PSS Boeing 737 (power scale soaring)

Fotor

Forum veteraan
Na onze verhuizing kort geleden heb ik een prachtige werkplaats tot mijn beschikking. Hij moet nog wat worden opgeruimd, maar het begint al te kriebelen om hier aan het werk te gaan. En dus gaan de gedachten langs allerlei mogelijke projecten die ik kan beginnen na enkele nog geplande modificaties aan de bestaande vloot.

Er liggen nog steeds plannen voor een 2,5m Ka-7, maar mogelijk komt daarvoor in de plaats een 2,7m ASK-13. Dit blijft nog even in de koelkast, maar is nog steeds niet vergeten.
Verder loop ik al tijden met het idee een mooie Boeing 737 te gaan bouwen. De reden: mijn baas heeft er een stuk of 30, dus ik heb enige affectie met dit vliegtuig. Er zijn serieuze plannen geweest om een gemotoriseerde 737 te gaan bouwen, maar de veldproblematiek op marinevliegveld Valkenburg heeft me doen besluiten hier toch niet mee door te gaan. In de tussentijd is nog wel een kleine 737 gemaakt, maar heel schaal is die niet (filmpje). Leuk is hij wel!

Na het torpederen van de plannen voor een gemotoriseerde 737 kwam onlangs het idee op voor een ongemotoriseerde 737. Die kan dan aan de helling worden ingezet als PSS model. Tevens kan er een sleephaak ingebouwd worden om hem te kunnen slepen achter een motorkist. Dat moet een heel koddig gezicht zijn. Dan heb je zeker aandacht op een BIGGS meeting! Voordelen ten opzichte van een gemotoriseerde variant zijn o.a. een eenvoudiger bouw en veel lagere kosten, en hij blijft voorlopig inzetbaar, ook op meetings waar ik kom.

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat dit model daadwerkelijk gebouwd gaat worden, maar ik denk serieus na over dit project. Ik laat jullie graag meedenken en wil jullie het proces laten zien dat vooraf gaat aan de bouw. Het zou mijn eerste geheel eigen ontwerp worden.
Het zou een B737-700 moeten worden (ik vlieg ook op de -800, maar die heeft een langere romp, dus meer weerstand en meer gewicht). Alle vliegtuigen van de baas hebben winglets. Je kan discussieren of de winglets op een 737 mooi zijn, maar ze moeten er toch maar op.

Als laatste nog een fotootje van het origineel waar hij op moet gaan lijken:
full

Meer info en overdenkingen volgen spoedig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou een leuk project zijn.
Het allerleukste is als er nog iemand dezelfde kist bouwt maar dan met motoren.
Als die dan een sleepkoppeling heb heb je echt bekijks.
Ik heb met mijn husky wel eens een grote charter gesleept dat was een prachtig gezicht.

Het is toch al een leuk gezicht wat anders als een zwever achter een sleper.

en dan de vraag wordt het echt houtbouw of schuim .

btw gelijk een abo ,altijd wel leuk zelfbouw projecten

Beste Fotor,

Ik heb het nog niet langs zien komen in dit topic, maar binnen niet al te lange tijd begint windrider met de verkoop van een 1.8 meter scale 737, met winglets.

windrider.com.hk

Op RCGroups is in de Electro Scale sectie een topic over het model te vinden, met computertekeningen, fotos en videos. Het model is goed te vliegen als PSS, zoals er ook filmpjes van bij staan ;)

Marijn

Potverdikkie jongens, die windrider 737 is wel HEEL MOOI! Ik wilde geen gemotoriseerde 737 gaan bouwen omdat je dan zomaar 1 of 2 jaar verder bent voor hij af is (en dan is het afwachten of ik nog een asfalt baan tot mijn beschikking heb), maar hiermee heb ik in het voorjaar meteen een vliegende kist. Die er voor een foamie heel goed uitziet, met retracts en al. Ik ga dit heel serieus overwegen. Ik zocht niet zo zeer een PSS kist, maar een 737, en een gemotoriseerde is wel heel gaaf.

Dan zoek ik nog steeds een bouwproject voor de komende tijd, maar dat wordt dan weer gewoon een zwever (zeer waarschijnlijk een 2,5-3m Ka-7 of ASK-13).

Denkvoer.......

Raymond, in het filmpje wordt de kist gevlogen op een helling met veel lift. Ik zou niet durven zeggen dat de kist op LVS ook zo goed zal vliegen....

Verder loop ik al tijden met het idee een mooie Boeing 737 te gaan bouwen. De reden: mijn baas heeft er een stuk of 30, dus ik heb enige affectie met dit vliegtuig.

Vlieg je zelf?

Na het torpederen van de plannen voor een gemotoriseerde 737 kwam onlangs het idee op voor een ongemotoriseerde 737.

Waarom geen foamy met EDFjes? Als glider kom je er idd al met een kleine 30€ maar dat is het toch niet he? :)

Het zou een B737-700 moeten worden (ik vlieg ook op de -800, maar die heeft een langere romp, dus meer weerstand en meer gewicht). Alle vliegtuigen van de baas hebben winglets. Je kan discussieren of de winglets op een 737 mooi zijn, maar ze moeten er toch maar op.

Minder induced drag met de winglets he ;) (persoonlijk vind ik met winglets ook mooier)

groeten

Raymond, in het filmpje wordt de kist gevlogen op een helling met veel lift. Ik zou niet durven zeggen dat de kist op LVS ook zo goed zal vliegen....
Klopt. Ik denk dat zo'n kist op LVS met de juiste condities (wind juiste sterkte en vooral recht op het duin) boven te houden moet zijn, maar ik zou ook niet veel meer verwachten dan dat. Maar een gemotoriseerde is toch eigenlijk ook veel leuker. Het gaat me er niet zo om een PSS kist te hebben, maar een B737. Ik overweeg nog steeds sterk de Windrider kist te kopen (gemotoriseerd).
Vlieg je zelf?
Yep.
Waarom geen foamy met EDFjes? Als glider kom je er idd al met een kleine 30€ maar dat is het toch niet he? :)
Ik heb al een kleine foam versie, maar wil iets hebben wat meer schaal is en wat serieuzer vliegt. Ik heb met de kleine al veel lol gehad, maar het is niet veel meer dan een tussendoor speeltje. Een groter schaalmodel is veel gaver.

De kleine:
full

Ik heb zojuist de 737 van windrider besteld. Er komt dus geen ontwerp- en bouwverslag van een PSS-737 meer hier. Sorry!

Eerst nog wat opknapprojectjes, daarna komt er wel weer een bouwverslag van een echte zwever. Wat precies moet ik nog besluiten, maar bouwen blijft toch ook mooi.

De spullen zijn bij diverse bronnen besteld, maar hij wordt compleet met 2xEDF op 3S3600 lipo's, met retracts en basic verlichting. Als ik alles binnen heb volgt meer info in mijn 'oude' 737 draadje. Dat kan nog even duren, want de eerste kits worden waarschijnlijk volgende week pas uit de fabriek verstuurd. Dit model is echt vers van de pers. Het is nog niet bekend wanneer ik mijn kist krijg, maar hij gaat komen.

Haha, tja, wat zouden ze willen verbergen....
Hieronder wel een schitterende landing met dit model.

Alternatieve manier van landen :D

Ik geloof dat voor het laatste filmpje een wiel losgelaten had bij het opstijgen.

Er zijn modellen onderweg van HongKong (waar Windrider huist) naar Oostenrijk, dat is bevestigd door Windrider. Maar waarschijnlijk zitten die in een container ergens op een wijdse oceaan. Ik moet nog even geduld hebben dus.

Er komt overigens niet meteen een bouwverslag hier. Waarschijnlijk schrijf ik over dit model een artikel voor de opnieuw opgestarte Modelbouw Aktueel, dan ga ik niet door die tijd hier alles al posten. Mogelijk duikt er wel voor die tijd ergens een gaaf filmpje op.

Zoals hiervoor gemeld ga ik hier nu geen bouwverslag plaatsen, maar ik kan het niet laten al wel een foto te plaatsen van de zojuist gearriveerde 737. Hij is gaaf en GROOT.
full

Het volgende wordt een filmpje van de (hopelijk) geslaagde eerste vluchten! Dan moet hij eigenlijk wel naar het gemotoriseerde forum, het wordt geen PSS bak meer. Deze kist is overigens ook als PSS goed inzetbaar, maar dan moet je wel een helling met goede lift hebben.

Back