Project Fairey Gannet

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 29 aug 2021.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Laatst heb ik voor een zacht prijsje twee stuks van de Keil Kraft Fairey Gannet schaalbouwdoosjes overgenomen. Ik kende de Keil Kraft doosjes niet, had wel al een stel Comet modelletjes gebouwd. De inhoud zag er goed uit, alles wat nodig is zit er in. En het hout is van prima kwaliteit, dat zie wel eens anders.
    IMG_2022.JPG
    De constructie is ook mooi licht. Nu is de Gannet een raar ding, een soort van mini-AWACs voor de marine. De meeste exemplaren hadden een grote radarbult onder de neus, dit model is blijkbaar een vroege versie. Voor Kit Scale is het voldoende om het model net zo te bouwen als op de doosvoorkant. Wel, dat moet kunnen. De eerste stap was om een paar genoeglijke avondjes door te brengen om alles uit te snijden. Een nieuw scalpelmesjes was daarbij een must.
    IMG_2023.JPG
    Bij het uitsnijden van de inkepingen voor de rompliggertjes braken voortdurend stukjes van de schotjes af, die dan weer met UHU-Hart eraan geplakt moesten worden. Volgens de instructies moet je met de romp beginnen, maar ik besloot onder het mom van vingeroefeningen eerst de vleugels maar eens in elkaar te zetten, om aan dit dunne balsa te wennen. De eerste vleugeldelen gingen al makkelijk in elkaar, dat geeft de burger, eh, bouwer, moed.
    IMG_2024.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2021
    HansH, ramses, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Voor kit scale idd goed genoeg om de artwork van de doos te gebruiken voor de kleuren.

    Verder is het zaak om gewoon letterlijk de tekening te volgen.
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    De bouw verloopt gestadig en is tot nu toe zonder problemen. Het lastigste moet per slot van rekening nog komen: de andere helft van het rompje toevoegen en dan de boel recht houden... Eerst de boel maar eens laten drogen, dan zal ik morgen verder zien.
    IMG_2025.JPG
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    De vleugeldelen zijn geschuurd (vooral de achterlijsten, die taps moeten zijn) en in elkaar gelijmd, met de juiste V-stelling. De staartdelen zijn af, de rechter schotjes zijn tegen de romp gelijmd. Bij dat laatste ondervond ik toch wat onvolkomenheden bij de onderdelen, de schotjes waren niet allemaal exact in spiegelbeeld gelijk (had ik natuurlijk eerst moeten controleren) en niet allemaal precies zo hoog als de ruimte in het rompprofiel waar ze tussen moeten. Dus dat betekent straks wat creatief schuurwerk.
    IMG_2035.JPG
    Verder heb ik me herinnerd dat voor Kit Scale modellen met gekleurd tissue moeten worden bekleed, ipv geverfd te worden. Maar de Gannet hoort in Extra Dark Sea Grey boven en Sky opzij en onder. En dat heb ik niet in gekleurd tissue; ik betwijfel zelfs of dat wel bestaat. Dus wat te doen?
     
    ramses en jef vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik herinner mij iets van Dylon, tissue en Spider. :rolleyes:
    Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk...;)
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Natuurlijk kan ik tissue kleuren met textielverf, maar hoe kom ik aan de juiste kleuren? Het assortiment van Dylon is een aantal jaren geleden drastisch ingeperkt en wat er tegenwoordig te koop is zijn grotere verpakkingen bedoeld voor in de wasmachine.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Is ook wel weer zo...:confused:
    Maar wellicht zijn er andere kleurstoffen, ik meen me ook een methode van wijlen Jan-Willem te herinneren.
    Maar hoe dan precies ben ik vergeten...:oops:
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    heb je een voorbeeld van welke kleur je zoekt . ik kan wel even in mijn voorraad zoeken. ik denk dat ik zo ongeveer de heelregenboog heb liggen.
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gaaf project :thumbsup:
    Ik heb vroeger flink wat Veron en KeilKraft modelletjes gebouwd, de KeilKraft Gannet en Veron Wildcat vlogen bij mij persoonlijk het beste.

    Qua gekleurd tissue, misschien zit hier iets tussen?
    Daar heb ik een paar weken geleden ook gekleurd tissue gekocht voor m`n Storch:
    (wel inklaringskosten erbij helaas want UK is geen EU land meer...)

    [​IMG]

    ...en binnen een week ontvangen:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2021
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    ps. Dit zou fraai op de Gannet staan:



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    De Gannet kleuren zijn, net als de meeste Royal Navy kisten uit die tijd, Extra Dark Sea Grey aan de bovenkant (voor de kenners: Humbrol 123) en Sky (Humbrol 90) aan de onderkant. Op de foto van het bericht hierboven staan ze loepzuiver. Punt met tissue is dat de meeste kleuren heldere burgerkleuren zijn, en de voor militaire modellen bruikbare kleuren alleen groen, bruin, grijs, donkerblauw en zilvergrijs zijn. Vandaar mijn probleem. Maar Janhein, als deze kleuren (of iets wat er redelijk op lijkt) in je regenboog zitten, houd ik me aanbevolen! Ik zou ook gewoon wit tissue kunnen gebruiken en de betreffende kleuren door de spanlak kunnen mengen en zo een transparant tissue effect kunnen bereiken, maar ik denk dat dat niet mag bij Kit Scale.
     
  12. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hello Henk.

    Here you find the 'official' 2017 rules for kit scale on the 'IIFI' in Nijmegen: http://www.iifi.nl/downloads/rules/kit-scale-rules.pdf

    To this rules it is allowed to use 'coloured tissue' - this is not further specified how you 'colour' it.

    Groetjes
    Willi
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    We hebben dringend advies van Bernard nodig! Inderdaad, Willi, valt gekleurde spanlak op wit tissue onder 'painted' of onder 'coloured tussue'? Ik was er van uit gegaan dat 'coloured tissue' betekent dat het tissue de kleur moet hebben voordat je het model ermee bekleedt.
    Afijn, in afwachting van dit punt knutsel ik gewoon door. heb de rechter rompliggers toegevoegd, en het neuspootje. De hulpligger van de vleugel waar het hoofdonderstel aan vast gebonden zit, moet in dit stadium in de romp worden gelijmd. De vleugels worden daar dan overheen gelijmd. Ziet er koddig uit!
    IMG_2036.JPG
    Hij rijdt alvast goed! (Nice car....) Ik zie op de foto dat de hulpligger omgedraaid moet worden, het staaldraad hoort aan de achterkant te zitten. Goed dat het nog niet vastgelijmd zit! Ik moet de boel voor het vastlijmen wel goed uitrichten, het zou zonde zijn als de romp scheef tov dit onderstel komt te zitten.
     
    Bruno van Hoek, tjarko en jef vinden dit leuk.
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    O jee advies van mij?

    Laat ik vooral op stellen je mag een kit scale spuiten of geprint tissue gebruiken. Alles ten straffe van 5 of 10 (zoek ik op) punten op t totaal.

    Gekleurd tissue is gekleurd tissue. Er zijn natuurlijk bepaald kleuren die heel moeilijk te vinden zijn of niet bestaan. Is er geen ander kleurenschema dat je mooi vindt. Dan is een foto van dat toestel in kleuren voldoende bewijs. Camouflage kan mooi door bijvoorbeeld stukjes tissue te scheuren. Heeft Vincent gedaan, jury moest navragen of t gespoten was.

    Wat betreft gekleurd spanlak. Is een beetje grijsgebied. Eigenlijk spuit je, maar vaak is de dekking minder en opbrengen met kwast zie je vaak. Afhankelijk hoe sterk t deelnemers veld is wordt je daar zwaarder of minder zwaar op gestraft.
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    En ik lees veel dat iets niet mag.

    Er mag veel maar soms heb je strafpunten of wel minpunten. Maar t mag dan wel. Daar ligt de afweging dan of je t wel of niet doet.
     
  16. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is tijd om een beslissing te nemen over het kleurenschema. Daar gelden voor mij de volgende criteria:
    1. voor mij is het bevredigender om een model te maken dat een redelijk authentiek kleurenschema heeft.
    2. de juiste kleuren tissue zijn niet beschikbaar.
    3. in de regelementen voor Kit Scale staat dat 'authenticity of colour scheme and markings' 20% van de statische score bepaalt. En 'fully painted models will have 5 points deducted from their score'. (bedankt voor de link, Willi)
    4. dit gecombineerd met 60% van de score voor 'workmanship' krijg ik de indruk dat als ik de Gannet van het juiste kleurenschema voorzie, de wereld niet meteen vergaat, mits de bouw netjes is.
    Kortom, ik ga gewoon door met de bouw, en kleur het witte tissue met de airbrush of gekleurde spanlak, dat weet ik nog niet goed. Maar het doel is om gekleurd tissue te simuleren!
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    De bouw netjes idd, dus je laat zien dat je goed kan bouwen. Maar ook belangrijk dat je de tekening volgt. Want er staat ook ergens dat als je afwijkt van de tekeningen en dat is wel erg duidelijk te zien, dit ook punten kost.
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Gelukkig heeft de Keil Kraft Gannet een prima ontwerp. Heeft geen wijzigingen nodig.
     
    crins en BBruins vinden dit leuk.
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Tussen de bedrijven (OHA?, LB dag? en voorbereidingen/reparaties) wordt hier rustig verder geknutseld aan de Gannet. Inmiddels heb ik alle romplatjes op hun plaats gelijmd, en hiervoor de rompschotjes alvast meer in de vorm geschuurd. Want het bleek dat niet alle schotjes in spiegelbeeld de zelfde maat hadden! Gevolg van het pre-CAM maken van bouwtekeningen, ongetwijfeld. Ook hadden niet alle latjes de gewenste soepelste weg naar het volgende schot, wat heeft geresulteerd in wat golvende effecten, zo hier en daar. Afijn, het meeste hout zit nu op z'n plaats, dus het is tijd voor een portretje.
    IMG_2040.JPG
    De staart zit hier nog met spelden op z'n plaats, de romp moet een fijnschuurbeurt krijgen. De vleugels worden eerst alleen aan de bovenkant bekleed, dan aan de centrale ligger met het onderstel gelijmd, en daarna wordt de onderkant bekleed. Alle hoofdonderdelen kunnen met een beetje mazzel op kleur worden gebracht voordat het model in elkaar wordt gezet.
     
    Ed_V, BBruins en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat me ineens opvalt...
    Als je de props wegdenkt dan zie je al overeenkomsten met de eerste jets.
     

Deel Deze Pagina