Hallo allemaal,
over een paar maanden is m'n huis klaar en kan ik eindelijk een werk/hobbie ruimte inrichten. Nu alvast aan het kijken naar wat erin moet komen staan.
Ik zat zelf te denken aan Proxxon, las her en der vooral positieve verhalen. Kan iemand me daar wat advies over geven? En dan vooral over de draaibankjes en freesmachientjes? Ik ga e.e.a. alleen gebruiken voor wat klein spul dus wil eigenlijk geen 1000den euros uitgeven voor 1 apparaat.
Ik dacht zelf aan deze;
Omschrijving :
Traploos regelbaar van 5.000 - 20.000/mm.
Bus geschikt voor de kleinste freesdiameters.
Gereedschapbevestiging door MICROMOT precisiestalen spantangen.
Kruistafel uit hoogwaardig aluminium.
Met spelingvrij nastelbare zwaluwstaartgeleidingen in alle assen.
Met MICROMOT precisiestalen spantangen (staal, gehard, drievoudig gegroefd) van 1,0-3,2 mm.
Stabiele machinevoet uit gietijzer, verticale geleiding en kruistafel uit hoogwaardig aluminium (met verdicht oppervlak).
Boorhuis uit alumini*um persgietwerk, met 24-polige speciale motor (gebalanceerd).
Voor trillingvrij werken bij huge toerentallen.
Hierdoor geschikt voor extreem kleine freesjes.
Gereedschapbevestiging door MICROMOT precisiesta*len spantangen (staal, gehard, drievoudig gegroefd);
met elk 1,0 - 1,5 - 2,0 - 2,4 - 3,0 en 3,2 mm.
Tafel met 3 doorgaande T-gleuven (MICROMOT-Norm 12 x 6 x 5 mm).
Verschuifbare liniaal voor eenvoudig instellen van de dwarsslede.
Alle handwielen met op 0 instelbare schaalring (1 omwenteling = 1,0 mm, 1 deelstreep = 0,05 mm).
Spanning 220 - 240 volt, 50/60 Hz.
Spindeltoerental 5.000 - 20.000/mm
Tafel 200 x 70 mm
Verstelbaarheid X (dwars) 134 mm, Y (diep) 46 mm, Z (bouwhoogte) 70 mm.
Gewicht ca. 7 kg.
lnclusief de afgebeelde twee spanklauwen, exclusief afgebeelde werkstukken!
Machinevoet (opstelvlak) 130 x 225 mm.
Totale hoogte 340 mm
En aan deze;
Omschrijving :
De PD 230/E is gemaakt voor mensen, die in techniek thuis zijn.
Om het apparaat te bedienen is ervaring echter niet nodig.
De meegeleverde gebruiksaanwijzing is uitvoering en duidelijk.
Het apparaat loopt uiterst licht en stil, is klein genoeg en niet zo zwaar, zodat het na gedane arbeid "weggezet" kan worden.
Toch zijn de afmetingen tussen de centers en de centerhoogte zo royaal, dat een veelvoud van werkstukken gemaakt kan worden.
Een systeem dat uitgebouwd kan worden.
Voor het bewerken van materialen zoals kunststof, staal, messing, aluminium.
Compleet met automatische voeding, draadsnijinrichting, klauwplaat, meelopend center en bovensleuven.
Voor vlakdraaien, langsdraaien, kegeldraaien en draadsnijden.
Met het aangeboden toebehoren kunt u ook boren, frezen en sleuven maken.
1. Tandwielkast met overzichtelijke tabel voor de passende gemiddelde snelheid, geschikt voor het materiaal en de doorsnede van het werkstuk.
2. Spil met 10,5 mm doorlaat. Aan de aandrijfzijde opname voor morseconus 1.
3. Uitgevoerd met drieklauwplaat, 2-68 mm spannend.
4. Verdekt aangebrachte overbrengas en trekspindel (automatische voeding 0,05 resp. 0,1 mm/omw.).
5. Bovensleuven voor kegeldraaien en stalen houder worden meegeleverd.
6. Praktische stelwielen met op 0 te stellen schaalring. 1 deelstreep - 0,025 mm. 1 omwenteling = 1 mm.
7. Inclusief meelopend center met morseconus 1.
8. Gietijzeren machinebed. Met geslepen, brede prismageleiding voor support en losse kop. Voor trillingvrij werken, ook bij hoge belasting. 9. 3 snelheden door verleggen van de aandrijfriemen en aanvullend de elektronische toerentalregeling maken spiltoerentallen mogelijk van 100 - 3.000 / min.
afstand tussen centerss230 mm
centerhoogte 52 mm
hoogte boven support 28 mm
dwarssledeverstelling 60 mm
bovensleufverstelling 45 mm
beitelhouder voor beitels 8x8 mm
spoedmaten draadsnij-inrichting 0,5-0,625-0,7-0,75-1,0-1,25-1,5
toerental door verlegging van aandrijfriemen 300- 900- 3.000/min elektr.
toerenregeling t.b.v. draadsnijden 100/min tot 3.000/min.
automatische voeding naar keuze 0,05 of 0,1 mm/omw.
losse kop spilslag 30 mm
spanning 220-240 V (50/60Hz)
draairichting recht- en links werkstukopspanning drieklauwsplaat binnenbekken 2-35 mm,
buitenbekken 24-68 mm
afmetingen 530x250x150 mm
gewicht ca. 10 kg.
Voor mij is het allemaal vrij nieuw dus ik heb geen idee van wat er wel mee kan en wat niet. Ik weet dus ook niet wat voor bepekeringen deze "hobby" machines hebben tegenover betere. Kan ik met zo'n setje bijvoorbeeld een kleine stoom machine bouwen?
Alvast bedankt!
over een paar maanden is m'n huis klaar en kan ik eindelijk een werk/hobbie ruimte inrichten. Nu alvast aan het kijken naar wat erin moet komen staan.
Ik zat zelf te denken aan Proxxon, las her en der vooral positieve verhalen. Kan iemand me daar wat advies over geven? En dan vooral over de draaibankjes en freesmachientjes? Ik ga e.e.a. alleen gebruiken voor wat klein spul dus wil eigenlijk geen 1000den euros uitgeven voor 1 apparaat.
Ik dacht zelf aan deze;

Omschrijving :
Traploos regelbaar van 5.000 - 20.000/mm.
Bus geschikt voor de kleinste freesdiameters.
Gereedschapbevestiging door MICROMOT precisiestalen spantangen.
Kruistafel uit hoogwaardig aluminium.
Met MICROMOT precisiestalen spantangen (staal, gehard, drievoudig gegroefd) van 1,0-3,2 mm.
Stabiele machinevoet uit gietijzer, verticale geleiding en kruistafel uit hoogwaardig aluminium (met verdicht oppervlak).
Boorhuis uit alumini*um persgietwerk, met 24-polige speciale motor (gebalanceerd).
Voor trillingvrij werken bij huge toerentallen.
Hierdoor geschikt voor extreem kleine freesjes.
Gereedschapbevestiging door MICROMOT precisiesta*len spantangen (staal, gehard, drievoudig gegroefd);
met elk 1,0 - 1,5 - 2,0 - 2,4 - 3,0 en 3,2 mm.
Tafel met 3 doorgaande T-gleuven (MICROMOT-Norm 12 x 6 x 5 mm).
Verschuifbare liniaal voor eenvoudig instellen van de dwarsslede.
Alle handwielen met op 0 instelbare schaalring (1 omwenteling = 1,0 mm, 1 deelstreep = 0,05 mm).
Spanning 220 - 240 volt, 50/60 Hz.
Spindeltoerental 5.000 - 20.000/mm
Tafel 200 x 70 mm
Verstelbaarheid X (dwars) 134 mm, Y (diep) 46 mm, Z (bouwhoogte) 70 mm.
Gewicht ca. 7 kg.
lnclusief de afgebeelde twee spanklauwen, exclusief afgebeelde werkstukken!
Machinevoet (opstelvlak) 130 x 225 mm.
Totale hoogte 340 mm
En aan deze;

Omschrijving :
De PD 230/E is gemaakt voor mensen, die in techniek thuis zijn.
Om het apparaat te bedienen is ervaring echter niet nodig.
De meegeleverde gebruiksaanwijzing is uitvoering en duidelijk.
Het apparaat loopt uiterst licht en stil, is klein genoeg en niet zo zwaar, zodat het na gedane arbeid "weggezet" kan worden.
Toch zijn de afmetingen tussen de centers en de centerhoogte zo royaal, dat een veelvoud van werkstukken gemaakt kan worden.
Een systeem dat uitgebouwd kan worden.
Voor het bewerken van materialen zoals kunststof, staal, messing, aluminium.
Compleet met automatische voeding, draadsnijinrichting, klauwplaat, meelopend center en bovensleuven.
Voor vlakdraaien, langsdraaien, kegeldraaien en draadsnijden.
Met het aangeboden toebehoren kunt u ook boren, frezen en sleuven maken.
1. Tandwielkast met overzichtelijke tabel voor de passende gemiddelde snelheid, geschikt voor het materiaal en de doorsnede van het werkstuk.
2. Spil met 10,5 mm doorlaat. Aan de aandrijfzijde opname voor morseconus 1.
3. Uitgevoerd met drieklauwplaat, 2-68 mm spannend.
4. Verdekt aangebrachte overbrengas en trekspindel (automatische voeding 0,05 resp. 0,1 mm/omw.).
5. Bovensleuven voor kegeldraaien en stalen houder worden meegeleverd.
6. Praktische stelwielen met op 0 te stellen schaalring. 1 deelstreep - 0,025 mm. 1 omwenteling = 1 mm.
7. Inclusief meelopend center met morseconus 1.
8. Gietijzeren machinebed. Met geslepen, brede prismageleiding voor support en losse kop. Voor trillingvrij werken, ook bij hoge belasting. 9. 3 snelheden door verleggen van de aandrijfriemen en aanvullend de elektronische toerentalregeling maken spiltoerentallen mogelijk van 100 - 3.000 / min.
afstand tussen centerss230 mm
centerhoogte 52 mm
hoogte boven support 28 mm
dwarssledeverstelling 60 mm
bovensleufverstelling 45 mm
beitelhouder voor beitels 8x8 mm
spoedmaten draadsnij-inrichting 0,5-0,625-0,7-0,75-1,0-1,25-1,5
toerental door verlegging van aandrijfriemen 300- 900- 3.000/min elektr.
toerenregeling t.b.v. draadsnijden 100/min tot 3.000/min.
automatische voeding naar keuze 0,05 of 0,1 mm/omw.
losse kop spilslag 30 mm
spanning 220-240 V (50/60Hz)
draairichting recht- en links werkstukopspanning drieklauwsplaat binnenbekken 2-35 mm,
buitenbekken 24-68 mm
afmetingen 530x250x150 mm
gewicht ca. 10 kg.
Voor mij is het allemaal vrij nieuw dus ik heb geen idee van wat er wel mee kan en wat niet. Ik weet dus ook niet wat voor bepekeringen deze "hobby" machines hebben tegenover betere. Kan ik met zo'n setje bijvoorbeeld een kleine stoom machine bouwen?
Alvast bedankt!