Project Thermiekplank: Plankie

Even onnozel doen,
Maarten maar wat is CW tape en welke lamineerfolie is NS?

Rick

Een vraag is nooit onnozel ;) CW tape is Cross Weave tape oftewel tape met kruislingse glasvezel versterking. Ik gebruik die van Raja en ben daar zeer tevreden over. Loeisterk. Een schuimkern die je hiermee afwerkt kan je in combinatie met carbon liggers heel stijf maken.

NS is een term die gebruik wordt voor lamineerfilm zoals die ook wel voor boeken en dergelijke wordt gebruikt. In Duitsland wordt deze speciaal voor modelbouw verkocht door AS films. Niet te vergelijken of verwarren met polyester folie zoals oracover.
 
Ik doe ook graag mee:D

Ik heb alleen de vleugels nodig. Zijn er al ook tekeningen beschikbaar en aan wat voor een termijn wordt er aan gedacht?

Groet, Sinan
 
Dag Dirk,

wanneer ga je met het snijden beginnen?

Wat is de romp diameter voor bij de neus?
(als die eraf is)
Dit is wel handig om te weten welke motor erin past.

Waar zouden deze sets opgehaald kunnen worden?

Groet, Gerhard
 
Ik kan er over een week of twee aan beginnen. Wubbe en ik moeten nog even over een sluitingsdatum nadenken.
Maar ik wil er eerst een snijden. Ik heb nl. twijfels over de lengte van de rompneus. Mogelijk is het kielvlak daar te zwaar voor. Een optie zou zijn om een hol kielvlak te snijden, maar daar moet ik dan nog wat ontwerpwerk voor doen.

Ik zal bij aflevering een afdruk op A4 meeleveren met daarop de maten.
Eigenlijk is er maar een maat belangrijk: de roerkoorde.

Iedereen kan zelf beslissen welke van de drie onderdelen hij gesneden wil hebben. Vleugel, kielvlak, romp.

Ik ga uit van een indekking (tape/lamineerfolie/glasdoek) van 0,25 mm. Dwz. van de schuimkern is dus rondom een laag 0,25 mm 'verwijderd' (dunner gesneden), zodat met de uiteindelijke indekking het profiel correct is. Voor de romp is dat 0,5 mm.

De vleugel bestaat uit 8 panels. 4 linker, 4 rechter vleugel.
In de vier middelste panels (bijna 100 cm span) wordt (uitgelijnd) een ronde holte gesneden met een diameter van 10 mm. Hierin kan een kool buis van 10 mm gelijmd worden. Daarmee wordt de vleugel meer dan stevig genoeg. Wellicht is 8 mm ook voldoende. Roep maar eens.

De romp snij ik uit schuim (zij en bovenaanzicht). Die is dus rechthoekig. Het vleugelbed incl. noodzakelijke instelhoek zit er dan al in. Moet je zelf op de gewenste plekken afronden (schuren). Dan kun je er een glasromp van maken door hem eerst met bruine verpakkingstape te beplakken, vervolgens een laagje 160 grams en een laagje 50 grams glas, uitharden, tape+schuim eruit peuteren, schuren/plamuren, spuiten ...

Tot zover de belangrijkste technische aspecten.

Dirk
 
Heren,

Voor iedereen die op het lijstje staat (of er nog op wil komen). Geef even aan (via PB, anders wordt dit draadje zo vuil) wat je wilt:
- vleugel
- kielvlak
- romp

Dan weet Dirk waar hij aan toe is, qua snijden ;)
 
Ik wil wel meedoen, maar is dit goed te doen voor een beginnend bouwer? (kan iemand deze veaag even beantwoorden)

Edit: afgaande op onderstaande, doe ik niet mee.

Verzonden vanaf mijn iPhone.
 
Laatst bewerkt:
Doe maar naar mij. Ik doe de administratie ;)
Ik wil wel meedoen, maar is dit goed te doen voor een beginnend bouwer?
Je krijgt alleen de gesneden schuimdelen. Alle andere zaken moet je zelf doen. Ik denk dat het daarom geen beginnerswerk is.
 
Wubbe en Dirk,

Ik ben geen vliegende vleugel specialist maar zou wel verwachten dat de elevons het beste tot aan de tip zouden moeten lopen. Enerzijds om de rolefficiëntie te verhogen, anderzijds om bij uitmelken de tip niet te overtrekken.

Met de tipvorm lijkt het me dat jullie de roeren niet tot de tip laten doorlopen, is daar een reden voor?

Rick
 
Met de tipvorm lijkt het me dat jullie de roeren niet tot de tip laten doorlopen, is daar een reden voor?

Rick
Ja, daar is een reden voor: dat heeft plank-orakel Peter Wicks zo ontworpen.

Ik denk eerlijk gezegd dat daarmee het effect van een roeruitslag een beetje gedempt wordt. Zo ziet het er tenminste uit in FLZ-Vortex (een aerodynamisch rekenprogramma).

Dirk.
 
Hi Wubbe en Dirk,

Welke profiel(en) heeft Peter Wicks gebruikt?
Ik had ook begrepen dat er ook een ander ontwerp is geweest dat niet zo geschikt was voor het simpel verstevigen met tape. Waarin verschillen deze ontwerpen? Het lijkt me zeer leerzaam om ze te vergelijken. Misschien is het ook interessant voor mensen die wel van plan zijn te vacuümbaggen.

En, now something completely different: hebben jullie er een naam voor in gedachten?

Heel mooie initiatief, bedankt voor het delen met ons.:worship:

Groet, Sinan
 
Een PW 1211 strak, dikte 8% --> 7%
Ik heb die opgedikt om meer robuustheid te krijgen: 11% --> 9,5%
Volgens FLZ-Vortex zijn de verschillen marginaal.
De max. snelheid neemt licht af, maar de min. snelheid komt nog een stukkie lager te liggen.
Aangezien de opzet: thermiek was, een correcte modificatie.

Dirk.
 
Is er nog tipverdraaiing oid toegepast? Het lijkt er ook op dat de uiterste panelen iets omhoog staan of is dat gezichtsbedrog?

Groet, Sinan
 
Is er nog tipverdraaiing oid toegepast? Het lijkt er ook op dat de uiterste panelen iets omhoog staan of is dat gezichtsbedrog?

Groet, Sinan

Nee, geen tipverdraaiing.
Ook geen V-stelling, alhoewel er in het plaatje 1 graad V-stelling zit.

Maar, maak je geen zorgen over tipstall-gevoeligheid. Ik heb zelden zo'n mooie liftverdeling gezien. Niet de minste 'poging tot neiging' tot tipstall!

Advies van Peter Wick was 0 tot 2 graden V-stelling, maar vanwege die carbon-buis heb ik geen ruimte. Dus in het uiteindelijke ontwerp is die V-selling weer verdwenen.

Dirk
 
Back
Top