Prototyp Acro Flyer 90 uit EPP

Vandaag heeft Davy Carmanns de AcroFlyer kunnen testen op 3D .

Hij vond hem perfekt vliegen en deed precies wat hij moest doen .

Motor vermogen kan een tikje meer zijn.

Kijken of er iemand gefilmt heeft.

Mvg Johan
 
Dan heb ik de goede gekocht. De bruislijm is geheel nieuw voor mij.
Kan ik de gehele Acro Flyer daarmee lijmen.
Ik zie dat de verswerkingstijd na aanbrengen 30 minuten is.
Als ik nu de vleugeldelen tegen elkaar wilt zetten, heb ik gemerkt dat de plakkracht niet er hoog is binnen deze 30 minuten. De delen laten los, tenzij dat ik het erg lang zelf tegen alkaar moet houden. Hoe kan ik dat het beste doen, of moet ik voor dit soort onderdelen toch andere lijm gebruiken.
 
De te lijmen delen 24 uur laten drogen voor je de naad gaat bewerken .

Die 30 min. is de open tijd .

Dus lijm er op , fixeren en niet meer aankomen de eerste 12 uur .

En je kan er de hele AcroFlyer mee in elkaar zetten , geen andere lijm nodig.

Mijn setup is nu:

Turnigy 2830/1050
Regelaar Turnigy plush 18A

Prop 9 x 6 APC-E

Servo,s 4x HXT 900

Is een ideale setup voor de meeste piloten .

Mvg Johan
 
Johan
Ik hoop niet dat dit dom over komt. Deze lijm is zó nieuw voor mij. Voor jou is dit bouwen met deze lijm onderhand als vanzelfsprekend dus is het voor jou een stuk makkelijker.

Je zegt, de delen 24 uur laten drogen voor de naad te bewerken. Houdt dit in lijm erop smeren op beide delen ( of op slechts één zijde ) en dan 24 uur laten drogen, zonder iets te doen?

Een dan na die 24 uur weer lijm erop ( één kant of beide zijden? ) en dan de delen meteen tegen elkaar zetten en dan 12 uur eraf blijven..
Ik had twee stukken tegen elkaar gezet, doch deze gingen toen langzaam weer van elkaar af, dan had ik er geen goed gevoel bij.

Of is één keer lijmen voldoende en dan de delen tegen elkaar aanzetten.
Hoe houd ik ze dan tegen elkaar, met klemmen, steunen of een tijd (?) vasthouden en tegen elkaar aan duwen.

Bedankt voor het geduld.

Groet Hans
 
Stukje plastik op de bouwtafel leggen , een vleugelhelft er op leggen , met gewichten vastleggen , de rib van de andere vleugelhelft heel dun insmeren met bruislijm , dan op de tafel tegen de andere helft drukken en ook verzwaren met gewichten.

Gewichten omdat de lijm bij het bruisen de delen uit elkaar zou drukken.

Zo laten liggen en niet meer aankomen tot het uit gedroogt is .

Na het drogen kan je de bruislijm die er uit gekomen is met een breekmes wegsnijden.
Is de worst te dik gebruik je teveel lijm , zo heb je snel in de gaten hoeveel je moet nemen.

Mvg Johan
 
Als je de helft die je niet insmeert met lijm, voor het samenbrengen met een vochtige doek afneemt, bruist de lijm beter en is ie ook sneller droog (genoeg).

@Johan: is het ook mogelijk een versie te krijgen met een hoger kielvlak?
 
Henri, bedankt voor de info.
Zal dit zeker gebruiken bij de andere te lijmen delen.
Had het net gelijmd toen ik dit las.

Heb raad van Johan opgevolgd.
De voorraad kast met frisdrank leeggehaald voor gewicht. ( per pak 1,5 kg ). Want zoek ineens maar gewichten als je ze nodig hebt.

Antibak papier onder het te lijmen gedeelte en ook op de vleugels gelegd.
Daarop twee plankjes (oude plinten die ik deze week weg wilde doen ) en daarop de pakken drank.
Aan het einde van elke vleugel antislip op tafel met daarop ook een heerlijke frisdrank ( als ie koud is )

full


Het totaal overzicht
full


Je hebt toch meer nodig dat alleen maar materiaal voor het vliegtuig.:p

Ik ben wel benieuwd of ik nu teveel of te weinig lijm heb gebruikt, want ik heb geen idee hoeveel lijm ik er op moet smeren.
Dat zie ik morgen dan wel weer.

Groet Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blikken met doperten is ook wel vaak te vinden Hans . :D

Henri : ik heb ook gekleurde EPP platen , dus een groter kielvlak (en roer) is snel gemaakt .

Mvg Johan
 
Het is me gelukt. Er was zéér weinig lijm naar buiten gekomen. Denk dat ik er precies genoeg op had gesmeerd. Na wat wegsnijden en schuren werd het mooi vlak. Alleen jammer dat deze lijm wat bruinig is.
Het gedeelte waar ik anti aanbak papier had gelegd ( onderop ), was niet vast komen te zitten aan de vleugel, ging er erg makkelijk af.
Daar waar ik de latjes rechtstreeks op de vleugel ( lees lijm ) had liggen zaten dus wel vast aan de vleugel. Dus ook de volgende keer, onder de latjes op het lijm gedeelte, dit bakpapier.

Ik heb hierin meerdere vragen zitten. Is dat geen probleem, of is het beter in het vervolg om voor elke vraag een aparte optie te nemen.

Vraag 1:
De houten verstevigingslat, moet deze in de breedte (links ) of of in de lengte ( rechts ) in de vleugel worden ingebouwd.

Vraag 2:
En moet deze lat over de gehele lengte van de vleugel worden ingebouwd of moet er ruimte zijn aan het einde van de vleugel ( paar centimeter )
full



vwb de afmetingen zit er denk ik een foutje in de handleiding
Er wordt gezegd, dat de servokabel op 45mm van de verstevigingslat moet worden gelegd. De lat ligt op 50mm, de servo zelf ligt op 90mm en de kabel op 45mm, maar 50 en 45 = 95mm en komt dus voorbij de servo.
De kabel moet er tussen komen, dus ik denk op 25mm vanaf de lat.


full


Vraag 3:
Het snijden in EPP.
Hoe kan ik het beste de servo openingen in de vleugel snijden. Volgens mij moet ik best diep snijden. Ik wil het EPP niet kapot "pulken".
Als ik een carbonstaaf in Depron wil leggen, gaat dat goed met een fijne schroevendraaier en de uitgesneden "band" eruit halen.

De roerhevel die op de aileron moet worden aangebracht zit zodanig, dat de stuurstang schuin komt te staan., zoals in de handleiding (foto) staat.

Vraag 4:
Is het niet beter, om deze recht op de servoarm te zetten, of is dit een bewuste keuze.

full

( hier zie je ook de verkeerde afstanden staan in mm)

Groet Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Latje hoogkant inlijmen over de hele lengte.

Gleufen snijden met een nieuw breekmesje (ook voor de servo,s) en dan uitpoelen met een schroevedraaier.

Niet zo naar de maten kijken , dit is altijd + -

En stang van de roerhevel gewoon recht zetten .

Mvg Johan
 
Johan bedankt zover.

Ik heb nu in de vleugel de uitsnedes gemaakt voor de houten versteviging, de servo's en voor voor de servo kabels.
Weet nu dat EPP meer rommel maakt dan depron.:yes:

full

In de handleiding was de servokabel niet zo lang en werd deze verlengd in de uitsnede, waardoor er alleen een kabel uit het midden kwam.
Nu krijg ik de stekkers precies in het midden de vleugel uit.
Is dit geen probleem bij inbouwen van de vleugel in de romp.
Op moet ik toch de stekkers met verlengkabel in de vleugel verwerken.
Wat kan ik het beste doen. Welke lengte verlengkabel heb ik hiervoor nodig.

Nu ook nog even wat vragen over het lijmen van de onderdelen in de vleugel:
Moet ik de servo's ook met bruislijm vastplakken of met iets anders.
Alleen lijm aan de onderzijde of allen zijkanten of beiden. Ze klemmen al lekker in de uitsnede.
Als de servo kapot gaat moet ik hem dan dus volledig uitsnijden, wat mogelijk tot veel schade aan de vleugel kan leiden.

Bij de houten versteviging alleen een strookje bruislijm over de bodem van de uitsnede.
Of moet ik ook bruislijm aan de zijkanten uitsmeren.

Zoals je ziet aan mijn vragen een volledige nieuweling op dit gebied.
Ik hoop dat je geduld met mij hebt.

Groet Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Servo,s in EPP beter met silicoon in lijmen , loop je niet de gevaar dat de bruislijm in de servo,s kruipt .

Ik heb daar voor silicoon waar ze aquariums mee lijmen. (is een tube)

En altijd alle kanten dun met lijm insmeren als je de lijsten inlijmt .

En de lengte van je kabels kan ik niet weten , dat moet je zelf uitmeten.

Mvg Johan
 
Hoe werkt EPP i.c.m. hot glue? Lijkt mij ook een perfecte lijm voor dat soort klusjes.

Kleine servo-verlijm tip: doe om je servo eerst een plakbandje. Ongeacht welke lijm je gebruikt, je kunt dan later altijd makkelijk de lijmresten verwijderen.
 
EPP kan je lijmen met een lijmpistool als deze niet te heet is .

Ik zelf zet er alleen de kabeltjes of regelaars mee vast op EPP .

Voor de EPP delen aan elkaar is het niet aan te raden omdat het niet flexibel genoeg is .

En het is in verhouding met bruislijm ook veel te zwaar.

Mvg Johan
 
Dat de bruislijm dan niet de servo's ingaat kan ik mij nu helemaal indenken
Maar is er dan een speciale reden om dit met silicone lijm te doen. Deze lijm heb ik nog niet eerder gehoord in de modelbouw. Heeft dat te maken met de samenstelling van het silicone.

Is UHU-POR hier ook geschikt voor?
 
Siliconen heeft, net als hot glue, het grote voordeel dat het enigszins flexibel is en ook goed verwijderbaar naderhand.
 
Maar is er dan een speciale reden om dit met silicone lijm te doen.

Silicone is flexibel en je krijgt de servo,s er weer uit gesneden .
(felixen af fabriek zijn ook met silicoon gelijmt);)

Die van de aquarium neem ik omdat die voor het lijmen gemaakt is en in tuben te koop is.

De bouwmarkt versie is om te dichten gemaakt (lijmt dus ook wel) en zit in een onhandige kartusche .

Aan hot glue is niks flexibels te vinden.
Ook UHU por is niet geschikt .

Mvg Johan
 
Johan en Henri bedankt
Met deze zeer duidelijke antwoorden kan ik ( en ik denk niet alleen ik ) volledig vooruit.
We gaan vanavond maar eens e.e.a. in de vleugel lijmen....
 
Hot glue is wel degelijk flexibel, maar niet in vergelijking tot siliconenkit natuurlijk. Maar je peutert het zó weer van een servo af, indien nodig.
 
Back
Top