Problemen met landen

Je zou zachtere banden en schokbrekers (van een RC offroad auto) kunnen proberen om het terugveren te dempen.
 
ArthurP, het landingstoestel is super geveerd, dit heb ik zelfs al wat getemperd op aanraden van enkele mede piloten hier op het forum.
Het vere kan ook het stuiteren bevorderen.

Mvg,

Pascal.
 
Oh? Op 160 cm lengte, zou bij een taildragger het hoofdlandingsgestel hooguit 10 cm of daaromtrent, vóór het zwaartepunt moeten liggen, gemeten met de romp horizontaal. Niet veel meer. Hangt een klein beetje van de hoogte van de kist af, maar 20 cm lijkt me rijkelijk veel.
 
het landingstoestel is super geveerd,
Arthur heeft het over demping... niet vering. En daar heeft hij gelijk in. Demping laat de wielen inveren (verminderen dus de duw onder de romp) maar verminderen het "stuiteren"....
 
ArthurP, het landingstoestel is super geveerd, dit heb ik zelfs al wat getemperd op aanraden van enkele mede piloten hier op het forum.
Het vere kan ook het stuiteren bevorderen.

Mvg,

Pascal.

Ja dat klopt, maar (oliegevulde) schokbrekers dempen het terugveren, als je de dempers uit je RC auto haalt stuitert die ook alle kanten op:

Zie hier uitleg 1:1 vliegtuig:

Gr,
Arthur
 
Welke landing voer je uit? 3 punts of zoals in het Engels een wheel landing? Hetgene dat Bert omschrijft. Sommige modellen accepteren de ene variant echt niet. Mijn Mustang is ook een wheel landing type. 3 punts is problemen zoeken..


Kijk dit filmpje eens..
 
zoals ik je verhaal hoor, kom je relatief langzaam binnen.
relatief steile daalhoek.
nadeel daarvan is dat het toestel de grond vrij rap nadert, en het op tijd gas geven om je hoogte af te vangen ontzettend belangrijk wordt.
ook de timing van de elevator is dan erg belangrijk.
ben je een tik te laat, komt het toestel relatief wat harder tegen de grond, en veert op.

dit kun je oplossen door je daalhoek wat minder steil te maken.
dan kom je dus vanaf een wat lagere hoogte binnen, waardoor je dus minder hoogte hoeft te verliezen.
kan zijn dat je landingsaanvlucht dan wat langer wordt. dus je maakt je rondje wat groter, zodat je meer ruimte hebt om hoogte te verliezen.
niet door langzaam te vliegen, maar omdat je zelf het toestel omlaag stuurt. niet volgas natuurlijk, gewoon kwartgas of wat je toestel prettig vind.

dan wordt het moment van gas geven wat minder spannend.
dan hou je met name het gebruik van de elevator nog over.
op het moment dat je de grond raakt, laat je de elevator los. daarna gas dicht.

eigenlijk een beetje het "tegen de grond vliegen" combineren met wat je nu doet.
persoonlijk zou ik niet meteen iets aan de positie van je landingsgestel doen.
persoonlijk heb ik die graag wat voor het zwaartepunt. voorkomt nose overs bij taxien.


qua landingsgestel: je kan 2 kanten op.
stijver maken. heb je gedaan, helpt niet zo erg.
ik heb een toestel met een star landingsgestel, en zelfs die veert op.

zachter maken...
zodat hij wel inveert, maar niet voldoende energie opbouwt om weer uit te veren. niet meteen tenminste.
veel 3d acro kisten doen het op die manier..
maar, te zacht, of alsnog een harde landing, en je prop gaat eraan..
 
Wilene minimaal 10cm naar achteren plaatsen.

Je gaf aan dat sraten geen enkel probleem is. Dat betekent dat het model niet voorover gaat in de start. Bij een goed geplaatst landinggestel zitten de wielen precies daar waar het vooroverkantelende moment in de start met een tikje up nog goed te controleren is (wielen verder naar voren), maar het model niet omhoog springt in de landing (wielen naar achter).
Alles wat ik hier lees wijst op een te voorlijke plaatsing van de wielen..
 
Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, :banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana:

Moraal van het verhaal, de (vork) van het landingstoestel gehalveerd, dat betekend 5 cm ingekort.
Hierdoor veranderd de hoek van deze (vork ) van horizontaal in circa 25 graden naar beneden onbelast.
Hierdoor is de as van de wielen van 20 cm naar 12.5 cm voor het zwaartepunt verschoven.
Gisteren 7 vluchten gemaakt en, de landingen uit een boekje, boterzacht, op 2 wielen uitrijden en op het laats de staart laten zakken, dit allemaal in een vloeiende beweging!!!
Opstijgen is niet verander, 1/2 gas, niets doen, gaat mooi in evenwicht op twee wielen rijden,tikje up en gooooooo!

Iedereen bedankt voor het meedenken!:beer:

Mvg,

Pascal.
 
de (vork) van het landingstoestel gehalveerd, dat betekend 5 cm ingekort.
Hierdoor veranderd de hoek van deze (vork ) van horizontaal in circa 25 graden naar beneden onbelast.
Hierdoor is de as van de wielen van 20 cm naar 12.5 cm voor het zwaartepunt verschoven.
Vork?:rolleyes:
Ik probeer me hier iets bij voorstellen, maar het wil niet lukken....:confused:
Doe eens een tekeningetje of een foto met beschrijving van de onderdelen...
 
10g9qvc.jpg

Het losse deel wat op de werkbank rust, de andere zijde hiervan heeft het model van een vork, vandaar.

Mvg,

Pascal.
 
Nou... mooi dat het opgelost is! Zo simpel kan het dus zijn....
 
Back
Top