Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dus als ik het goed begrijp draait hij de goede kant op? Als ik trouwens een beetje van het gas openzet voel ik wel de drang dat hij naar voor wil.Wat is dat nu voor een vraag? De prop moet zo draaien dat de lucht in de tegenovergestelde richting wordt weggeblazen.![]()
De prop moet je zo op de motor monteren dat de "bolle kant" in de vliegrichting zit. Meestal moet hij die kant op draaien dat de rechte kant de voorkant is en de ronde kant de achterkant. Als het model in het filmpje naar de camera toe moet vliegen lijkt het mij dat de prop de juiste kant op draait.
Veruit de meeste propellers die in de modelbouw worden gebruikt draaien tegen de klok in als je er van de voorkant tegen aan kijkt. Zou je vanuit de "cockpit" kijken dan draait hij met de wijzers van de klok mee.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
- Een propellor heet ook wel een (lucht)schroef, en die benaming is niet uit de lucht komen vallen. Hoe loopt de schuinte/spiraal van een schroef? Draai eens een schroefje in een moer, in hout, of tussen je vingers geklemd.
- Steek je vlakke hand uit rijdende auto (voorzichtig met lantaarnpalen en ander verkeer
) en kantel je hand vanuit de pols omhoog en omlaag. Wat fwgebeurt er dan met je hand/arm?
- Accu loskoppelen. Monteer de propellor zoals Ernst beschreef. Accu aansluiten. Toestel tegenhouden en beetje gas geven. Beweegt het toestel naar voren dan niets meer doen. Wil toestel naar achteren dan accu voor veiligheid loskoppelen. Vervolgens draairichting van motor omkeren door twee van de drie motordraden te verwisselen (maakt niet uit welke van de twee. NOOIT polariteit van accu omdraaien, kost je je regelaar (geldt voor meeste elektronica).