Protech Ibis met DLE30

Met de laptop bij de hand om het bijna live op MDF te kunnen zetten! :pc:

Zo zie je maar: "klinkt het niet goed, dan komt het niet goed" (als je er niet naar luistert tenminste)
 
"klinkt het niet goed, dan komt het niet goed"
Nou precies...ik heb al heel lang de regel "Bij twijfel, niet doen" en dat heeft me ook deze keer weer gered. De motor liep verder prima, het is immers geen valse lucht maar de klep die niet goed meer open of dicht gaat dus je denkt in eerste instantie aan de stuurstang of zo. Toen dat het niet was ben ik er maar mee gestopt, eerst goed kijken en het probleem écht oplossen :-)
 
Verstandig aan gedaan om te stoppen .Een boutje wat losloopt welke geborgd is met locktite kan door trillingen of niet schoongemaakt te zijn . Zelf ben ik voorstander om te klinken op dit soort posities . Dan borg je door metaalvervorming werd vroeger en nu nog steeds bij gasklepbouten gedaan . En als ik locktite gebruik maak ik het schroefdraad schoon met remmen reiniger.
 
...ik heb al heel lang de regel "Bij twijfel, niet doen" en dat heeft me ook deze keer weer gered.........

De les heb ik inmiddels voor de zoveelste keer ook weer geleerd. Twee weken geleden op sleepmeeting in vught dacht ik nog...he! wat raar dat het pennetje van de sleepkoppeling ineens zo ver uitsteekt. De koppeling ging wel gewoon open. Naja, gewoon maar vliegen.....

Resultaat was dat ik de zwevert tijdens de sleep (die natuurlijk mis ging) niet los kreeg, dus de sleper los moest koppelen, en ik vervolgens in een soort rodeo style de KA6 terug naar het veld heb gevlogen, en nog geland zonder schade ook.

Bij nadere inspectie blijkt het hele voorcompartiment (waar koppeling servo / lood / accu zijn geplaatst) los, en ipv voorin, halverwege naar achter in de romp te liggen........

foto.JPG



Ik heb savonds maar een staatslot gekocht...:D (en ook nog 25 euro gewonnen!! :D)
 
Laatst bewerkt:
De les heb ik inmiddels voor de zoveelste keer ook weer geleerd.
haha, je neemt het me vast niet kwalijk als ik dan zeg dat je de uitspraak (alweer :-) ) nog niet goed hebt begrepen. Als je denkt "Heeee, dat is raar" dan moeten er allemaal bellen gaan rinkelen. Het pennetje van de sleepkoppeling kan niet zomaar ineens verder naar voren zitten, dan klopt er iets niet. En als er iets raars of afwijkends is moet je eigenlijk niet starten. Het is nu goed afgelopen maar voor hetzelfde geld waren beide kisten de grond in gegaan. En met deze formaten moet je dat risico niet nemen.Die vliegtuigen kom je wel overheen, als je iemand raakt heb je daar een hoop last van.

Tenminste, zo zie ik dat.
 
haha, je neemt het me vast niet kwalijk als ik dan zeg dat je de uitspraak (alweer :-) ) nog niet goed hebt begrepen.

Die uitspraak heb ik heel goed begrepen hoor, maar iets begrijpen en er ook in de praktijk naar handelen is twee zo lijkt het.

Ik heb de kist op het veld en dezelfde middag nog gefixed (met min. epoxy van zeevlieger peter). Tzat kei vast, maar 't voelde niet goed, dus we hebben geen sleepjes met de KA6 meer gemaakt die middag. Ik ga morgenavond de koppeling nog eens goed nalopen en fixen,
 
iets begrijpen en er ook in de praktijk naar handelen is twee zo lijkt het,
hihi, absoluut. Ik ben ook niet na één crash tot mijn stelregel gekomen.
Maar ik moet zeggen dat het tegenwoordig beter gaat. De crashes die ik tegenwoordig meemaak zag ik ook achteraf niet aankomen :rolling:
 
Zelfs met goed gemonteerde gasklep was de Antares van onze voorzitter net een slagje te groot. Ik weet niet hóe groot of zwaar maar het lukte net niet. Was wel leuk om te proberen. Wegtrekken en stijgen ging nog wel maar zodra we niet meer perfect achter elkaar aan vlogen was het over met de pret. De bocht die we in het filmpje maakten was ook niet mijn initiatief, de combinatie werd gewoon stuurloos. De tweede start zijn we iets hoger gekomen maar een echte goede sleep was het niet.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat is de prop nu die je gebruikt met wat voor een toerental ?
Mijn gevoel zegt dat die motor van jou een iets zwaardere prop kan hebben ,niet in diameter maar wel in spoed .Ondanks de weerstand kakte jou toerental niet in en bij gang opnemen kwam het toerental ook niet omhoog ,vandaar .
 
Er zit nu een 18x8 op. Met reso loopt hij vooral goed in de toptoeren. Met een zwaardere prop komt hij niet meer in de powerband. Heb ik al geprobeerd, de combinatie zoals hij nu is geeft het maximale vermogen. Dus dat laten we lekker zo. Zwevers van meer dan 15kg moeten bij iemand anders aanhaken :-)
 
Er zit nu een 18x8 op. Met reso loopt hij vooral goed in de toptoeren. Met een zwaardere prop komt hij niet meer in de powerband. Heb ik al geprobeerd, de combinatie zoals hij nu is geeft het maximale vermogen. Dus dat laten we lekker zo. Zwevers van meer dan 15kg moeten bij iemand anders aanhaken :-)

hoeveel toeren draai je met deze prop ?
 
Ik sleep inmiddels bijna een jaar met de Ibis. Zowel het vliegtuig als de motor hebben zich als oerbetrouwbaar bewezen.
Gister de 4 meter Astir CS van Terence voor de eerste keer het luchtruim laten kiezen


141123_Ibis_zps3923bb69.jpg


En daarna heeft Serge er de hele dag mee gesleept omdat ik ook wel weer eens wilde zweven.

En nu zit er een Serge-bestendig landingsgestel onder :-)
Geintje. Het landingsgestel was wat slap (3mm, zacht aluminium) en de spandraad-met-veer die er tussen zat begaf het gister.
Ik had nog een 4mm Dural landingsgestel liggen, zit er nu onder.
En dan zijn we klaar voor het volgende seizoen :-)

Er staat trouwens een Ibis te koop, voor de liefhebber http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/220571-protech-ibis-2-20-span-18-cc.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top