Project AH-1S COBRA

Ja is echt wel een grote heli ... amai , ik heb me lichtjes ( verschrokken ) van de afmetingen , zo lijkt da nie veel , 2 meter , maar als da voor U staat ... :-)

Ja ja , ik heb olie voor de compressor gevonden , je hoort hem nu helemaal niet meer bollen , whispermode ... :-)

Grtz

Ronny

Ja groot he? Toen hij net uit was gaf Vario abusievelijk de romplengte op als 1.90 m....

Dus ik een mooi DICHT aanhangertje kopen van 2 meter (dus 1.98 m aan de binnenkant). Ikke driftig aan het bouwen, en het was dan ook een forse tegenvaller toen ik voor de eerste keer de Cobra in de aanhanger zette en de deur dichtdeed om naar het veld te gaan.....
De doffe klap van de deur van het aanhangertje tegen de rompneus voelde ik tot in mijn kringspier
Gelukkig viel de schade erg mee (beetje krassen op de neus en de tail-end).

Veel bouwplezier! Ik vond het zowel om te bouwen als nu nog steeds om te vliegen een heel fijne heli!

Groet, Bert

Cobra work in progress

Ja Brutus ,

Das minder dan he , :-)
Heb je alles mooi gebouwd , en dan past hij niet in de aanhangwagen ,
en dan nog een klein beetje lakschade , F..k
Ik hoop dat ik hem in mijn auto ga krijgen , ik heb wel een stationwagen maar toch ,
Misschien nu al even passen :-)

UPDATE WORK :

Ben al begonnen mey het landingsgestel , zoals Nick het ook al vermelde is het landingsgesteld niet schaal getrouw , ik heb dus ook van voor er een 2.5 cm vanaf gedaan en deze vanachter er weer bij geplaatst .
DSC00348.jpg

Dit wordt later nog versterkt en geplooid naar wens .

Cockpit lijnen heb ik afgetekend met een blauwe marker , dit om de snijlijnen goed te kunnen blijven zien tijdens het verwerken ervan .
Met een boortje van 3 mm heb ik de pre snijwerken gedaan in de hoeken .
Dit werkt prima en hoeft zeker niet groter gedaan te worden .
Enkele sfeerbeelden ..
DSC00347.jpg

DSC00346.jpg

Wordt vervolgd ,

Grtz
Ronny

19/02/2011
Effectieve bouwtijd :
Van 20.30 uur tot 0.30 uur --> 4 uren :-)

Gedane werken :

Landingsgestel aangepast ,
Cockpitramen zijn nu volledig uitgesneden en graveerbanen zijn afgetekend

Grtz

Ronny

Ronny kennende gaat dit weer een heli zijn die perfect afgewerkt gaat zijn.

En de romp is echt groot ik heb die van nick gezien op een helitreffen.

Het begin is er :-) Gewerkt tot 00:30... toen kwam je vrouw je halen zeker hahaha :-)
Het enthousiasme is heel herkenbaar, het is prachtig werk.

2 meter is een flinke inderdaad, toch kan je heel wat kwijt in een doorsnee auto hoor.
Mijn Ecureuil van 1,7m past in een hatchback, dus met een station krijg je die extra 30cm ook zeker wel mee.

Van dat nat schuren heb ik ook staan kijken, toen ik mijn Ecureuil in de primer had staan heb ik hem ook nat geschuurd en ik heb nog nooit iets zo satijnzacht kunnen schuren als met waterproof schuurpapier. Een absolute must zou ik zeggen!

Veel succes!

Gr, Roy

bouwuren

De tijd vliegt pas echt tijdens het bouwen , daar ben ik ook van geschrokken.
Ben je net goed bezig , kijk je even naar uw horloge , en merk je dat al 2 uur gepasseerd zijn.

@ Bert ,
We gaan ons uiterste best doen voor dit tot een goed einde te brengen he :-)

@ Roy ,
Ja ik heb gisteren even tot later gebouwd , ik heb door de week nachtpost en moet vandaag zelfs gaan werken , dus ik ben gisteren pas om 02.30 uur gaan slapen , de vrouw sliep al :-) . En inderdaad de uren vliegen voorbij als je ermee bezig bent , het is ook het denkwerk om alles goed te krijgen wat tijd in beslag neemt , maar we kijken niet op een uurtje bij dit project ...

@ dafke695 ,
Je hebt gelijk man , is niet te doen , maar ik kende dat al , ben al even bezig met deze hobby , en een uurtje is een minuutje in de modelbouw ... zo snel gaat dat .....

Zo , nu een paar uurtjes bouwen .... :-)

Grtz

Ron

UPDATE WERKEN :

Vandaag een 2 tal uren gewerkt aan de COBRA ,
Graveerlijnen getrokken op de cockpit , een paar duizend revetten al gesneden en verder het landingsgestel versterkt .
Ook al de eerste schuurwerken gedaan en de eerste lijn van 20 revetten geboord :-) .

enkele sfeerbeelden .
DSC00351.jpg

DSC00350.jpg

DSC00349.jpg

Grtz

Ronny

Wow, als dit gene vliegende start is... je bent er goed aan het invliegen... Je wil hem precies dit seizoen nog de lucht in hebben... mooi... mooi.

Zie ik dit nu verkeerd, maar op je foto's lijkt het alsof je de gelcote niet hebt weggeschuurd?
Heb jij soms een andere truuc om verf te laten pakken op een romp waar de gelcote niet volledig is van weggeschuurd?

Je ramen heb je eruit gehaald langs de door Vario aangebrachte markeringen. Deze markeringen kloppen van geen kanten en geven onrealistisch brede raamlijsten. Haal van elke raamlijst nog een millimetertje extra materiaal weg en je bent er.

Heligroeten,

Nick

Hei Nick ,

Neen , neen , rustig aan he , ik had even de tijd om er aan te beginnen , en ik heb da dan ook gedaan ... maar no rush .. ;-)

Op deze boventstaande foto is de gelcote er nog op , ik heb net gedaan met het schuurwerk , dus nu is hij lekker mat en al het blinkende spul is eraf ,
Ik heb ook al enkele revetbanen erop gekleefd ...

DSC00352.jpg

Ja das een goede tip van de raamlijsten , ik zal er nog een millimetertje afhalen ... :-)

Grtz

Ronny

de graveerlijnen

Hey Ron,

Je vliegt er weer in zo te zien, ben eigenlijk niets anders van jou gewend !! :D.
Waarmee maak jij de graveerlijnen, Ron, en hoe breed en diep moet zo een graveerlijn eigenlijk zijn opdat je het nog ziet na het spuiten ?
En verder, "Keep up the good work" zou ik zo zeggen ;).

Hoihoi,
Ron

Hei Ron ,

Ja het vliegen zit me in het bloed he :-) maar ik had wat tijd zaterdag en zondag , het was toch te koud om te gaan vliegen en de vrouw was werken ..

De graveerlijnen heb ik gemaakt met een dremel en een boortje van 1mm .
Je tekend eerst de graveerlijnen af met een permanent marker van STABILO , dan plak je een stalen liniaaltje een 0.5 mm naast het getekende graveerlijntje . ( Copied van Nick ) ik vind dit nog altijd de beste methode )
Dan gaat het boor onder een grote hoek naast het stalen latje af , LET OP , train dit even op een stuk plastiek , je mag niet missen he , en doe het in verschillende lagen , niet in een keer de juiste diepte willen hebben .
Je boor is dan in het principe een pen die naast een lat afgaat om een mooie rechte lijn te trekken .
De diepte , tja , ik heb dit op gevoel gedaan . je kan daar ook niets op plakken van hoeveel , op het gevoel zou ik zeggen , houd er rekening mee dat de laklagen die er naderhand opkomen ook niet zo dik zullen zijn , als ja naar Nick zijn fotos kijkt dan zie je dat ook , alleen al aan de goede blijvende zichtbaarheid van de klinknagels , dus echt niet te diep gaan met die graveerlijnen ..

Grtz

Ron

Probleem cockpit

Collega's ,

Vandaag heb ik enkele gaten , scheuren kunnen zien in de cockpit , ik heb deze gisterenavond opgeschuurd ,
Dit zijn volgens mij niet opgevulde delen tijdens het maken van deze delen .. en die komen dan tevoorschijn als je gaat schuren .. of ben ik mis ..

enkele sfeerbeelden :
DSC00353.jpg

DSC00354.jpg

DSC00355.jpg

DSC00356.jpg

Nu hoe kan ik dat het beste repareren ,

Gewoon opvullen met epoxy resin ?
Plamuur ?

Grtz

Ronny

Hey Ron,

'k ben content dat mijn werkmethode om paneellijnen te graveren ook bij jou goeie rezultaten geeft. 't Is in het begin wel tricky om te doen hé. Het lastige is om niet te overmoedig te worden eens je goed bezig bent, want dan gaat het zeker fout. Te diep ineens willen graveren, de boor niet schuin genoeg houden, enz...
Kwa diepte zou ik toch niet dieper gaan 0.25 mm. Enne Ron, zoals ron al schreef,... breng verflagen echt dun aan hé... Succes ermee.

Heligroeten,

Nick

Collega's ,

Vandaag heb ik enkele gaten , scheuren kunnen zien in de cockpit , ik heb deze gisterenavond opgeschuurd ,
Dit zijn volgens mij niet opgevulde delen tijdens het maken van deze delen .. en die komen dan tevoorschijn als je gaat schuren .. of ben ik mis ..

enkele sfeerbeelden :
DSC00353.jpg

DSC00354.jpg

DSC00355.jpg

DSC00356.jpg

Nu hoe kan ik dat het beste repareren ,

Gewoon opvullen met epoxy resin ?
Plamuur ?

Grtz

Ronny
Die gaatjes horen natuurlijk niet, maar ze zijn denk ik moeilijk te voorkomen. Eer zit altijd wel een luchtbelletje in de hars....

Ik zou gewoon als laatste stap voor het spuitklaar maken even met epoxyplamuur of polyesterplamuur al deze gaatjes opvullen, maar nu nog niet te druk over maken.
Maar je hebt zo te zien de gelcoat wel erg ver opgeschuurd. Ik ben geen afwerk-expert, maar ik ruw hem normaal gesproken alleen maar lichtjes op (tot de gelcoat dof is, meer niet) en dan de onevenheidjes wegwerken met fillerspray en fijn schuurpapier.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Troost je Ron, troost je, alle Variorompen hebben last van ingesloten luchtbelletjes. De ene al wat meer dan de andere... 't Zou nie mogen... 'k Vraag mij af of dit bij andere kwaliteitsmerken (als die er al zijn) ook zo is.
Wat je ook nog zal tegenkomen is een verschil in densiteit van de glasvezel. Opletten dus tijdens het graveren! Eerst raak je er bijna niet in en enkele cm verder duw je er zo door!!!

Wat ik ermee doe... plamuren met modelbouwplamuur (met autoplamuur verongeluk ik mijzelf) als't echt in 't zicht is. In de gaatjes die ik "vergeet", leg ik een oliewash.

Heligroeten,

Nick

Hei Bert ,

Ik heb hem ook niet overdreven opgeschuurd , enkel met een korrel 400 begonnen , en afgeschuurd met een korrel 800 , toen nog even met een schuurmat van 1500 erover gegaan , nu ik ben tevreden dat het nu gebeurd , die gaten en die scheuren , anders waren die wel tevoorschijn gekomen na het spuiten , deze heli trilt ook een klein beetje zeggen ze en dan komen die scheuren ook naar boven vrees ik ,
Maar merci voor de tips , epoxy plamuur ? waar haal ik dat , en van welk merk is dat ?

@ Nick , modelbouwplamuur, AH ok , en heb he daar een type van of merk ?
Tja is spijtig he , maar te verhelpen gelukkig ..

Grtz

Ronny

ik gebruik plastic puttys van Vallejo en Tamiya.
De beste spuitplamuur heeft Mr. Hobby in zijn gamma.

Persoonlijk vind ik dat de modelbouwproducten die vandaag op de markt worden gebracht echt de max zijn in vergelijking met de gangbare carroserieproducten.

Heligroeten,

Nick

't Leven van een modelbouwer zou vééél schooner zijn indien verf aan gelcote zou hechten!

:-))

Daar is een oplossing voor hoor: héél licht opschuren ( tot nét de glans weg is, meer niet) en dan een, hooguit twee DUNNE laagjes Motip kunststofprimer eroverheen. e primer niet aan raken of schuren, maar gewoon spuiten. Hecht als een dolle! Ik kon gewoon na een uur al op de verf tekeer gaan met afplakband, en de verf bleef gewoon zitten....

Groet, Bert

Back