Project Thermiekplank: Plankie

Lamineerfolie krimpt indedaad nauwelijks. Hooguit 5% of zo.
Ik heb op Youtube een keer een fimpje gezien over het bespannen van een vleugel (met lamineer folie).
Je moet de boven- en onderkant apart foliën. Aangezien de vleugel van plankie geen V-stelling heeft is dat niet zo lastig.
Begin met de onderkant.
Leg de folie erop, zoveel als mogelijk zonder vouwen.
Begin met de bout op het hoogste deel, strijk vanuit het midden richting tips en vervolgens naar de andere tip. Goed opletten dat de folie kaarsrecht doorloopt zodat je geen vouwen krijgt.
Werk al strijkend in de spanwijdte richting naar voren.
Ben je eenmaal vlak bij de neus aangekomen, dan knip je daar de folie op maat. Zodanig dat je ± 5 mm over de neus heen komt.
Begin vervolgens in het midden van elke vleugel de folie om de neus te strijken. Werk naar de romp toe, waarbij je een beetje schuin richting tip gaan strijken. Zo heb je de meeste kans geen vouwen bij de knik boven de romp te krijgen. Vervolgens de rest richting tip.

Doe de achterlijst van de onder- en bovenzijde pas als ook de bovenzijde erop zit. Vleugel een beetje optillen zodat hij achter op de achterlijst steunt. Dan naar achteren strijkend op elkaar strijken. Let erop dat de folie dan zoveel mogelijk het profiel volgt. 100% zal niet lukken, maar dan beter teveel omhoog als iets omlaag. Anders ben je de stabiliteit van je S-slag (voor een grrot deel) kwijt.
Probeer ook de eerder aangebrachte onderzijde bij de achterlijst niet eerder te strijken dan de bovenzijde. Allebei tegelijk, anders is een kant al gekrompen en de ander krimpt dan bij het op elkaar strijken. Waardoor het krom trekt.

Werk op dezelfde wijze aan de bovenzijde van de vleugel.

Let goed op dat je de bout niet te heet hebt staan. Eerst even testen op een stukje snij-afval.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Plankie eerste keer volledig gemonteerd en de meiden vinden hem ook mooi.

full

full

MAAR, het is verschikkelijk neuslastig!
Toen ik de afmetingen van de romp aan het bedenken was ging ik uit van een kleine conventionele motor aan de binnenkant en licht plastic spinner. Nu heb ik de motor aan de buitenkant van de firewall en een mooie alu spinner met als gevolg dat ik de accu etc. niet ver genoeg naar achteren kan zetten om de zwaartepunt goed te krijgen.

Hmm...

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, als noodoplossing kun je altijd nog lood in de staart maken. Zonde van je gewicht maar een goed CoG is natuurlijk wel belangrijker ;)

Staart is heel kort en daardoor heel onhandig om er gewicht aan te hangen. Ik zou bijna 25g lood aan de staart moeten plakken om het een beetje goed te krijgen.

Het wordt een nieuwe, kortere en daardoor nog lichtere romp. Het is toch geen vliegweer.

Deze romp kan ik prima gebruiken als pure zwever. Motor er af, kleine 2s accutje en een bec van een paar grammetjes spaart al minstens 100g. Dan heb ik een mooi zwevertje van 350 g.

Kan je zo'n plankje ook met elastiek starten of klapt het in één keer achterover, oid?

Kan je zo'n plankje ook met elastiek starten of klapt het in één keer achterover, oid?

volgens mij moet dit wel lukken...
maar hoe sneller een vliegende vleugel gaat, hoe meer lift hij creeert...
(voor zover ik weet)

dus je gaat met "standen" moeten werken vermoed ik, om dit wat onder controle te houden.

Dat lijkt me nu het minst lastig van heel het verhaal. Sterker nog, als je genoeg uitgangssnelheid weet te krijgen (zonder de boel doormidden te trekken) kun je misschien wel puur op snelheid voldoende hoogte bereiken zonder dat je de draagkracht van de vleugel benut. Een meter of dertig moet voldoende zijn om een bel te pakken. En kun je de vleugel sterk genoeg krijgen om de belasting van een lier of elastiek te dragen Zit je zo op het dubbele.

De noodzaak voor een geglasde vleugel is er dan wel bijna. Geeft flink sterkte zonder extreem veel gewicht toe te voegen :)

Even een mislukt experimentje.

In een poging om de zwaartepunt wat naar actheren te verplaatsen, heb ik een oude staart uit de rommeldoos er op gezet. Het is geen gezicht en het heeft niet echt geholpen want ik moet nog steeds 15 gram aan de uiterste punt van de staart plakken.

full

Ps. Dit staartje is gemaakt van depron en bekleed met 80 grams kantoorpapier + epoxy. Het is bedrupt met een laserprinter en is net geen 10gram.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe zwaar is jouw motor-spinner-propeller combinatie?
Ik zou mijn romp nu nog kunnen inkorten.
Hoe lang was je romp nu? (afstand LE vleugel motorschot)

De motorcombinatie weegt 46g en zit geheel voor de motorschot. Afstand tussen de LE en de motorschot is 152mm. De totale romp (zonder motor en staart) is 480mm lang.

Ik heb de neuslengte toen op gevoel vastgesteld. Gedachte was: maak het in ieder geval niet te kort. Als het te lang is, kunnen de accu, esc, etc. nog altijd iets naar achteren. Tja, zoals vaak, is het gevoel alleen niet voldoende om goede keuzes te maken.
Dit kistje heeft onvoldoende afstand en massa aan de achterkant om de moment van de neus te compenseren. Met de motor zo ver voor de CoG zou ik de accu bij de staart moeten plaatsen.

Om het nu goed te doen heb ik gisteravond alle componenten nogmaals gewogen en Excel sheet opgezet om de zwaartepunt te berekenen. De zwaartepunten van de vleugel en de romp heb ik proefondervindelijk vastgesteld. De complete vleugel is 250g en de zwaartepunt ervan zit 34mm achter de gewenste CoG. Huidige romp is 41g en de zwaartepunt zit op 51mm voor de CoG. Als ik ook de rest van de componenten invoer, kom ik op een zwaartepunt uit die 26mm voor de gewenste CoG ligt. Dit komt volledig overeen met de zwaartepunt van de kist zoals het nu is.
Nu de sheet goed blijkt te werken, heb ik gekeken hoeveel korter de romp moet worden om alles goed te krijgen. Voor mij verbazingwekkende conclusie is: Er moet 100mm (!) van af. Afstand tussen de motorschot en de LE wordt dus 50mm ipv 150mm. Een gedrongen bulldog ipv een elegante greyhound.

Dit is het geval met de gewichtsverdeling van mijn vleugel en mijn motor voor de motorschot. Als de motor in de romp zou zitten, dan zou ik het nog iets moeten verlengen. Dit verdient in ieder geval wat aandacht.
Ik ben destijds als eerste met de romp begonnen omdat ik dat kunstje inmiddels ken. Het zou slimmer zijn geweest om de vleugel en de staart eerst af te maken en dan alle onderdelen provisorisch op juiste afstanden vastzetten en zo proefondervindelijk bepalen hoe het moet de romp moet.

Ik ben inmiddels begonnen met een nieuwe romp. Over een paar dagen kom ik er achter of mijn berekeningen kloppen.

Succes met de bouw, Sinan

@PapaHotel, betekend dit niet dat als je de vleugel (minder dan, maar maximaal) 26mm naar voren monteerd je er ook bent?
Is wellicht een optie?

Nog een slimme opmerking: Kijk je wel uit dat bij het inkorten van de romp de prop-bladen de vleugel niet raken? :)

@PapaHotel, betekend dit niet dat als je de vleugel (minder dan, maar maximaal) 26mm naar voren monteerd je er ook bent?
Is wellicht een optie?

Daar heb ik ook aan gedacht. Het kwam alleen constructief heel slecht uit met de vleugelophanging en de openingen die ik al had gemaakt. En, het zag er ook niet uit. Het is uiteindelijk mooier en minder werk om even een nieuw rompje te schuren.

De oude romp is ook nog eens perfect voor een pure zweefversie. Er gaat niets verloren.:D

Totaal iets anders en waarschijnlijk niet mogelijk maar heb je al eens gedacht aan een pusher-versie met de klapprop achterop? Dan kun je waarschijnlijk de romp wel lang houden en de accu netjes voorin kwijt?

Ook effe gemeten...

Ik heb ook even gemeten:
- propeller, spinner en bijbehorende onderdelen: 30 gram
- motor: 50 gram (waarvan er lieden zijn die zeggen dat ie te zwak is...)

Totaal: 80 gram :(

Dat wordt dus inkorten die hap.
Ik ga de romp dus inkorten, zodanig dat de prop-bladen de vleugel net niet raken. Korter kan niet.

Als dat allemaal niet lukt gaat de motor naar achteren en verleng ik de as.
Een pusher-prop achterop achter het zwaartepunt. Het idee alleen al...

is een lichtere motor geen optie. ik heb nog een 25 gram buiten lopertje liggen dat er zo inpast, dan win ik al 25 gram aan de voorkant.Met een plastic spinner win ik hopelijk nog een paar gram extra.

Back