Project Thermiekplank: Plankie

Waar was dat?

Sollières-Sardières, was supermooi rustig campinkje, voordeel van naseizoen ook, die man zei: Er is niemand, zoek een plekje en als je weggaat gooi je het geld maar in het brievenbusje bij het toiletgebouw :). Ideaal!

Mooi was ook Lac du Mont cenis vlak voor de grens van Italië.


Voor de foto's gaan de credits natuurlijk naar mijn vriendin :).


@Dirk,
Zal dinsdag eens kijken hoe het bij mij nu allemaal staat. Best wat omhoog getrimd, maar daardoor wel stabiel, geen last van tipstall oid. Grootste problemen die we hadden waren door propjes die niet inklapten enzo... hahaha
 
Kijk , dat is nog eens vertrouwen hebben in de mensen die voor je inkomsten zorgen!
Ook erg prachtig daar!
 
Mooi kistje geworden en inderdaad een prachtig plekje. En, complimenten voor de fotografe.


Hier een opname van een saaiere Plankie zonder mooie bergen en meren eromheen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
3mm up ele en ail 2mm up

Cg op 56mm

Akku: lipo 3cel 850

null_zps8b3037ae.jpg


Moet nog een beetje spelen met CG, kan nog wel iets
Verder naar achter. Doordat de camber wat up staat vlieg hij wel stabiel zoals Siets
ook al aan gaf.

-edit- zal straks ook nog even de uitslagen op meten,
Maar dit komt niet zo nauwkeurig (beter te veel met een beetje expo, dan te weinig) :mrgreen:
 
Uitslagen voor de rem-stand

Heren,

Ik ben nu ook plankie aan het klaarmaken voor het baggen. Team Sietse/Lyckele gaat dat voor mij doen :thumbsup:

Nu wil ik de servo's al inbouwen voor het baggen. Dan moeten de servo-hoorntjes al ingebouwd worden, die draai ik dan zoveel mogelijk naar beneden, onder het vleugeloppervlak.

Nu is mijn vraag of iemand al de rem-stand heeft ingesteld voor plankie. Het uitgangspunt voor plankie was dat hij heel goed kon remmen om in mijn tuin te kunnen landen. Dat wil ik dus zeker inbouwen. Ik weet dat de 'gewone' uitslagen heel klein zijn, op basis daarvan zouden de servo-hoorntjes heel kort kunnen zijn, maar dan heb je onvoldoende uitslag om te remmen. Welke uitslag heb je dan wel nodig om flink te kunnen remmen?

Alvast dank!
 
Helaas nog geen ervaring met de rem-stand.

Ik heb de 'flaps' uitgesneden en van servo's voorzien maar verder niet in rem stand gebruikt. Ze gaan nu gewoon mee met de rolroeren. Mijn zender van toen had geen mooie potmeters aan de zijkant en ons veld in Zoetermeer is zo ruim dat het toch nooit nodig was. Plankie is overigens goed te landen door het gecontroleerd over te laten trekken. Dan verliest hij redelijk veel hoogte zonder over een vleugel te vallen, oid. Als ik het opnieuw zou bouwen, zou ik het met rolroeren alleen uitvoeren.

Ik vlieg nu met een Taranis en die heeft wel potmeters aan de zijkant. Ik moet Plankie er nog in zetten, dan ga ik ook de rem stand gelijk uitproberen.

Succes, Sinan
 
Remmen!

Maar nu terug :ontopic:

Wie heeft er succesvol geremd met Plankie en hoe ging dat? Welke uitlagen zijn daarvoor nodig?

Alvast dank :)
 
Laatst bewerkt:
Ging prachtig hoor in de Vogezen. Niet dat hij slow motion binnen komt, maar wel echt een flink stuk langzamer en daalt dan ook lekker.
Als ik ff tijd heb zal ik de uitslagen eens opmeten...
 
Plankie vliegt nu aan de hellingen van Hahnenmoos in Zwitserland. Tot m’n grote verbazing en vreugde kan hij makkelijk meekomen met de carbon kistjes van 2-3 kilo’s. Met z’n 450 gram maakt hij z’n rondjes even snel als de grote jongens en thermiekt zelfs beter dan de meeste.

Ik heb er veel lol mee gehad in Nederland maar aan de helling komt’ ie helemaal tot z’n recht.
 
Remstand

Een beetje met de roeren gespeeld. Met binnenste roeren 45 graden omlaag en de buitenste 30 graden omhoog kwam hij vrij steil naar beneden. Ik heb het op één van de schuifregelaars gezet zodat ik het makkelijk kan doseren. Met iets minder dan de maximale uitslagen is het ook nog eens redelijk bestuurbaar.

De verdeling van de uitslagen zijn natuurlijk afhankelijk van de lengte van de roeren. Ik heb de binnenroeren nu bijna even lang gemaakt als de buitenste. Als ik het opnieuw zou bouwen, zou ik nu de binnenroeren of helemaal weglaten of een stuk kleiner maken. Met kleinere binnenroeren zou je bv. binnen 60 omlaag en buiten 20 graden omhoog kunnen hanteren. Waarschijnlijk verliest het dan nog sneller hoogte terwijl het nog steeds bestuurbaar blijft.
 
Back
Top