Projectje: Ombouw brush naar brushless

d.knoppers zei:
Met 2 polen is dan toch 2x zo hoog als ik je goed begrijp.
Geld dit dan ook dat bij een 4 polige rotor het koppel 2 maal zo groot is?
Daar spelen meer factoren een rol bij maar maar het koppel zal wel aanzienlijk hoger worden denk ik. :)

Denk dat hij met 70 wikkelingen driehoek en 4 polen niet echt vlot zal draaien op 7.2V maar we wachten af.
Maximale stroom moet ik denk ik maar gaan afleiden aan de temperatuur van de motor bij langdurige belasting.

Maak wel alvast ankerplaatjes met andere wikkelingen erop. Hoe ik alleen de rotor ff over te zetten om het te testen.
Heb mn conrad 0.5mm draad binnen gekregen vanmiddag en toerentellertje

Heb overigens een zooitje magneten besteld vanmiddag.

20x 5x5x1 - 350gram
60x 5x5x1.2 - 450gram

20x10x4x1.2 - 700gram
20x10x4x1.5 - 900gram

Dus zou voorlopig genoeg moeten hebben. Hoop dat ik die 10x4x1.5mm toch net in de rotor krijg zonder dat het aanloopt. Anders heb ik toch de 1.2 en dat past wel.
Die andere zijn dan voor cd-rom projectjes.

Heb het motortje net ff digitaal gemaakt en volgens de computer zit er dan zo'n 0.2mm tussen de stator en magneten in met 1.5mm dikke magneetjes.

Dus we wachten af.

Vandaag nog wel behuizing iets afgeschuurd zodat hij beter gecentreerd is en alles wat er af is gegaan is minder aan gewicht.

Oh ja, ff nog verder gelezen.

Ik quote je even ron:

Uit topic: http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28718&highlight=ster+++driehoek

Nadeel van delta configuratie kan zijn dat er circulaire parasitaire stromen kunnen lopen t.g.v. verschillen tussen de fases onderling (delta is een gesloten circuit). Dit leidt tot een lager rendement.

Ik zou dus voor ster kiezen.

Uit mijn topic bovenaan blz 2:

Nadeel van ster kan zijn dat door verschillen tussen de fases kringstroom ontstaat (ster is van zichzelf een gesloten circuit, driehoek niet). Die stroom kan leiden tot een lagere efficiëntie.

Dus welke is het nou :roll: :)

Lees eveneens dat de ene zegt ster is meer koppel en lager toerental en de ander zegt delta is hoger koppel en lager toerental.
Ik ga er even van uit dat de regel wortel3 aan wikkelingen is meegenomen in de motor.

Dus bv 10 wikkelingen ster of 17 wikkelingen delta.

Mij lijkt ster beter omdat je minder wikkelingen nodig hebt voor een gelijke prestatie dus kan je weer dikker draad nemen en zou hij efficienter moeten zijn.

[edit] 21:15
heb nu ook een ankertje met 14T Ster gewikkeld met een voetplaatje. Wilde 18T doen maar dat ging er niet op met 0.5mm draad.
Misschien iets te veel van het goeie of te weinig hoe je het noemen wilt maar we wachten af.
Ik kan zo de rotor over zetten dus dat is makkelijk.
Denk trouwens dat die originele 100T is. Wikkelde een gelijk ankertje af en daar kwam ik op 100T uit. Die andere van 70T had groen draad.
Zeker weten doe ik het niet maar maakt ook niet uit. Die levert denk ik toch te weinig vermogen.
De 30T delta (0.3mm)zou misschien nog wel eens moeten werken voor wat ik in gedachten heb. Dat zou overeenkomen met 18T ster.

Ik wil er rond de 15Watt uithalen op 7.2V dus dat zou 2 Ampère moeten worden aan stroom en met dat dunne originele draad ga ik dat echt niet halen.

14T-anker.jpg

euro-motortje.jpg

[/edit]

d.knoppers zei:
Lees eveneens dat de ene zegt ster is meer koppel en lager toerental en de ander zegt delta is hoger koppel en lager toerental.
Ik ga er even van uit dat de regel wortel3 aan wikkelingen is meegenomen in de motor.

Dus bv 10 wikkelingen ster of 17 wikkelingen delta.

Mij lijkt ster beter omdat je minder wikkelingen nodig hebt voor een gelijke prestatie dus kan je weer dikker draad nemen en zou hij efficienter moeten zijn.
Dat klopt.
Je conclusie is juist.

De efficientie maakt volgens mij niet uit omdat de stroom bij delta zich over 2 spoelen verdeeld vanuit elk aansluitpunt waardoor de stroom in elke spoel gemiddeld weer wortel3 X lager is.

d.knoppers zei:
... Nadeel van ster kan zijn dat door verschillen tussen de fases kringstroom ontstaat (ster is van zichzelf een gesloten circuit, driehoek niet). Die stroom kan leiden tot een lagere efficiëntie...
Dus welke is het nou :rol: :)
Oeps, weer eens in mijn haast ster en driehoek verwisseld. Driehoek kan last hebben van parasitaire stromen.

Driehoek heeft hogerer Kv (de volle spanning staat over elke spoel) en lager Kt, ster heeft lager Kv en hoger Kt.

Ah oke dan is dat recht gezet :D
Dank u. Was eigenlijk ook wel logisch want ster is geen gesloten kring.

Toch ook nog maar een ankertje gemaakt met 24T ster en ben nu bezig met een 2e rotor en hoop dit keer niet mn lager te vernaggelen.
Andere draaien nog wel maar klinkt niet echt lekker meer.

Draaien doet het meestal toch wel maar het gaat er uiteindelijk om wat je er mee wilt doen.
Een speed 280 draait volgensmij niet meer dan 10.000rpm (kan best veel lager zijn) met een günter dus als ik rond dat toerental wil uitkomen moet ik iets van 1400Kv hebben. Lager mag ook wel maar dan moet er een iets grotere prop op. Het is voor een langzaam kistje dus liever een grote prop en een laag toerental dan andersom.

Gaat om deze.

Sorry voor de slechte pics, destijds had ik niet beter :

idd.JPG

45cm spanwijdte

of deze.

lighty2.JPG

60cm spanwijdte

[edit]23:00

V2

Motor-v2-1.jpg

[/edit]

heej,

Ik heb nog een vraagje over cd-rom motortjes.
Stel je hebt een 9 polige stator en wikkeld dus in Y-vorm. Dan vroeg ik mij af hoe dat zit met de wikkelingen.
Ik neem aan dat 20 turns gewoon 20 turns blijft ongeacht of je dit 3 keer doet of maar 1 keer zoals op een 3 plige stator.
Alleen de draadweerstand neemt iets toe maar verder maakt het naar mijn idee niet uit.

Klopt dit of moet je bij voorbeeld 7 wikkelingen nemen en dan 3x =21 Laatste neem ik zelf niet aan.

Heb namelijk een paar cd-rom motortjes gekregen 1tje is maar 4mm dik (rotor) en laat ik nou net die magneten niet besteld hebben :S

Het aantal wikkelingen is onafhankelijk van ster of driehoek. Je geeft altijd het aantal wikkelingen per 'tand'. Behalve bij dlrk, daar geef je het aantal wikkelingen per twee tanden.

Bedoelde eigenlijk iets anders.

Nu draai je 1 draad over 3 polen heen en dan weer 1 draad over de volgende 3 en dan nogeen keer.
Dus eigenlijk staan er op iedere fase 3 spoelen in serie. Wat dus een hogere weerstand geeft als een anker met 3 polen die maar 1 spoel heeft per fase.

Of dit veel invloed heeft op de inductive weerstand...uhh Z was dat dacht ik. Dat weet ik niet(meer)

Ah oke.

Ik kreeg net mn magneetjes binnen en 15 cd rom motortjes dus kan in iedergeval mn DIY motortje gaan afmaken.
Zat te kijken en denk oh nee hè iets verkeerd gedaan. Zaten 10 kubussen bij van 5x5mm.
Pak in de bon. GRATIS :D

Ik kan hier overigens geen lagers krijgen en (messing/alubuis 7 buiten 5 binnen en 6 buiten 5 binnen.
Waar halen jullie die vandaan?
Lagers kosten 2.50 p/s bij conrad 5x2x2.5 Dxdxh of 6x2x2.5

Liefst in omgeving Tiel ofzo. of goeiekope porto.

eerste testjes gedaan:
4 polen 4 magneten in de rotor( krijg het niet voor elkaar om er magneten naast te plakken.)

24T Y ging goed 1.2A nullast. maar wel 9 A met een Gunter. Ff paar keer getest ineens werd de motor gloeiend heet en nu start hij niet meer op. Op de dremellaagste stand meet ik wel 1.2v per pool. Maar denk dat hij overleden is.

Net originele ankertje getest. 2.2Ampere met een gunter en 2.3A met 7x3.5 GWS op 6600rpm. Motor werd wel warm dus denk niet dat hij dit lang trekt.

Ofwel voorlopige conclusie is dat weinig windingen waarschijnlijk een veel te hoog toerental geeft.

Misschien dat een 2e magneetje per pool wat verbetering geeft maar dan moet ik eerst iets verzinnen dat ze op de plaats blijven.

[edit]
Net 4 magneten bij geplakt. Klem gezet met een spacer en vastgeplakt.
Motortje loopt met het originele ankertje veel mooier aan (minder wiebelen voor hij aanloopt)
Met 0.3 A nullast en 1.95A vollast met 7x3.5GWS.
Gekke is dat het toerental omhoog is gegaan naar 6850RPM maar zal wel komen omdat met 1 magneetje het anker maar half bedekt was. Of heb het verkeerd gemeten de vorige keer.

Volgens prop calc. 93gram trekkracht op 50% rendement
[edit]

Hai,

Net weer ff bezig geweest.
Dat toerental kan ik wel al verklaren. Was namelijk niet onbelast maar belast. En meer magneten is meer koppel dus hij kan meer toeren houden tijdens een belasting.

Net mijn 30T Y getest. En onbelast weten te meten op 0,73A bij 23000RPM op 2S lipo 8O
(Ofwel die 24T draaide nog sneller en dat zal de reden ook wel geweest zijn van afbranden.)
Met 7x3.5 zat hij op 5.5A dus nog te veel. Toerental niet goed gemeten.

Ik zal dus richting 60/70 wikkelingen Y moeten gaan voor een bruikbaar toerental of er een vertraging van 1:3 op gooien kan ook een optie zijn. Maar dat is bijna niet te maken ivm de 6mm dikke as.

Dus eventjes zien nog. Origineel met een kleinere prop is misschien wel al goed genoeg voor wat ik nodig heb.

Origineel ankertje a 100T driehoek.

12130RPM
7.82V = 1550Kv (RPM/V)
0.29A (0 last)

7x3.5 GWS
6700 RPM
7.67V
1.93A
88 gram statische trekkracht (volgens prop simulator)

Günter prop. 5x4.3
7100RPM
7.67V
1.75A
65 gram statische trekkracht (volgens prop simulator)

Rendement is alleen vrij slecht.
42% met de gws en 50% met de Günter.

Motortje kan de Günter net continue hebben denk ik.
GWS wordt hij wel warm.

Toerental zal iets hoger moeten bij gelijke stroom.

Heb dus besteld
6x3 GWS
5x3 GWS
5x4.3 GWS

Avond.

Heb mn props binnen en getest op het originele ankertje.
5x3 GWS 9170rpm 8.2V 1.43A
6x3 GWS 8200rpm 8,16V 1,72A
5x4.3 GWS 8000rpm 8,15V 1,78A

Trekkracht volgens

http://www.badcock.net/cgi-bin/powertrain/

5x3 82,0 gram @????
6x3 101,2 gram @ 56.6%
5x4.3 83,5 gram. @ 45,7%

die 5x3 geeft hij geen rendement weer. Kan iemand dat even voor mij uitrekenen.

Blijft allemaal wel een laag rendement maar heb meer trekkracht dan ik opzich in gedachte had.

Heb het motortje met originele ankertje en 6x3 prop nu op dat kleine dubbeldekkertje gezet en als het morgen niet te veel waait ga ik hem misschien even uittesten of hij beter trekt dan de gearedbrushed motor.

Kistje heeft vandaag voor het eerst echt gevlogen.
Eerste vlucht lag het zwaartepunt iets te ver naar achter dus vloog nog al onrustig.

2e vlucht zwaarte punt aangepast hoogteroer uitslag minder gezet en nu vloog hij nog best goed ook voor een model van 44.5cm spanwijdte.

Motortje trok het goed. Kon met iets meer dan halfgas goed in de lucht blijven en volgas klom hij netjes omhoog.

Dat heb je netjes voor elkaar dan.
Tweedekkertje met brushless zelfbouw maar geen cd rom motor.
Mijn complimenten.
Wat was nu het gewicht van de motor en hoe ziet de setup er verder uit. :)

Back