Bouwverslag Pt-19 Fairchild

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Hans Rijkuiter, 28 jan 2021.

  1. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    Ik heb de lucht inlaat toch iets aangepast. Kon volgens de foto's toch iets groter> Zeker ook door de foto hierboven van de Pilot PT-19 IMG_1386.JPG IMG_1385.JPG IMG_1384.JPG
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    De vliegsnelheid wordt er hoger van, je wilt (neem ik aan) geen scheurijzer.

    Of mis ik iets?

    Wel een erg gaaf project!


    jan.
     
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    Hoi Jan hoeft zeker niet zo hard te vliegen maar moet ook niet te snel accelereren .

    Het is vooral gekomen omdat bij de Dynaflight kit een platte onderkant aan de romp /staart zat en die heb ik toen gewoon uitgebreid op schaal met spanten erop en latten met doek.
    Een soort dubbele bodem aan spanten geeft en een redelijk licht motor gewicht. Ga zoveel mogelijk accu s naar voren en dan nog eens uitwegen.
    Hopelijk hoeft er niet te veel lood bij:worship:


    https://www.bing.com/videos/search?...3E28480FDF7D43AF4D263E2&view=detail&FORM=VIRE
    Dynaflight Pt-19 op You Tube zij er nog een aantal te zien en vliegen allemaal erg hard door zware motoren US 42 in dit geval
     
  4. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    IMG_1423(1).JPG IMG_1422.JPG Beetje gesmokkeld maar wel veel meer koeling zo.
    En de vleugel toch nog een keer met geel gedaan
    IMG_1425(1).JPG IMG_1424(1).JPG IMG_1407(1).JPG
     
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    IMG_1439(1).JPG 8DFF5789-C625-44AF-AACF-4408BA8E629B.jpg wat stickers geplakt en ailerons vastgelijmd met 20 min epoxy


    IMG_1434(1).JPG IMG_1433(1).JPG Nieuwe zomer banden met schuimvulling van DUBRO redelijk licht, zelfs lichter dan dezelfde met ventiel.

    Die had ik nog van de Skyraider maar ook al eerder vervangen door de nieuwere schuim gevulde. Die met ventielen maken ze niet meer .
     
    Berto vindt dit leuk.
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    IMG_1454(1).JPG IMG_1453.JPG IMG_1454(1).JPG

    Achter het luik van de Fire Extinguiser zit de Powerbox V3 switch IMG_1530(1).JPG voor de twee LiFePo 6.6V accus 2500mAh

    En achter het luikje van de oil fill zit de vul/leeg pomp slang voor de tank .
    IMG_1531(1).JPG

    IMG_1532(1).JPG

    IMG_1438(1).JPG
     
    jan brilman, HansH, Berto en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    IMG_1456.JPG Het " Pièce de résistance " de twee Red Bulls door Berto van REMOTE JETS gemaakt in de juiste kleur . Prachtig gelukt !




    IMG_1575(1).JPG IMG_1576(1).JPG

    Het blauw had niet zo goed gehecht zoals je ziet . Kwam er een beetje af nadat ik de overdruk van de sticker iets te enthousiast had aangedrukt opdat de Bull goed bleef zitten.
    Ga er denk ik nog een hoogglans clear coat overdoen zodat ze niet loskomen met vliegen .

    Klaar voor de maiden want de motor heeft al gedraaid in de rose Spitfire destijds en liep als een zonnetje .
     
    HansH en Berto vinden dit leuk.
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    9B8918B5-928A-45E7-868D-82FFF9997607.jpg Woensdag j.l. was de MAIDEN !! :banana:
    Heel gaaf vliegbeeld bijna net zo mooi als de echte Heb ook bijna niks hoeven trimmen.
    Wel nu nog zonder de motorkappen erop gevlogen om te kijken of de OS 120 FS niet te heet zou worden, Nu ging dat prima koeling genoeg.
    Kappen gaan er later wel op. De temp van de cilinder is met SPEKTRUM telemetrie op de zender af te lezen.

    Na een 5 min pieper een mooie landing met een klein zwiepje door dat er een rare wind val direct achter het clubhuis zit. Alleen de rechter voorpoot stond een beetje scheef maar reed nog prima naar de pits.

    Toen geen tweede vlucht meer gemaakt en eerst maar thuis even checken hoe of wat .
    Op ailerons voelde het wat traag aan en daar bleken de servo's in zo'n ouderwets nylon Robbe bakje te zitten waarvan de rubbers geheel verdroogd bleken . Dat wist ik niet meer zo lang geleden ingebouwd :stout:
    Deze maar even met een ALU beugel beter vast gezet en nu bijna geen speling meer te voelen. IMG_3689(1).JPG

    De poten bleken uit de houders te kunnen schuiven en heb deze nu vastgezet met UHU endfest ! Daarna met 30 min ZAP en Tixotrope rondom vastgelijmd.

    Hopelijk blijft dit beter vastzitten anders moeten de bevestigingen geheel verbetert worden. Zware operatie denk ik en misschien niet nodig.
    IMG_3684(1).JPG IMG_3685(1).JPG Op voor de tweede vlucht!:)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb deze geweldige kist vanavond opgehaald:
    [​IMG]

    En veilig thuis gekomen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de motor na is de kist volledig vliegklaar en in schaalwedstrijd staat inclusief documentatie.
    Hans heeft er een kunstwerk van gemaakt.
     
    MicropropSport en Hans Rijkuiter vinden dit leuk.
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    Dankjewel Veel plezier met de PT :thumbsup::yes:
    O ja het zwaartepunt ligt nog hier , zijn we vergeten in te laden :stout:
    IMG_1546.jpeg IMG_1546.jpeg IMG_1547.jpeg IMG_1545.jpeg
    ATTACH=full]580000[/ATTACH IMG_1550.jpeg


    Volgens mij had ik hier ergens het zwaartepunt op de vleugel, de rode tankkdop .
    Zie ook tekening IMG_1425.jpeg
     
    HansH, Berto en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Qua cg heb ik kleine streepjes gevonden op de romp wat overeenkomt met de handleiding.

    Even alle servo kabels voorzien van hun functie:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En ik had nog een Jeti R10 liggen dus daar heb ik ook een mooi doel voor nu.
    Heb alle servo`s ingeregeld.

    Ook het landingslicht werkt:
    [​IMG]



    Nu komt het aan op een goede ontvanger akku halen, een ontvanger schakelaar met spanningsregelaar zoeken en een passende motor scoren.
     
    Hans Rijkuiter en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mooie kist! :)

    Maar ik zou nog wel even wieldoppen maken (bodem van een bierblikje oid); dat staat echt beter.

    Succes!


    jan.
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jan,

    de PT-19 van 'The Flying Bulls' heeft geen wieldoppen ;-)

    Wielen moeten dan eigenlijk wel weer grijs worden.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Klopt.

    upload_2024-4-20_20-1-24.png

    Maar toch wel iets anders als wat er nu onder zit.

    Ik zou er wat aan doen!


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Gelukkig ben ik geen schaal purist, belangrijker dat de kist vliegt dan dat hij 100% schaal is.

    Maar voor jou Jan bij deze in alu kleur:
    [​IMG]

    En toen ik toch bezig was:
    [​IMG]

    Moet nu nog even wat verzinnen voor een bok.
    Wil de vleugel op de neus zien te vervoeren.
    En voord er romp moet ik ook 1 of andere bok maken, hij past ook maar net in de aanhanger qua hoogte dus even kijken hoe ik dat ga doen.
     
    E.hof, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  16. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    Goed bezig Berto !! :banana:Ga zo door :yes:
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vandaag eerste dag van ProWing achter de rug en nog 2 te gaan.

    Doel was ook om eens te kijken naar een motor voor de PT-19.
    Ik had al een eerste keus maar toen ik die in handen had dacht ik dat dat niet zo passen.
    Was er zelfs stellig van overtuigd.

    Maar toch maar eens de tekening gehaald en hem daar op gelegd en verdorie dat lijkt zelfs heel goed te gaan passen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus ik heb Gijs en Ray van SMT-rc.com maar wat extra druk gegeven om deze SMT-36 maar eens door te gaan ontwikkelen.
    Ze zijn al een heel eind, de SMT-65 heeft al diverse keren gedraaid maar voor deze SMT-36 is nu dus ook een test model beschikbaar ;-)
     

Deel Deze Pagina