopt gewoon.

Back