proefbankje

G21/40

ST 40?
Bedoel je niet een G21/40 ?

Ja, natuurlijk!
Het is de motor die ik had in de primary force, en die jij toen afserveerde, wegens de SPI. Maar met een klein dempertje erop heb er geen last van.

Rob heeft de cilinder gehoned en er zit nu een Frank Bowman ring in, die het prima doet. Gecombineerd met 24% wonderolie in de brandstof loopt hij goed.

Citaat: Maar het is zeker zo dat absolute meetresultaten moeilijk te halen zijn. Het grootste probleem zal worden een eenheids familie propellers samen te stellen, om een beetje leuk een complete koppel kromme op te zetten.

Wat dacht je van APC 10x6, 10x9, 11x6, 11x7, 12x8 en 13x6 om mee te beginnen. Kado, ophalen in Heemstede of tegen portokosten.

Ik ben erg nieuwschierig naar de manier waarop je je testen wilt uitvoeren, wat denk je te gaan meten?

Citaat: Maar het is zeker zo dat absolute meetresultaten moeilijk te halen zijn. Het grootste probleem zal worden een eenheids familie propellers samen te stellen, om een beetje leuk een complete koppel kromme op te zetten.

Wat dacht je van APC 10x6, 10x9, 11x6, 11x7, 12x8 en 13x6 om mee te beginnen. Kado, ophalen in Heemstede of tegen portokosten.

Ik ben erg nieuwschierig naar de manier waarop je je testen wilt uitvoeren, wat denk je te gaan meten?

Je stelt een strikvraag.
Ik ga er voor dat ik het door de prop opgenomen vermogen via het koppel ga meten. Dus niet rechtstreeks het door de motor geleverde koppel! Er zit verschil tussen.

Reden te meer om er van uit te gaan dat het relatieve metingen worden .

Ik neem je aanbod van de props graag aan, ik zal je een PB sturen voor de definitieve afspraak.

Strikvraag is niet voor niets, door het bedenken van een goed testplan kun je gerichter werken en sneller resultaten boeken.

Daarnaast schrijf ik alles op wat ik kan meten, temperatuur, luchtdruk etc. In volgende experimenten blijk ik af en toe de benodigde meetresultaten dan al beschikbaar te hebben.

Wist je dat een temperatuurverschil van 21 graden binnen en 10 graden buiten ongeveer 14% opgenomen vermogen scheelt, tussen hoge 1040 en lage 990 luchtdruk is dat 6% In de lucht merk je daar niks van omdat de weerstand van je kist ook afneemt.

Strikvraag is niet voor niets, door het bedenken van een goed testplan kun je gerichter werken en sneller resultaten boeken.

Daarnaast schrijf ik alles op wat ik kan meten, temperatuur, luchtdruk etc. In volgende experimenten blijk ik af en toe de benodigde meetresultaten dan al beschikbaar te hebben.

Wist je dat een temperatuurverschil van 21 graden binnen en 10 graden buiten ongeveer 14% opgenomen vermogen scheelt, tussen hoge 1040 en lage 990 luchtdruk is dat 6% In de lucht merk je daar niks van omdat de weerstand van je kist ook afneemt.

Ik heb dat vroeger al bij de hand gehad. Helaas had ik toen een lab en automatisch metende en registrerende apparatuur tot mijn beschikking. Dat wordt nu wat minder. Ik zou een poging willen doen om de relatieve en absolute luchtvochtigheid te meten. Temperatuur is geen probleem, de luchtdruk wel, al heb wel barometers in huis.

Het goedkope alternatief: de hele meetserie op een dag doen en dat vastleggen.

Eerst maar eens de eerste meting starten!

Een weegschaal van 25 euro meet tot op de 0,1 gram is dit niet voldoende?
bij een arm van 0,5 meter geeft dit:
0,1 x 10 x 0,5 = 0,5 Nm geen idee wat voor een koppel een 8 cc motor geeft

aanname:
Toerental 10.000 omw/min
vermogen 500 watt.

toerental 10000/60*2*pi=1050 rad/sec

koppel = 500/1050 = 0,5 Nm

Als mijn berekening klopt werkt een weegschaal inderdaad niet. Of je moet de arm erg klein maken. Grappig nooit aan gerekend of zelfs over na gedacht. wat een zielig koppeltje trouwens.

Een andere methode is een genrator tegen je motor aan zetten. Door dit ding te belasten meet je direct het vermogen.
Je moet dan nog wel iets aan de koeling doen. Met een externe ventilator oid.

Engine test bench - Control Line Team Munich - F2D Combat

groet Robert-Jan

Gerben nog even terug komen op dit oude lijntje. Het zat me niet helemaal lekker. Het kan wel ik moet alleen even verder rekenen.
Het koppel is 0,5 Nm.
een arm van 250 mm geeft. 0,5 Nm / 0,25 m = 2 Newton.
2 Newton / 9,81 = 0,2 Kg => 200 gram dit is prima te meten met een weegschaal.

Gerben misschien een idee om er een elektromotor op te zetten.
Zo kan je het vermogen meten bij verschillende toerentallen (en lekker zonder herrie en stank).

Groet robert-Jan

Ja, het is maar de vraag wat je wilt.

Als je met een electromotor props gaat ronddraaien, kan je de spanning en stroomsterkte meten, dan heb je een redelijk betrouwbare waarde van het door een prop opgenomen vermogen.(W=VxI) Dan weet je iets over de props.

Na het door-meten van een familie propellors kan je een verbrandingsmotor op die familie laten draaien. Door vergelijking weet je wat de motor kan.

Ik begin met een bankje waarop het koppel en toerental kan worden gemeten, direct een maat voor het opgenomen vermogen door de prop. De prop is dan alleen een vernietiger van energie, de prop speelt verder geen rol, je krijgt direct informatie over je motor.

Omdat ik wat van de motor te weten wil komen, neem ik vuil en lawaai voor lief.

The proof of the pudding is in the flying.

Zonder stank, vuil en lawaai gemeten: Vliegsnelheid 5,3 met een APC-E 14x7 gemiddeld 2200 mAh verbruik, met een Vox houten propellor van 14x7 en ook 5,3 loopt de kist slechter door een loop en stijgt het verbruik naar 2640 mAh.

Tussen twee props zit dan een rendements verschil van 20%, dat is heel erg veel. Als je de motor wil bekijken onder verschillende belastingen dan kun je het beste met propellors van hetzelfde merk en type werken. Tussen de verschillende merken kan een erg groot verschil zitten waardoor je conclusies fout kunnen zijn.

Dat is het mooie aan electro, je kunt goed meten wat je aan het doen bent. ;-)

J.....De prop is dan alleen een vernietiger van energie, de prop speelt verder geen rol, je krijgt direct informatie over je motor.

De eigenschappen van props zijn bij banktesten, zonder vliegsnelheid, natuurlijk anders dan in voorwaartse vlucht.
Met de voorwaartse snelheid neemt iha het opgenomen vermogen af.

De eigenschappen bij banktesten zijn voor props met een lage spoed/diameter verhouding reproduceerbaarder dan bij props met relatief veel spoed.

Het is daarmee aan te bevelen als je de prop alleen gebruikt als vermogens dissipator een prop met lage spoed diameter verhouding te kiezen. Bv < 0.6.

Nog even over de luchtvochtigheid het volgende.
Mogelijk is er een significante invloed op de motor eigenschappen.
Maar op de luchtdichtheid heeft de luchtvochtigheid pas een significante invloed bij temperaturen boven de 80°.
Wat mij ook pas laat duidelijk werd is dat de luchtdichtheid bij hoge luchtvochtigheid LAGER is dan bij droge lucht.

Vraag het maar eens om je heen, vrijwel iedereen denkt dat het andersom is.

Achteraf logisch omdat waterstof uit H2O lichter is dan O2 en N2.

Rick

Ik meen dat de zaak eenvoudig ligt.

Mijn proefbankje meet een koppel. het tegenmoment wordt geleverd door de propellor op de krukas van de motor. Ik had ook een wervelstroomrem of een waterrem kunnen gebruiken. Meer is er niet.

Luchtvochtigheid heeft invloed op de prestatie van de motor, door de kwaliteit van de aangezogen lucht, niet op de prestatie van het apparaat dat het tegenmoment levert.

Voor Rick NL : ik hoop dat je waterdamp bedoelde.

Voor een beter begrip van de zaak:
indien ik een complete kist in een meetopstelling hang en ik wil de voortstuwingskracht van de propellor-motor combinatie meten, dan spelen alle factoren die al genoemd zijn een rol.

Een dhz dynamometer ontwerp, m.b.v hard disk en magneten. Geen invloed van propwind, vochtigheid, luchtdruk, hoogte, temperatuur op meetopstelling. Zie
LRK Site, laatste link op pagina, namelijk
-> Performance Measurements on ...

Laatst bewerkt:
Een dhz dynamometer ontwerp, m.b.v hard disk en magneten. Geen invloed van propwind, vochtigheid, luchtdruk, hoogte, temperatuur op meetopstelling. Zie
LRK Site, laatste link op pagina, namelijk
-> Performance Measurements on ...

Tja, het mijn uitgangspunt is:

Het meten van de prestaties van een verbrandingsmotor, in ongesmoorde toestand, dus volgas.
Bij het verbrandingsproces spelen veel uitwendige factoren een rol. Die factoren hebben geen invloed op het type uitwendige belasting dat op de motor wordt gezet.

Wanneer ik op 1 dag metingen doe, met de zelfde belasting , maar met kleine wijzigingen aan de motor, en ik krijg resultaat, dan ben ik al blij.

Ik zou de metingen kunnen herhalen bij gewijzigde omgevingsfactoren. Dat levert dan inzicht in de invloed daar van. Maar wees gerust, ik heb geen hoge verwachtingen van de reproduceerbaarheid van de metingen.

Luchtdruk heeft tot 3% effect op het opgenomen vermogen. Indoor gemeten bij dezelfde temperatuur bij een veranderend weerbeeld van 1040 mbar naar 980 mbar.

Temperatuur een hogere invloed. Dit laatste gemeten op een doordeweekse avond met warme goed doorladen accu's op zolder bij 21 graden en buiten bij 10 graden wat een verschil van 10% liet zien.

Een verbrandingsmotor heeft ten opzichte van electro het voordeel dat als de lucht dikker is er meer vermogen geleverd kan worden. De kist heeft dan ook meer weerstand. In de praktijk heft dat elkaar enigszins op. Ik zou er niet van wakker liggen.

Ik lig er niet wakker van hoor.

Ik wil wel graag steun bij het bedenken van een eenvoudige toerenteller, die vast op de bank kan worden gemonteerd , met een uitlezing op afstand van de prop.

Jamara.de Drehzahlmesser RPM Master
ArtikelNr.: 170135
UVP des Herstellers**: 35,82 €

Kun je waarschijnlijk wel via quartel laten komen, dan scheelt dat de verzendkosten.

Niet in de war, 50Hz is 50 sinussen per seconde = 100 wisselingen per seconde = 6000 wisselingen per minuut, voor een tweeblad propellor komt dat overeen met 3000 rpm.

Je kunt zo'n ding dus controleren aan de hand van een gloeilamp. Bij voorkeur gebruiken bij daglicht of een 12V lamp gebruiken uit een accu of gestabiliseerde voeding.

Toerenteller van Jamara is hetzelfde ding als die van Hobby King, alleen twee keer zo duur. Dit item is bij Hobby King niet meer leverbaar, het alternatief wat ze aangeven is nog goedkoper.

Een mooiere oplossing is een data logger, dan kun je toeren en koppel opslaan en in een grafiekje plaatsen.

Back