Profiel Werkstuk 2005: Modelzwever

Hallo allemaal,

Voor school moet ik voor mijn eindexamenopdracht een modelzwever met de volgende eigenschappen maken:

-Het model moet 1,5X haar eigen gewicht kunnen verplaatsen
-Het mag max een spanwijdte van 3 meter hebben
-Het model mag max een massa van 2KG hebben
-Het model moet in een rechtlijnige vlucht 15 seconden kunnen vliegen

Nu de vraag aan jullie: Van welk materiaal(Low budget) kan ik het het beste maken: Balsa|Glasvezel|Piep-Schuim|Purschuim|Karton|Triplex

en de Bagageplaats? In de vleugel|In de romp| Op de romp| Onder de vleugel

en de Bagagesoort? Water|Lood|Staal oid

Besturing mag er niet in in verband met budget school. Kan ik dit compenseren met trimvlakken?

Gr.Pierre

dus een vrijevluchtzwever met maximale span 3meter, maximaal gewicht 2kg en hij(zij) moet maximaal 3kg ballast kunnen verplaatsen en moet 15 seconden kunnen vliegen.

Als bagage zou ik zeker een vaste stof nemen (lood of staal) zeker geen water, dat klotst te veel.
Ik zou de last gevoelsmatig onder het zwaartepunt vastmaken.

lijkt me een serieuse uitdaging, succes in elk geval

Lowbudget is schuim (ps15 bij de gamma)...balsa zal lichter (maar duurder) zijn.
Bagagesoort gewoon lood...veel gewicht voor weinig ruimte. Locatie zal in de buurt van het zwaartepunt worden...
Heb je voor wat betreft de eigenschappen al gerekend aan de benodigde eigenschappen van de vleugel? Profiel? Cl & L/D? Die 2kg max. is inclusief de 'payload'? Of 2 + (1.5*2) = 5kg 8O

Maar...leuk werkstuk man! :D Ik wou dat ik dat destijds op de middelbare school had gehad! :evil:

Het is inderdaad inclusief ballast die 2KG :wink: . Bedankt voor de tips. Meer tips zijn altijd welkom, wanneer het zover is zal ik ook een bouwverslagje hier plaatsen.

Als balast zal ik wel een vaste stof kiezen. Dan een stof die klein is en veel weegt.
Dit bespaard ruimte en je zwaartepunt blijft op het zelfde punt.
Water kan gaan klotsen en dan komt je zwaartepunt anders te liggen, tenzij je het tankje helemaal vol spuit maar dan ook echt vol.

Groeten,
Xander

Als al het gewicht in de romp wordt gedaan loopt de vleugelbelasting dan niet sterk op? Is het een idee om de vleugels vol(maar dan ook echt vol) te pompen met water als ik uitsparingen maak in de rippen en daar een soort waterzaken doorheen leg?

Gr.Pierre

Hier wat gedachten van mij:

Je zal zowieso ballast nodig hebben om het zwaartepunt goed te krijgen.

Gewicht van de staart compenseren zeg maar.

Moet je ook een rondje vliegen zonder ballast? Als dat zo is moet je inderdaad de ballast onder het zwaartepunt leggen.

Niet gaan knoeien met waterzakken etc. Gebruik gewoon lood als ballast. Breng dit onder de romp aan. Werkt stabiliserend.

Formule voor gewicht: 2=X + 1.5X

(X=gewicht van de zwever. Die twee is het maximum totaal gewicht.)

Zorg voor een V-stelling tussen de 8-10graden. Dan blijf je stabiel.

Gebruik een profiel met minimaal 12% dikte. Dan kan je makkelijk met hout het een en ander in elkaar plakken. Dus een ribbenvleugel.

Tijd is belangrijker dan glijgetal. Streef dan naar een lage vleugelbelasting.

Maar als ik streef naar een lage vleugel belasting...waarom bevelen jullie dan allemaal dan dat ik het gewicht onder de romp hang :roll:

Vleugelbelasting is gedefinieerd als totale massa gedeeld door vleugeloppervlak (plus stabilo?). Voor de berekening is de massaverdeling niet relevant.

Je zwever mag max. 800 gram wegen.

800*1.5 = 1200 gram ballast.

Een vleugel van max.550gram.

De romp en staart dus 250 gram. Dat is geen probleem. Gewoon een staaf/lat als romp

Spanwijdte circa 2200. Vleugelkoorde gemiddelt 280mm. Is een vleugeloppervlak van 61.6dm. Vleugelbelasting is dan 32.4 gr/dm.

Je kan rekening houden met een daalsnelheid van 0.6mtrsec. Dus moet je een starthoogte van minstens 9mtr bereiken. Veiligheidshalve moet je op 20mtr uit zien te komen. je kan met deze vleugelbelasting nog prima een "looplijntje" gebruiken.

leuk project!

ik zou de belast vooral niet onder de romp hangen, maar onder de vleugel. bij de vleugel word immers lift opgewekt.
als je het gewicht onder de romp hangt moet dit dus gedragen worden door de construktie die dan dit gewicht over de vleugel verdeeld. dat leverd een (relatief) zware construktie waardoor je model zelf zwaarder word. het is voor de constructie dus al veel gunstiger om deze balast over de vleugel te verdelen.

dat kan bijvoorbeeld door twee sigaren (airodinamisch) halverwege de vleugel te hangen. nog mooier is het om dit gewicht in een lange vorm in de vleugel te doen, bijvoorbeeld een lange buis met water :roll: . dit kun je dan mooi als blusvliegtuig vekopen :wink: je hebt dan helemaal niets uitsteken wat airodinamisch weer gunstiger is.

als je het helemaal lijp wil maken zorg je dat je de ligger van de vleugel als een buis uitvoerd, daarin kan dan het water. zo heb je het gewicht op de plaats van de meeste sterkte van de vleugel maar ook daar waar de lift word geproduceert. de vleugel voor de rest kun je dan bijvoorbeeld in schuim of ribben om deze buis heen maken.

Groeten Halmar

En dan strakke wedstrijdfinisches maken met een waterspoor erachter aan 8) Snap niet dat ze dat niet standaard in schaalzwevers bouwen...geeft strakke effecten..en verbeterd de prestaties! :lol:

bij een model heb je er niet bijzonder veel aan dat hij veel harder kan, je kunt niet echt makkelijk grote afstanden overbruggen. voor het beeld is het natuurlijk wel heel erg gaaf :yes:

Groeten Halmar

Halmar zei:
leuk project!

ik zou de belast vooral niet onder de romp hangen, maar onder de vleugel. bij de vleugel word immers lift opgewekt.
als je het gewicht onder de romp hangt moet dit dus gedragen worden door de construktie die dan dit gewicht over de vleugel verdeeld. dat leverd een (relatief) zware construktie waardoor je model zelf zwaarder word. het is voor de constructie dus al veel gunstiger om deze balast over de vleugel te verdelen.

Allemaal leuk, maar van een eigenstabile situatie kan je dan niet meer spreken! Je moet de massatraagheid om de langas zo klein mogelijk houden om de V-stelling zijn stabiliserende werking te laten doen.

dat kan bijvoorbeeld door twee sigaren (airodinamisch) halverwege de vleugel te hangen. nog mooier is het om dit gewicht in een lange vorm in de vleugel te doen, bijvoorbeeld een lange buis met water Rolling Eyes . dit kun je dan mooi als blusvliegtuig vekopen Wink je hebt dan helemaal niets uitsteken wat airodinamisch weer gunstiger is.

@ Berrie & Halmar......

Hmmm, massa in de vleugel is inderdaad verstandig. Je kunt zo de knikbelasting in de vleugel minimaliseren en de spanwijdte van 3 meter met zompig schuim maken. Ik zou inderdaad voor 3 meter gaan. Je kunt de koorde wat vergroten, waardoor de Re getallen wat omhoog kunnen. Daar dat te doen kun je een heel dik profiel gebruiken (tot wel 18% en een ridicule camber) en dat heeft drie voordelen:
- Ook in schuim zonder indekking stijver te maken;
- Betere knikstijfheid, want minder belasting op het vleugelmidden;
- Zeer hoge Cl max, waardoor de ballast gemakkelijker te dragen is.

De glijhoek is toch niet al te belangrijk, dus waarom niet?

Wat betreft massa om de langsas minimaliseren:

Voor een RC zwever, inderdaad. Voor dit ding, niet erg nodig. De vleugel heeft immers al weining massa vergeleken met onze normale vleugels. Als je de ballast in de binnenste helft van de vleugel houdt is er niks aan de hand. Het ding hoeft immers niet wendbaar te zijn, dus roltraagheid is (tot op zekere hoogte) niet erg. het wordt pas vervelend als ie gaat pendelen. Dat zou gebeuren wanneer de V-stelling extreem is en de roltraagheid heel erg groot. Ben er niet zo bang voor.

Dus als ik het even samenvat kom ik op de conclusie dat:

-Ik de zwever het beste van schuim kan snijden/maken.
-Het ballast het beste over de vleugel kan verdelen.
-Gerust een spanwijdte van 3 meter kan nemen.
-Een vleugel koorde van gemiddeld +/- 20 cm
-Het beste lood als ballast kan nemen.
-8-10 graden V-stelling moet nemen.

Allemaal bedankt!

Gr.Pierre

Allemaal goed, behalve de koorde, wat mij betreft. Als je een goede mogelijkheid wilt hebben om voldoende knikstijfheid in de vleugel te krijgen heb je een grote absolute dikte nodig. In relatieve dikte kun je niet veel hoger gaan dan 16 -18%. Derhalve zou iok aan de wortel gaan voor 25 cm minimaal.

En wat de ballast betreft: Beslist over de (binnen) vleugel spreiden.

Back