project volvo 6x4

hallo , aangezien ik een dezer dagen mijn volvo fh12 binnenkrijg wil ik de cabine gebruiken op mijn globliner chassis nu is mijn vraag wat moet er veranderd worden aan het chassis om de cabine der mooi te laten oppassen?
volgens mij staan de wielen op het globe chassis iets meer vooruit dan bij de volvo of zie ik het verkeerd??
als het zo is zal ik het chassis vanvoor moeten verlengen maar hoe zou ik dat het beste doen ?, gewoon de balk die tussen het chassis zit verlengen zodat de frontplaat op de juiste afstand komt ? en waarschijnlijk zullen de gaten van de bodemplaat van het volvo cabine ook anders zijn dan die van de globe?

graag een paar TIPS !

mvg steven

Laatst bewerkt:
Hallo

Met de johan

Ik heb ook een volvo verlengd .
Ik heb een vierkant buis van 20mm op 20mm en een dikte van 1.5 opengezaagt.
Totik de afmetingen had van 20mm x 7mm x 1.5.
De tussen stukken moet je dan wel een beetje af vijlen zo dat ze er tussen kunnen.
Ik heb alles over getekend en geboord en waar draad in moest dat ook gedaan.
Ik heb in het midden waar er niets kwam er 10cm bijgedaan.
En 4cm aan de achter kant.
Voor u zal je de voorkant van je volvo en de achterkant van je globeliner moeten nemen.
hier enkele foto's.

groeten johan

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo, gistere ben ik aan mijn volvo fh12 6x4 begonnen. hierbij heb ik het volvo chassis gekombineerd met een globeliner chassis . er zit al een andere motor in , een graupner E500-12v . nu weet ik niet goed wat ik moet doen ,heel de truck 12v maken of 7.2v de motor zou op 7.2v nog sterk genoeg zijn en veel rustiger zijn(hebben ze mij wijsgemaakt).
het zal ook een beetje gaan afhangen wat ik ga gebruiken voor de verlichting de keuze gaat tussen mfu of servonaut m20+. mfu is handig aangezien ik weinig verstand heb van electonica, maar met de servonaut is er veel meer mogelijk. wat er verder nog met de truck gaat gebeuren daar ben ik nog niet uit, in iedergeval niet overdreven toeters en bellen, wil het realistisch houden .

ik gaan jullie natuurlijk op de hoogte houden van het verdere verloop met foto's en de nodige uitleg.

2eprhgk.jpg

eficmv.jpg

255u8sp.jpg

5xj51e.jpg

4r6d6e.jpg

voila dat zijn voorlopig de foto's .

hallo
nou dat is toch netjes zo??!!
enkel nog spuiten,
en gewoon 7,2 volt aanhouden,
het hoeft geen racetruck te worden,
en met een 12 volt motor en verlichting 7,2 volt ik weet niet hoe dat
geregeld kan worden met weerstanden ofzo,
ik hoef voorlopig geen verlichting in mn terberg,volvo en scania,
ik rijd niet in het donker!!???hihihi
mvg markioo

de servo die nog los achter het cabine ligt dient om de schotel te bedienen. maar moet nog geplaatst worden. ;-).

@markioo , ik denk niet dat er problemen zijn om de 12v motor en de verlichting samen te laten werken als je het bij 7.2 v houd ,dus de motor krijgt 7.2v en de verlichting ook. vroeger had ik ook geen verlichting op mijn trucks maar nu ik de scania met licht heb vind ik het toch een must.
maa der moet nog veel gebeuren hoor , ik wil het project eerst helemaal afhebben en dan ga ik hem pas spuiten , zodat ik achteraf niet in de lak moet boren met het risico dat er een stukje lak afspringt.

Hallo Steven,

Hier wordt ik blij van, weer een VOLVO op dit forum !!!

Nou, dat ziet er goed uit, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat, als hij net zo mooi wordt als de Scania, dan komt het wel goed !!

Succes met de verdere bouw van de VOLVO !!!

Hallo Steven

Dat ziet er al zeer goed uit, heb nog een klein vraagje waarvoor zijn de 5gaten aan de achterzijde van cabina voor.

hey jan , die gaten zijn er standaard in , deze dienen om de schakelaars voor de lichtmodulle in te steken , maar bij mij gaan die nog dicht hoor , ik wil alles langs de zender doen.

ziet er al mooi uit ja. ik zit ondertussen ook al te verzinnen waneer ik een voorloper of een sleeper ga (proberen te) maken.

Hey steven,

Is inderdaad een goed idee om alles via de zender te doen, het zou jammer zijn om op zo'n mooi model schakelaars te zetten

Mvg Jan

hallo medemodelbouwers,

ik heb even een vraagjuh,
ik ben altijd met rc-cars aan het rijden geweest(wedstrijden binnen eu)
maar ga nu weer terug met modelbouw trucks en kranen,

ik ben alleen vergeten hoe en wat met zenders,
ik moet voor mijn truck en dieplader in totaal:

1x stuurservo
1x schakelservo
1x kingpin servo
1x snelheidregelaar
1x dolli servo
1x stuuras servo

aansluiten dat zijn intotaal:6servo's

maar wil ook verlichting in bouwen,zwaailampen etc, heb dan ongeveer 2 stekkers voor ontvanger, hoe werkt dit dan, met een schakelaar op zender gaat er continu stroom naar de printplaat module's vanaf de ontvanger?

wat voorn zender raden jullie me aan? en frequentie 40mhz en welk precies 40.567 ofzo?

mvg arnoud

hallo medemodelbouwers,

ik heb even een vraagjuh,
ik ben altijd met rc-cars aan het rijden geweest(wedstrijden binnen eu)
maar ga nu weer terug met modelbouw trucks en kranen,

ik ben alleen vergeten hoe en wat met zenders,
ik moet voor mijn truck en dieplader in totaal:

1x stuurservo
1x schakelservo
1x kingpin servo
1x snelheidregelaar
1x dolli servo
1x stuuras servo

aansluiten dat zijn intotaal:6servo's

maar wil ook verlichting in bouwen,zwaailampen etc, heb dan ongeveer 2 stekkers voor ontvanger, hoe werkt dit dan, met een schakelaar op zender gaat er continu stroom naar de printplaat module's vanaf de ontvanger?

wat voorn zender raden jullie me aan? en frequentie 40mhz en welk precies 40.567 ofzo?

mvg arnoud

De meeste onder ons hebben een Robbe F14 zender of F16.
Deze zijn makkelijk uitbreidbaar door uitbreidingsmodules.
De F14 is standaard een 8 kanaals zender maar met een uitbreidingsmodule van Cheeta kan je er veel meer van maken.
Ik dacht dat voor ons 40mhz verplicht was. Welke precies hangt er vanaf in welke club je gaat rijden ofzo. Daar gaan ze je weten te vertellen welke frequentie's er nog over zijn dus is het moeilijk te zeggen welke je precies moet nemen.
Wat je ook kan doen is een 2Ghz zender kopen, deze zoekt automatisch een vrije frequentie op.
Hoop dat ik alles juist gezegd heb en als dit niet zo is mag je mij gerust verbetere. Ben nog maar net nieuw in de modelbouwwereld.
Maar hoop dat je er alvast wat aan hebt.

En taz660
Ziet er zeer mooi uit
keep on the good work
hopelijk kan ik hem volgende week een keertje bewonderen he;)

F16=FC16(wordt waarschijnlijk binnenkort weer uitgegeven, ben er vrij zkr van, kijk maar in het elektro gedeelte)
2Ghz=2,4Ghz
F14=standaard 4-kanaals en kan je uitbreiden d.m.v potentie meters,multiswitchen,schakelaars,potmeters,enz.......
de 35Mhz band is verboden voor alle NIET vliegtoepassingen.En club maakt niet uit. overal is 35Mhz verboden. maar bij de ene club mag je ermee rijden. en de ander is het taboe.

Je verbeteringen:wink:

Laatst bewerkt door een moderator:
F16=FC16(wordt waarschijnlijk binnenkort weer uitgegeven, ben er vrij zkr van, kijk maar in het elektro gedeelte)
2Ghz=2,4Ghz
F14=standaard 4-kanaals en kan je uitbreiden d.m.v potentie meters,multiswitchen,schakelaars,potmeters,enz.......
de 35Mhz band is verboden voor alle NIET vliegtoepassingen.En club maakt niet uit. overal is 35Mhz verboden. maar bij de ene club mag je ermee rijden. en de ander is het taboe.

Je verbeteringen:wink:

Ik zat er toch niet zover naast he:D
En van die F14 Ik dacht dat als je zei standaard 4kanaals dat dan het totaal aantal kanalen is dat je er op kan aansluiten. Maar dat is blijkbaar het aantal kanalen dat al aangelosten is dan. Als ik het goed begrijp.
Bedankt voor de verbetering.

hallo,

alvast bedankt voor de info, en verlichting aan en uit met de zender?
doe je dat dan met een schakelaar, puls,uit,puls?
zodat de accu via de ontvanger een conitnu stroompje afgeeft aan bijv. zwaailampen?

mvg arnoud

Back