Project Micro Saudade (was "Vinkiel mogelijk op kleine (ca. 50 cm) zeilboot zonder veel aan prestati

De ballast van de MM is als leidraad genomen vanwege de goede verhouding die deze boot heeft tussen ballast en totaalgewicht. Windkracht 5 is trouwens best pittig, een MM moet dan al snel een lager tuig nemen.

Ik denk dat het een flinke uitdaging wordt om zo'n holle kiel te maken. Doordat de kiel onder weer dikker wordt, zal hij niet lossen van de mal, of je moet een oplosbare mal hebben. Maar ik ben niet zo thuis in rompen maken.

@Henk:
Ik was in de veronderstelling dat je twee helften maakte, één linker en één rechter helft. Dan moet het lossen geen probleem zijn. Zelf zit ik ook niet zo in het mallen maken. Heb wel 'ns een drijvertje gemaakt, maar werk tegenwoordig alleen nog met de lost-foam methode, wat betekent dat alles wat ik bouw eenmalig en uniek is. Met de computertechniek (3D-snijders, etc.) moeten er toch mogelijkheden zijn relatief goedkoop goede mallen te krijgen.

Met harde wind gaat mijn zeilbootje overigens wel behoorlijk plat, maar veert altijd weer terug... echt lekker zeilen doet-ie met windkracht 2-3.

Erik een volledige 3D mal laten frezen kost veel geld, 3 j geleden prijs gevraagt voor mal van endeavour 3500 eur, vrienden prijsje :confused:

3500€ is veel geld, zeker als maar de vraag is over hoeveel rompjes je dat bedrag uiteindelijk uit kan strijken. Is het een idee een rompje op een bouwplank te bouwen en daar vanaf de mallen te maken (linkerhelft/ rechterhelft)?

Da's pittig.

Rene heeft het model inmiddels aangepast naar 65 cm exact, en de verbreding, die we hadden aangebracht op de ca 50 cm versie genoeg waterlijn-lengte en waterverplaatsing te geven, ongedaan gemaakt. Huidige waterverplaatsing is dan 1,27 kilo en de romp oogt nu scherper, en sneller.

Eric je kan perfect een romp op een bouwplank bouwen en er een deelbare mal van maken.
Heb dit zelf nog nooit gedaan

@René:
Dat lijkt me een omvangrijke klus. Jammer dat computergefreesde 3D-mallen zo kostbaar moeten zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk twee positief mallen (beide helften) te maken en daar overheen te lamineren. Dat betekent wel dat de buitenzijde nog bijgewerkt moet worden.

"Its simpel "maak gewoon een romp maak deze deelbare spanten gelijk met de bouw (tape of folie of wegbreken van spanten ) dan is deze te scheiden en dan beide helften op een bouwplaat leggen , en voila " 2 halve delen , kun je evt ook nog negatief mallen van nemen ,

kan ff niet makelijker uitleggen .

gr rexonamen

Als je een 3D mal laat frezen heb je de moedermal , deze moet nog wel afgewerkt worden en gespoten met 2 comp lak om een duurzaam opp te krijgen.
Daar moet je dan nog altijd 2 halve negatief mallen van trekken die je kan samen voegen om de romp in te bouwen. Zoiets is alleen maar rendabel voor een grote serie .

Nu maak je het wel weer extra moeilijk , je hoeft geen 3d mal te maken , als je je nieuwe boot die je nu maakt doormidden doet en de buitenkant afvacumt met folie ,kun je een mal trekken , ja natuurlijk wil je meer mooier dan moet je dieper in de buidel tasten , dit wat ik aangeef ,is lowbudget , ik maak zelfs een negatief mal van gips en doe erdan een superlos wax in en kan hiermee enkele rompen maken , ,maarja je kunt jezelf moeilijk maken .

gr rexonamen

Al eens gedacht aan het FabLab om een 3D model te maken?
Er zitten een stuk of wat FabLabs verspreid over het hele land. Hier (in Twente) zit er eentje bij de UT. Wanneer je je project "deelt" kun je de machine uren tegen kostprijs krijgen. Laatst eens met iemand van FabLab Enschede gesproken en ik dacht dat dit neer kwam op 20 Euro per uur.
Je kunt dan gebruik maken van allerlei machines, oa een 3D scanner en (belangrijk!) een 3D printer!
Iemand zal dan een 3D ontwerpje moeten maken (Dat zou zelfs mogelijk moeten zijn in Google SketchUp) en dat dan delen.

Wim

Meegaan gips mal ,heb daar vaak meerdere rompjes uitgehaald , ligt aan je zelf dunne mal /slechte , niet mooie positief ,dat vreekt zich , maar goed en zeeeeeeer goede loswas (no 2k lak o,i.d ) ik heb er meer dan 4 Draken schaal 1:5 uitgehaald , en hadden meer gekunt had er min 4 nodig , en voor al mijn kleine dingen gebruik ik bijna altijd gips , is goedkoop en voor mij eenmalig , en wimg alweer minimaal 20euro per uur , word er 5u aangewerkt is dit 100 euro die je weer op een andere mannier terug wilt "toch " maak je alweer niet GOEDKOOP !!!!,

gr Rexonamen

Dat FabLab is echt een papdijs voor modelbouwers :)
Die uren zijn alleen de machine uren. Dus, wanneer je besluit de 3D printer te gebruiken, betaal je alleen voor die uren dat je daar mee werkt. Het maken van je ontwerp in 'n 3D pakket kun je ook thuis doen, als je de mogelijkheden hebt. (Zoals gezegd, het kan zelfs in SketchUp) Volgens mij kun je in 'n uur al een behoorlijk ding printen. 5 Uur zal het niet duren volgens mij, maar ja, ik heb het proces nog nooit in werkelijkheid gezien.
(Op internet staan genoeg filmpjes waar het werkelijke 3D printen is te zien. Ik zal eens zoeken.)
Wel een aantal producten gezien. Wat me op viel was het geringe gewicht van de voorwerpjes. Ik ken de soortelijke massa van de gebruikte thermoplast niet, maar die leek me behoorlijk laag.

Wim

De 3Dprinter is geweldig, maar dan wordt 't bootje erg klein (10'' x 10'' x 12'') oftewel 254mm x 254mm x 305mm, of... je werkt in etappes. Misschien is een freessetje uiteindelijk geen slecht idee?

JA alles is geweldig , ik wens jullie sucses mannen , maar ga eerst eens beginnen met bouwen en dan bepalen wat er moet gebeuren , dat schept meer duidelijkheid dan alles met een printer , die erlang overdoet en duur word ,maarja

sucses mannen

rexonamen

Iemand zal dan een 3D ontwerpje moeten maken (Dat zou zelfs mogelijk moeten zijn in Google SketchUp) en dat dan delen.

Wim

Isola heeft al flink zitten tekenen in Delftship, dus een 3D ontwerp is er al, al moet het mogelijk nog wel een beetje worden bijgeschaafd als we extra foto's hebben gekregen.

@Henk: ... en heb je al enig idee van hoe je wilt gaan bouwen? Volgens mij zijn er al een aantal leuke ideeën de revue gepasseerd.

Back