Oh ja, ff nog verder gelezen.
Ik quote je even ron:
Uit topic:
http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=28718&highlight=ster+++driehoek
Nadeel van delta configuratie kan zijn dat er circulaire parasitaire stromen kunnen lopen t.g.v. verschillen tussen de fases onderling (delta is een gesloten circuit). Dit leidt tot een lager rendement.
Ik zou dus voor ster kiezen.
Uit mijn topic bovenaan blz 2:
Nadeel van ster kan zijn dat door verschillen tussen de fases kringstroom ontstaat (ster is van zichzelf een gesloten circuit, driehoek niet). Die stroom kan leiden tot een lagere efficiëntie.
Dus welke is het nou :roll:
Lees eveneens dat de ene zegt ster is meer koppel en lager toerental en de ander zegt delta is hoger koppel en lager toerental.
Ik ga er even van uit dat de regel wortel3 aan wikkelingen is meegenomen in de motor.
Dus bv 10 wikkelingen ster of 17 wikkelingen delta.
Mij lijkt ster beter omdat je minder wikkelingen nodig hebt voor een gelijke prestatie dus kan je weer dikker draad nemen en zou hij efficienter moeten zijn.
[edit] 21:15
heb nu ook een ankertje met 14T Ster gewikkeld met een voetplaatje. Wilde 18T doen maar dat ging er niet op met 0.5mm draad.
Misschien iets te veel van het goeie of te weinig hoe je het noemen wilt maar we wachten af.
Ik kan zo de rotor over zetten dus dat is makkelijk.
Denk trouwens dat die originele 100T is. Wikkelde een gelijk ankertje af en daar kwam ik op 100T uit. Die andere van 70T had groen draad.
Zeker weten doe ik het niet maar maakt ook niet uit. Die levert denk ik toch te weinig vermogen.
De 30T delta (0.3mm)zou misschien nog wel eens moeten werken voor wat ik in gedachten heb. Dat zou overeenkomen met 18T ster.
Ik wil er rond de 15Watt uithalen op 7.2V dus dat zou 2 Ampère moeten worden aan stroom en met dat dunne originele draad ga ik dat echt niet halen.
[/edit]