Protech Ibis met DLE30

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH_AJH, 17 dec 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja precies. Met het nieuwe bochtje stond hij eerst wat te arm en was hij lastig te starten. Ik heb hem nu misschien ietsje té rijk onderin maar hij start wel altijd met één slinger. Dat is ook wat waard.

    En dit is waarom ik zo blij ben met mijn benzinemotor; een plaatje van de laatste van 4 sleepbeurten. Bijna 45 minuten onafgebroken gevlogen, 12 sleepjes (en één afgebroken start).
    Op de hele middag net een liter benzine verstookt en behalve een losgelopen draadeindje van een strut tussendoor niks hoeven doen. als dat laatste draadeindje nu ook nog blijft zitten begint het ergens op te lijken :)

    [​IMG]
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En dit ging er oa omhoog achter de Ibis. En wat gaat dat
    toch mooi zo ;) en volgende keer zullen de "knuppels" klaar staan :D

    [​IMG]
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Deze knuppel heeft nu ook clitoris band onder de romp :D
     
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hey kokosmat dokter, waar heb je het over :confused:
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hendrik, ik heb achter de Ibis gehangen met mn F3J, klittenband sleepjes.
    Dat wil Serge nu ook (gok ik) :D
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    jup exactemundo precies .een tufke schaamhaar op je neus en Arjan trekt je zo naar boven :D
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Lol :):)
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Afgelopen dagen flink wat gesleept. Er rammelt nu niks meer los, wel kapot.
    De optische toerental-sensor is uit elkaar gevallen; het "oog"zit op de motorkap geschroeft en daar trilt het blijkbaar teveel. Ik ga er nu een elektronische voor kopen, die gaat direct in de draad van de ontsteking (met een opto-coupler er in).
    Verder zijn 2 van de Hitec HS225HB servo's gesneuveld.
    Eerst begon die van het richtingsroer op ongepaste wijze zelf commando's te geven aan het richtingsroer. En zondag ging er een tandwieltje stuk van zo'n zelfde servo op het linker rolroer.

    Ik had nog een paar andere servo's liggen. Op het hoogteroer heb ik een Graupner C5077BB gezet.
    Het richtingsroer werd met een koolstof buis van ongeveer 60cm aangestuurd en die ging bij stationair toerental enorm vibreren dus die heb ik er uitgesloopt. Er zit nu een JR-537 achter in de romp, met een veel directere aansturing. Qua gewicht maakte dat helemaal niks uit en het resoneert een heel stuk minder.
    Van de twee kapotte Hitec's heb ik weer één goede gemaakt zodat het rolroer ook weer werkt.
    En ineens bedacht ik me toen dat ik de servoweg voor de rolroeren op 50% had gezet omdat de armpjes véél te lang waren en de uitslagen dus veel te groot. Dat is nu opgelost, ik gebruik nu de volledige servoweg en dat zou wel moeten schelen. Ik ga de laatste Hitec's nog wel vervangen door C5077's.

    En toen hebben we vanmiddag lekker gesleept :)



    Het kleine jongetje wat je bij de start links in beeld ziet was met zijn opa en moeder aan het wandelen op de hei en heeft een poos met de Ibis gevlogen (ik heb altijd een leerling-zender bij me). En die ging er ook prima mee. Liep enorm te glunderen na afloop. Wat is dat toch leuk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Terence vindt dit leuk.
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Als er zoveel stuk trilt zou ik toch eens zoiets als een hydromount achtige motorsteun gaan overwegen Arjan! Heb er eentje op de 45cc piper en een op de 62cc Cap en dat scheelt waanzinnig. Alleen bij de 62cc kan de hydromount te lage stationair rpm niet goed aan, mede veroorzaakt door de krappe inbouw van de uitlaat in de motorkap. Maar dat is bij de 45 geen enkel probleem.

    Ik heb dan 2 originele hydrmounts van Toni Clark maar die dempers zijn ook los te koop en een steun kan je zelf maken. Toegegeven die TC hydro's zijn niet goedkoop.

    Toevallig nog opgevallen die zondag hoe trillingsvrij de cap was? ;-)

    Sleepse! :)
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb dat wel overwogen maar altijd begrepen dat het trillen daar erger van wordt. Ik zal er eens naar kijken.

    Overigens; die sensor, die zat met twee kleine schroefjes in 2mm balsa en dat was gewoon niet slim van mij; de rolroerservo was ook niet nodig geweest als ik gewoon de heveltjes op lengte had gemaakt. En die buis van het richtingsroer had ik ook eerder moeten vervangen :)
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Trillen erger? De meeste trillingen die er zijn zitten in het laag stationair gebied. Iets daarboven en ze verdwijnen.

    Zal morgen eens een filmpje maken van de prop/ spinner van de Cap. Kan je het perfect zien wat de hydro doet ;-)
     
  12. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ik heb ook een DLE en had deze ook op rubbers, heb hem op een Lifter van topp rippin en wil er ook mee gaan slepen. maar mijn dle vond dat niet zo leuk... bij lage toerentallen ging dat niet fijn samen.

    heb me laten vertellen dat vooral een hydromount van tony clark pas werkt vanaf een 45er zenoah oid ?
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ohw... Dat zou goed kunnen nu je het zo zegt. TC heeft ze geloof ik ook alleen maar vanaf de ZG 45.. Vanavond wel weer met de cap gevlogen maar vergeten een filmpje te maken. Dat was de schuld van het slepen en zweven... :)
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Aan electro denken? :p

    (bukt zicht en maakt zich uit de voeten)

    Nee serieus, altijd mooie filmpjes Arjan en massa's lol lijken jullie te hebben.
    Fijn!
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hihi, zodra er een even sterke elektro setup is met hetzelfde gebruiksgemak als benzine ben ik om. Maar bij de aantallen sleepjes die ik op een mooie dag doe is dat nog geen optie.
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Electro slepen is/kan even goed dan met een benzine motor, alleen heeft de benzinemotor meer gebruiks-gemak
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik had met mijn zenoah 45 cc op een hydro mount ook problemen met lage toerentallen.
    Maar bij tc kan je dikkere olie voor de dempertjes kopen.
    Toe was het gelijk over.
    Er is trouwens in de tien jaar dat ik met mijn husky vloog zover ik me herinner geen schroefje losgetrilt.
    Trouwens op wat voor rubbers je hem zet is het lostrillen gelijk over.
    Wat ik ook bij 2 kisten gedaan heb is rubbers ipv de dempers gebruikt.
    Dat kost bijna niets en werkt ook goed.
    Als je wil kan ik foto's opzoeken.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Bertus,

    prachtig, maar toch is het bij verbrandingsmotoren niet ongebruikelijk dat dat af en toe wel het geval is....Mijn Ibis heeft eerder op elektro gevlogen en bij de opbouw is geen rekening gehouden met de normale voorzorgen die je neemt als je met een benzinemotor gaat werken. Ik ben zelf van mening dat wat er los/kapot is gegaan eerder daar door komt dan door de motor.
    Maar toch bedankt voor alle tips en suggesties.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik snap het maar blijf rubbers voor vooral een 1 cilinder motor beter vinden voor zowel het model als de elektronica.
    En natuurlijk het geluid.
    Ik heb toch nog even een foto opgezocht van een constructie hoe ik het wel eens gedaan heb.
    Hier zit het motorschot wat beweegt in de romp anders kwam de motor te ver naar voren.
    Maar het principe blijft gelijk.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    het voordeel van de dle is dat de carburateur aan de achterkant zit . bij de zg motoren zit de carburateur aan de zijkant . bij het schudden van de notor in de hydromount zal de dle carburateur weinig schudden en zal het membraannaald hier weinig op reageren .bij de zg motoren komt er dan door het schudden van het membraannaald extra benzine in de carburateur en kan de motor stationair afslaan . hiervoor zijn vooral de kleinere motoren gevoelig voor aangezien deze minder luchtdoorstroom hebben . Servo's zowieso in rubbers zetten , propellor balanceren .en geen zware stuurstangen nemen .als het even kan pull-pull en anders de servo's als het kan zo direct mogelijk bij de roeren .
    Wat ik gezien heb ,heeft Arjan dit nu ook gedaan .en de schroefjes borgen met borgmiddel (locktite of nagellak ).
     

Deel Deze Pagina