Project Pilatus B4

De servo - configuratie is nu volgends het handboek, MPX-UNI en dat werkt nu wel. :cool:

Johannes
Servo confiruratie "MPX-UNI" of "other" heeft te maken met de pulsduur voor de middenstand. MPX servos hebben een andere lengte van de pulsduur voor de middenstand dan de andere merken servo's. Het handigste is dus altijd in één model alle servo's MPX óf alle servo's een ander merk, maar niet door elkaar.

Mixen van servo-merken in éé'n model kan wel, maar dan moet je de servo's die afwijken van de instelling op je zender allemaal corrigeren voor de middenstand (vaak tussen de 20% en 30%). Dat wil nog wel eens resulteren in problemen bij de uiterste uitslagen.
Een tweede probleem wat je kunt krijgen door het mixen van servo's is dat je mixers soms heel vreemde effecten geven.

Voorbeeld:
je mixt 10% compensatie voor flaps naar je hoogteroer. Dat blijkt niet genoeg, je maakt er 15% van. Vervolgens blijkt de middenstand van het hoogteroer veranderd ....
Als je hiermee te maken krijgt op flap en rolroerservo's in een butterfly mixer kun je eenvoudig helemaal de weg kwijt raken .... (zeg ik uit ervaring).

Dirk,
Het probleem zat hier meer in de volgorde van de vleugelservo's.
Bij multiplex moet je best de rechter servo op een hoger kanaalnr hebben zitten dan de linkse. bv de linkse aileron op 1 en de rechtse op 5.
zolang je geen speciale dingen gaat doen heb je daar totaal geen last van als je dit niet doet, maar eens je gaat mixen enz komen de problemen.
nu hij zijn servo configuratie/toekenning/volgorde terug naar de mpx-uni gezet heeft werkt alles wel zoals het moet.

Dirk,
Het probleem zat hier meer in de volgorde van de vleugelservo's.
Bij multiplex moet je best de rechter servo op een hoger kanaalnr hebben zitten dan de linkse. bv de linkse aileron op 1 en de rechtse op 5.
Volgens mij ga je hier te ver in je eisen. Afwisselend toekennen ben ik met je eens. Mijn default toekenning (al ± 20 jaar op een 3010, 3030, en 4000) is als volgt:
1 = rol rechts
2 = rol links
3 = flap rechts
4 = flap links
5 = ...
6 = ...
etc.
Bij mij hebben de linker servo's dus een hoger kanaalnummer.
Het werkt uitstekend.

Kanttekening: ik heb geen ervaring met de EVO-familie, maar weet wel dat die essentieel anders is dan de 3010/3030/4000-lijn.

Ik heb enkel ervaring met de evo, dus mogelijk is die programmatie inderdaad verschillend van de andere mpx.
Ik heb veel info gehaald uit de forums destijds en een zekere james "joedy" drulia heeft een zeer uitgebreide tutorial geschreven (over de evo). Daar staat ook veel goede info in en kan je vrij vinden op het internet.

Inmiddels heb ik de bedieningshandleiding goed gelezen en snap nu het concept van de ROYALpro.
Eindelijk heb ik een helder overzicht over het systeem.:D

Het aanmaken van de globale toewijzingslijsten, globale mixerdefinities en templates was veel werk. De toewijzingslijst en de mixerdefinities heb ik zo uitgebreid mogelijk gemaakt.

Een nieuw model in de zender instellen gaat nu simpel en snel. Het meeste routinewerk is reeds gedaan en hoef nu alleen nog een passend template te kiezen. :)

De volgorde van het aansluiten van servo's op de ontvangeruitgang is belangrijk, hierbij volg ik het handboek! :teacher:

Het voordeel van globale mixers is dat bij veranderingen, waarbij meerdere servo's met gelijke functie zijn betrokken, hoeft alleen één waarde veranderd te worden als een roeruitslag veranderd moet worden.

Zo, alle mixers werken nu naar tevredenheid en kan me nu richten op het vliegen. De B4 gaat over drie weken mee naar de Gerlitzen en als dan de omstandigheden goed zijn kan ik ermee lekker experimenteren. :D

Johannes

Ik verheug mij er op Je Pilatus weer in zijn element te zien!
Duimen dat de omstandigheden er geschikt voor gaan zijn.

Volgens mij ga je hier te ver in je eisen. Afwisselend toekennen ben ik met je eens. Mijn default toekenning (al ± 20 jaar op een 3010, 3030, en 4000) is als volgt:
1 = rol rechts
2 = rol links
3 = flap rechts
4 = flap links
5 = ...
6 = ...
etc.
Bij mij hebben de linker servo's dus een hoger kanaalnummer.
Het werkt uitstekend.

Kanttekening: ik heb geen ervaring met de EVO-familie, maar weet wel dat die essentieel anders is dan de 3010/3030/4000-lijn.

Klopt de 3010 t/m 4000 zijn zeer flexibel te scripten, de Evo=serie is best wel rigide, die rigiditeit is deels weer losgelaten bij de ProfiTX (geen globale mixers meer en logische schakelaars toegevoegd). Het concept van de 4000 vind ik het beste. En dit concept is nu terug te vinden in de FrSky Taranis (gaat mee naar Gerlitzen in een MPX HLG).

Is de Pilatus B4 (3m) van van Klaus Nietzer wat voor je?
Ik ben gister (eindelijk) begonnen met het afbouwen van de mijne :)

Heb een romp gekregen,met het plan om zelf de vleugels te bouwen,span zal 3,75 zijn.
Om een freestekening te maken heb ik ook maten nodig van richtingsroer en stabilo nodig.
0d17f5ffaec63261724533e1875cf27a.jpg

we zijn bezig om de vleugels te tekenen,wil de kist redelijk Allround hebben.
zal er veel op het veld mee gaan vliegen en af en toe aan de helling/bergen.
Dacht aan RG8 profiel
ga geen flaps gebruiken,iemand nog andere ideeen of tips

Back