Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

  1. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Maar weer wat ontwerp en print werk gedaan.

    Inlay's voor de opbouw gemaakt, deze komen in de opbouw en onder het dek voor extra stevigheid.
    Ook het dek en de luiken met de venturie geprint.

    Het dek viel nog niet mee, die dunne planken zijn toch echt wel de grens voor mijn printer met 0.4 nozzle.
    De planken zijn op schaal dus 0.69 mm breed met een groef van 0.26 mm.
    All die planken tekenen vond Fusion ook niet grappig en werd er enorm traag van, dus de tekening in drie stukken verdeeld om het werkbaar te houden.

    Het dek was na drie pogingen goed :thumbsup:
    Bij de tweede poging kwam ik er achter dat de uitsparing voor het brug luik te klein was :hammer:

    De luiken en de venturie in resin geprint en die gingen in een keer goed.

    De drie dekken, de bovenste is goed.

    [​IMG]

    En de hele handel bij elkaar.

    [​IMG]

    De twee luiken en de venturie.

    [​IMG]

    En hier op hun plek, nog niet op maat en vast, voor de beeldvorming.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En de venturie zoals hij straks op de brug word geplaatst.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En tenslotte een poging gewaagd om het anker te maken.
    Ik ben er nog niet echt tevreden mee, maar even zien wat ik er mee doe.
    Of dit anker aanpassen of een nieuw anker met aanpassingen printen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Henk ik print tegenwoordig met een 0,2 nozzel en dan heb je veel betere resultaten.
    PLA van 123 van de jupiter serie en bijna geen problemen .
    Wel met verwarmd bed van 50° anders duft het wel eens los laten .
    Ik heb een stl van een anker maar wel met vaste stock onder een hoek .
    Als je hem wil hebben laat maar horen .
     
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Hallo raf,

    Ik print dit met PLA+ en dat spul print best mooi.
    Maar inderdaad, ik zit er aan te denken om wat 0.2 nozzles te bestellen, want zoals dit dek dat is echt op het randje.

    Je geeft me wel een idee. :thumbsup:
    Ik heb dit anker op maat ontworpen en kan het ontwerp al la minuut aanpassen.
    Hoe onnozel van mij, niet een vaste stock overwogen :confused:

    Ik zal daar straks eens naar kijken, dit anker komt toch niet van zijn plek af.
    Ik heb dus al een STL, alleen een kwestie van aanpassen, toch bedankt voor het aanbod :beer:
     
  4. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Ik heb het anker aangepast.

    Nu nog printen, ik weet niet of dat vandaag nog lukt.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    11.204
    Locatie:
    noord-holland
  6. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Goed ik kon het niet laten, nog even een print op de valreep voor kerst :rofl:

    Nu wel onder de goede hoek.
    Ik heb het anker toch maar in twee gedeelten geprint, dit geeft straks toch een beetje flexibiltijd en vast lijmen kan later altijd nog.

    Vers van de printer en alvast een beetje schoon gemaakt.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    henk zelfs met een 0,2 mm kop loop je tegen grenzen aan
    [​IMG]
    20201224_115303[1].jpg
    de zelfde file maar dan met de resin printer op een laag dikte van 0,010 .
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Met interesse volg ik dit bouw verslag. Ben op dezelfde manier bezig met mijn 206A, al heb ik die getekend met een ander programma. Verder heb ik voor meer wand dikte gekozen, voor de stevigheid. Ook ik print met PLA+. Heb daar goede resultaten mee.
     
    Henk Freubelaer en MarcT vinden dit leuk.
  9. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    @raf,

    Ja inderdaad, voor klein en gedetailleerd spul kom je toch uit op de resin printer.
    Wat betreft het houten dek, ik denk ook niet dat dat beter word met een kleinere nozzle.
    De geprinte plankjes zijn iets breder dan mijn nozzle, dus ik verwacht niet meer detail, op deze schaal zijn die dingen gewoon zo klein.

    @SRS,

    Ja die PLA+ vind ik ook heel mooi printen, en het is iets flexibeler dan normaal PLA naar mijn gevoel.
    De wand dikte van de opbouw is 2 mm, naar mijn gevoel is dat dik genoeg.
    De wand dikte van de brug is dunner, daar ontkom ik helaas niet aan omdat het in het zicht zit.
    Het zijn geen grote vlakken dus eerlijk gezegd verwacht ik daar geen problemen, maar de tijd zal het leren :D

    De romp word ook 2 mm dik, door de ronde form lijkt mij dit voldoende.
    Tevens wil ik spanten printen die ik er vervolgens in lijm om stevigheid in de lengte te krijgen.
    Ik wil echter wel wat flexibiliteit in de romp houden voor het geval er iets mee gebeurd, liever buigen dan barsten denk ik maar.

    Maar misschien zit ik wel helemaal naast, dit is tenslotte mijn eerste project.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    in de zon kan het fout gaan met pla 20200921_133220.jpg 20200921_133212.jpg
    een dagje in de auto terwijl we in de file gestaan hebben en dit was het resultaat .
    zowel de roeren als de uithouders zijn krom getrokken
    de uithouders zijn middels warme lucht terug recht gemaakt maar de roeren zijn vervangen door nieuwe .
    en ik zet de boot niet meer zonder in de kist te zitten in de auto
    er worden nu veel modellen gemaakt in pla maar ik ben benieuwd naar hoe ze zich gaan gedragen in de zon .
    vooral een zwarte boot gaat er meer last van hebben dan een witte .
     
  11. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Ja dat is zeker een puntje om rekening mee te houden.

    Ik gebruik zelf PLA+ voor het model, dit is naar men zegt iets beter bestand tegen hoge temperaturen.
    Tevens is de boot rond naar alle kanten, die zou iets meer stevigheid tegen vervorming moeten bieden dan een plat vlak.

    Ook kwam ik op het internet enkele artikelen tegen over het warmte behandelen van PLA wat het iets beter bestand moet maken tegen vervorming.

    Maar het blijft kunststof, en kunststof is nu eenmaal gevoelig.
    Dus inderdaad zoals je zegt, geen onnodige blootstelling voorkomt problemen.
    Ik heb zelf enkele in PLA geprinte beeldjes in de kamer staan die regelmatig in de zon staan en tot nu toe gaat het goed.
    De tijd zal het ons leren denk ik.
     
  12. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Ik was niet tevreden met de opbouw, dus nog maar eens geprint.

    Sommige printlijnen waren iets de dik naar mijn smaak.
    Ik heb enkele instellingen veranderd en de laagdikte naar beneden gebracht van 0.16 naar 0.12 met een iets hogere print snelheid.

    En het nieuwe resultaat voldoet nu aan mijn verwachtingen :D

    Op de voorgrond de nieuwe opbouw.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Henk ik denk dat de dikte van het materiaal ook een rol speelt bij het door warmte vervormen
    de roeren van de 215 waren nogal aan de dunne kant zeg maar
    en dan is er niet veel warmte nodig om ze te ver vormen
    de tweede ziet er inderdaad beter uit
     
  14. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    RAF, ja dikte zal ook zeker een verschil maken.
    Het is soms erg lastig om de balans te vinden tussen schaal en functionaliteit.

    Voor de voorste bulkhead moest ik zelfs van printer wisselen.
    Het was niet goed te krijgen in PLA+ door het geperforeerde dek.

    Ik heb hem nu in resin geprint en dat werkte uitstekend.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    ik zit bijna aan de limieten van de resin printer eigenlijk
    seinbord.jpeg
    de gaatjes in het bord zijn zo klein dat een speld er niet door geraakt
    nu zit ik met een verlichtings probleem want 2 ledjes zijn zo sterk zelfs met een 10 K weerstand op 5 volt dat ik dit krijg
    licht.jpeg
    en dan nog zijn niet alle lensjes zichtbaar.
    het bord zelf is hol en geprint in anycubic grye .en de binnen kant is clear
    het is zo je kunt geen twee kleuren met een resin printer printen maar wat wel kan is toe voegen
    ik heb het bord in de klei geduwd zodat de gaatjes open blijven en dan langs achter er clear resin laten in lopen
    dan het geheel in de cure gestoken en dan is de clear toch nog uitgehard .
    zo kun je een beschadigde print ook nog herstellen al moet je het daarna nog wel bij werken maar beter dan de print de vuilbak in te moeten gooien niet ???

    gr raf en mooi werk wat je aan het doen bent
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  16. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Dat is inderdaad heel klein.

    Ik heb al eens zo een figuurtje "gelijmd".
    Uiteraard liet ik het uit mijn vingers glippen en zijn hoofdje brak af.
    Eerst geprobeerd met een drup resin onder de UV lamp te lijmen en dat werkte, inderdaad beter dan weer een nieuwe printen :D

    Gebruik je nu 1 ledje die het licht verdeeld over de clear resin inleg?
     
  17. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Nog maar wat details afgewerkt zo in het oudjaar.

    De antennes op de periscoop mast afgemaakt.
    Ik probeer deze los te printen, ben nu met de derde poging bezig :confused:
    Ze zijn bijzonder klein en trekken van de supports af, ik heb nu de laag dikte verlaagd naar 0.02 en de belichting naar 5 seconden.

    De masten zijn nu klaar om te printen, die duren iets van 10+ uur dus dat word een klusje voor volgend jaar :D

    Tevens de behuizing voor het anker gemaakt, ik ben ook benieuwd hoe die print in PLA+, ander maak ik hem in resin en verlijm hem in de romp.
    De behuizing kan nog wat detailwerk gebruiken maar ik ben blij dat ie er nu in past.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Henk er zitten 2 smd ledjes van 0402 in dit is de kleinste maat die er is
    of toch die je met je handen kunt bewerken zeg maar
     
  19. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    @raf,

    Ik zag het resultaat in je andere topic, dat is toch zeker heel mooi geworden.
    Op zo'n kleine schaal loop je tegen beperkingen aan en houd het een keertje op, en wat je daar hebt hebt is zeker heel mooi.

    Mijn print is klaar en nu wel gelukt.
    Een kleinere laag dikte en langere belichtingstijd was de truc :thumbsup:
    Het resultaat is wat lastig te zien in clear resin :confused:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Ja mooi geworden
    ik print op 0,010 laag dikte met een 12 sec belichtings tijd
    het is wel 5° op het ogenblik op zolder dus te koud om iets te printen
    gr raf
     

Deel Deze Pagina