Ik kan er over een week of twee aan beginnen. Wubbe en ik moeten nog even over een sluitingsdatum nadenken.
Maar ik wil er eerst een snijden. Ik heb nl. twijfels over de lengte van de rompneus. Mogelijk is het kielvlak daar te zwaar voor. Een optie zou zijn om een hol kielvlak te snijden, maar daar moet ik dan nog wat ontwerpwerk voor doen.
Ik zal bij aflevering een afdruk op A4 meeleveren met daarop de maten.
Eigenlijk is er maar een maat belangrijk: de roerkoorde.
Iedereen kan zelf beslissen welke van de drie onderdelen hij gesneden wil hebben. Vleugel, kielvlak, romp.
Ik ga uit van een indekking (tape/lamineerfolie/glasdoek) van 0,25 mm. Dwz. van de schuimkern is dus rondom een laag 0,25 mm 'verwijderd' (dunner gesneden), zodat met de uiteindelijke indekking het profiel correct is. Voor de romp is dat 0,5 mm.
De vleugel bestaat uit 8 panels. 4 linker, 4 rechter vleugel.
In de vier middelste panels (bijna 100 cm span) wordt (uitgelijnd) een ronde holte gesneden met een diameter van 10 mm. Hierin kan een kool buis van 10 mm gelijmd worden. Daarmee wordt de vleugel meer dan stevig genoeg. Wellicht is 8 mm ook voldoende. Roep maar eens.
De romp snij ik uit schuim (zij en bovenaanzicht). Die is dus rechthoekig. Het vleugelbed incl. noodzakelijke instelhoek zit er dan al in. Moet je zelf op de gewenste plekken afronden (schuren). Dan kun je er een glasromp van maken door hem eerst met bruine verpakkingstape te beplakken, vervolgens een laagje 160 grams en een laagje 50 grams glas, uitharden, tape+schuim eruit peuteren, schuren/plamuren, spuiten ...
Tot zover de belangrijkste technische aspecten.
Dirk