Project AH-1S COBRA

Hei Bert ,

Ja merci , ik doe mijn best he :-)

De revetten heb ik op 3 afstanden geplaatst ,

De grootste hoop staan op 3mm van elkaar af ...
Dan staan er een paar banen op 4mm .
En een baan op 5 mm ..

Grtz

Ronny

Ja het gaat gestaag vooruit ... ik probeer iedere dag een klein beetje vooruitgang te boeken ..

Gestaag?? met dit tempo is hij van de zomer al klaar :banana:
Iets wat ik mij wel afvraag, er lopen verschillende prachtige bouwverslagen hier op het forum en zie dat jullie allemaal met het detailleren begonnen zijn. Is het niet wijzer om eerst het mechaniek er passend in te krijgen? Ik kan mij voorstellen dat er ook wat werk aan de romp en overige delen zit voordat het past. Als je al het paswerk van het mechaniek moet doen met alle toeters en bellen al op de romp maakt het niet gemakkelijker en loop je volgens mij grote risico om beschadigingen aan de romp te krijgen.

@ Super john ,

Van de zomer is hij nog niet af , want we vliegen ook veel te graag , en met het betere weer , zoals vandaag , staan we ( normaal ) op het vliegplein ...

Maar het is een terechte opmerking van U , ik ga dat ook doen , eerst de mechaniek erin en dan begin ik aan de romp te schuren en te werken ...
Ivm met de cockpit zag ik daar geen kwaad in ...
Maar we gaan U raad opvolgen ... je weet maar nooit ..

Merci ...

Grtz
Ronny

De details die we nu reeds uitwerken zijn nodig om over heel wat bouwuren perfect te weten waar de mekaniek moet komen en hoe deze zal moeten worden aangepast, want de richtlijnen van Vario zijn op dit vlak alles behalve accuraat.
Door op deze manier te werken bestaat idd. het risico om tijdens het bouwen reeds afgewerkte details te beschadigen. We proberen dan ook zo voorzichtig mogelijk te zijn.

Heligroeten,

Nick

Hei Nick ,

Dus we hoeven niet perse de mechaniek in te bouwen alvorens te starten met de romp werken ?

Grtz

Ronny

Ik denk dat we best de werkzaamheden aan de romp combineren met het inpassen van de mekaniek.
Ik ga nu eerst alle panneellijnen aftekenen en dan vermoedelijk de mekaniek bouwen en inpassen zodat ik er een idee van krijg waar we gaan uitkomen.
Sommige virtuele panelen zullen functioneel moeten gemaakt worden om bijvoorbeeld de motor te kunnen starten zonder de halve cobra te moeten afbreken.
Ik ga deze panelen dus eerst zo schaal getrouw mogelijk aftekenen en ze daarna aanpassen aan de mekaniek. Vervolgens worden de paneellijnen uitgefreesd.
Je volgt het de komende dagen wel in mijn eigenste Cobradraadje...

Heligroeten,

Nick

Ah ok , we zullen het wel lezen en zien dan ,komt allemaal goed , en ja voorzichtigheid is altijd topprioriteit he ..
Ik ben vandaag begonnen met de vensters , heb de eerste geplaatst bovenaan , maar toen ......................................
Ik heb afgelopen week WITTE REVETJES geverfd ....
Deze witte revetjes zijn dus NIET OK voor deze vensters , heb dan ook een zakje zwarte opengetrokken , en deze staan nu klaar voor de vensters ..
Je zag namenlijk het wit erdoor komen , en wit is niet zo mooi op een gevlekte SNAKE ..
Lessons Learned .. :-) vanaf nu enkel ZWARTE revetten op deze COBRA ...

Zo , nu terug naar de SNAKE werkplaats ... :-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Het was mij idd ook al opgevallen dat er veel met de afwerking en detaillieering werd begonnen, maar zoland het delen zijn die je opzij kunt leggen zal het niet zoveel uitmaken, en 't is altijd leuk om wat afwisseling in te bouwen tijdens een projekt.. Ieder heeft zo zijn eigen methodes, en ik denk niet dat er "regels" zijn om iets eerst te doen..Oh ja, er is 1 regel... Have fun!!!

Glazing COBRA

Zo , we hebben uiteraard niet stilgezeten in het weekend , en er zijn al 4 vensters die een plaatsje hebben gekregen op de cockpit , de 5 de venster is voorgeboord en de andere 2 zullen deze week volgen ..
De binnenkant van de vensters zijn al afgeplakt ( de buitenkant gaat volgen ) , dit om de spuitwerken tot een goed einde te brengen , anders moeten we nadien teveel poetsen ..
Ook de Cablecutter heeft zijn plaats ingenomen op het dak en hoeft hopelijk op dit model nooit zijn werk te doen ... :-)
Uiteraard zijn er ook weer 100 den revetten in positie gelijmd ...
En het boortje heeft zo een 3 keren elk gaatje gezien ...

Ook hebben we een opruimactie gehouden en een kleine poets actie , een propere werktafel werkt beter hebben ze me altijd geleerd op school .. ;-)

@ VOLUNTEER ( Bert ) de revetjes van de glazing zijn op 4mm afstand geboord .. ;-)

Enkele sfeerbeelden :
DSC00432.jpg

DSC00433.jpg

DSC00434.jpg

DSC00435.jpg

DSC00436.jpg

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Yep , ik ga die niet spuiten denk ik , ik ga dat zo laten ... :-)

Misschien ook even een bouwuur informatie ,

Ik heb nu effectief 65 bouwuren erop zitten , dit uiteraard zonder denk , zoek en bestelwerk .. :-)
En ik heb een half uur in de Carrefour rondgelopen met mijn meetlat voor die roze bobbel te vinden ... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
En nu heeft je vrouw een wasmiddel die ze nooit gebruikt. Want man lief wil een rozze bobbel op z'n modelhelikopter :lol:.

Ziet er goed uit Ron. Jammer dat de romp niet voledig aan de maat is, zoals Nick al beschreef in zijn draadje.
Succes met nagellen.

Groetjes Rob.

amai, wat een afwerking !

en wat een schaal ! die revetten staan op 4mm en als je dan kijkt hoeveel revetten er op zo'n stukske zitten, pfff wat een joekel !

maar die cablecutter, voor wat dient dat eigenlijk ?
de naam zegt het zelf al maar welke 'cables' 'cutten' ze er dan mee ?

De gene die je tegen komt als je de hoogspannings masten edg niet optijd ziet ;) Eigenlijk alles wat je niet ziet en wel in de weg hangt.

@ Rob ,

Yep ze is haar dopje kwijt nu ... :-)
En de schaalgetrouwheid , tja , met de romp zullen we ons uiterste best moeten doen om het er zo schaal getrouw mogelijk te laten uitzien , dat wordt een dagje meten en denken , en opnieuw meten en opnieuw het kleine cobra-tje ernaast houden ;-)

@ Les
Yep er zitten nu zo een kleine 1100 van die revetten al in de cockpit , en ik moet nog 3 grote ramen doen , dus we gaan eindigen op een 1600 tal revetten voor de cockpit ...
En er komen nog twee cablecutters vanonder .. een grote en een kleine ..

Grtz
Ronny

hey neefke.
ik heb me speciaal aangemeld om u "draadje" te kunnen volgen.
keep up the good work :thumbsup:
mijn gespierde mug vliegt ook nog altijd :p:p:p

Waar ik wel een beetje verbaasd over ben is dat je ervan uitgaat dat die kleine Cobra wel natuurgetrouw zou zijn?

Wordt in ieder geval een hele mooie heli.:thumbsup:

@ tornchevy :
Das prima neef , je hebt toch alle tijd , en ja ik probeer het zo goed als mogelijk te doen he ..

@ bruteforce :
Ik baseer me op het modelletje van REVELL en de documentatie van VERLINDEN , LOCK ON N°6 , deze in combo zullen mij moeten brengen naar een COBRA die er zo schaal getrouw mogelijk uit ziet ... :-)
Ik doe dus mijn uiterste best om dit project tot een goed einde te brengen ..

Merci voor de complimenten ,

Grtz

Ronny

Glazing COBRA , Test Airbrush

UPDATE werken ,

Alle vensters en een kleine 900 revetten , preventief voorzien van een laagje Cam Black Green hebben een plaatsje op de COBRA cockpit gekregen ..
Ook hebben we een voorzichtige "dry fit gedaan" op de romp ... :-)
De test met het airbrush is ook gebeurd en ik moet zeggen dat de meng verhoudingen van 2 delen verdunning en 1 deel verf mij ook het meeste overtuigd hebben , op de fotos is het niet zo duidelijk te zien , maar de linkerkant is maar 2 maal gespoten en we waren al tot een bevredigend resultaat , de rechterkant is 6 maal gespoten om tot het zelfde resultaat te komen ... :-) , ook het oppervlak is veel gladder dan de linkerkant .. conclusie , de verf in mijn snake pit zal 2 delen verdunning krijgen en 1 deel verf ... ;-)
Merci "Bluebird" Nick :-) ik was er sceptisch tegen maar de test heeft me overtuigd ... en de airbrush cleanen , pfff , peace off cake nu met deze verdunning ... :-)

enkele sfeerbeelden ..
Afplakken en aftekenen van de revetbanen op de vensters ..
DSC00437.jpg

Afval van uitgesneden raamlijsten , PRIMER laag is reeds opgespoten ..
DSC00438.jpg

DSC00439.jpg

Een kleine 900 revetten voor de 7 vensters :-)
DSC00440.jpg

DSC00441.jpg

DSC00442.jpg

DSC00443.jpg

De meng test met de verf .. het resultaat is niet zo goed te zien ...
DSC00444.jpg

Je ziet dat de rechterkant nog iets lichter is , en dit na 6 lagen , de linkerkant heeft maar 2 lagen gehad ..
Naald dikte van de airbrush is 0.4 mm ..

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Back