Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

  1. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Allereerst gelukkig nieuw jaar iedereen en de beste wensen, en natuurlijk veel bouw plezier in dit nieuwe jaar :beer:

    @raf,

    12 seconden belichting tijd is erg lang, heb je geen last van overbelichting?
    Ik weet het hangt ook af van de lamp sterkte in je printer en de soort resin.
    Mijn clear resin werkt met 4 seconden als het onderdeel niet te klein is zoals die antennes, die heb ik op 5 seconden gedaan.
    Mijn beige/grijze resin print ik altijd op 5 of 6 seconden.
    En het moet inderdaad niet te koud zijn.

    Vandaag even geen plaatjes, ik heb wat tijd besteed aan het weg werken van wat schoonheids-foutjes in de romp dus niks wat een plaatje waard was :D

    Komende week maar eens wat proefprintjes maken van de anker behuizing.
    Ik denk dat ik hem los print en dan in de romp lijm, ik denk niet dat het gaat lukken om hem mooi mee te printen.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Henk het is er nu 3° dus zeker te koud om te printen en een verwarming daar zetten en dan onbeheerd achter laten doe ik niet
    maar ik heb een voor raadje geprint en kan wel wat verder bouwen
     
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    3 C is zeker te koud, dat is printen met stroop :p
    En inderdaad, ik hou er ook niet van om kacheltjes onbeheerd te laten staan.

    Intussen heb ik wel de flood holes in de romp aangebracht en staan de printers test printjes te maken van de anker behuizing.

    [​IMG]
     
  4. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    De anker behuizing is klaar en het resultaat is als ik eigenlijk wel had verwacht.

    De behuizing in PLA+ heb ik met opzet op zijn kant geprint omdat hij zo in het model zit.
    En deze is zo niet zonder support te printen.
    Ik heb hier liever geen supports in zitten want het is een nachtmerrie om ze er uit te halen en het model weer netjes te maken.

    Dus de tweede in resin geprint en deze is goed bruikbaar.
    Ik ga deze dan ook gebruiken en lijm hem later in de romp als deze geprint is.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF en raf vinden dit leuk.
  5. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Weer even een kleine update.

    Ik zit momenteel weer veel achter de teken tafel....uuhm scherm :D

    Kleine dingetjes waar toch veel tijd in gaat zitten.

    De Bilge Keel aan beide zijden aangebracht, viel nog tegen om ze recht op een ronde romp te krijgen.
    Het was even wat puzzelen maar toch gelukt.
    De kleine uitbouwtjes op het dek achter de opbouw aangebracht. Wat ik uit foto's begrijp waren deze om de loopplank aan te bevestigen wanneer de boot afgemeerd lag.
    En ik ben begonnen om de inbouw van de boeg te maken.
    Nu nog grof maar hier komen straks de torpedobuizen in en word een bevestiging punt voor de aandrijving van de voorste duik roeren en torpedo deuren.
    Ik wil dit een los onderdeel maken zodat ik de hele handel er uit kan halen voor onderhoud.

    En intussen staat de printer te zweten op de periscoop masten, een print van 13 uur dus het resultaat is nog even afwachten.
    Ik hoop toch dat die in een keer goed gaat :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog even een totaal plaatje.
    Dit zijn de vorderingen tot nu toe, het begint al aardig op een boot te lijken :D

    [​IMG]
     
    mig 3, TIMBERWOLF en raf vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    11.189
    Locatie:
    noord-holland
  7. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    De periscoop masten zijn nu geprint...en gelukt :thumbsup:

    Was een flinke print van 13 uur.

    De print vers uit de printer en na een kleine schoonmaak beurt.
    En een totaal plaatje van de stand van zaken met de opbouw tot nu toe.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    raf en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  8. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Het is misschien wat rustig op het forum maar het werk op de achtergrond gaat gewoon door :D

    Op de werf is de printer druk bezig het eerste stuk van de boeg te printen.
    De boeg is naar mijn idee het moeilijkste stuk van de romp om te printen.
    ik denk hierbij vooral aan de supports die nodig zijn om het geheel ook netjes aan de binnenkant te houden.
    Dus daarom besloten om de boeg in twee delen te printen, en het eerste deel word nu gemaakt.

    Het werk ligt dus zeker niet stil.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  9. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Gisteravond was het eerste stukje romp een feit [​IMG]

    De testprint voor het stuk boeg is bijzonder goed gelukt al zeg ik het zelf.
    Ik ben dan ook zeer tevreden met het resultaat.
    Toch bijzonder mooi hoe dit project van een tekening naar een 3D computer model naar iets tastbaars gaat.
    En het eerste wat me nu opviel is dat ik meer ruimte heb dan verwacht voor de torpedo buizen en duikroer aandrijving.

    Het stukje houten dek is ook goed gelukt, toch overweeg ik om daar uiteindelijk iets van geëtst messing op te lijmen voor het hout.
    Eerst maar eens afwachten hoe de rest word.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En na het schoonmaken van de floodholes en het inpassen van de anker behuizing.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  10. Tigge

    Tigge

    Lid geworden:
    3 mei 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Noord-Holland
    Dag Henk,
    Wat een inspirerend draadje is dit! Heel mooi om te volgen. Volgens mij is dit de toekomst van RC-Subs.
    Vraag: je print met PLA toch? Dat is naar verluid niet de meest stabiele kunststof. Met name direct zonlicht is niet fijn voor het materiaal. Waarom print je niet met ABS of met PETG?
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  11. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Hallo Tigge,

    Dank je voor je reply, dat is dan weer voor mij inspirerend :thumbsup:

    Ik print niet met normaal PLA maar met PLA+
    Dit is naar verluid sterker en flexibeler, en dat is ook naar mijn gevoel.
    Ik las op een buitenlands forum dat dit redelijk veel gebruikt word voor scheeps-modellen.
    PETG heb ik overwogen maar dat print al weer wat lastiger en ABS schijnt helemaal rampzalig te zijn om te printen, veel vervorming en warmte scheurtjes.

    Ik heb een aantal figuurtjes nu al een tijdje in de kamer staan, deze zijn geprint in normaal PLA en staan regelmatig vol in de zon (tot zover de zon schijnt in ons kikkerlandje :D)
    En er mankeert niks aan.
    Dus ik denk dat PLA+ tezamen met een goede laklaag afdoende moet zijn voor het model.

    Maar de tijd zal het leren denk ik :cool:
     
  12. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    En vers van de pers..ik bedoel printer :D

    Het voorste stuk van de boeg, oftewel de Bullnose.

    Alle supports eruit halen was nog even een dingetje maar toch gelukt.
    Wel een aandacht puntje, de stijlen tussen de torpedo luiken zijn wel dun.
    Dus daar komt waarschijnlijk nog iets van versteviging tussen.

    Alvast wat passend gemaakt op het vorige deel, het begint al wat te worden :thumbsup:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En alvast passend op de anker behuizing, dit word een mooi geheel zo.

    [​IMG]

    En wat krijgt ze al een mooi slank profiel :D

    [​IMG]
     
    raf en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  13. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Zoals ik al aangaf, de stijlen tussen de torpedo deuren zijn dun en gevoelig.

    Dus maar een beetje tijd besteed aan een oplossing...en zoals het nu lijkt eentje gevonden.
    Ik ben aan het experimenteren gegaan met UV resin van mijn printer.
    Een dunne laag over de PLA en onder de UV lamp maakt een behoorlijk verschil in stevigheid.
    En het vult tevens de printlijnen op.

    De uitgeharde resin maakt de PLA aanzienlijk sterker maar blijft wel flexibel, dus geen scheuren.
    De hechting is enorm goed, ik kan er zelfs PLA mee aan elkaar lijmen.
    Als ik het dan probeer te breken breekt het naast de gelijmde naad.

    Ik heb het nu eerst op de brug uit geprobeerd omdat die ook vrij dun is geprint.

    Misschien ook een handige tip voor anderen, zeker de moeite waard om eens te proberen :thumbsup:

    [​IMG]

    En na wat schuurwerk.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  14. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Afgelopen weekend het nodige messing materiaal binnen gekregen.
    Alles voor de periscoop buizen, periscopen, beugels, stapjes enz.
    Messing prijzen liegen er ook niet om tegenwoordig :eek:
    Maar noodzakelijk, en een hobby kost geld :p

    Inmiddels de periscoop masten op maat gemaakt voor de periscoop buizen.
    Voorzichtig werkje om niks te forceren en dat er dan iets breekt of scheurt.
    Buizen worden later op maat gemaakt en in de masten vast gelijmd.

    [​IMG]

    En het messing "beslag'

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  15. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    En jawel, ook bij Henk gaat het wel eens fout :oops:

    Bij het opruimen van het gat door de SD Mast brak er een stuk uit :hammer:
    Inmiddels een nieuwe mast geprint.
    Tevens het model aangepast en het gat iets ruimer gehouden en geprint in nieuwe resin.
    Deze grijze resin is ook daadwerkelijk grijs :p
    En is iets flexibeler dan de vorige dus het moet nu goed komen.

    Tevens begonnen aan de hand beugels voor de periscoop masten, hierna de stapjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Henk je kunt ook voor het uitharden je stang er door steken . dan is de resin nog min of meer flexible en breekt niet zo snel.
    ik doe ook na het washen eerst de de ondersteuning er onderuit halen dit gaat veel gemakkelijker dan na het harden en je hebt minder kans op putjes
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  17. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    ja precies,

    Ik haal ook altijd eerst de supports er af voor het harden.
    Bij de SD mast had ik even een onnadenkend moment, eerst harden dan op maat maken en het brak als porselein.
    Zoals je misschien kan zien, de periscoop mast is witter van kleur want die is niet gehard.
    Deze op maat maken was dan ook niet een probleem.

    Ik denk dan ook dat ik beide masten niet verder hard en gewoon overschilder zoals ze nu zijn.
    Ze zijn stevig genoeg maar toch nog een beetje flexibel, dit voorkomt ook schade in de toekomst.

    Ik moet zeggen dat de nieuwe grijze resin na het harden ook wat flexibel blijft, dus dat is wel een plus punt.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    Ik zou hem zeker wel uitharden want als hij later in de zon komt te staan dan hard hij toch verder uit
    ik ben nu flessen aan het printen ;duurtijd 13.15 uur .
    Ik heb er twee gaatjes in zitten zodat ze later gevuld kunnen worden met een vloeistof waarna de gaatje dicht gemaakt worden .
    en het plezante aan die resin is "je hebt geen lijm nodig om ze aan elkaar te zetten .
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  19. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    74
    Locatie:
    N B
    Ja dat lijmen met resin gaat echt geweldig, zelfs PLA :thumbsup:

    Maar dat harden in de zon is wel een goed punt.
    Ik was zelf in de veronderstelling dat de resin hard door de UV, maar nu je het zo zegt kan dat wel eens door de verflaag heen bloeden in verloop van tijd.

    Ik zal me hier toch eens in verdiepen.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    ik giet de alcohol na een paar was beurten in een 5 liter tonnetje
    welk ik dan afsluit en voor de venster in de zon zet.
    na een paar dagen kan ik dan de propere alcohol terug af tappen en de half uitgeharde resin hangt dan tegen de kant.
    alles daarna door een zeefje overgieten in een reservoir en je kunt de alcohol zo terug gebruiken
    zon is veel Uv licht hoor de mensen onderschatten het
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina