stunthenk
PH-SAM
Nu alle onderdelen gemaakt zijn, is de volgende, belangrijke stap om de hele boel in elkaar te schroeven, inclusief motor, tank en stootstang. Dan kun je zien of alles klopt, maar meestal moet er het één en ander gangbaar gemaakt worden.
In dit geval moest ik aan de vleugelwortels hier en daar wat balsa weghalen om de tuimelaar voldoende ruimte te geven, de openingen voor de hoorn in de flaps uitvijlen en bij het stabilo wat meer ruimte maken voor de hoorn en stootstang. Verder heb ik wat spleten tussen de voor- en achterromp opgevuld met 1 mm balsa strookjes, en die dan weer tot de juiste dikte teruggeschuurd. Ik heb hem ook weer op de weegschaal gelegd, en kwam met leadouts en sloffen uit op 1200 gram! Veelbelovend, als zeg ik het zelf. Hier moet je nog onderstelpoten, tiplood en propeller bij rekenen.
Na een schuurbeurt met korrel 600 werd het tijd om diverse delen te glassen. Ik gebruikt hiervoor 25 grams glasdoek. Dat moet eerst op maat worden gesneden en geknipt.
Door de uitstekende onderdelen van de vleugelbevestiging is dat nog best lastig. Naast de voorromp worden ook de motorkap en de sloffen in z'n geheel geglast. De vleugels krijgen een strook aan de wortel, verder worden de uiteinden van de flaps geglast, een stuk van de achterromp onder het stabilo, en het midden van het stabilo. Ik heb in totaal 18 gram epoxy aangemengd. Ik gebruik hiervoor het hulsje en een fotorolletje (helaas niet meer te krijgen met al de digitale camera's) en giet van hieruit een rupsje epoxy op het glasdoek op het model. Dat strijk ik dan uit met een stukje 1,5 balsa van 3 bij 5 centimeter. Zo kun je een mooie dunne laag aanbrengen, en hoef je later nauwelijks te schuren.. Op gebogen delen breng ik de epoxy aan met een kwastje. Dat wordt dan wel wat dikker en dus zwaarder, dus dat moet ik wat zorgvuldiger schuren als de epoxy is uitgehard.
Omdat het altijd een probleem is hoe je een onderdeel kunt vasthouden bij het glassen, lakken en spuiten heb ik de onderdelen van tevoren voorzien van handvatten van 6 mm triplex. Omdat ik de afstanden tussen boutgaten van vergelijkbare modellen altijd het zelfde maak, hoef ik niet steeds nieuwe handvatten te maken. Op dit handvat zijn sporen van de kleur turquoise te zien, waar kennen we dat ook alweer van?
Een machineklem is een ideaal ding om het handvat tijdens het drogen in te zetten. Onderdelen als sloffen en motorkap vragen om een andere oplossing.
Dit steuntje is gemaakt van restjes balsa waar een M3 boutje in is gelijmd. Dit boutje steekt door het asgat en heeft aan beide kanten van het triplex van de slof een M3 moertje. Door de lastige vorm van de slof is het moeilijk om het ding met 1 stuk glasdoek te bekleden. Aan het steuntje te zien was de kleur van de vorige slof blauw!
In dit geval moest ik aan de vleugelwortels hier en daar wat balsa weghalen om de tuimelaar voldoende ruimte te geven, de openingen voor de hoorn in de flaps uitvijlen en bij het stabilo wat meer ruimte maken voor de hoorn en stootstang. Verder heb ik wat spleten tussen de voor- en achterromp opgevuld met 1 mm balsa strookjes, en die dan weer tot de juiste dikte teruggeschuurd. Ik heb hem ook weer op de weegschaal gelegd, en kwam met leadouts en sloffen uit op 1200 gram! Veelbelovend, als zeg ik het zelf. Hier moet je nog onderstelpoten, tiplood en propeller bij rekenen.
Na een schuurbeurt met korrel 600 werd het tijd om diverse delen te glassen. Ik gebruikt hiervoor 25 grams glasdoek. Dat moet eerst op maat worden gesneden en geknipt.
Door de uitstekende onderdelen van de vleugelbevestiging is dat nog best lastig. Naast de voorromp worden ook de motorkap en de sloffen in z'n geheel geglast. De vleugels krijgen een strook aan de wortel, verder worden de uiteinden van de flaps geglast, een stuk van de achterromp onder het stabilo, en het midden van het stabilo. Ik heb in totaal 18 gram epoxy aangemengd. Ik gebruik hiervoor het hulsje en een fotorolletje (helaas niet meer te krijgen met al de digitale camera's) en giet van hieruit een rupsje epoxy op het glasdoek op het model. Dat strijk ik dan uit met een stukje 1,5 balsa van 3 bij 5 centimeter. Zo kun je een mooie dunne laag aanbrengen, en hoef je later nauwelijks te schuren.. Op gebogen delen breng ik de epoxy aan met een kwastje. Dat wordt dan wel wat dikker en dus zwaarder, dus dat moet ik wat zorgvuldiger schuren als de epoxy is uitgehard.
Omdat het altijd een probleem is hoe je een onderdeel kunt vasthouden bij het glassen, lakken en spuiten heb ik de onderdelen van tevoren voorzien van handvatten van 6 mm triplex. Omdat ik de afstanden tussen boutgaten van vergelijkbare modellen altijd het zelfde maak, hoef ik niet steeds nieuwe handvatten te maken. Op dit handvat zijn sporen van de kleur turquoise te zien, waar kennen we dat ook alweer van?
Een machineklem is een ideaal ding om het handvat tijdens het drogen in te zetten. Onderdelen als sloffen en motorkap vragen om een andere oplossing.
Dit steuntje is gemaakt van restjes balsa waar een M3 boutje in is gelijmd. Dit boutje steekt door het asgat en heeft aan beide kanten van het triplex van de slof een M3 moertje. Door de lastige vorm van de slof is het moeilijk om het ding met 1 stuk glasdoek te bekleden. Aan het steuntje te zien was de kleur van de vorige slof blauw!