pt boat bouwverslag (kan wel wat hulp gebruiken)

Laat me raden... Futaba T7C?
Heb ik ook en inderdaad de V-mixer op rechterknuppel.
't is even wennen, maar daarna weet je nauwelijks anders.
Niet meer raden, gaat je niet goed af [emoji23]
Ik heb een Reely HT6, dat is een te dure rebranded versie van de Flysky fs-i6 en wordt ook verkocht als Turnigy TGY-i6. Welk stikkertje er ook op zit, het is allemaal één pot nat.
 
Hallo Frans,

Dit zou een optie zijn, ware het niet dat je tegengesteld draaiende schroeven wilt; dat lukt wél als je schroeven met drivedog (dat gevorkte deel waar de prop in grijpt) neemt, maar die zijn niet erg schaalgetrouw, als je dat worst is zou je deze kunnen nemen:
https://nl.aliexpress.com/item/3277...7#7562#475_668#3164#9976#839_668#3468#15607#9
Wil je schroeven met inwendige schroefdraad, dan zit je aan schroefassen met linkse en rechtse draad vast en wordt het een stuk duurder, zoals je al had gemerkt.

Deze as is met 345 mm wel langer, maar de as is Ø 5 mm, met een Ø 10 mm asbuis, het zit weliswaar onder water, maar is wat fors én je hebt andere koppelingen nodig:
https://nl.aliexpress.com/item/3305...7562#475_668#3164#9976#839_668#3468#15616#742
Scheelt wél met de Raboesch assen wat prijs betreft, maar ook alleen rechtse schroefdraad, dus DD props...
Morgen zoek ik verder.

Groeten, Jan.
 
Hallo Frans,

Ik ben nog aan het zoeken naar 'betaalbare' schroefassen.
Die 300mm is wel de ondergrens, nog korter en je bent een helikopter aan het bouwen (de steile ashoek tilt de achterkant van de boot op en duwt de neus naar beneden), dat vaart voor geen meter...
In mijn M.A.S. is de schroefas bijna 50 cm.

Groeten, Jan.
Een kale schroefas is toch niet meer dan een lange ronde staaf met op het eind voorzien van wat schroefdraad?

Of bedoel je ook de schroefaskoker?
Ik meende gelezen te hebben dat ze vrij eenvoudig zelf te maken zijn.
Oa Roel ( zonder f ) van Essen heeft er welneens iets over geplaatst.

Ik wil ze in een volgend project ook proberen zelf te maken.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand nog een tip voor 300mm lange schroefassen zonder dat je jezelf helemaal lens betaald?

Oa Roel (zonder 'f' graaf) van Essen heeft er welneens iets over geplaatst.
You called, master? ;)

Zelf maken? Onderstaand een stukje tekst uit een recensie die ik ooit voor de MMI schreef.Ik gebruikte hier 2mm schroefassen, maar je kunt deze techniek tot 4mm assen gebruiken. De diameters van de 'lagers' en de schroefaskokers moeten dan uiteraard wel aangepast worden. Geen draaibank nodig of allerlei ander duur gereedschap. Smeren met uierzalf t.b.v. de waterdichtheid. Ik heb het opgenomen vermogen gemeten met en zonder schroefas aan de motor gekoppeld: het scheelde 0,4A. En toen de schroefas en de koker goed p elkaar waren ingeslepen 0,3A. Peanuts.

"Omdat de schroefassen vrijwel evenwijdig met de waterlijn lopen, zijn hele lange schroefassen nodig. En dito schroefaskokers. In de handel niet te verkrijgen. Dus moest ik die zelf maken. En dat lukt prima, zonder al teveel specialistisch gereedschap. Wat je nodig hebt aan gereedschap is een kleine soldeerbrander, “gewone” elektronica-soldeer, een dremel, schuurpapier en een vijl. De schroefassen zelf zijn ronde, 2mm dikke messing staven. Bij de S-boot 40 cm lang. De schroefaskokers bestaan elke uit 3 stukken messing buis: 2 dunne stukken van 2mm in- en 3mm uitwendig, en een dikker stuk van 3mm in- en 4mm uitwendig. De stukken van 2mm inwendig fungeren als lagers aan beide einden, het wat dikkere stuk zorgt voor de waterdichtheid. Hoe, daar kom ik zo op terug. De montage is vrij simpel: schuif beide dunne stukken in het dikke stuk. Aan de achterzijde (bij de schroef dus) is het dunne stuk 10 cm lang, aan de voorzijde, bij de motoren kan het dunne stuk korter zijn, zo’n 5 cm. Schuif daarna de schroefas in de samengestelde buis. Soldeer met de brander nu de 3 stukken buis aan elkaar vast. Simpel een ringetje van soldeerdraad om de dunne buis draaien en tegen de verbinding schuiven. Nu de dikke buis verhitten. Door de hitte kruipt de soldeer tussen beide buizen in. Brander uit, laten afkoelen en de procedure aan de andere zijde herhalen. 5 minuten werk. De schroefas in de koker zorgt ervoor dat de samengestelde buis goed is uitgericht."
 
Hallo Frans,

Wat lipo's betreft wil ik alleen aanbevelen wat ik ken en tevreden over ben.
HRB heeft weer eens een kortingsactie, dus ik zou twee van deze bestellen: 3S 5000mAh met XT60 stekker:
https://nl.aliexpress.com/item/3296...49b957a43496486770009ddc8fa59&ck=in_edm_other

Bestel gelijk een setje van 10 XT60 male/female stekkers, die komen vanzelf op aan regelaars, laadsnoeren e.d.:
https://nl.aliexpress.com/item/3254...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Lader: hier mag je zelf beslissen, als je voor twee lipo's gaat kun je gaan voor een IMAX-B6 met voeding en een parallel adapterbordje (met banaanstekkers):
https://nl.aliexpress.com/item/3302...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
IMAX-B6: B6 XT60 + 15V 6A adapter.
https://nl.aliexpress.com/item/3291...#7562#475_668#3164#9976#839_668#3468#15607#43

Of een HTRC C150, met ingebouwde netvoeding, die kan twee lipo's tegelijk laden:
https://nl.aliexpress.com/item/3284...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Groeten, Jan.
 
Hallo Frans,

Als je de schroefassen niet zelf wilt maken is dit ook een optie:
https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
De 35 cm versie met 4 mm asdikte aan motorzijde.
De schroeven die hierbij worden geleverd lijken mij ultra bagger, maar je weet het nooit... Jammer dat ze dezelfde kant uit draaien.

Om meer keuze te hebben zou je van deze serie van elke maat en draairichting er ééntje kunnen bestellen:
https://nl.aliexpress.com/item/33048923224.html?spm=a2g0z.12010612.8148356.45.6bc370aezKUiWt
De inwendige draad is M4, je zet de prop op de as vast met een contramoer. De dogdrive gebruik je dus niet.
Op deze manier kun je een links- en rechtsdraaiende prop gebruiken zonder op schroefassen met linkse schroefdraad aangewezen te zijn.

Heb je eenmaal de passende maat schroef gevonden, kun je eventueel overstappen op metalen props, die kunnen wat meer hebben, maar zijn ook duurder en moeten nabewerkt worden (balanceren en scherpen).

Groeten, Jan.
 
Hallo Frans,

Als je de verschillende maten messing buis voor de kokers en de kleinere maten voor de lagering, messing staf (of verenstaal, vreselijk spul om draad op te snijden) niet heb liggen, denk ik niet dat je voor de €25,00 voor twee van de 35 cm assen van ome Ali gaat redden.

Groeten, Jan.
 
Hallo Frans,

Als je de verschillende maten messing buis voor de kokers en de kleinere maten voor de lagering, messing staf (of verenstaal, vreselijk spul om draad op te snijden) niet heb liggen, denk ik niet dat je voor de €25,00 voor twee van de 35 cm assen van ome Ali gaat redden.

Groeten, Jan.

Dan maar lekker wachten op ome ali. Ik houd jullie op de hoogte!

Vriendelijke groet frans
 
Vandaag tijdens de colleges beetje aan het knutselen geslagen en tweemaal de dubbele .50s in elkaar gedraaid. Best redelijk gelukt al zeg ik het zelf.
IMG_20210304_150822.jpg
IMG_20210304_150729.jpg
 
Welke verf kan ik het beste gebruiken voor het verven van het model? voldoet verf op oliebasis?
Alles wat hecht op je romp, al dan niet met een primer.
Olieverf, watergedragen, spuitbus, verfspuit, zo lang het hecht, is het goed.

Probeer wel bij één verfsysteem te blijven, niet alle verfsoorten werken goed samen.

Groeten, Jan.
 
Leuk bootje, zet je J.F. Kennedy ook op de bok? Hij was de laatste commandant op de PT109 in WWII in de Pacific.
Zie ook de film "PT109".

Ik weet niet of je het nieuws gezien hebt maar ik denk dat je bestellling van Ome Ali even op zich laat wachten, die ligt nu dwars in het Suez kanaal..;)

Groet,
Mathieu
 
Back
Top