Project Micro Saudade (was "Vinkiel mogelijk op kleine (ca. 50 cm) zeilboot zonder veel aan prestati

THX Pinty, knap afgewerkt model, maar er is niet echt een foto bij waarmee ik de tekening nog kan verbeteren, de hoogte van onderkant kiel tot dek kan helpen om de verhoudingen te controleren :)

Interessant! Noteert u voor mij maar 1 abo-tje!

En als er gerekend moet worden: Ad Bakker is daar goed in (Sorry Ad, dat ik je d'r weer bij sleep ;) )

Succes jongens! Als er straks een spantenplan is (en ik heb weer eens wat tijd ;) ) wil ik d'r wel eens eentje bouwen. Die Sau is een mooi scheepje!

Wim

Leuk, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. We proberen om het uiteindelijke model zo goed mogelijk op de slanke lijnen van het origineel te laten lijken, en toch tot een potentieel goed zeilende boot te komen. Er zijn verbrede versies getekend, eventueel in combinatie met een wat voller gemaakt onderwaterschip. Dat laatste heeft persoonlijk mijn voorkeur, omdat je dan de algemene lijnen beter benadert. Wel zou een verbreding tot gevolg kunnen hebben dat je het dek van de MM, met wat aanpassingen, zou kunnen gebruiken, maar dat lijkt toch niet de richting waar we heen moeten.

Vergeet niet dat op deze schaal en relatief dicht op het water de negatieve kantjes van het schaaleffect grotendeels teniet worden gedaan door het feit dat de windsnelheid vlak boven het water beduidend lager is als pakweg 1 meter boven het wateroppervlakte.

Ja, ik heb zelf een zeilboot in elkaar geflanst met die afmetingen en er heel wat uurtjes mee gezeild, ook met windkracht 5. Dat laatste zeilt niet lekker, en de zeilen klapperen je bijna kapot, maar het zeilt nog steeds.

Vergeet niet dat op deze schaal en relatief dicht op het water de negatieve kantjes van het schaaleffect grotendeels teniet worden gedaan door het feit dat de windsnelheid vlak boven het water beduidend lager is als pakweg 1 meter boven het wateroppervlakte.

Dat is ook een reden om aan de MM tuigage vast te houden. Makkelijk, en de lagere masthoogte zorgt ervoor dat je niet teveel wind vangt. Misschien dat we de lengte iets gaan optrekken naar 65 cm, nog steeds handzaam, maar dan is het makkelijker om een goede waterverplaatsing te krijgen (we mikken op 1 kilo of net iets minder, en toch voldoende lengte op de waterlijn, zodat de boot niet te snel tegen zijn rompsnelheid aanloopt. De MM lost dat op door redelijk breed te zijn in het midden, maar voor de "Micro Saudade" wordt dat lastig zonder het bovenaanzicht teveel te laten afwijken van de ranke romp die de echte is.

@Henk
Heb m'n kleine zeilbootje er nog 'ns bij gepakt en nagemeten.

Lengte romp (excl. boegspriet): 75cm
Breedte romp: 22cm
Zeiloppervlakte: 52dm2
Waterverplaatsing: 2,0kg

75cm is volgens mij F5G (maar 65cm is ook praktisch en handzaam).

Vanaf het (lage) dek gemeten is de mast 92cm lang en is het grootzeil bevestigd op 85cm hoogte. De kiel steekt 15cm onder de romp met een bulpje dat ongeveer 150gr weegt (inschatting).

't Is lastig inschatten. Het zijn twee stukken lood aan weerszijden bevestigt aan een multiplex-plaat van 9mm:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
dat komt omdat de saudate geen bulbje heeft hangen aan de onderkant, maar de kiel is helemaal hol en gevuld met lood.

Klopt. Waarschijnlijk zal bij de micro versie het onderste deel van de kiel massief lood worden, bij zo'n kleine romp een holle kiel maken die ook nog stevig genoeg is qua wanddikte om vulling met lood te overleven onder helling wordt waarschijnlijk lastig, en met een massieve loden kiel heb je weer meer gewicht dieper in het water.

Ik heb je trouwens een mailtje gestuurd n.a.v. je pb.

Moet er in de Micro-Saudade dan net zo veel lood als in de MM? Hoe kan mijn zeilbootje nog zeilen bij windkracht 5? Ik zou de kiel mooi hol laten (kunststof) en daarna vullen met lood. Eventueel iets langer maken als de Saudade, maar waarschijnlijk hoeft dat nog niet eens...

Back