propvraag ongewone setup

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Maurice, 10 feb 2016.

  1. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Hallo,

    Ben op zoek naar wat tips qua propkeuze voor mijn eerste warm/hotliner.
    De kist is een Hawk eerste verzie, de gele.
    Ik wil de hawk gaan vliegen met 4 cell 3300 mAh accus die ik al heb liggen.(30-40C)
    De motor is een poly tec 500-30 met een 1:6.1 vertraging.
    regelaar die ik ervoor heb liggen is een 125A red brick.

    motor en accu's komen van een grote zwever, daarom het lage toerental van de motor.
    Het toerental van de prop zal dan max. 7270 RPM draaien.
    Zelf denk ik aan een 15 x 15 ?? zit ik dan een beetje in de buurt??
    tips zijn zeer welkom.....
    Mvg,

    Maurice
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is eigenlijk net allemaal te weinig.
    Je proptoerental komt veel te laag te liggen voor een Hawk.
    Je zal op zo'n 5500-6000 toeren uitkomen op 4S, dus niet op 7270.
    Het beste zou zijn om er meer cellen in te zetten, ik denk zelf aan 6S.
    Dan een 15x13 erop en je hebt een leuk vlot model.
    In jouw geval zou ik aan een RFM 15x16 gaan denken, je komt dan op een snelheid van zo'n 120 km/u uit.
    Gerben kan hem wel precies uitrekenen, ik heb daar geen programma voor,

    GJ
     
  3. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Thanks voor de hulp GJ.
    Begrijp nog niet waarom mijn toerental zoveel lager uitkomt.
    Is het omdat het voltage inzakt van de accu of is de rating van de motor in de praktijk lager dan de 3000 U/min/V, of iets anders? Bij 14.8 V max kom ik uit op 7270 RPM met en 1:6.1 vertraging.

    6S is zeker een optie, heb voldoende 3S 3.3 Ah accu's met voldoende C, moet alleen kijken of dat in de hawk past.
    Als ik dan ga rekenen kom ik uit op max 66.600 RPM op mijn rotor en ik ben bang dat ik dan mijn rotor vernietig.
    Met dezelfde vertraging kom ik uit op 10918 RPM voor de prop.

    Ik heb nog een nieuw setje bladen16x 16 RFM liggen, een keer verkeerde keuze gemaakt, maar dat is misschien te heftig ben ik nu achter gekomen?

    Mvg,

    Maurice
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De motoren die we in onze F5B hotliners gebruiken worden allemaal ver buiten de specs van de fabrikanten gebruikt. Mijn kontronicmotor zit een 17x18 prop op met een 7 graden verdraait middenstuk. Die trekt volgas 200 ampere op 4s lipo. Toerental weet ik even niet, dan zou ik mijn laatste log uit de unilog moeten uitlezen. Deze motor draait nooit meer dan 3 a 4 seconden en dan is het model al bijna uit zicht verdwenen........

    Dit soort motoren in deze setups kun je nooit langer dan een seconde of 3 a 4 gebruiken en dan ongeveer 20 seconden de tijd geven om af te koelen. In Weert vliegen we nu met meerdere mensen hotliners met "extreme" setups.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maurice,

    Het toerental is makkelijk te verklaren:
    Een accu levert onder belasting ongeveer 3.5 a 3.6 Volt per cel (als je ze opwarmt iets meer.
    Ik reken dus 14 Volt.
    Het toerental is 3000 KV maar door elektrische en magnetische elementen zit dat toerental ongeveer 20% lager.

    Dus:
    3000x14= 42000 -20% = 33600 rpm
    Daar zit dan nog je vertraging op, dus 33600 / 6.1 = 5508 rpm

    Op 6S zou je rotor ergens tussen de 50000 en 55000 rpm draaien.
    Dat moet ie kunnen, tenminste, een Hacker kan dat makkeliijk, een Polytec is kwalitatief een stuk minder maar je kan even een telefoontje wagen naar Polytec.
    Aan de prop zit je dan ergens rond de 9000 RPM, dat zou zoals Theo zegt, met korte motorlopen wel met een 16x16 kunnen.

    Voor je info, een Polytec 500 is te vergelijken met een Hacker B40 alleen zijn de gears van Hacker anders.

    GJ
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wellicht nog even ter illustratie van het boven geschrevene... zou je niet te 'hot' willen starten.
    (later kan er niet genoeg vermogen zijn...)

    Onderstaand en in de link... Wilco/Hawk F5B, mijn waarden met een HET-RC motor op 4S
    Vliegklaargewicht 1475 gram
    Aanvankelijk 15 x 13, later een 14,5 x 14 smal, op aanraden Gerben en (GJ...)
    En deze trekt goed. Iets van 1 kw?

    Snorde vlot omhoog... traag voor een 'F5B'. Maar, 'errug vlot' voor m'n vliegclub... Ze vinden het maar eng die grote grastrimmer op de snuit...

    Voor mij in deze vlot genoeg (ranke zicht-profiel in de lucht vraagt alle aandacht)... vloog het model mooi... Eigenlijk zoals de F5B opstartte in 2009 met een afgetast 'vriendelijk en experimenteel' vermogen... Daarna begon men met een powerrace... die ik maar besloten had niet bij te gaan benen... maar graag had meegelopen... maar ook om een goede piloot vraagt... en een fris gestel.

    Waarden... tussen de melige zinsnedes en geleuter door...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-wilco-reparatie-draadje.90037/page-13

    Onlangs heb ik een HET RC 600-32 motor op een Planeta Pro Gearbox gezet 3,7:1 met een 13 x 10. Niet voor hotliner-performance, maar voor een pret-elektrovlieger. (De nieuwe box was daar ooit wel voor bedoeld) De Motor draait op de duurzame luie stand/modus, en hoeft niet te pieken. 4S 4000. Volle accu gaf bij deze prop 7.800 rpm telemetrisch gelogd. Kist weegt drie kilo en ik had iets van 3 kg trekkracht aan een digitale viswaag, statisch. Motor en box iets van 310 gram aan gewicht. Ik kan de kist bij iets minder dan half gas starten vanuit het gras. En de boel wordt niet warm bij de gestookte amperes.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-9
    Maar met een andere propsetting en kortstondige pieken, kan er aanzienlijk veel meer vermogen door heen... De drive zeker ook geschikt voor de hawk, doch geen piek set-up.

    Ik hoop dat er dit voorjaar nog wat trainingsrondes zijn, op wat mooiere dagen. Om weer eens de Hawk 'in' te vliegen. Zo een held ben ik niet meer. Start en vliegt wat geruststellender met een aantal ervaren toegewijde vliegers om je heen.

    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2016
  7. Maurice

    Maurice

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Helden
    Heren,

    Ik ga toch maar rustig aan opbouwen: eerst 4 cell met mijn poly tecje, de 15 x 16 bladen zijn al besteld.
    Wel alvast getest wat mogelijk is en ik kan twee 3 cell accu's 3300 mAh accu's er net in krijgen voor nog wat meer power. Mocht ik daarna nog meer "jeuk" krijgen dan ik de hacker B50-9L met vertraging uit mijn grote zwever halen en dit met de 6s vliegen......, dan heb ik zeker een hotliner.

    Bedankt allemaal!!

    Mvg, Maurice
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mag allemaal :)
    Maurice wat weegt die set up?
    Als je mijn bovengenoemd draadje bekijkt, staan daar wat handige inzichtelijkheden in voor de Hawk afgebeeld. Aantal bouw slimmigheden met dank aan Gerben, GJVO en de andere F5B jongens, en wat dingetjes uit eigen vondstigheden...
    Zie ook de slimme koelsleuf voor de motor, nette oplossing, een tip van Gerben.
    Je kan er je voordeel mee doen. Veel bouwplezier.
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina