Propeller richting

Even snel een vraagje. Welke kant moet mijn motor opdraaien om vooruit te gaan. Heb even een filmpje gemaakt in slomo. Ik dacht ook nog dat ik misschien een andere propeller moet gebruiken (heb ik hier liggen).

Groetjes
 
Wat is dat nu voor een vraag? De prop moet zo draaien dat de lucht in de tegenovergestelde richting wordt weggeblazen. ;) ;)
De prop moet je zo op de motor monteren dat de "bolle kant" in de vliegrichting zit. Meestal moet hij die kant op draaien dat de rechte kant de voorkant is en de ronde kant de achterkant. Als het model in het filmpje naar de camera toe moet vliegen lijkt het mij dat de prop de juiste kant op draait.
Veruit de meeste propellers die in de modelbouw worden gebruikt draaien tegen de klok in als je er van de voorkant tegen aan kijkt. Zou je vanuit de "cockpit" kijken dan draait hij met de wijzers van de klok mee.
 
Bij een E-zwever wordt bijna altijd een klappropeller gebruikt. Tijdens het zweven klapt de propeller tegen de romp. Zo heb je geen last van de luchtweerstand. Een starre propeller zorgt voor een enorme vermindering van de zweefprestaties.
 
  1. Een propellor heet ook wel een (lucht)schroef, en die benaming is niet uit de lucht komen vallen. Hoe loopt de schuinte/spiraal van een schroef? Draai eens een schroefje in een moer, in hout, of tussen je vingers geklemd.
  2. Steek je vlakke hand uit rijdende auto (voorzichtig met lantaarnpalen en ander verkeer ;)) en kantel je hand vanuit de pols omhoog en omlaag. Wat fwgebeurt er dan met je hand/arm?
  3. Accu loskoppelen. Monteer de propellor zoals Ernst beschreef. Accu aansluiten. Toestel tegenhouden en beetje gas geven. Beweegt het toestel naar voren dan niets meer doen. Wil toestel naar achteren dan accu voor veiligheid loskoppelen. Vervolgens draairichting van motor omkeren door twee van de drie motordraden te verwisselen (maakt niet uit welke van de twee. NOOIT polariteit van accu omdraaien, kost je je regelaar (geldt voor meeste elektronica).
 
Laatst bewerkt:
Letters op de prop moeten aan de voorkant zitten.
Halfgas.
De lucht moet richting de staart gaan. Zo niet, draairichting motor omdraaien
 
Wat is dat nu voor een vraag? De prop moet zo draaien dat de lucht in de tegenovergestelde richting wordt weggeblazen. ;) ;)
De prop moet je zo op de motor monteren dat de "bolle kant" in de vliegrichting zit. Meestal moet hij die kant op draaien dat de rechte kant de voorkant is en de ronde kant de achterkant. Als het model in het filmpje naar de camera toe moet vliegen lijkt het mij dat de prop de juiste kant op draait.
Veruit de meeste propellers die in de modelbouw worden gebruikt draaien tegen de klok in als je er van de voorkant tegen aan kijkt. Zou je vanuit de "cockpit" kijken dan draait hij met de wijzers van de klok mee.
Dus als ik het goed begrijp draait hij de goede kant op? Als ik trouwens een beetje van het gas openzet voel ik wel de drang dat hij naar voor wil.

Groetjes
 
  1. Een propellor heet ook wel een (lucht)schroef, en die benaming is niet uit de lucht komen vallen. Hoe loopt de schuinte/spiraal van een schroef? Draai eens een schroefje in een moer, in hout, of tussen je vingers geklemd.
  2. Steek je vlakke hand uit rijdende auto (voorzichtig met lantaarnpalen en ander verkeer ;)) en kantel je hand vanuit de pols omhoog en omlaag. Wat fwgebeurt er dan met je hand/arm?
  3. Accu loskoppelen. Monteer de propellor zoals Ernst beschreef. Accu aansluiten. Toestel tegenhouden en beetje gas geven. Beweegt het toestel naar voren dan niets meer doen. Wil toestel naar achteren dan accu voor veiligheid loskoppelen. Vervolgens draairichting van motor omkeren door twee van de drie motordraden te verwisselen (maakt niet uit welke van de twee. NOOIT polariteit van accu omdraaien, kost je je regelaar (geldt voor meeste elektronica).
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
 
Back
Top