Project Pilatus B4

Onderstaand een filmpje van de vlucht van de B4. Helaas staat Ariels onnavolgbare manier om aan te geven dat hij in extase was na de vlucht er niet op.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Pilatus B4 kan best ook een versteviging in de staart gebruiken...
Wiebelde nogal wat bij de landing, en de staart zou eventueel kunnen breken.
Dit is bij de meeste van de toestellen met hoog stabilo het geval :yes:

Bij de ASH hebben we er carbon ingelegd en is nu superstijf
full

Raymond, heel erg bedankt voor deze mooie film van de B4!
Daar ben ik erg blij mee! :D

Jacob, je hebt de B4 perfect gelanceerd! :thumbsup:
Natuurlijk was het even schrikken doen je zag dat de B4 eerst behoorlijk daalde.
Je kon natuurlijk niet weten dat ik zoveel mogelijk ruimte gebruikte om de B4 zo snel mogelijk op snelheid te laten komen. Dit vind ik erg belangrijk want voldoende luchtsnelheid maakt het toestel goed bestuurbaar. :cool:

Douglas heeft nog prachtige foto's gemaakt van de B4.
Ik heb een aantal al gezien maar laat me graag verrassen welke foto's Douglas hier gaat plaatsen.

Iedereen nog bedankt voor de hulp en belangstelling bij de eerste hellingvlucht van de B4.

......Dit is pas het begin, er volgt nu een periode van veel testen van verschillende afstellingen en experimenteren met diverse vliegstanden.
Ik zal proberen om zoveel mogelijk informatie daarover in dit draadje te plaatsen.

Johannes

Mooi filmmateriaal en wat een prachtige kist toch.

Ik heb tijdens de vlucht van deze prachtkist zo genoten (na de schrik die ik kreeg nadat de kist achter de heuvel verdween tijdens de start), prachtig gevlogen ook Johannes.

Veel plezier en vlieguren later voor je in de Alpen!

groet

Terence

Weet iemand nog de fantastische woorden van onze koele kikker Johannes na de landing? Maakt dit verhaal wel rond.

Groet, Jacob Bos

De Pilatus B4 kan best ook een versteviging in de staart gebruiken...
Wiebelde nogal wat bij de landing, en de staart zou eventueel kunnen breken.
Dit is bij de meeste van de toestellen met hoog stabilo het geval :yes:

Bij de ASH hebben we er carbon ingelegd en is nu superstijf
full

Dat de staart bij zo een heftige ringelpietz wiebelde vind ik juist goed.
Deze B4 is erop gebouwd om zo een mishandeling zonder schade te doorstaan.
Er zit geen carbon in de staart maar kevlar en dat verklaart ook de vervorming.

Ik moet nog aan wennen dat de vleugeltip bij een buiklanding erg laag bij de grond zit. Bij de volgende landingen zal ik beter opletten. :???:

Landen op een berghelling is best moeilijk en gaat niet altijd perfect.
Dat weet ik en daarom heb ik voor deze B4 van de firma Geitner gekozen omdat ze een stootje kan hebben. :)

Johannes

Johannes,

Met Kevlar versteviging zal het zeker wel houden...
Het ligt niet aan de stuurmanskunsten dat die staarten wiebelen , maar aan de opbouw van de romp. Moest deze stabilo vanonder staan had je er géén last van.
Bij hellingvliegen is de landing inderdaad soms " trikkie ":cool:
Aan uw stuurmanskunsten is NIETS af te keuren, je vliegt/stuurt lekker " smooth " zie ik ...:cool:

Johannes,

Prachtig om te zien vliegen. Hij is, en vliegt net zo mooi als hij is gebouwd. En jij vliegt hem ook erg strak.

Die landing, daar is niets mis mee. In zo'n omgeving is altijd veel meer turbulentie dan wij gewend zijn. En dan komt hij zelden met de tippen horizontaal binnen. Bovendien is het gras daar ook nog eens 3x zo hoog al op een strak gemaaid modelvliegveld.
Kortom, strak gevlogen, en geland.
Je kon natuurlijk niet weten dat ik zoveel mogelijk ruimte gebruikte om de B4 zo snel mogelijk op snelheid te laten komen. Dit vind ik erg belangrijk want voldoende luchtsnelheid maakt het toestel goed bestuurbaar. :cool:
De enige juiste manier van starten. De man met de hamer, die je kist harder doet stijgen dan een sterke e-motor staat 150 m het dal in, dus boven kom je toch wel. Maar daar, vlak boven de grond, wil je extra snelheid hebben ...

Dirk.

Weet iemand nog de fantastische woorden van onze koele kikker Johannes na de landing?
Exact weet ik het niet meer, maar het was in de orde van "ik ben echt heel blij" (de toon waarop is helaas hier niet uit te drukken, je had erbij moeten zijn), met daarbij een flauwe glimlach om de lippen. Voor Johannes een hele uitspatting! Aan de ogen kon je zien hoe blij Johannes echt was. En terecht!

Zoals Johannes en Dirk al zeggen is dit de beste manier van starten. Snelheid is van levensbelang, zeker in de bergen. Grond onder je vleugels heb je toch al snel.

"ik ben best wel blij!"

En inderdaad......je had er bij moeten zijn. Iedereen heeft er zijn kist voor geland om er naar te kijken.

Inmiddels heb ik met de B4 meerdere vluchten gemaakt. :D

Langzaam maar zeker raak ik vertrouwd met het toestel. :cool:

Het eerstvolgende probleem wat opgelost moet worden is de speling op het hoogteroer.
Helaas heeft het Graupner servo DES 587 BB MG ontoelaatbaar veel speling op de vertanding. :rolleyes:
Dit servo wil ik dus vervangen door een ander.

Kan mij iemand adviseren welk type servo geschikt zou zijn?
De hoofdafmetingen moeten wel gelijk zijn i.v.m. de beschikbare ruimte.

Verder kwam nog een probleem naar voren.
Bij het landen krijgt de staart extreme klappen te verduren.
Dit komt enerzijds door de positie van het hoofdwiel wat bij nader inzien te ver voor het zwaartepunt ligt. En anderzijds door het hoge totaalgewicht.
De positie van het hoofdwiel veranderen is te ingrijpend, daarom kies ik voor het aanbrengen van een staartwiel wat de klappen moet opvangen.
Een bijkomstig voordeel van het staartwiel is, dat het richtingsroer wat hoger komt te liggen.
Nu is het zo dat bij een slechte landing "Ringelpiez" het richtingsroer der klap moet opvangen.

b4122.jpg

b4123.jpg

b4124.jpg

b4125.jpg

b4126.jpg

b4127.jpg

b4128.jpg

Johannes

Helaas heeft het Graupner servo DES 587 BB MG ontoelaatbaar veel speling op de vertanding. :rolleyes:
Dit servo wil ik dus vervangen door een ander.

Kan mij iemand adviseren welk type servo geschikt zou zijn?
De hoofdafmetingen moeten wel gelijk zijn i.v.m. de beschikbare ruimte.
Exact gelijk of ongeveer gelijk...? Die van jou is 29,5x13x31.
Een Hitec HS125MG is 29.97 x 9.91 x 33.78, misschien past dat? Of iets met kunstof tandwielen?

Bedankt Arjan, deze Hitec servo ga ik bekijken

Op het forum is al vaker besproken dat servo's met metalen tandwielen speling hebben.
Blijkbaar heb ik de pech om net een servo te hebben met wel erg veel speling,
want ik heb grotere servo's met metalen tandwielen en die hebben absoluut minder speling.

Wat de afmeting betreft heb ik nog wel een klein beetje speelruimte.

Johannes

Exact gelijk of ongeveer gelijk...? Die van jou is 29,5x13x31.
Een Hitec HS125MG is 29.97 x 9.91 x 33.78, misschien past dat? Of iets met kunstof tandwielen?

Ik heb net gekeken maar dit servo kan ik niet inbouwen.
De bevestiging moet zoals bij het Graupner servo zijn.

Johannes

Back