Problemen met het bereik van mijn Graupner XR6 FM zender

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door dkawa, 25 jan 2004.

  1. dkawa

    dkawa Guest

    Ik heb vanmiddag al een 4 pack batterijpack gekocht met een lader... Hopelijk dat het probleem zo opgelost is..

    Anders moet ik gewoon met de zender en auto naar de zaak gaan en dan kunnen ze het daar even testen.. Volgens de lokale modelbouwzaak kan het ook aan het kristal in de ontvanger zitten...

    Dat is natuurlijk ook een optie.. De ontvanger zit in het kastje van de auto, auto vangt veel trillingen op dus kan dit weleens een storing veroorzaken...
     
  2. dkawa

    dkawa Guest

    :cry:

    ik ben vanavond gaan rijden met mijn neven bij de Ikea in Eindhoven...

    Mijn batterypack was nog niet opgeladen dus heb ik met nieuwe Duracell batterijen gereden. Heb de batterijhouder met de batterijen goed ingetaped en het leek erop dat ik toch meer bereik had dan gisteren....

    Maar na een afstandje of 30-35 meter had ik geen bereik meer en verloor de macht over mijn autootje.. Met als gevolg een gebroken voorwielophanging.... :(

    Tja, het lijkt mij toch sterk dat het aan de batterij van de ontvanger ligt.. Ik heb net nieuwe Duracell batterijen gebruikt!!!! Hoe kan dat nou?

    Morgen of overmorgen toch maar testen met de batterypack, maar ik heb toch weinig hoop...

    Kan het kristal in de ontvanger niet meer 100% zijn??
     
  3. Stephan

    Stephan Guest

    Zou je misschien niet eerst een failsafe kopen en installeren voordat hij er weer vandoor gaat en je nog meer schade hebt.
    Scheelt je weer een hoop geld.
     
  4. dkawa

    dkawa Guest

    :p :D

    Ja ja, vandaag een failsave van Carson gekocht, geeneens zo duur, 23,95 EURO.... Heb het al gemonteerd alleen die draden zeg!!!!! Jeetje, ongelooflijk veel draden heb ik nu..

    Morgenavond ff testen.. Oh ja, batterypack heb ik nu ook...
     
  5. dkawa

    dkawa Guest

    Nou, gisterenavond dus getest, iets meer bereik maar toch niet optimaal....

    kan het zijn dat de antenne van de ontvanger ergens een breuk heeft?? Dan is het zo te verhelpen, toch???

    Heeft iemand ooit de antenne van zn ontvanger vervangen??

    Voor de rest, autootje is goed ingereden.. rijdt prima...

    :lol:
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ehhh

    heb je al eens een andere ontvanger geprobeert???

    En het antenne draad van de ontvanger is geen standaard stroom draadje!! Dus zomaar een nieuwe zal niet gaan!

    mzzl 8)
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je een niet te grote soldeerbout hebt en redelijk kunt solderen is bij de C6-ontvanger het vervangen van de antenne een fluitje van een cent.
    Dun, soepel draad (met voldoende adertjes) gebruiken. Eventueel bij de elektronicawinkel naar montagedraad van 0,15mm2 vragen.
    Toch blijf ik er bij: haal de ontvanger eens uit het model en kijk of het bereik dan nog steeds zo slecht is. Als het dan opeens een stuk beter wordt, moet je de ontvangerantenne eens verplaatsen: zo ver mogelijk uit de buurt van alles, waardoor stroom loopt. Dus niet onder servo's door laten lopen en niet samenbinden met servosnoertjes.
     
  8. dkawa

    dkawa Guest

    Ik heb een rolletje antennedraad bij mn lokale modelbouwshop gekocht.. Even dus als origineel, zal wel goed zijn, denk ik....

    Ik heb de ontvanger al eens uit het kastje gehaald en had toen getest zonder dat de auto reed maar wel aan stond.. Ik had de zender in mijn hand, mijn neef had de auto in zijn hand. Ik liep steeds verder weg totdat ik hoorde dat er niets meer bewoog van de auto...

    Bij mn HPI zitten alle draden bij elkaar.. dus voeding, servo en antenne van de ontvanger.. Hoe moet ik de antenne dan zover mogelijk van alles plaatsen??? :?:
     
  9. Guest

    Guest Guest

    WAar heb je die failsave gekocht? ik heb er namelijk ook een nodig en bij pk is hij iets van 30,00 euro
     
  10. dkawa

    dkawa Guest

    bij Verspaget..

    23,95 Euro...

    Goedkoop he?
     
  11. _Robert_

    _Robert_ Guest

    Hoi,

    Heb je hier altijd al problemen mee gehad of is het op komen zetten als .......! :wc:

    Als dat het geval is probeer dan eens andere kristallen een klein scheurtje in een kristal is niet waar te nemen, maar hebben grote gevolgen voor het zenden cq ontvangen.

    Probeer ook eens een zender ontvanger van vrienden of kenissen uit door het uitwisselen van diverse componenten.

    Succes :twisted:

    greetz
     
  12. dkawa

    dkawa Guest

    pas, want ik heb de auto 2ehands gekocht met de Xr6 zender erbij...

    Ik ga morgen de antennedraad vervangen.. Als het nog hetzelfde is zal ik maar eens andere kristallen proberen.. Het beste is dan om ze allebei te vervangen, of niet?
    :roll:
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als er niemand in de buurt is met apparatuur, waarmee je even kun uitwisselen (andere kristallen, andere ontvanger, andere zender), is het raadzaam de auto mee te nemen naar Verspaget en samen met Leo even te kijken of hij een oorzaak kan vinden. En als dat ook niet helpt kan Verspaget de set even opsturen om na te laten kijken; dit laatste is in ieder geval goedkoper dan een set kristallen aanschaffen...
    In ieder geval kun je na het vervangen van de antenne gelijk eens kijken of de antenne niet op een andere plaats uit de ontvanger-box kan komen dan de bedrading: samenbinden met de servosnoeren levert in ieder geval reikwijdteverlies!!!!
     
  14. dkawa

    dkawa Guest

    goedenavond allemaal! :lol:

    Ik heb de antenne net vervangen.. Morgen of overmorgen even testen wat het bereik nu is... Ik hoop natuurlijk super..... Maar als dit niet zo is, laat ik het wel even door Leo naar Graupner opsturen.. want dan weet ik het ook niet meer..
     
  15. dkawa

    dkawa Guest

    :D :lol:


    Sow... gisterenavond met mijn broertje even naar de IKEA geweest om ff te testen... En het werkte echt PRIMA.. helemaal geen uitval, Failsave is niet 1 keer geactiveerd geweest.. Dus volgens mij is het probleem opgelost...

    Ik ga deze week nog wel even op een grotere parking testen, ff kijken wat het maximale bereik is...

    Voor nu, ben ik gruwelijk blij en opgelucht natuurlijk..... :p :D :lol:
     
  16. dkawa

    dkawa Guest

    YES YES!!

    Gisterenavond getest op een stuk afgesloten autoweg.. En het bereik is gewoon SUPER!!! Gelukkig zeg... alleen maar het antennedraadje vervangen en het ontvangst is weer goed!!!!

    Thank you voor alle reacties..
     

Deel Deze Pagina