Profile Scale | Grumman TBM-1 Avenger

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Afgelopen zaterdag in Velp hadden Bernard, Roel en Erik zogenaamde "Profile Scale" modellen bij zich.
Wat vliegt dat mooi, leuk en zeer lang(zaam), het is overigens een duratie klasse.
Hier een verslag door Bernard van dit soort modellen met info en linkjes betreffende deze klasse.

.
Door Bernards aanstekelijk enthousiastme ben ik ook begonnen aan zo`n Profile Scale modelletje.
Mijn model wordt de Grumman TBM-1 Avenger

"Markings of VC-42 aboard the USS Bogue during September of 1944":

upload_2024-4-10_11-34-8.jpeg

"To make sure the plan can be printed on all printers, it has been broken into three sheets. The first sheet is 14" x 8.5" (legal size) and the others are 8.5" x 11" (letter size). Printed tissue art work; one legal size sheet and one letter size sheet."

Ik heb de tissue print file in photoshop ingeladen en alles op één A3`tje gelayout:

upload_2024-4-10_11-34-17.jpeg

En toen weer een nieuwtje voor me, tissue printen!

De tissue in A3 formaat gesneden en met plakband aan een rand van een vel 200g A3 papier (de drager) vast getaped.
Deze in de handinvoerlade van de laserprinter gelegd en afgedrukt:

upload_2024-4-10_11-34-23.jpeg

De geprinte tissue delen weer los van de 200g drager.
Dit printen van het tissue ging opvallend eenvoudig!!
Een techniek welke ik nog wel vaker ga gebruiken :thumbsup:

upload_2024-4-10_11-34-31.jpeg

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Dank Ton en Bernard.
Tot zaterdag Erik!

Deze week `s avonds helaas geen tijd, het gaat me niet lukken de peanut Puss Moth II af te krijgen voor zaterdag...
Misschien lukt het `s avonds tussen de afspraken en klussen door deze profile scale Avenger wel af te krijgen.

Maandag eerst de latjes voor de romp gelijmd, gaat het in eerste instantie nog mis ook...
Op de een of andere manier bleef het transparante plastic van de bouwplank aan de latjes plakken?!?
Bij het los pulken van het plastic op de lijmplekken sloopte ik diverse latjes... dat gaat `m niet worden:

full

Opnieuw begonnen, gelukkig zijn het niet veel latjes en is de constructie eenvoudig:

full

De ruwbouw Grumman Avenger klaar voor de tissue:

full

Ook bij deze Avenger de tissue verwerkt met lijmstick en alcohol:

full

Omdat er geen spanlak over komt, proberen het tissue er zo vlak mogelijk op te krijgen.
Gelukkig is dat vrij eenvoudig op de 2D constructie:

full

Met een nieuwe en vlijmscherpe scalpel het overtollige tissue afgesneden:

full

De onderdelen voor de Avenger, klaar om in elkaar gelijmd te worden:

full

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
De motorstick van massief balsa gemaakt:

upload_2024-4-12_11-14-55.jpeg

upload_2024-4-12_11-15-3.jpeg

De propplug is verstelbaar (side/downthrust) met een tangetje door het litho wat te verbuigen:

upload_2024-4-12_11-15-9.jpeg

Aan de romp gelijmd:

upload_2024-4-12_11-15-17.jpeg

Ik heb er vast wat down- en sidethrust ingezet:

upload_2024-4-12_11-15-23.jpeg

De prop gemaakt.... maar niet goed opgelet...
Deze prop draait de 'verkeerde kant' op:

upload_2024-4-12_11-16-4.jpeg

Morgenochtend een nieuwe prop maken, de Avenger is bijna vliegklaar:

upload_2024-4-12_11-16-11.jpeg

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Morgenochtend een nieuwe prop maken, de Avenger is bijna vliegklaar:

Nieuwe propellers gemaakt en gelijk maar een reserve exemplaar erbij gemaakt:

upload_2024-4-23_11-38-42.jpeg

Met zwarte edding stift de prop zwart gemaakt:

upload_2024-4-23_11-35-38.jpeg

Net optijd klaar voor de trimdag in Velp!

upload_2024-4-23_11-37-25.jpeg

upload_2024-4-23_11-37-34.jpeg

Hier de erg gave twee-motorige profile-scale Catalina van Gerard en mijn Avenger in de zaal in Velp:

upload_2024-4-23_11-37-43.jpeg

Ik heb in Velp de eerste drie uur gebruikt om m`n Veron Tiger Moth en Veron Chipmunk verder te trimmen/vliegen.
Pas in het laatste half uur ben ik met de Avenger aan de gang gegaan.

In eerste instantie was het meer onvoorspelbaar dwarrelen dan vliegen... ik had geen idee hoe te beginnen.
Maar door alle tips van de andere aanwezige bouwers/vliegers lukte het steeds beter de Avenger in een cirkel te krijgen.

Op een gegeven moment stond Roel naast me met een stopwatch en bleek ik aan een wedstrijd mee te doen! :D
Leek mij een beetje voorbarig, ik was pas net aan het trimmen met de Avenger, maar toch ook wel leuk om mee te doen.
Er zat een vluchtje van 27 seconden in, uiteraard laatste plaats, maar toch een leuk begin :thumbsup:
Er zit nog wel meer potentie in volgens mij, volgende keer verder met het trimmen van de Avenger!

Groeten, Ramses
.

.
Afgelopen vrijdag heeft de No-Cal / Profile Scale Avenger een outdoor maiden- en wat trimvluchten gevlogen:

Groeten, Ramses
.

Vliegt prachtig, Ramses! Alleen lijkt je veld wat klein.... Het begin van elke vlucht lijkt wat wild, later komt het model 'tot rust' en vliegt mooi z'n rondjes. Lijkt er op dat hij in het begin wat teveel torsie heeft. Als je hem rustiger wilt laten starten, zou je na het opwinden en voor het opgooien wat toeren kunnen laten afwinden - gewoon de prop 1 tot 2 seconden loslaten. Een iets langere motor zou ook kunnen.
Groeten,
Henk

.
Dank je Henk!

Als je hem rustiger wilt laten starten, zou je na het opwinden en voor het opgooien wat toeren kunnen laten afwinden - gewoon de prop 1 tot 2 seconden loslaten. Een iets langere motor zou ook kunnen.

Ja, inderdaad, goede tip! Roel heeft me daar ook eens op geattendeerd, ga ik de volgende keer (indoor) doen!
Ik heb niet veel van dit smallere rubber, dus had één motor om het mee te proberen.
De rest van het smalle rubber had ik ook nodig voor de gemengde streng van de Auster.

Ben benieuwd hoe de Avenger in de zaal in Velp vliegt de volgende keer!

Groeten, Ramses

Je haalt meer torsie uit je rubber door met je winder 3 of 4 slagen terug te draaien dan de prop laten draaien.

En als je alles noteert dan kun je gecontroleerder bijhouden wat je doet en reproduceren.

Mijn Peck Polymers 1/5 winder kan alleen heen en niet terug... Reden waarom ik voor de P-38 met z'n tegengesteld draaiende props een oude handboor heb moeten aanpassen.
IMG_4130.JPG

Overigens heb ik ooit 40 jaar geleden een SIG 1/5 winder gehad - uiterlijk niet te onderscheiden van het Peck Polymer exemplaar behalve het witte plastic- die wel beide kanten op wou. Maar die is helaas in de mist der tijden verdwenen....

.
Vanmiddag weer met o.a. de Avenger gevlogen in sporthal De Dumpel in Velp:

full

Eén vlucht is door Erik geklokt en die was 37 seconden.
Meer dan 40 seconden zat er vanmiddag niet in, de Avenger is dan ook behoorlijk zwaar voor z`n klasse:

Tijdens de trimvluchten vanmiddag zijn beide vleugelhelften afgebroken, maar met een beetje CA zo weer gerepareerd.

full

Ik vond het wel een leuke zijstap (NoCal) en ga er zeker ook eentje maken voor de IFII 2024.
Maar dan licht van gewicht en met de tips die ik heb gekregen qua bouw en afstelling.

Het wordt geen Avenger, welke kist het wel wordt weet ik nog niet.
Misschien zelf iets tekenen, heb je iets unieks, maar dat is voor later.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Back