Profielkeuze hellingzwever

Peytr , de dikte norm word beschreven door Thijs Gordijn , in Bouwen en Vliegen 93/4 , Simpel staartloos , Vliegende planken .
Hij wijst op de relatie profieldikte en snelheid .
Hij noemt deze norm zeer bruikbaar voor niet-academici , tevens zegt hij dat een te dun profiel beter functioneert als een te dik profiel , een te dik profiel haalt onvoldoende snelheid .

OK, helder. Voor middle of the road vlieger zeker bruikbaar, lijkt me. Vliegende planken hebben geen sterk afwijkende diktes (wel profielen natuurlijk). Bedankt voor het opzoeken!

Ik ga nog even verder met dit overwerp :
Er is een krachten evenwicht in glijvlucht , D/W is gelijk aan w/V
Drag/weicht is gelijk aan daalsnelheid /snelheid
De arbeid die door het toestel gewicht verzet word per seconde is gelijk aan wW maar ook aan DV , zie hier de relatie tussen profieldikte en snelheid .
Aangezien het toestelgewicht beperkt is moet D zo klein mogelijk zijn om snelheid over te houden .
Als die relatie er is dan is het beter om er rekening mee te houden , daarom ben ik groot voorstander om ook de profieldikte van een model te calculeren .
Ik zocht en vond , Thijs zijn formule , het is volgen mij een bruikbare norm .

Val , de grote W = weight ofwel gewicht ,
de S = surface ofwel in het nederlands oppervlakte .
We hebben het dus over de wortel van de vleugelbelasting .

Drag/weicht is gelijk aan daalsnelheid /snelheid

Tja, als vuistregel klopt het natuurlijk wel zo'n beetje, maar ook weer niet. Wanneer die drag parasitair is, dan klopt het (geloof ik), maar wanneer de toename van drag geinduceerde weerstand is, dan klopt er volgens mij niks meer van. De daalsnelheid kan daardoor (de drag is immers het gevolg van toegenomen Cl) best gelijkblijven.....oh ja, de snelheid neemt dan af....hmmm klopt dus toch weer zo'n beetje :roll:.

Hoedanook: Om een kist snel te krijgen kan er dus gewicht bij, of weerstand af (of beide natuurlijk). Dus lage Cl en zware kist (en een clean ontwerp) maken een snelle kist. Komt geen magie bij kijken, hoor. In het algemeen wordt dat dan het toepassen van dunne profielen, met weinig welving en handen lood erin.

Nog even dit :
Hoe groter het Reynolds Number Re , hoe groter de efficientie .
Re = 68500 x snelheid x lengte [dat is zo voor zowel koorde als vleugel als prop ]
Als je dus de snelheid weet op te voeren , door minder Drag [weerstand ] , heb je een betere zwever .

Back