Project Pink Panther

FOX35

PH-SAM
In Winterswijk bleek maar weer hoe belangrijk het is om qua materiaal (kist en motor) aan elkaar gewaagd te zijn, dan zijn de matches het leukst. Ook bleek maar weer eens dat bouwen voor de meesten een probleem is, vooral vanwege de tijd, maar ook door gebrek aan ervaring, gelegenheid of motivatie. We stonden met een groepje te praten (in ieder geval Bram, Robert-Jan en ik) en het leek ons wel wat om eens te proberen om samen een aantal modellen te maken, als het kan ook met gelijke of vergelijkbare motoren. We kwamen uiteindelijk op de Pink Panther, die qua prestaties goed af schijnt te steken bij zijn tijdgenoten. Niet voor niets is hij om die reden niet toegestaan in het Britse Vintage combat, en niet voor niets zal Henk er ook weer een gebouwd hebben (voor een Oliver). Als motor besloten we voorlopig te kiezen voor de For Junior. Loet en Monique hoorden het gesprek en vroegen of zij dan ook mee mogen doen. NAtuurlijk! Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik ga er van uit dat Henk ook met een Oliver op de PP (Pink Panther) mee moet kunnen vliegen.
Ik heb de tekening. We moeten nog een keer bij elkaar komen om te gaan bespreken hoe we het gaan doen. Dat zullen we in Almere kunnen doen op de LB dag of misschien eerder! We zullen het vooraf eens moeten worden over bepaalde dingen (bijvoorbeeld welke soort bekleding we gaan gebruiken).

Ik stel me voor dat bijvoorbeeld één iemand het balsa frame maakt, een ander er de besturing in bouwt, de derde de tank maakt, de vierde de motorgondel en de 5e de bekleding doet. De bedoeling is dat we bijvoorbeeld 3 modellen per deelnemer maken. Daar kunnen we dan wel een paar wedstrijdjes mee toe.

Bij voldoende deelname kunnen de taken ook weer gesplitst kunnen worden. Als we een locatie hebben kunnen we ook verdelen wie voor welke materialen zorgt en vervolgens een dag bij elkaar komen om stug door te bouwen. Misschien in het clublokaal in Almere een keer? Wat denken jullie er van en zijn er nog meer geinteresseerden?

Deelname aan de PP`

Monique en ik doen zeker mee maar ik denk wel dat we op ons zelf zullen bouwen. Maar ik neem aan dat dat wel mag.
Je zou me een plezier doen als je de tekening van de PP opstuurt. Kan ik er al vast naar kijken.

Loet

Ik zal de tekening een paar maal laten kopieeren, maar kan alleen hopen daar snel een keer tijd voor te vinden, het is nogal druk ... Ik hoop overigens wel dat we tips van je kunnen krijgen voor voorgestelde aanpassingen of manieren om de boel aan te pakken. Hetzelfde geldt voor Henk de Jong die er zojuist een (of meer?) gebouwd heeft.

Enkele punten van mijn kant: Voorlijst is één stuk balsa, kan niet goed opmaken of het een balkje van een inch in het vierkant is die in de vorm wordt geschuurd of dat ze er destijds voorgevormde voorlijsten voor gebruikten. Die zijn (in deze vorm) tegenwoordig niet meer te krijgen. Moet zo'n voorlijst van zacht, medium of hard balsa zijn (ivm beschadiging en het zwaartepunt).

De voorlijst is dus niet zoals bij veel andere ontwerpen uit die tijd opgebouwd uit 4 lagen van 6mm of 2 van 8 en 2 van 4. Kopen wie dan dus 25x25 balsa, of gaan we het opbouwen?

Misschien dat jullie de voorlijsten in schuim gaan bouwen. Ik geloof dat Gerben iets dergelijks had gedaan met de Jaguar. Misschien kan hij voor ons de voorlijsten van schuim maken, tenzij de rest zich verzet tegen zoiets on-vintage.

De voorlijst wordt aan de ribbenzijde aan de boven en onderkant versterkt met latje vuren 4x4. Die hoeven we niet te kopen. Ik koop latjes 4x50 (of zo) bij de bouwmarkt en zaag die op mijn Proxon zaagtafeltje in 4x4 latjes, veel goedkoper.

Moeten de ribben zacht, medium of hard zijn? Heeft het zin de plankjes met dun tissue te bekleden voor ze worden gesneden?

De achterlijst, moet die van zacht, medium of hard zijn?

De leadouts zijn vrij ver naar achteren gepijld, droeg dat bij tot het succes, of kan dat beter naar voren?

Moet het hoogteroer zacht, medium of hard zijn? Is het verstandig het demontabel te maken?

De staart is heel typisch, met een driehoekig gat in het midden: was dat alleen voor de mooiigheid? Als we het op een echte PP willen laten lijken moeten we het er in laten.

Welk bekledingsmateriaal zullen we gaan gebruiken? Oracover is het handigst, redelijk stevig, maar toch scheurt het vrij snel, sneller dan Mylar. Mylar dan? Ik hoor de vintagefans al krijsen. Overigens schijnt tissue, met spanlak over een laag Mylar bevestigt, een heel mooie vintage finisch te geven en toch een heel sterke en brandstofdichte afwerking. Tissue en zijde zijn te kwetsbaar (en duur). Nylon? dan is de vraag welke nylon. Zou er ook goedkope geschikte te krijgen zijn bij de stoffenmarkt? Nylon moet wel gefuelproofed worden, welke lak (PU denk ik) zou daar het beste voor zijn?

Tenslotte zwaartepunt en motor. De PP was ontworpen voor (denk ik) de Mk IV Oliver, dus met het zwaardere gestroomlijnde carter. Als we een lichtere motor monteren zonder de staart héél licht te maken, krijgen we het zwaartepunt vast niet ver genoeg naar voren zonder de motor een eind van de voorlijst af te zetten. Wordt het model daar minder sterk van?

Ik ben trouwens gisteren wat zaken (Scholten, Wibra, Action, Marskramer, Blokker, Trekpleister, Kruidvat, DA, Jumbo) af geweest op zoek naar lichte plastic tafelkleden die we in streamers zouden kunnen snijden, maar ik kon niets vinden van het soort waar jullie plastic streamers van hadden. Waar hebben jullie die gekocht?

Ik zal de tekening een paar maal laten kopieeren, maar kan alleen hopen daar snel een keer tijd voor te vinden, het is nogal druk ... Ik hoop overigens wel dat we tips van je kunnen krijgen voor voorgestelde aanpassingen of manieren om de boel aan te pakken. Hetzelfde geldt voor Henk de Jong die er zojuist een (of meer?) gebouwd heeft.

Ik heb volgens mij nooit een PP gebouwd maar het ontloopt elkaar allemaal niet zo veel.

Enkele punten van mijn kant: Voorlijst is één stuk balsa, kan niet goed opmaken of het een balkje van een inch in het vierkant is die in de vorm wordt geschuurd of dat ze er destijds voorgevormde voorlijsten voor gebruikten. Die zijn (in deze vorm) tegenwoordig niet meer te krijgen. Moet zo'n voorlijst van zacht, medium of hard balsa zijn (ivm beschadiging en het zwaartepunt).

Zelf zou ik gaan voor een voorlijst die uit 3 lagen is opgebouwd waarvan de middelste iets meer naar voren zit zodat je er een vuren ligger in kan leggen. Het balsa kan dan licht zijn.

De voorlijst is dus niet zoals bij veel andere ontwerpen uit die tijd opgebouwd uit 4 lagen van 6mm of 2 van 8 en 2 van 4. Kopen wie dan dus 25x25 balsa, of gaan we het opbouwen?

Misschien dat jullie de voorlijsten in schuim gaan bouwen. Ik geloof dat Gerben iets dergelijks had gedaan met de Jaguar. Misschien kan hij voor ons de voorlijsten van schuim maken, tenzij de rest zich verzet tegen zoiets on-vintage.

Schuim werkt wel lekker snel en er is een schuim die goed tegen brandstof kan, ik weet even niet welke dat was.

De voorlijst wordt aan de ribbenzijde aan de boven en onderkant versterkt met latje vuren 4x4. Die hoeven we niet te kopen. Ik koop latjes 4x50 (of zo) bij de bouwmarkt en zaag die op mijn Proxon zaagtafeltje in 4x4 latjes, veel goedkoper.

Moeten de ribben zacht, medium of hard zijn? Heeft het zin de plankjes met dun tissue te bekleden voor ze worden gesneden?

Kan best medium zijn want het is maar een klein deel van het totaal gewicht.

De achterlijst, moet die van zacht, medium of hard zijn?

De leadouts zijn vrij ver naar achteren gepijld, droeg dat bij tot het succes, of kan dat beter naar voren?

Naarmate de snelheid omhoog gaat kunnen ze meer naar voren. Vroeger had men de lead outs wel erg ver achteren.
Achterlijst medium met een vuren liggertje
Gewicht van de flap afhankelijk van waar je je zwaartepunt wilt hebben.

Moet het hoogteroer zacht, medium of hard zijn? Is het verstandig het demontabel te maken?
De staart is heel typisch, met een driehoekig gat in het midden: was dat alleen voor de mooiigheid? Als we het op een echte PP willen laten lijken moeten we het er in laten.

Het heeft wat minder weerstand in de figuren dan de gesloten versie maar vliegt iets minder stabiel.

Welk bekledingsmateriaal zullen we gaan gebruiken? Oracover is het handigst, redelijk stevig, maar toch scheurt het vrij snel, sneller dan Mylar. Mylar dan? Ik hoor de vintagefans al krijsen. Overigens schijnt tissue, met spanlak over een laag Mylar bevestigt, een heel mooie vintage finisch te geven en toch een heel sterke en brandstofdichte afwerking. Tissue en zijde zijn te kwetsbaar (en duur). Nylon? dan is de vraag welke nylon. Zou er ook goedkope geschikte te krijgen zijn bij de stoffenmarkt? Nylon moet wel gefuelproofed worden, welke lak (PU denk ik) zou daar het beste voor zijn?

Misschien moet je hier de keuze vrijgeven.

Tenslotte zwaartepunt en motor. De PP was ontworpen voor (denk ik) de Mk IV Oliver, dus met het zwaardere gestroomlijnde carter. Als we een lichtere motor monteren zonder de staart héél licht te maken, krijgen we het zwaartepunt vast niet ver genoeg naar voren zonder de motor een eind van de voorlijst af te zetten. Wordt het model daar minder sterk van?

Een blokje lood voorin doet wonderen.

Ik ben trouwens gisteren wat zaken (Scholten, Wibra, Action, Marskramer, Blokker, Trekpleister, Kruidvat, DA, Jumbo) af geweest op zoek naar lichte plastic tafelkleden die we in streamers zouden kunnen snijden, maar ik kon niets vinden van het soort waar jullie plastic streamers van hadden. Waar hebben jullie die gekocht?

Gekregen van de Amerikanen maar ik heb het in Duitsland ook in de winkel zien liggen. Daar hebben ze vooral bij de Oktoberfesten vrij lange tafels.....
Mocht ik het tegenkomen dan neem ik wel wat mee, gaat altijd een keer op.

Loet

Als iemand die in 1975 met Pink Panthers heb gecombat, wil ik benadrukken dat het driehoekige gat in de staart er bij hoort! Een PP zonder staartgat is een onherkenbaar mormel!
Overigens zijn er qua constructie een paar varianten mogelijk. De oorspronkelijke PP werd gebouwd met een 2,5 x 2,5 cm balsa voorlijst, waartegen twee 6x6 vuren latjes waren gelijmd. De volle ribben werden daar tegenaan gelijmd, gevolgd door de achterlijst. Ik heb ze steeds met het Frank Smart 3 lagen systeem gebouwd: de middelste laag is 6mm dik en wordt vlak of de plank gebouwd, waarna een 10 mm dikke bovenlaag en idem onderlaag van ribstroken en voorlijst wordt toegevoegd. Zo heb je nooit een kromme vleugel.
Mijn nieuwste PP is bekleed met Solartex vanwege het kneuzengehalte en aangedreven door een Oliver IV. Het zwaartepunt is door de zware bekleding te ver naar achteren en er is dus lood aan de motordrager nodig.

OK, dus geinteresseerd in een kopie van de tekening zijn: Loet&Monique, Herbert, Gerben, Marco, Robert-Jan, Bram en Frits, dus eigenlijk het hele bekende cluppie. Dat gaat leuk worden! Loet en Henk, bedankt voor de tips. Ik ga wel proberen om geen lood te hoeven gebruiken, dus ik zal proberen het gewicht achter het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, met name waar het zo ver mogelijk van het zwaartepunt verwijderd is, dus een licht hoogteroertje etc. Ook denk ik dat ik de motor een centimeter of zo van de voorlijst af plan. En natuurlijk niet te zware bekleding gebruiken. Verschillene vintage combatters zouden heel graag Oracover gebruiken (daar heet dat Profilm), maar dat is daar vanwege het te moderne uiterlijk verboden. Bij ons is niet zo veel verboden, dus ik zou graag voor Oracover gaan. Tenslotte werden combats in de tijd van de PP al vaak met solarfilm bekleed, dus dat moet kunnen. Ik denk wel dat ik zal kiezen voor een vintage lijkend kleurtje, zoals creme. Voor de constructie lijkt me verstandig de 3-lagenmethode van Henk over te nemen. Ik zal zsm de tekeningen kopieeren.

PP,
ik ben net weer wat opgeknapt van een afknapper, die gelukkig op maandag startte. Wat er in een paar dagen neergeschreven is is verheugend. Ja graag ook een afdruk van de PP. Jij verzint ook alles om beroemd te worden!
Overigens nooit kunnen bevroeden in dergelijk beroemd gezelschap te mogen meevliegen!
groet, Frits.

Inmiddels heb ik voldoende kopieen laten maken. Kopieeren kostte € 4,40 per stuk. Met verzendkosten in een groot genoege envelop zal dat op omstreeks 6 euro komen. Wie wil hem gevouwen per post ontvangen en wie ontvangt hem liever opgerold in Almere of bij een latere gelegenheid?
Vervolgens is de vraag, wat gaan we er precies mee doen. Bereiden we een weekend-bouwsessie voor (dan moeten we een ruimte regelen, het benodigde materiaal en gereedschap inventariseren en verdelen wie wat doet), of vervaardigen we thuis de componenten en verdelen we die als we voor evenementen bij elkaar komen (ook dan moeten we een verdeling maken, het gevaar is dan dat de dingen niet op elkaar passen), of maken we ze ieder zelf thuis, maar wisselen we tips en truuks uit via het forum?

Om te voorkomen dat we 'passingsproblemen' krijgen bij multibouw, kunnen de afzonderlijke inspanningen verdeeld worden in:
1. Houtbouw, verder eventueel te verdelen in vleugel en romp, waarbij wel de passing tussen romp en vleugel kritisch is.
2. Besturing, tank.
3. Afwerken, schuren.
4. Bekleden.
5. Afwerken naar eigen smaak.
Ik heb geen voorkeur voor de eerste vier. Stuur mij maar vast een tekening PP.
Frits.

Op zich is een bouwweekeind ook erg leuk hoor! Ik denk nog met veel genoegen terug naar een weekeind in de schuur van Rob Olijve, toen we met een man of 8 een squadra aan trainers gebouwd hebben. Sommige van die kisten vliegen nog steeds! Als iemand een locatie weet en het in een weekeind schikt., hou ik me aanbevolen.

bouwweekend?

Op zich is een bouwweekeind ook erg leuk hoor! Ik denk nog met veel genoegen terug naar een weekeind in de schuur van Rob Olijve, toen we met een man of 8 een squadra aan trainers gebouwd hebben. Sommige van die kisten vliegen nog steeds! Als iemand een locatie weet en het in een weekeind schikt., hou ik me aanbevolen.

Na overleg in mijn huiselijke kring kan ik het volgende aanbieden:

Ik heb een loods waar 8-10 man ruim in kunnen bouwen.
Ik heb slaapruimte ook voor 8-10 man.

Ik vind het de moeite waard om zo'n bouwweekend te regelen.
Ik stel voor dat belangstellenden zich aanmelden?
Ook moeten we een passend weekend prikken.
Dat kan via dit forum of via de PM.
Natuurlijk moeten we de materialen e.d. details afstemmen.

bouwweekend

In willekeurige volgorde de volgende punten:

1. Wie wil komen.En hoe lang? Ik kan me voorstellen dat men op vrijdag komt en zondag vertrekt.
2. Planning aantal modellen bouwen en/of andere activiteiten.

3.Materiaal regelen, per persoon of collectief?

4.Een datum prikken. Mijn voorkeur is om het voor de LB dag Almere (24 mei) te doen: 1. 18-20 April
2. 2-3 Mei
3. 9-11 Mei (valt samen met Paris Open)
4. 16-18Mei

Na 24 Mei ben ik niet zo vrij in de datumkeuze.

Eerst kijken wat jullie vinden. Laat maar weten.

Geweldig idee Gerben,Lijkt me ook zéér gezellig!

datum: weekend van 18-20 april en 9-11 mei kan ik (absoluut) niet

gereedschap: in ieder geval mesjes, figuurzagen, rijen (lange metalen linealen), spelden, lijm (welke soort(en) lijm nemen we), soldeerbout en -spullen, schuurblokken en -papier.

Materiaal: ik zal een materiaallijst maken uitgaande van de drielaagjesmethode van Henk
Voor de houtbouw (daar zou ik het liefst aan willen werken:
- balsa (welke zwaarten voor welke onderdelen)
- vuren latjes (kan ik zagen uit latjes van de bouwmarkt met mijn Proxon tafelzaagje)
- beuken voor motordragers (heb ik waarschijnlijk ook voldoende)
- triplex

Degene(n) die de tanks gaan maken kunnen het beste daar zelf een materiaal- en gereedschapslijst voor maken. De keus is tanks uit tin of volgens de Loet-methode uit balsa en zilverfolie. Henk is een kei in tankjes maken en zou dat misschien kunnen coordineren.

Besturing: ik heb een aantal kant en klare combat tuimelaars van Mejzlik. Als die goed werken kan ik er meer bestellen. We moeten het materiaal voor de stootstang kiezen, methode om de stootstang te bevestigen aan tuimelaar en roerarm, we moeten scharniermateriaal kiezen en roerarmen kopen of maken. We moeten leadoutmateriaal kiezen (kabel neem ik aan, ik heb dik LB draad, maar misschien vinden jullie dat te dun), en de methode om daar oogjes aan te maken (met koperdraad omwikkelen of buisjes krimpen), en buisjes om op/in de tip te lijmen, en natuurlijk tiplood (heb ik ook genoeg).

Dus, wie bieden zich aan om bezig te gaan met de tank en de besturing, dan kunnen jullie het beste de keuzes maken en voor de materialen en gereedschappen zorgen.

Bekleding: gaat ieder zelf bekleden of doen we ook dat gezamenlijk? Mylar (heb ik nog niet mee gewerkt), of Oracover, of nylon/spanlak? Tegen de tijd dat er bekleed kan worden zullen de modellen klaar zijn, dus dat kunnen we weer met zijn allen doen.

Hoeveel modellen gaan we eerst bouwen, één per persoon of meteen meerdere per persoon?

bouwweekend

OK zover zo goed:

De datums worden nu: Of 2-4 mei Of 16-18 mei.

De beslissingen over details kunnen we ook nemen, ik heb geen echte voorkeuren. Ik woon relatief dicht bij Quartel dus Oracover of Oratex en b.v. lijm zijn snel gehaald op de zaterdag.Blik en soldeer heb ik voldoende( Davelaar?!!). Ik denk dat ik genoeg spul in huis heb om 6 bouwplekken te maken. Bouwplanken is wat anders. Daar hoor ik graag wat jullie verwachten. Ik kan wel stroken multiplex op stevige tafels leggen voor het spelden, maar het vlakzetten is altijd een probleem. Graag jullie mening.

Back