Prosecco!!!

Was al een langere tijd op zoek naar een zwever van een wat groter formaat met een aantal voorwaarden.
1. Een kist die goed thermiekt.
2. Een kist die ook dynamisch te vliegen is. (aan de helling bv)
3. Vol glas, met carbon verstevigd.
4. Een kruisstaart.
5. Elektro uitvoering
6. Het liefst een tweedelige vleugel, maar wel goed te vervoeren.
en natuurlijk een mooi uiterlijk!!

Na lang zoeken en speuren kwam ik uiteindelijk bij de prosecco terecht.
Jurgen Schmierer verkoopt deze onder de naam Prosecco en bij Valenta heet deze "Alcor".
Maar eens wat mailtjes rond gestuurd en na een aantal dagen kreeg ik van zowel Valenta als Jurgen antwoord.
De keuze viel om deze bijn jurgen te kopen, ik las veel goede recensies, maar contact met hem krijgen zou het best telefonisch gaan en dat heb ik wel onder vonden! :D
Ik wilde een witte uitvoering met een blauwe kleuren. Zo gezegd zo gedaan en de bestelling ging eruit.
Naarmate de tijd vorderde en wel honderd keer het enige filmpje van een wit blauwe prosecco te hebben bekeken ging ik twijfelen aan de kleur! :shock:
Ik vond het eigenlijk toch wel wat saai, maar ik had de bestelling al gedaan.

Eindelijk had Jurgen een prosecco binnen, maar sorry sorry sorry, het was een andere kleur! Man wat was ik blij!
Doe die maar! :p
De neus moest er nog wel af, maar hij kende wel iemand die dat wilde doen en als ik wist welke motor ik ging gebruiken kon hij ook meteen het motorshot erin lijmen met CNC gefreesde motor gaten! Super!!
Gelijk maar wingbags erbij besteld, ik ken mezelf namelijk! Hahaha! Dat duurt eeuwen voor ik ze zelf eens heb gemaakt!

En daar is die dan eindelijk!
:banana: Blij blij blij!!! :banana:

full

En natuurlijk de onderkant

full

De contouren van het stabilo is ook zo vet!
full

Bescherming!
full

Er komt een Hacker B50-11s in te liggen.
Ik heb alleen nog geen regelaar. Hacker adviseert een X70-SB-Pro maar ik lees hier niet zoveel over en wat ik lees is niet allemaal positief.
Zelf neig ik eerder naar een Jeti regelaar.
Kan iemand mij advies geven? Ik heb namelijk 0 ervaring met binnenlopers en regelaars!

Laatst bewerkt door een moderator:
En oja, ik ga er geen HV servo's in gebruiken maar er komen S3150's in. Ik weet niet of dat nog van invloed is op de regelaar namelijk.
Ik neem aan dat ik aan 70 amp genoeg heb?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel stroom de regelaar moet kunnen leveren hangt af van de combinatie motor-propeller-accu. Er zijn websites waar je kunt laten uitrekenen wat een motor trekt op een bepaalde spanning en met een bepaalde propeller. Waarschijnlijk heeft Hacker ook wel datasheets met gegevens voor verschillende propellers en spanningen.

De meeste regelaars met BEC leveren naar keuze 5V of 6V (of alleen 5-5,5V), dat is prima voor de S3150's. S3150 is altijd een veilig keuze voor zo'n model, die servo's hebben zich al heel goed bewezen in deze categorie modellen.

Gaaf model! De kleurstelling is eenvoudig maar mooi. Ik zie hem binnenkort wel een keer verschijnen op het veld.

Hoeveel stroom de regelaar moet kunnen leveren hangt af van de combinatie motor-propeller-accu. Er zijn websites waar je kunt laten uitrekenen wat een motor trekt op een bepaalde spanning en met een bepaalde propeller. Waarschijnlijk heeft Hacker ook wel datasheets met gegevens voor verschillende propellers en spanningen.
Ja, dat heb ik meerdere keren gedaan.
Wanneer ik een prop van 17x9 neem en een lipo van 2500mAh 4S dan is een 70 amp esc net genoeg.
om wat meer speling te krijgen dacht ik zelf aan een 80A esc.
Deze bv: HiModel Fly PRO 80A Brushless ESC (2-6S, 6A BEC) Art.nr.: FLY80PRO
Maar er zit blijkbaar dus geen verschil in regelaars vwb outrunners en inrunners?
Is het alleen een kwestie van timerinstelling?
Ik zag dat er een ander draadje loopt over motor set ups. Misschien moet ik mijn vraag daar maar eens neerleggen. :p
De meeste regelaars met BEC leveren naar keuze 5V of 6V (of alleen 5-5,5V), dat is prima voor de S3150's. S3150 is altijd een veilig keuze voor zo'n model, die servo's hebben zich al heel goed bewezen in deze categorie modellen.
:thumbsup: duidelijk

Gaaf model! De kleurstelling is eenvoudig maar mooi. Ik zie hem binnenkort wel een keer verschijnen op het veld.
Thanx! Ga je zeker zien op het veld!

Ik neem aan dat je een B50-11S met 6.7:1 vertraging bedoeld?
Met een 17x9 carbon klapprop en goede 4S lipo kom ik rond de 70-80A uit. Een 80A regelaar zou dan voldoende moeten zijn.
Met 1000W plus wordt het al de overweging of je nog de interne BEC van de regelaar moet gebruiken. Als er ooit iets mis gaat met de regelaar is je model stuurloos en is het einde verhaal. Ik twijfel een beetje, maar zou persoonlijk denk ik toch naar een aparte 2s lipo en een becje erachter neigen.

Met de 17x9 heb je eigenlijk iets te weinig pitch speed om de aandrijving tot zijn recht te laten komen, beter zou een 16x12 zijn. Dan blijft de trekkracht op snelheid ook op peil en klimt het model lekker vlot :)

Gerben

Ik neem aan dat je een B50-11S met 6.7:1 vertraging bedoeld?
:yes:

Met een 17x9 carbon klapprop en goede 4S lipo kom ik rond de 70-80A uit. Een 80A regelaar zou dan voldoende moeten zijn.
Met 1000W plus wordt het al de overweging of je nog de interne BEC van de regelaar moet gebruiken. Als er ooit iets mis gaat met de regelaar is je model stuurloos en is het einde verhaal. Ik twijfel een beetje, maar zou persoonlijk denk ik toch naar een aparte 2s lipo en een becje erachter neigen.
Daar zat ik ook aan te denken.

Met de 17x9 heb je eigenlijk iets te weinig pitch speed om de aandrijving tot zijn recht te laten komen, beter zou een 16x12 zijn. Dan blijft de trekkracht op snelheid ook op peil en klimt het model lekker vlot :)
Wanneer ik gegevens invul bij ecalc.ch geeft deze aan dat de prop stallt bij een 16x12.

The airflow at the propeller blade will stall. Therefore the static thrust and max. current may not be reached. On ground you will measure *Stall Thrust* as maximum.

Wel vreemd dat het rekenmodel bij Hacker max 900 Watt aangeeft en bij ecalc 1200 Watt! :confused:

Dat de prop in statische toestand een beetje overtrokken is, is geen probleem.
Er zal evengoed een flinke trekkracht zijn als je hem weggooit, en zodra er een beetje vliegsnelheid heeft is de prop zowieso niet overtrokken meer.

Beide rekenmodellen kunnen gelijk hebben. De kwaliteit van je accu (en temperatuur etc ) kan enorme verschillen maken in de spanning onder belasting, wat je vermogen beinvloedt.

Groetjes,
Gerben

Gave kist zeg!!
Ik ben benieuwd naar het vliegbeeld.
Thanx! :Fade-color

Dat de prop in statische toestand een beetje overtrokken is, is geen probleem.
Er zal evengoed een flinke trekkracht zijn als je hem weggooit, en zodra er een beetje vliegsnelheid heeft is de prop zowieso niet overtrokken meer.

Beide rekenmodellen kunnen gelijk hebben. De kwaliteit van je accu (en temperatuur etc ) kan enorme verschillen maken in de spanning onder belasting, wat je vermogen beinvloedt.

Groetjes,
Gerben

Hoi Gerben,

Dankjewel voor het meedenken.
Ik ben echt een noob wat dat betreft.
Heb al redelijk wat vliegervaring, maar vlieg voornamelijk met modellen welke met chinees spul zijn uitgerust waar ik het allemaal niet zo nauw neem met waarden vwb motor (allemaal buitenlopers), regelaars, prop en batterijen. Meestal google ik er een eind oplos en vind ik wel een setup welke er op lijkt en ik kan gebruiken. Ik voel dan ff aam de regelaar motor en accu en als die niet te warm aanvoelen vind ik het al snel goed. :D
Maar dit keer heb ik voor het eerst een "dure" (vind ik althans) kist gekocht en wil daar dan ook niet op bezuinigen. Ook niet vwb de apparatuur.
Motor heb ik dus al, maar ik kom er gewoon niet uit vwb prop en regelaar.
Volgens Jurgen Schmierer kan ik het best op 4 cellen vliegen met deze motor.

Wat ik eigenlijk wil is dat ik de motor niet op zijn limieten draai, maar wel lekker vlot omhoog kan. De hacker kan 900 Watt leveren voor max 15 sec

Wanneer ik een 16x12 prop neem zit ik zwaar over de limiet volgens het rekenmodel van Hacker!
Zit dan op 1100 Watt!

Hoi Spedter,

Als je een motor in een flink gemotoriseerde e-zwever gebruikt, kun je ruim over de limiet van de fabrikant.
Kijk voor de aardigheid eens naar de specs van de Hacker B50L. Als ik je dan zeg dat die motoren in F5B probleemloos met ruim 5000W gebruikt worden...
Een Neu 1512 wordt uit het hoofd op 1500W gespecificeerd, gebruik ik al jaren tussen de 5.2-6kw..

Met 1100W zit je nog ruim binnen de marges van wat deze motor aankan.

Gerben

Hoi Spedter,

Als je een motor in een flink gemotoriseerde e-zwever gebruikt, kun je ruim over de limiet van de fabrikant.
Kijk voor de aardigheid eens naar de specs van de Hacker B50L. Als ik je dan zeg dat die motoren in F5B probleemloos met ruim 5000W gebruikt worden...
Een Neu 1512 wordt uit het hoofd op 1500W gespecificeerd, gebruik ik al jaren tussen de 5.2-6kw..

Met 1100W zit je nog ruim binnen de marges van wat deze motor aankan.

Gerben
Dat is goed om te horen!

Ik heb ff het andere draadje door gespit (vraagje over electro set up, in het F5J forum) en ben wel uit de regelaar. Heb geen zin om op het randje te zitten dus ga voor een 90 amp ICE esc met progcard. Lijkt me geen slechte keuze als ik het zo lees.
SunriseModel ICE 90ASwitch BEC 5,7 - 8 Vinkl. ProgCard II

Ik kreeg het advies om op 4 cellen te vliegen. Zal denk ik ook aan de motorkeuze liggen of je op 3 of 4 cellen gaat vliegen.
Kan iemand mij een mooi prop setje met spinner adviseren bij reisenauer? Dan kan ik de bestelling er uitgooien! ;)
Ik heb wel eens gehoord dat er ook spnners zijn waarbij de popeller als het ware verspringt en deze dan beter aanligt tegen de romp.
Dat lijkt me wel wat! :D

Mochten er andere sugesties zijn hoor ik dat graag! Ook vwb de ESC natuurlijk. misschien zit ik er wel helemaal naast. :roll:

Batterij koop ik als laatste wanneer alles erin zit zodat ik het zwaartepunt goed kan bepalen.

Let je ook op de as-diameter van de motor?!
De prop die Lyckele linkt is een 32 mm spinner voor een 6 mm motor-as!
Daarnaast kent Reisenauer ook nog ovale assen (elders ongebruikelijk) dus spinner/middenstuk kunnen dan niet op een andere motor met ronde as.

Lyckele, vanwaar die 17x9? Ben benieuwd naar je gedachtengang?

Met een 17x9 heb je rond de 90kmh pitchspeed. Dat lijkt misschien veel, maar als je bedenkt dat een F5J model, wat in 20sec naar 200mtr vliegt (vrij normaal voor zo'n model) al met minimaal zo'n 50-60kmh vliegt, dan lijkt die 90kmh al minder indrukwekkend.

Met ~1000W zal de Prosecco een stukje vlotter vliegen, die 90kmh komt makkelijk in zicht (daar heb je hem dan ook voor). En dan komt het probleem, als de aandrijving maar 90kmh pitchspeed heeft, levert hij bij die snelheid geen trekkracht meer, de motor draait een beetje in het luchtledige. Met wat meer pitchspeed houdt je ook op vliegsnelheid een behoorlijke trekkracht.

Gerben

Als er ooit iets mis gaat met de regelaar is je model stuurloos en is het einde verhaal. Ik twijfel een beetje, maar zou persoonlijk denk ik toch naar een aparte 2s lipo en een becje erachter neigen.
Hoe werkt dat?
Mijn aandrijving bestaat nu dus uit een hacker met een 90A SBEC ESC. Die gaat in een Fasst r6308sbt ontvanger kanaal 3.
Ik gebruik S3150 niet bestemd voor HV.
Ik lees dat er vaak een eneloop 200 accupakketje (4,8V NiMh neem ik aan) wordt gebruikt als back up.Kan deze dan in een willekeurig kanaal op je ontvanger kan worden gestoken? BV kanaal 5 (gebruik ik niet)
Wanneer je uitval hebt neemt deze dan je besturing over, lijkt mij.
Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een BEC erachter en een 2S lipo dat deze pas wordt ingeschakeld bij uitval van je esc en de bec nu de spanning naar de ontvanger regelt naar 5.5Volt.
Wat voor BEC kan ik dan het best gebruiken? Een SBEC of een UBEC en wat voor minimale capaciteit moet de 2S lipo hebben?

EDIT: http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1424
Is deze ook geschikt? Dan neem ik die meteen mee in de bestelling.

Ik haal de plus uit de servostekker van de regelaar en gebruik een separate BEC en 2s 240-350mAh lipo in mijn F5B modellen. De ontvanger wordt dus altijd uit het losse lipotje gevoed, nooit uit de hoofdaccu.
Maar dat zijn extreme modellen, 5000W+, belastingen van 90-100C+ etc. Daar is de kans dat er iets in de aandrijving fout gaat hoger (ik heb bijv een keer of 5 een hoofdaccu 'doorgebrand', met het ontvanger-lipotje kon ik weer veilig landen). Bij jouw model is de belasting veel minder extreem, vandaar de twijfel of een externe stroomvoorziening nou echt nodig is of niet.
F5J modellen, aan de andere kant van het vermogens spektrum en wellicht iets dichter bij jouw toepassing, vliegen meestal met (ingebouwde) BEC.

Nogmaals, het is een twijfel geval. In mijn Rascal 40 (1300W op 6S) heb ik een extern 10A Castle BEC aan de hoofdaccu gesoldeerd, zonder backup. Dat gaat vooralsnog prima.

Bij die 90A Sunrise regelaar kun je blijkbaar met een backup accutje werken, 200mAh Eneloopje of 250mAh LiFePo met becje (a la Scorpion Backupgurd) zou een mooie oplossing zijn.
Let wel op dat de Sunrise BEc niet lager gaat dan 5.7V, gaat dat nog met de 3150's?

Gerben

Ik haal de plus uit de servostekker van de regelaar en gebruik een separate BEC en 2s 240-350mAh lipo in mijn F5B modellen. De ontvanger wordt dus altijd uit het losse lipotje gevoed, nooit uit de hoofdaccu.
Maar dat zijn extreme modellen, 5000W+, belastingen van 90-100C+ etc. Daar is de kans dat er iets in de aandrijving fout gaat hoger (ik heb bijv een keer of 5 een hoofdaccu 'doorgebrand', met het ontvanger-lipotje kon ik weer veilig landen). Bij jouw model is de belasting veel minder extreem, vandaar de twijfel of een externe stroomvoorziening nou echt nodig is of niet.
F5J modellen, aan de andere kant van het vermogens spektrum en wellicht iets dichter bij jouw toepassing, vliegen meestal met (ingebouwde) BEC.

Nogmaals, het is een twijfel geval. In mijn Rascal 40 (1300W op 6S) heb ik een extern 10A Castle BEC aan de hoofdaccu gesoldeerd, zonder backup. Dat gaat vooralsnog prima.

Bij die 90A Sunrise regelaar kun je blijkbaar met een backup accutje werken, 200mAh Eneloopje of 250mAh LiFePo met becje (a la Scorpion Backupgurd) zou een mooie oplossing zijn.
Let wel op dat de Sunrise BEc niet lager gaat dan 5.7V, gaat dat nog met de 3150's?
Nano-size digital servo with the sensational torque of 46 Ncm from a servo only 10.8 mm wide.
The robust 5-stage gearbox features four metal gears and two generously spaced ballraces, providing excellent support to the output gear to withstand radial forces. Although designed for 4-cell operation the servo can also be used with BEC systems, and with up to 6 Volts supplied by converters and battery backers. The ideal wing-mounted servo, even for large-scale gliders and competition machines, plus mini- and micro-helicopters.

Staat op de site van albatros.
Ik ga er dan maar vanuit dat ze ook op 5,7 Volt werken. Wel goed opgemerkt! Ik had daar nog helemaal niet bij stil gestaan!
denk dat ik er gewoon nog een eneloop aan hang als back up voor de zekerheid. ;)

PS: Prop wordt een 17x11 aangezien ze geen 16x12 hebben bij reisenauer en ik mijn bestelling daar ga doen voor de spinner en esc. Zit ik mooi tussen jou en Lyckele zijn advies. Eerst maar eens kijken wat dat doet.

Back