Project Thermiekplank: Plankie

[]Geschikt []Ongeschikt

Mijn Plankie is gisteren ook gebracht door Jacob, waarvoor dank (ook aan je collega!)
Ik heb hier nog een 36grams 1450 KV buitenloper liggen. Nu kan ik niet goed inschatten of deze geschikt zal zijn voor in het Plankie. Als ik uit mag gaan van het geschatte 500gr vliegklare gewicht dan zit de motor op 7% van het totale gewicht. Wat me wel aanvaardbaar lijkt....


Groeten Rick
 
Gelijmde vleugel met carbonligger + romp weegt bij mij 160 gram..

Daar komt nog 2 servo's (20g)ontvanger (20g) + accu 60 gram? bij

Folie en tape 30 gram? dus uiteindelijk ca 300 gram vlieg klaar of ben ik nu te optimistisch
 
Laatst bewerkt:
Bouwtips glazen rompje

Hier is een klein bouwverslagje van een glazen romp vanuit een schuim kern. Hopelijk is het handig voor de houtwormen die met glas en epoxy aan de slag willen.


Het is een verlengde versie van een eerder gemaakt rompje dat te kort was waardoor ik het zwaartepunt niet goed kreeg. http://www.modelbouwforum.nl/forums/2280109-post456.html
full



Het kistje is een scratch build plank van 127 cm. die losjes gebaseerd is op de Super Alulah ontwerp van BlueFalconHolland http://www.modelbouwforum.nl/forums/fpv-first-person-view/134517-super-alulah.html#post2101103. Ik heb hierbij een profiel van Peter Wick gebruikt, nl. een 10% dikke PW51.



Ik begin met het op maat snijden van de twee aanzichten in schuim (5cm dik). Ik let vooral op dat het vleugelprofiel en de motor domping (hier 3-4 graden naar beneden) redelijk nauwkeurig is. Hierbij snij ik het vleugelprofiel er uit en daarna lijm ik het weer losjes terug. Daarna wordt er op de neus een triplex rondje gelijmd waarvan de diameter overeenkomt met de gekozen spinner (4cm).
full




Het in vorm schuren van de romp gaat daarna zeer makkelijk. Het geeft alleen veel troep dus wel een mondkapje dragen. Ik begin met een schuurpapier 50 op een blokje en daarna ga ik naar 120. Heel slanke achterkant voelde heel kwetsbaar, daarom heb ik die versterkt met dunne stripjes koolstof (3x0.4mm) die ik nog had liggen. Na het schuren heb ik het triplex rondje vervangen door een aluminium motorkruisje. Deze is verdiept ingelijmd. De pootjes moesten wel eerst een beetje ingekort worden.
full



Voor het bekleden van buitenkant heb ik eerst een stevig handvat gemaakt. Daarna is het rompje voorzien van meerdere laagjes glas van 50 gram/m2. Richting de staart heb ik twee laagjes gebruikt. Naar de neus toe zijn er steeds meer laagjes toegepast. Het motorkruisje moet ook met minstens een paar laagjes verankerd worden.
Het is hierbij belangrijk om de oriëntatie van het glas te variëren. Voor de buigkrachten moeten de vezels in de lengterichting. Maar, met een beetje stevige motor worden de torsiekrachten ook relevant en daarvoor moet je de vezels diagonaal hebben.
*Een tip… voor het aanbrengen van het geïmpregneerd glas smeer ik het rompje eerst met een dun laagje epoxy. Rompje met epoxy laat ik een uurtje o.i.d. staan en intussen meng ik m’n volgende batch epoxy, leg ik het glas klaar, etc. Als ik dan zover ben is het rompje lekker kleverig geworden zodat alles op z’n plaats blijft.
*Nog een ander tip… gebruik net genoeg epoxy om geen droge plekjes meer te hebben maar geen druppeltje meer. Het wordt anders alleen maar zwaarder en zwakker.
full


Na het uitharden van epoxy is het kapje en het vleugelbed met een scherp afbreekmes heel voorzichtig uitgesneden. Het mesje wordt snel bot dus gedurende deze actie regelmatig verversen. Nu helpt het dat ik het profiel eerder uit de schuimkern gesneden en teruggelijmd heb. Het geeft een nauwkeurige geleiding voor het mesje, glas blijft op z’n plek en de randjes worden niet rafelig.

Daarna pulk ik de binnenkant er zoveel mogelijk uit. Ik laat het schuim aan de achterkant staan. Het is daar zo slank dat het gewicht van het schuim toch heel gering is terwijl een beetje stijfheid geen kwaad kan.
De laatste beetjes schuim maak ik schoon met en stugge kwast en aceton (goed ventileren!). Gewoon blijven borstelen tot alle restjes verdwenen zijn. Ook de overgang aan de achterkant is met enig beleid toch makkelijk te boetseren met een kwast.
Het resultaat is een slap schaaltje van glasvezel die verder verstevigd moet worden. Hiervoor heb ik de binnenkant van het rompje voorzien van twee lagen glasmat van 200 g/m2. Weer de ene laag langs en andere diagonaal georiënteerd.
Op de foto is ook een stukje Gamma roerhout te zien voor de vleugelbevestiging. Deze is met 30min. epoxy gelijmd.
full




De onevenheden zijn gladgestreken met een papperig mengsel van acrylverf en glasbolletjes. Deze breng ik met een kwast lekker ruim aan. Het is na het drogen is het heel goed te schuren terwijl het ook een beetje flexibel blijft. Wel, minstens een dag laten drogen voor het schuren.
full


Na twee keer plamuren en schuren en daarna verven met dezelfde acrylverf is dit het resultaat.
full




Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Het is wat ambachtelijker dan een schuimkern met tape maar het resultaat is best leuk. Het is licht, sterk en ziet er goed uit. Dit rompje is naar mijn schatting 30-40% groter dan het Plankie rompje en het weegt uiteindelijk 76 gram. Voor Plankie moet het rond de 40 gram uitkomen.


Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de bouwbeschrijving gelezen en de volgende koordes zouden gebruikt worden
17,9 - 17,6 - 16 - 14 - 10,5 ........ ik kom echter niet verder dan het volgende
16,5 - 16 - 14,5- 12,5- 9 ......... gewoon omdat het schuim op is..

Heb ik de voorgestelde koordes verkeerd begrepen?
Halen de anderen wel hun koordes??

HELP
 
Ik heb mijn eigen setje nog eens nagemeten:

P1010665.JPG


Je zult me op mijn blauwe ogen (ik heb bruine ... ;-) ) moeten geloven dat de (nu net gemeten) wortelkoorde 176 mm is.
Inderdaad is alles een fractie kleiner. Ik weet niet waaraan dat ligt. Bij ijk-snedes als ik een rechthoek snij, klopt het tot op de 1/10de mm. Ik denk dat de achterlijst (het dunne deel ) nog een tikkie langer moet zijn, maar als ik daarvoor compenseer wordt het profiel op het dikste punt te dik ...

Nu klopt de profieldikte wel exact.

Om het op te lossen zou je de roerkoordes iets kleiner kunnen kiezen. De helft van het verschil bijvoorbeeld. Dat geldt dan voor aan de wortel en aan de overgang tussen paneel-3 en -4. Daartussen moet je toch een rechte lijn hebben.

N.B.
Kijk ook nog eens goed hoe ik gemeten heb (onderste schuimblok is het duidelijkst): vanaf het achtereind van het schuimblok tot vooraan. Ik ga niet (!!!) uit van de schuimkern zelf, want die is iets dunner dan het uiteindelijke profiel moet worden. Er is rondom 0,25 mm minder ivm. de oorspronkleijk geplande tape-be'planking'. Daardoor raak je aan de eindlijst zomaar 3-4-5 mm kwijt (korter, omdat het daar zo dun is). Dat moet door de tape weer hersteld worden.

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
4.

Waarom 3? Dan moet je dus voor het hoogteroer (binnenste deel) één servo gebruiken. Dat maakt de aansturing wel ingewikkeld en dus met meer speling. En dat is nou net waar een vliegende vleugel als ons plankie niet tegen kan ;)
 
is er al iemand begonnen aan een bouw? ik ben wel benieuwd naar het toestelletje.
 
Servo's zijn vandaag binnengekomen, lamineerfolie sinds vorige week zaterdag al in huis.
Alleen morgen nog een 8mm carbon buis halen, toen ik gisteren ging kijken bleek dat namelijk niet meer in mijn voorraad te zitten.
Gelijk nog kleine cellen voor ontvanger pakket halen.
Gezien de regenverwachting komt er weinig van vliegen (of Rc-zeilen), dus een paar knusteldagen in het vooruitzicht. Plankie, Xeno en mijn warmliner Nike2 gaan gebouwd worden.
Ik zal wat foto's maken als ik er aan denk.
 
Hobbyking Boodschappenlijstje

Heren,

Ik heb nog niet zo veel kaas gegeten van kisten met elektrische aandrijving. Dit wordt mijn eerste electro-zwever :confused:

Ik heb nu op basis van allerlei adviezen in dit draadje het volgende boodschappenlijstje gemaakt. Lijkt dit ergens op?


Is dit wat? Of kan het nog lichter? (ik hoef niet verticaal omhoog te kunnen).

EDIT: Motor en LiPo aangepast

Leon
 
Laatst bewerkt:
is er al iemand begonnen aan een bouw? ik ben wel benieuwd naar het toestelletje.

Nou zal ik dan de spits maar afbijten?......

Hier enkele fotos en ideeen, absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd maar vooral op gevoel.
Dit is mijn oplossing voor het hoogteroer, één servo en minimaal speling


full


Zo ziet het er uit met vleugel op z'n plaats, zonder hoogteroer.

full


Vanaf de zijkant gezien

full


Van de onderkant gezien, een carbonstrip van 8 mm om de verzwakking van de romp te compenseren

full


Ook in de vleugel punten versteviging aangebracht met de zelfde carbonstrip 8 mm

full


Uiteindelijk resultaat (ruwbouw)

full


Het hoogteroer is niet van het schuim uit de vleugel maar van een balsa eindlijst

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind de motor 80gram nogal zwaar,
De servo's staan al heeeeel lang in BK


Heren,

Ik heb nog niet zo veel kaas gegeten van kisten met elektrische aandrijving. Dit wordt mijn eerste electro-zwever :confused:

Ik heb nu op basis van allerlei adviezen in dit draadje het volgende boodschappenlijstje gemaakt. Lijkt dit ergens op?


Is dit wat? Of kan het nog lichter? (ik hoef niet verticaal omhoog te kunnen).

EDIT: [154341] project-thermiekplank-plankie-2
Hier beveelt Dirk een 1700 kv motor aan. Kan deze dan ook? HobbyKing 2810 Brushless Outrunner 1700KV

Leon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou iets zoeken tussen de 50 en 60 gram en 1400rpm/v
wellicht eerder 50 dan 60 gram
Ik heb een FOX van HYPE 800 gram 1,8 meter met een 69 gram EMAX 1400 deze gaat al eindeloos vertikaal.

Die in post 241 lijkt mij dan meer geschikt
 
of op de zelfde site (post 241)Product: 2208/17 Brushless Outrunner 1100KV
Code: 2208/17

Die 2810 1700rpm gaat wel erg veel toeren maken. Bovendien is een smaller exemplaar van 22 mm geschikter voor dit smalle kwetsbare rompje

edit: de code 2208/17 blijkt achteraf toch een diameter van 28 mm te hebben en niet van 22 mm
 
Laatst bewerkt:
Back
Top