Prop voor Rotomax 150 cc motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 7 jul 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat er op de accu's staat kan je gerust vergeten, zijn allemaal leugens.
    Zippy is niet een van de beste en SLS heeft de naam goed te zijn, de duitsers lopen er mee weg, omdat het zogenaamd duits is maar ik zou zelf eerder een Turnigy, Wellpower of Mylipo.de nemen.
    Mijn Turnigy's zakten nooit onder de 3,5 Volt per cel onder belasting van 100C, wel voorverwarmd.
    Als je hoger dan 20-30C gaat zonder voorverwarmen sloop je je accu's.
    Het verschil in een brandstof en electroprop is merkbaar.
    Een Fiala E-prop is heel licht en heeft een dun en efficient profiel.
    Pak je een Mezjlik, APC brandstof of een Engle dan hebben die een dik profiel en zijn zwaar gebouwd.
    Een brandstofprop kracht veel meer klappen dan een electroprop zie soepel draait, daarom kunnen ze veel lichter en dunner gebouwd worden.
    Het kan inderdaad ook zijn wat Bertus zegt.
    Alleen de topmerken leveren motoren met het aangegeven Kv.
    Het kan dus hoger of lager zijn.
    Als je toeren kan meten dan kan je eens proberen met een 6S pakket en dan onbelast de motor laten draaien.
    En dan kijken wat ie doet aan toeren.
    Dan dat delen door de gemeten spanning, dan heb je de werkelijke Kv.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Twee keer gemeten, weliswaar met nog een andere prop, namelijk een Mezjlik 26x10 carbon prop 2 blad. De 26/12 houten prop werd niet 'gezien' door de toerenteller.

    Dit zijn de metingen:

    42.9 volt --> 4200 tpm
    43.2 volt --> 4440 tpm

    Zit dit dan eerder rond 100 kv?

    Ik zou even niet weten hoe ik onbelast een toerental kan meten....
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je een optische toerenteller?
    Je zou een klein niet belastend propje kunnen nemen, 8 inch of zo

    Ik zal het morgen even berekenen wat het kv ongeveer is.

    GJ
     
  4. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    idd een optisch oog in een 7 in 1 meter van Turnigy/hobbyking. Vrees dat ik zo'n kleine prop niet op de hub ga kunnen bevestigen ....
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan een stuk karton nemen met 2 zwarte strepen erop.

    GJ
     
  6. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Goeie tip!
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Tel ook even de magneten.
    Ik weet niet meer met welk programma ik destijds werkte.
    Maar als je alles goed invulde klopte het aardig.
    Ik had goede ervaring met de rotomax.
    Ik moest het wiel ook uitvinden omdat ik er ook erg weinig van op het internet kon vinden.
     
  8. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
  9. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Meting gedaan met de kartonnen schijf en de tachometer. Twijfel zelf aan de metingen, gemeten toerental schoot aan einde telkens fors omhoog. Moest ook op 2-tal cm van schijf komen om überhaupt meting te hebben.

    47,29 volt 9750 rpm
    47.30 volt 11340 rpm

    Pittig verschil tussen de metingen :-(
     
  10. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ondertussen toestel ook eens gewogen. Ik kom op 20 kg vliegklaar met 4 packs van 6 s 5000 ofwel 12s 10000 mAh. Daarmee is hij OK gebalanceerd. Zou kunnen overwegen de motor te wisselen voor een lichtere om gewicht te sparen, maar dan moet er voorin lood of moet ik beginnen overwegen grote gaten in het stabilo te maken. Packs verder naar voor moeilijk, want liggen nu voorin cabine. Packs onder de motorkap lijkt me geen optie, zeker ook als je ze veilig en vlot wil aan- en loskoppelen. Grote motor die niet te zwaar belast wordt, is waarschijnlijk ook wel fijn voor motor en regelaar.

    Zou durven mikken op mogelijkheid om te vliegen met 12 S 10000 of 14 S 8000 zonder de nood om de prop te wisselen. en dan ergens belasten tot max 110/120 Amp of zo.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou om te beginnen met 14 cellen en 160 Amp gaan.
    Wat jij aangeeft is nauwelijks meer dan de 50 cc rotomax die ik gebruikte.
    Ik had 12 s en 100 A is 4440 watt.
    14 s en 160 A is tenminste dan nog 8288 watt.
    Dat is dan nog maar net het dubbele van de 50 cc.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2020
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik van de propmetingen uitga zit je ergens op 120-130KV, dus lager dan opgegeven door Turnigy.
    Dat kan ook het lagere verbruik verklaren.

    GJ
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik gebruikte trouwens turnigy cellen.
    Deze zakte niet onder de 3.7 volt bij 100 A belasting als ze vol waren.
    Misschien is het ook goed om eens je cellen te meten bij belasting.
    Ook of je stekker contacten niet warm worden.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bertus, onder belasting zitten zijn cellen op 3,25V per cel en dan is de belasting maar 20C.
    Dat zou minimaal 3,6 Volt moeten zijn, ook als ze niet opgewarmd zijn.

    GJ
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan is de accu niet goed.
    Meten is weten;)
    Zoals ik al zei bij mij waren ze netjes 3.7 volt bij de eerste start.
    De motor moet gewoon veel en veel meer kunnen leveren.
    Ik werd van mijn 50 cc gewoon bang als ik hem vast had.
    Bij de 150 cc moet dat vele malen erger zijn.
    Ik heb ergens wel eens een filmpje van een paraglider gezien als ik me goed herinner met een rotomax 150 cc
     
  16. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Heb bewust de stekkers gevoeld en die waren niet warm.
    Wat ik wel bedenk, ik wil met telkens 4 packs van 6s 5000 mAh vliegen: telkens 2 6s 5000 packs parallel en dan zo 2 sets in serie. Wat me dan een virtueel pack oplevert van 12 s 10000 mAh. Mag ik er niet van uit gaan dat de stroom dan meer gespreid uit telkens twee parallelle packs getrokken wordt waardoor de inspanning wat verdeeld wordt en de packs minder door hun knieën gaan (lees: zakken in spanning)?

    De 7s packs zijn 8000 mAh en gaan mogelijk ook minder door de knieën gaan....

    En ja, zo'n 150 cc werd wel eens voor een paramotor gebruikt. Heb er zelf ook eentje maar wel met een 4-takt-motor :) Mijn vorige paramotor had ook maar 100 cc.... 2takt brandstof weliswaar.

    In het artikel waar ik eerder naar verwees, kwamen ze op 140 Kv of zo, maar of ze heel stabiel in hun productie zijn?

    Is er een mogelijkheid in E-calc om een aangepaste waarde te verwerken in de berekening? Zelf motor maken, alle parameters overnemen en dan enkel de Kv aanpassen?

    Las trouwens een artikel in een Oostenrijks tijdschrift van hetzelfde toestel (kleine Swisstrainer Bruckmann) maar met andere (Axi) motor dat elektrisch maar 11500 gram woog. 1700 gram verschil door de packs en 1500 door de motor zijn snel gevonden, maar dan moet je nog 5000 gram vinden.....

    Ik zal de meting ook eens doen met het 14s 8000 mAh pack...en met dezelfde props...
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan alles overnemen van de Turnigy 150 en dan het KV aanpassen.
    Een Bruckmann is volgens mij ook wel erg licht gebouwd maar 5 kilo alleen in hout gaat niet lukken.
    De Axi die die Oostenrijker gebruikte is wel ruim een kilo lichter dan de Roto 150.
    Met een Fiala 26x12 trekt ie maar 60A.
    Dan kan je lekker lang slepen.
    Dat is het verschil tussen een effeciente aandrijving en een aandrijving die op papier veel vermogen levert maar in de praktijk niet.
    Gerben heeft dat ook helemaal berekent, die aandrijving is ook vreselijk efficient alleen klinkt ie als een koffiemolen door die vertraging.

    GJ
     
    Bertus vindt dit leuk.
  18. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    En enkele nieuwe metingen met de 14 s 8000 mAh waarmee de cellen wel boven de 3,5 volt blijven ...

    26x12 hout . 50,79 volt, 134,53 amp
    28/12 3 blad Carbon 49,65 volt . 140,5 Amp 6075 watt
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben heel benieuwd als je nu naar de 14 s 2 p gaat.
    Dus 10000 mah.
    Dan zakt het voltage minder en heb je nog meer power.
    Dit begint er al een beetje op te lijken maar, er kan nog veel meer uit de motor komen.
    Mijn ervaring was hoe meer power hoe steiler je kan klimmen, hoe minder energie je gebruikte.

    Nu heb ik dat maar met 1 kist getest omdat ik gestopt ben met vliegen.
    Er zal best een limiet aan zitten.
     
  20. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Die packs heb ik jammer genoeg niet. Twee packs van. 7s 8000 en een heleboel van 6 s 5000.
     

Deel Deze Pagina