PSV Blue Power 1:75

Hallo allemaal.

Ik ga proberen een bouwverslag bij te houden over de bouw van de PSV Blue Power op een schaal van 1:75.
Ben al een paar weken bezig, eerst met de tekeningen goed op maat te maken, daarna met de spanten uit te zagen.

Eerst maar wat meer informatie over de Blue Power.
De Blue Power is een Platform Supply Vessel.
Gebouwd bij Ulstein in Ulsteinvik in Noorwegen in 2013 onder het bouwnummer 297.
Zoals sommige het al weten is de Blue Power een X-bow schip.
Lengte: 83.40 1:75= 1112 mm
Breedte: 18.00 1:75= 240 mm
Diepgang: 6.70 1:75= 89 mm
Als hoofdaandrijving heeft ze heeft 2 azimuths van 2200kw.
Voorop heeft ze een kopschroef van 1050kw en een intrekbare thruster van 880kw.

Ze is gebouwd in order van Blue Ship Invest, een 100% dochter onderneming van Ulstein en vaart onder de vlag van Atlantic Offshore op de Noordzee.

Hieronder het schip waar het verslag over gaat.
1827907.jpg

Ik zal niet elke keer van iets kleins, een hele post maken en de bouw gaat niet heel snel, omdat ik het halve jaar weg ben voor het werk.

Met vriendelijke groeten,

Koen

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Zoals ik al eerder zei, ben ik al een paar weken bezig met de Blue Power, om dit moment ben ik nu zover.
foto5ighv.jpg

Hierna ga ik de spanten op hun kop een een bouwplank zetten.
Nu het probleem, wat kan ik het beste tussen de spanten doen om het in vorm te maken. Daarna wil ik met polyester er een romp van maken.
Ik heb verschillende materialen gezien en gelezen, piepschuim, PUR schuim, groen blauwig styrodor en nog veel meer.
Maar wat is jullie mening hierover, wat het beste materiaal dat ik er tussen kan doen?

Koen

Welkom Koen,

Mooi schip, vaart ook geweldig als model met die boeg. Ik ben benieuwd hoe je de thrusters aan gaat pakken.
Ik heb de Stril Odin in deze schaal en eigenlijk is het allemaal net even iets te klein om genoeg vermogen in te proppen (mijn schroeven zijn 35 mm).
Heb je de spanten zelf uitgetekend of had je een plan?

Gr.
Pim

Hallo allemaal,

Pim, ik zit al een paar maanden na te denken, op het forum rond te zoeken, (onder andere jou Stril Odin en Mutratug 19 bekeken) en uit te tekenen hoe ik de thrusters ga maken. Ik hoop ze ongeveer, op de zelfde manier te maken als die van jou.
De intrekbare thruster voorop ga ik er niet inzetten.

De schaal waarin ik haar ga maken, heb ik bewust gekozen. Als ik haar in 1:50 zou maken, zou ze 166.8 worden. Die ruimte heb ik gewoon niet en word ze ook gewoon onhandelbaar groot en zwaar. De schroeven van de thruster achter worden bij mij 37mm.

Ik had globaal de tekeningen, heb ze zo bewerkt dat ze klopten voor de Blue Power.

Na de vorige update, heb ik een stevige bouwplank gemaakt met verhoging voor de achterkant.
foto-1.jpg

Daarna heb ik alle spanten stevig op de bouwplank gezet.
foto.jpg

Nu heb ik een vraag aan iedereen, wat kan ik het beste tussen de spanten doen, zodat ik haar in vorm kan maken? Na het in vorm maken van de mal, wil ik er bruin plakband om heen doen. Daarna wil ik met polyester er een romp van maken.

Koen

Het blauwe styrodur schuim leent zich hier prima voor,
maar er zullen wel meer reactie's volgen ga ik van uit.

Groeten Dyon.

Gewone PU schuim van Gamma en de Action, wel de gele PU, de groene blijft zacht. Daarna plamuren met gips en dit mooi glad schuren, niet te want het is toch de binnenkant van je romp. Hierna overspannen met de bruine inpaktape en dan epoxy smeren maar!

Vincent Hardebol heeft op deze manier de plug van zijn Maersk Leader gebouwd:

IMG-20140305-WA0008.jpg

IMG-20140305-WA0009.jpg

11081822916_91b0ff0006_k.jpg

Gr.
Pim

Hallo allemaal.

Na de vorige update, heb ik eerst een paar spuitbussen PUR schuim tussen de spanten gespoten. Dat werkte wonderbaarlijk goed, alleen staan er 2 spanten scheef door de druk van het PUR en is het PUR schuim niet helemaal hard geworden. (o ja, sorry, het lukt me echt niet om deze foto recht te kunnen plaatsen)
foto3y1i.jpg

Daarna heb ik een kilootje plamuur er tegen aan gegooid en heb aardig glad gekregen.
foto-2.jpg

Ik heb haar vandaag ingepakt in het bruine inpaktape en staat ze klaar om er een epoxy romp van te maken. Maar dat duurt nog even voor dat gebeurt.

Ik ben onderhand ook begonnen met het nadenken over de aandrijving van de Blue Power. Onder de Blue Power hangen twee azimuths. De principe ervan is goed na te maken, een thruster alleen dan omgedraaid. Het maken daarvan word nog een hele klus. Tips zijn zeker welkom daarover. Het enige probleem waar ik nu echt tegen aan loop is dat er geen schroeven zijn voor azimuths. Dus hierbij de vraag, weet iemand waar ik azimuth schroeven kan kopen?

Koen

Laatst bewerkt:
Mooie mal, dat gaat wel goed komen!

Waarom speciale azimuth schroeven? Dat zijn toch gewoon schroeven die in een straalbuis draaien. Zijn van Raboesch te koop.

Bij dit soort PSV's zijn het meestal deze maar dat weet ik niet zeker:

DSC_0539.jpg

Als ik een paar tips mag geven over je aandrijving:
1. zorg dat alles demontabel is dus lijm niks vast maar borg het met een inbusje M2
2. maak platte kantjes aan je aandrijfassen waar de tandwielen zitten
3. zorg voor voldoende stelmogelijkheid in je assen door het gebruik van vulbusjes of de mogelijkheid om je rechtopstaande as in de hoogte te verstellen
4. gebruik zoveel mogelijk messing in de constructie en soldeer dit aan elkaar, dit voorkomt steeds terugkomende schade bij het varen
5. gebruik tandwielen van messing of staal, geen kunstof, die gaan kapot
6. gebruik kogellagers van RVS en geen glijlagers, die gaan slijten en zorgen voor speling
7. als het even kan dicht dan ook de gondel af met een o-ring, anders heb je kans dat je RVS lagers op de lange termijn alsnog gaan roesten
8. gebruik RVS assen ipv zilverstaal
9. zorg dat je thrusters het vermogen en toerental van een voluit draaiende motor aan kunnen, dit klinkt logisch maar op de kant spring je vaak voorzichtig met gas om op dit soort aandrijvingen. Op het water geef je meestal voluit voor een langere periode zonder het te horen als je iets kapot draait.

Gr.
Pim

Laatst bewerkt:
Bij dit soort PSV's zijn het meestal deze maar dat weet ik niet zeker:

DSC_0539.jpg
En hoe noemen ze die dan Pim?
Juist, Azimuth thrusters. ;)
Volgens Wikipedia: An azimuth thruster in shipbuilding is a propeller that can be rotated horizontally.

Zal alleen in het specsheet van de Blue Power dat ze "trekkende" Azimuths had en geen duwende.
Wel iets om rekening mee te houden voor wat betreft je lagering...

Adam, ik snap je antwoord niet.

En ik snap de vraag 'waar kan je azimuth schroeven kopen' ook niet.

Azimuth schroeven zijn naar mijn idee niet heel anders dan schroeven die gewoon op een liggende scheepsas gemonteerd zijn.:confused:

Sorry Pim, dacht dat jou het begrip Azimuth niet helemaal duidelijk was.
De Propshop verkoop wel "speciale" Kort Nozzle schroeven.
Lijkt mij dat het iets te maken heeft met de bladvorm.

Adam, als het een trekkende schroef is en Ulstein werkt met Rolls Royce dan zou het deze moeten zijn:

Azimuthing pulling propeller - Rolls-Royce

En kan je er vanuit gaan dat de schroef een 37 mm 4 blads schroef met sikkelbladen is.

Edit:
[media=youtube]Be6nRmo1yr0[/media]

In dit filmpje zijn de units duidelijk te zien.

Maar om eerlijk te zijn moet je voor jezelf uitmaken wat voor schroef je wilt. Het belangrijkste is dat het werkt en dan maakt de schroefvorm weinig uit.

Ik zou meer tijd steken in het detailwerk omdat je dat het eerste ziet op zo'n model.

Gr.
Pim

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Wat Adam zei, over de specsheet van de Blue Power klopt, het zijn trekkende schroeven in plaats van duwende. Zeer goed te zien in de link van Pim naar Rolls-Royce. Daardoor was de vraag ook waar ik zo'n schroef kon vinden. Maar de oplossing is gevonden, een gewone schroef waar we het puntje vanaf halen en dan anderom op de schroefas doen. Maar verder als dat zijn we nog niet gekomen in de constructie van de Azimuths.

Waar we wel verder in zijn gekomen is in de romp bouw. Na vorige keer heb ik haar ingepakt in de bruine tape.
image-1.jpg

Daarna heb ik haar goed in de wax gezet en de eerste laag keperdoek 280 er over heen gedaan. Ging niet helemaal soepel, maar voor een eerste keer niet slecht.
image-5.jpg

Na de eerste laag ben ik gestopt om alles weer glad te schuren, wat de eerste keer fout was gegaan. Daarna nog 2 lagen, op sommige stukken 3 lagen keperdoek 280 gedaan. Helaas geen foto.

Na een weekje drogen (lees werken) vandaag maar eens geprobeerd hem van de mal te halen. Hij is er heelhuids en netjes er vanaf gekomen maar de mal is helaas aan diggelen (en lees hierbij ECHT aan diggelen). De werking van het bruine plakband en wax, tegen de epoxy was nul.
image-6.jpg

image-7.jpg

De volgende stap is om haar te verstevigen en glad te maken aan de buitenkant. Daarna weer de grote Azimuth puzzel proberen op te lossen.

Koen

Ziet er goed uit Koen, het is een mooie romp geworden.
Veel puzzel plezier met je Azimuth.
MVG: Patrick

Nette uitvoering, maar heb je gebruik gemaakt van het originele spantenplan van deze boten? Mij lijkt de boeg namelijk stukken scherper..

Gr.
Pim

Blue Power

Hallo allemaal,

In de afgelopen maanden ben ik jammer genoeg niet heel erg opgeschoten met de Blue Power. Vanwege de gewoonlijke onderbrekingen zoals werk, een lichaam wat niet helemaal mee werkt en mijn andere grote hobby.

Maar er is gelukkig nog wel iets gedaan. De romp is helemaal geschuurd en geplamuurd. De opmerking hierboven van Pim was helemaal correct dat de punt scherper moest zijn. Maar door een beginnersfout van mij, lagen er 6 lagen dikke doek op de punt en was de puntigheid verdwenen.

image-8.jpg

Toen de aandrijving. Ik heb meerdere mensen benaderd met de vraag, is het te maken, hoe zou je het moeten maken, enzovoort. Een aantal E-mails later ben ik in contact gekomen met Sjoerd, die het samen met mij de Azimuth geproduceerd heeft. Ze zijn prachtig!
Hierbij Sjoerd, Pim en Leen nog hartelijk bedankt daarvoor!
Eenmaal af heb ik de Azimuths in de Blue Power gezet en vast gezet met epoxy.

image-9.jpg

Ben nu begonnen met het maken van de steunen voor de sevo's. Heb zelf platen epoxy gemaakt en daaruit snij ik de steunen. Het werkt mooi, alleen heeft epoxy een lange droogtijd.

image-10.jpg

Hierbij de update zover. Ik hoop dat de volgende iets sneller komt.
Nog vragen of zie je iets geks, schiet maar raak.

Koen

Ziet er geweldig uit Koen. Fijn dat je tevreden bent met de thrusters. Even voor de goede orde, ik had ze niet kunnen maken zonder de geweldige tekeningen van Pim. Let er wel op dat de inbus boutjes die je gaat gebruiken van Rvst. zijn. Anders zijn ze bij de eerste proefvaart geroest en krijg je ze er niet meer uit... Mogelijk dat ik er al Rvst. in had gedaan, dat weet ik niet meer. Voor de rest lijkt me alles OK.
Ga je de motoren op dezelfde montageplaat zetten als je servo's? Denk om een goede horizontale uitlijning en een spanmogelijkheid voor de aandrijfsnaren. Blijf je uiteraard volgen en ben benieuwd naar je volgende up-date.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Back