Profile Scale

Helaas nog geen tijd gehad om verder te gaan. Er komt een World Cup in Polen tussendoor. Volgende week weer verder.
 
De reglementen;

Deze klasse staat open voor elk lichtgewicht, door rubber aangedreven model dat voldoet aan de klasse specifieke modelkenmerken hieronder.
Schaalnauwkeurigheid is niet belangrijk, maar het model moet herkenbaar zijn als het nagebouwde vliegtuig op ware grootte. Als het gebaseerd is op een minder bekend ontwerp, wordt deelnemers geadviseerd om een foto van het vliegtuig op ware grootte te presenteren.

- max span 16 inch (+/- 41cm)
- Minimaal gewicht zonder rubber is 6 gram
- Alleen rubber aandrijving is toegestaan
- Balsahout en Japans-tissue zullen de belangrijkste bouwmaterialen zijn. Het gebruik van hightech materialen zoals boron, koolstofvezel etc. is niet toegestaan.
- Het model moet de contouren van het stuuroppervlak, de raamomtrek en registratiemarkeringen hebben volgens het gemodelleerde vliegtuig op ware grootte.
- Het model moet het volledige landingsgestel hebben volgens het vliegtuig op ware grootte. Profiel onderstel (1 dimensionaal) is niet toegestaan. Modellen van vliegtuigen met intrekbare wielen kunnen worden gebouwd/gevlogen met de wielen ingetrokken.
- Mechanische middelen om de propellerspoed of vleugelinval te veranderen zijn niet toegestaan.

Er is geen statische jurering bij deze klasse, het gaat om puur om de vluchttijden. Er mogen maximaal 6 wedstrijdvluchten gemaakt worden, en het totaal van de 2 beste tellen mee voor de eindklassering. Bij gelijke score is er een fly off.

Hier staan ze. Pagina 1
 
20230408_144427.jpg

Inmiddels de romp en stabilo ruwbouw af. De vleugel is de volgende stap.

20230409_111645.jpg

Ribjes snijden. Ik gebruik daarvoor Formica waar ik de tekening op plak en langs de schijf schuurmachine in de vorm schuur.
20230409_111727.jpg

De eerste ribjes gesneden. Ook dit keer gelamineerde tipjes. Puur om te oefenen voor andere en grotere modellen.
 
20230414_204135.jpg

Paar stappen overgeslagen qua foto's. Maar hij is af. Vandaag ook de kans om te vliegen.

20230415_102818.jpg

Daarvoor moest eerst vanmorgen ff propje afgemaakt worden.
Na heel wat aanpassen en proberen vliegt t model.
 
Ik heb een filmpje. Even uitzoeken hoe ik die post.

Er zijn veel tabs geplaatst op kielvlak, stabilo en tip. Daarbij hebben we ook wat klei gebruikt op de tip en neus. Na alle aanpassingen bleef de kist over de tip stallen. Tot ik opeens een helder moment kreeg en dacht ik haal t tipgewicht er weer af. Dat was de gouden greep en kistje vloog meteen ongeveer 60 sec met nog niet eens volle bak toeren. Dus zit meer in.
 
Dat was een mooie opsteker ja. Alleen ze zijn listig qua afstellen. Erg gevoelig voor verandering maar o zo leuk.
 
Een model als dit moet op een hele rustige zomeravond toch ook buiten kunnen vliegen.
Als t echt dood, dood is dan wel. Ze zijn best fragiel. 6 gram is stiekem erg licht. Het model qua contructie weegt bij mij ongeveer 4 gram. Rest is balast voor het cg e.d.

Beetje dikker hout en wat meer gewicht dan heb je wat leuks voor buiten
 
Ja klopt met mijn chuck 24 sec gehaald en ja dat is al best lang.
Nu met de rubber modellen een cirkel vliegen is het streven voor dit jaar
 
Back
Top