Protech Skystar II

Ik ben als beginner een Protech Skystar II aan het opbouwen. Ik heb nog geen vliegervaring, maar ben bezig in contact aan het komen met enkele clubs in de buurt van Alblasserdam om als het weer wat beter wordt hopelijk te gaan vliegen onder begeleiding.

Het begon met een Calmato die ik wou gaan bouwen, maar toen stuitte ik op het draadje van HugoW over de skystar: Protech Skystar II, maar dan electro. - Modelbouwforum.nl . En vanwege de lage prijs bij Toemen op dat moment (eur 59,95, link werkt nu niet meer zag ik) heb ik besloten de skystar II te bestellen.

Dan komt de doos binnen, als eerste valt het grote formaat op. Dit is echt een serieuze trainer:
IMG_2889.JPG

Even passen voor de gein:
IMG_2890.JPG

Het instructieboekje wat erbij zit is echt heel erg volledig, als je deze volgt kan er eigenlijk niets misgaan.

Vleugel gelijmd:
IMG_2910.JPG

Staartvlak gelijmd:
IMG_2911.JPG

Roerhoorntje bevestigd:
IMG_2912.JPG

Voorbreiding om de stabilo te verlijmen, in tegenstelling tot Hugow in bovenstaand topic had ik geen moeite met het verwijderen van de folie. Dit ging er zonder problemen, na aftekenen en insijden vanaf!
IMG_2913.JPG

Bij de verlijming van de servohouder voor de rolroeren bleek dat het er toch niet zo makkelijk afging, dus toch maar een strijkbout gebruikt:
IMG_2914.JPG

Monteren van het landingsgestel, eerst de inkeping uitsnijden:
IMG_2915.JPG

Toen wou ik een luikje maken voor de electronica net zoals Hugow, het is echter niet zo heel erg mooi geworden maar werkt na een tijdje kloten wel. Het slotje weegt trouwens 23 gram en komt bij de Hornback vandaan:
IMG_2916.JPG

Had dus veel netter gekunt:
IMG_2917.JPG

Om ervoor te zorgen dat het luikje niet naar binnenklapt bij het dichtdoen en tegen het trillen 2 kleine stukjes balsa gelijmd als stopper:
IMG_2918.JPG

Het scharnier aan de binnenkant:
IMG_2919.JPG

Het luikje zelf heb ik met 2 balsa reepjes verstevigd, voelt heel solide aan nu:
IMG_2920.JPG

IMG_2923.JPG

Daarna begonnen met de motorsteun:
IMG_2926.JPG

Tevens heb ik alle stuurstangen getrokken, het neuswil loopt heel erg stroef, hier heb ik dan ook de buitenste buis weggelaten.

Het vliegtuig zelf is op het verlijmen en voorboren van de motorsteun en het uitzagen van de houtjes die je hierboven ziet om de electromotor te laten passen af.

Nu moet alleen de electronica nog ingebouwd worden. Ik heb bij hobbycity besteld (afgekeken van HugoW):
Motor:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv / 1150w $46.95
ESC:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller $46.20
Prop:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : XR Type B Beechwood 3D/SF Propeller 12x6 $3.60
Servo's:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo $5.95
ESC Programming card:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY BESC Programming Card $6.95

Het enige wat ik nog mis is de accu, ik wou eigenlijk ook deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 4000mAh 6S1P 20C $74.39
Maar die is nu niet leverbaar, weet iemand een goed alternatief?

Een zender en ontvanger heb ik al, de spektrum dx6i 2,4 ghz.

Wordt vervolgd als ik verder ga!

Ter informatie: als je ook een skystar in den bosch bij Toemen wil bestellen... Die hebben ze niet meer :( . Ik heb ze straks even gebeld (heb morgen tijd om even op en neer te rijden), en ze waren allemaal op. Ook kwamen er geen nieuwe, blijkbaar is de voorraad in Belgie ook helemaal op.

Groeten,
Ton.nl

PS: Als dit ontoelaatbare winkelpraat is, dan verwijder dit bericht maar, of stuur me even een pbtje.

hmm ziet er goed uit, maar ik zou dat slotje niet gebruiken... is idd minder mooi, wat zwaar ook vind ik en je geeft et zelf ook aan "trillingen" en trillingen van metaal op metaal..... kan je niets doen met magneetjes of bij hobby citty hebben ze zo canopy lockers.... werkt goed en minder zichtbaar en mss 4gram?? succes verder!!

Leuk, nog een electro Skystar. Kunnen we een keer samen vliegen, en in de war raken; altijd leuk...

Over die laatste foto; let op dat je het motorschot wel haaks op de binnenkanten van de (methanol-)motorsteunen zet. Dus niet parrallel aan het originele motorschot of haaks op de buitenzijdes van het toestel. Hij moet iets schuin staan, zodat de motor naar rechts wijst.

Over de accu, ik zou toch iets van 5 of 6S pakken, misschien iets meer of minder mAh. Mijne draait op 6S, met z'n 650kv, een 12x6 rond. Die is al rijkelijk groot, raakt bijna de grond. Als je lager in S gaat, gaat je toerental van de motor dus naar beneden en heb je een grotere prop nodig. Of die past zonder gras te maaien betwijfel ik. Je kan iets grotere wielen monteren, maar zoveel win je daar niet mee. In de 'customer ratings' van de motor staat ergens 4S met een 15x7 prop, en 5S met een 13x8. Dus kijk even wat je doet. Misschien dat 4S en een 3-blad wel een oplossing is, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Hugo

Laatst bewerkt:
Ziet er een prachtig trainerke uit.
Ik zou dit slotje ook niet gebruiken en scharnier.
Zo'n scharnier heeft meestal speling tussen de metalen onderdelen en zal zeker voor storing zorgen door trillingen.
Waarom niet gewoon werken met inslagmoertjes onder het dekseltje en dan met 2 nylon breek boutjes vastzetten?
grt. Wes.

Ik zou een paar magneetjes nemen .
Hoef je niks te schroeven en je krijgt ze in alle sterkten .

Erik , was vandaag bij de gamma , heb weer rechte balsaply platen , de Gamma niet meer .

Mvg Johan

Bij mij kan je altijd een recht plaatje halen .
Ze hadden zo,n 20 plaatjes waar er maar 6 van recht waren .

En die staan nu hier . :D

Mvg johan

Deze accu misschien:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 4400mAh 5S1P 15C $79.30

Met een 12x7 prop, of zo.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : XR Type B Beechwood 3D/SF Propeller 12x7 $3.60

Je kan met props toch experimenteren. Ik heb een Watt's Up meter erbij:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Watt Meter & Power Analyzer (Watts up) $39.46
Kassie eraf gebroken, en doorzichtige krimpkous er doorheen. Ik laat deze meevliegen tot ik tevreden met over de set-up, dus met verschillende props. Lees ik achteraf het topvermogen, de max. amps en de gebruikte mAh af. Zo bepaal ik welke prop ik wil, welke ESC setting, en hoelang ik de timer op de zender zet. Als ik dit allemaal weet, blijft de meter verder thuis.

Hugo

Het maximum vermogen en ampere kun je op de grond ook aflezen, die worden in de lucht alleen maar minder. Gebruikte stroom is wel handig om te weten natuurlijk om in te schatten hoelang je kunt vliegen.

@Hugow, ik kan ook gewoon even op andere sites zoeken naar een 6S Lipo natuurlijk :) . Of met meer of minder mah, ik zal even verder zoeken...

Het motorschot zit nog niet vast gelukkig, ik begreep niet helemaal wat je in het andere topic bedoelde maar nu is het duidelijk. Ik dacht je daar de gaten bedoelde die wat opzij moeten. Maar het hele motorschot moet dus onder een lichte hoek staan, haaks aan het oude schot :) .

Het slotje weegt echt maar 23 gram, en met de verstevegingen en balsa houtjes sluit het echt lekker strak af, zonder speling. Maar als echt iedereen het afraad kan ik natuurlijk nog iets anders overwegen... Ik wacht het even af.

Ik zal zo nog even een fotootje van de versteviging van het schot in mijn topic plaatsen. Ergens vandaag...

Ik zat ook nog te denken aan 2x 3S in serie. Kan je later ook andere toestellen op 3S gaan vliegen, met dezelfde accu's.

Hugo

3x2s zou heel mooi uitkomen, want ik heb nog 4 2s pakketten liggen van 5000mah van mijn e-revo. Het gaat om deze paketten:
PK Model Racing

En dan de Intellect 2 cell Lipo 5000 mAh, 25C, 7,4V, 2S-2P.
Ze zijn wel 270 gram per stuk dus komt het op een totaal van 810 gram (heb het nog niet nagewogen). Zou dit te zwaar zijn?
Het enige wat misschien even lastig wordt is de balanskabel solderen, omdat ik gewoon niet weet hoe dat precies moet kwa aansluitingen. ook heb ik hier nog geen stekker voor.

Voor het aansluiten zelf gebruik ik altijd van die T pluggen, die kunnen er maar op 1 manier in dus dat scheelt alweer. Het enige wat dan rest is een kabel te maken zodat ze in serie komen te staan.

Omdat ik eerst van plan was om te gaan wildvliegen heb ik een tijd terug een spectrum dx6i aangeschaft. Ik vlieg dus op 2.4 Ghz.

Nee niet meer van plan om wild te gaan vliegen, zeker niet nu ik het formaat van dit vliegtuig weet.

Ik hoop binnekort een kijkje te gaan nemen bij de Red Eagles, ze hadden gisteravond een clubavond maar ik was helaas verhinderd.

@HugoW: Waar vlieg jij altijd? Het lijkt me leuk om een keer te gaan kijken, vliegen kan ik helaas nog niet :) .

Edit: Is een sturend neuswiel een must? Het gaat zo stroef dat het kabeltje gewoon buigt ipv het wiel beweegd.

Back